Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet
-
Hej Arno,
Ørsted havde en profit efter skat for hele 2022 på 15,0 mia kr. I Q4 2022 havde de et tab på -329 mio kr, (eller -0,329 mia)
-
Synes lige du skal vide, at det er med den største fornøjelse, at jeg er i færd med at læse mig igennem dit debatindlæg 95418 "Lær at Day Trade med daglige aktie-cases", som du begyndte i juli 2021 (den ender i oktober 2022).
Jeg stødte først på dig, da Helge i en video henviste til et af dine debat-indlæg, nemlig 107957 "Status på aktiemarkedet" fra 19. november 2022.
Det er alt sammen meget lærerigt og ikke mindst stærkt vanedannende - har været hooked på dine indlæg lige siden. Tak for det.
Jeg har hidtil kun investeret i danske aktier, men har nu udvidet lidt ved at købe et par frimærker svenske aktier. Hvis du skulle vælge 10 nordiske aktier til pensionsporteføljen, hvilke ville du mon så vælge?
-
God mandag morgen 6. feb.
OmaSP som var lidt et risky køb i fredags, gav pote efter de fremlagde Q4 2022 regnskab her til morgen. Aktien stiger 5,1% ...
RSI er banket op i 72, så SÆLG og tag en gevinst på et ægte Daytrade. Gider I at like så jeg ved i får solgt.
PS: Det er stadig et fantastisk selskab til Pensionen, kva deres solide udbytte-politik over tid, som skyldes deres meget høje profit-margin. Over de sidste 20 kvartaler, har 19 kvartaler været med en profitmargin på over 20% hvilket især skyldes deres indkøb i ulistede selskaber.
-
Hej
I et forsøg på at prøve selv har jeg købt Europris ASA
RSI er stigende, MacD har givet købssignal i går og regnskabet har været positivt med stigende indtægt.
Hvad ville du/I sige til sådan en?
-
Hej Roadrunner

Well done
Du er klar til at køre selv, hvis du altså synes det er sjovt, og at nerverne er til det 
-
Hej vandkalv,
Mener du en offenlig skrevet metode? ... eller bare mit personlige setup, hvor jeg kombinerer Regnskabs-udvikling med teknisk analyse?
Hvis jeg skal redegøre for min strategi, så ser jeg på 4 ting i denne rækkefølge:
a.) Indtjenings-vækst i det seneste afsluttede kvartal (Q4 2022). Og den indtjening skal være med positiv bundlinje.
b.) Omsætnings-vækst i det seneste afsluttede kvartal (Q4 2022)
c.) Et frisk Købs-signal i MACD
d.) En RSI der ikke er for høj, når Købs-signalet i MACD indtræffer. For ellers er upside for lille.
Et eksempel: Hvis købs-signalet i MACD først indtræffer, når RSI er over 65, så er upside for lille imo. Så leder jeg efter en anden case. Det optimale er et frisk købs-signal ved en LAV men stigende RSI, hvor seneste Q4 2022 regnskab har stigning i omsætningen og stigning i (en positiv) indtjening.
Lige nu hvor vi har stigende markeds-renter, så vil jeg se en POSITIV og VÆKSTENDE bundlinje (Altså et Value-trade). Så hvad det angår, er jeg på linje med f.eks. Lau Svendsen og Michael Burry ang. deres syn på 2023: "Value-aktier, kommer til at outperforme vækst-aktier, når renten er stigende".
Hvis du ønsker det, vil jeg gerne vis et par cases som jeg mener man skal holde sig langt væk fra, når renten stiger. Her er et eksempel, på hvad jeg mener man IKKE skal købe lige nu: I mit Excel-ark i fanen "Nordic Health Care". Søg efter selskabet MEDICIVER. I Q3 2022 steg omsætningen fra 335 mEUR til 369 mEUR. Men indtjeningen fik fra 18 mEUR i Q3 2021 til MINUS -3 mEUR i Q3 2022. Her går man fra høj positiv indtjening, til massiv faldende og NEGATIV indtjening. Det er en TOUCH ME NOT aktie, når renten stiger. Og ser du på aktiekursen, så har den fået bøllebank, lige siden Q1 2022, hvor deres INDTJENINGS-VÆKST begyndte at falde. Så den største korrelation mellem et regnskabs-tal og en aktiekurs, ligger i udviklingen i INDTJENINGEN ... især når markedsrenterne stiger ... og især når man så også har øget løn-pres og øget råvarepriser.
Håber det giver mening?

Hvis du har behov for at vi skal vende et par cases sammen over telefonen, kan jeg godt sende mit telefon nummer til dig via min GMAIL. Så kan vi vende et par cases, hvis du ønsker det?

-
God mandag aften 6. feb.
Hermed en teknisk status oversigt over aktierne i det danske MID CAP index. Sidst jeg opdaterede den var 26. jan. 2023 i tråd 8109862
a.) Det er kun B&O (Q2 2022/23) og RTX (Q1 2022/23) der lige har aflagt regnskab fordi har skævt regnskabsår, så .
b.) De 3 bedste risk/reward cases lige nu, synes jeg er ...
- Columbus
- Flügger
- UIE
c.) RTX ser ud til at skulle ned omkring 130 kr før den bliver købs-klar.
d.) Generelt er jeg dog stadig noget bekymret over hvor få købs-signaler, jeg generelt får på tværs af både sektorer og index.
PS: Personligt synes jeg at Flügger burde lave et aktie-split (1/5) da den er ret illikvid, ved det nuværende kurs-niveau. Men de har nok deres grunde til ikke, at ville gøre det.

-
Samme historie her, hvor jeg forsøger at finde tid til at dykke hele arkivet igennem når min lille datter ikke kræver det meste af min tid. Der er virkelig meget guld værd at finde, da Nordic Stock i den grad har gjort sit bedste for at forklare sine principper enkelt og tydeligt.
-
God tirsdag frokost 7. jan 2023.
- Klaveness som vi købte 22. dec i tråd 108881 i kurs 66,00 Nok er nu i kurs 70,00 Nok, så vi er +6,1% på den aktien. Jeg regner med at vi skal sælge den omkring kurs 72,00 til 72,50 Nok.
-
Hej Nordic Stock,
Jeg er ny her på Proinvestor, men har allerede læst dine Daytrading tråde, til stor inspiration for mig. Sikke en viden, som du generøst deler med os andre - Stor ros og mange tak herfra! Jeg er ked af, at læse om din sygdom og sender dig og din familie de varmeste tanker.
Jeg har to spørgsmål, som jeg vil høre, om du vil forholde dig til:
1: Nu hvor Lundbeck er kommet med godt regnskab i dag, og aktien er steget, hvornår regner du så med, at den skal sælges?
2: I forhold til analyse af aktier, kunne Novo Nordisk så se interessant ud, hvis den giver købssignal på MACD om et par dage?
På forhånd mange tak.
Bedste hilsener
PALO -
Hej PALO
Tak for dine pæne ord 
Ang. Lundbeck, så er det et lidt usædvanligt medico selskab imo, idet deres indtjenings-evne over tid, er markant mere volatil end andre normale store medico selskaber.
Dog var Lundbecks indtjening i Q2 2022 og Q3 2022 virkelig imponerede, men ser man historisk på deres 4.kvartals indtjenings-evne, så har den godt nok svinget meget. Tjek lige tallene herunder for de sidste 6 års fjerde kvartals resultater for indtjening.
Q4 2016 = 290 mDKK
Q4 2017 = 339 mDKK
Q4 2018 = 401 mDKK
Q4 2019 = 141 mDKK
Q4 2020 = 553 mDKK
Q4 2021 = -2 mDKK
Q4 2022 = 311 mDKKDet er jo ikke en indtjenings-udvikling man normalt forbinder med et defensivt Medico selskab
Men måske blev de meget hårdt ramt af Corona nedlukninger og forsyningskæde problemer i 2021, men det er kun gæt for jeg følger ikke Lundbeck 
Rent teknisk er Lundbecks RSI lige nu på 73, og det betyder normalt at aktie kursen er for høj på den korte bane, og at sandsynligheden for et tilbagefald i kursen er ret stor.
Hvis teknikken er til at tro på, vil jeg mene vi skal ned i kurs ca. 27,00 - 27,50 før man skal overveje at samle den op.
Hvis du ser på intra-dag handel med aktien i dag, så var den ret 'hissig'
Det er ikke så normalt for et medico selskab.Håber det giver bare lidt mening
Lundbeck er bare en af de aktier der har 'reddet mig som en mare' over årene og jeg har aldrig kunnet blive klog på det selskab, da jeg aldrig har været tryg ved ledelsen, og det skyldes at det også er en meget politisk virksomhed (meget åbenlyst venstreorienteret i både ledelse og bestyrelse) og personligt er jeg ikke vild med, når et aktie-selskab også blander politiske holdninger ind i sin daglige drift ... og det er uanset om det er rødt eller blåt. Men indrømmet, det er nok bare mig den er gal med 
Ang. din Novo Nordisk observation, er jeg helt enig


-
Mange tak for det fyldestgørende svar og indblik i Lundbecks kvartalsvise resultater - Det er værdsat!
Bruger du en indikator for at udregne, hvilken kurs den skal ned i, eller er det et estimat du laver ud fra MACD og RSI?Vi må se om Novo giver et købssignal

-
Det er et estimat, vurderet udfra hvor mange procent er aktiekursen steget sammenlignet med den nuværende stigning i RSI. Så det er kun et estimat, men over tid bliver man bedre og bedre til nogenlunde at vide hvornår man skal sælge. Og så skriver jeg en note til mig selv udfra hvert selskab a la "Regn med at den skal sælges ved. ca kurs xx,xx"
Håber det giver mening

-
Godaften 8. feb

Jeg har et spørgsmål til en af 5 af jer som er aktive herinde ...
Roadrunner
Booksmart
Tøibner
vandkalv
Cupcake... er der en af jer 5, der er friske på at lave Excel-casen på Anavex (Ticker: ANVX) og lægge den ind i det Excel ark jeg har sendt til jer, og så maile det til mig, så den ligger der fast i Excel-arket i de fremtidige opdateringer?
Det er jo et selskab, som både Helge Larsen og mange af os har fulgt gennem nogle år, så måske ville det være rart at den var i arket.Jeg er helt flad at at læse regnskabs-tal, men vil gerne have Anavex i arket i den fane der hedder "Healthcare".
Så det er kvartals-tal fra 2016-2022 på Omsætning (Revenue) og Indtjening efter skat (Profit after tax)
Er der en af jer der er frisk på den?

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind