Så blev toppen omsider kappet af den inflationsbølge
-
Jeg tror ærlig talt hun synes Putin skaber frygt nok.
-
Lidt baggrund for ovennævte:
https://twitter.com/europeangashub/status/1592522899247742976?s=61&t=vEdjBqRjGDD4h7nITB4NmQ
-
-
Fra Kten link nedenfor:
It's almost as though Kirby predicted recession was imminent because other prominent voices predicted that recession was imminent. And it's possible that we're all stuck in a feedback loop that amplifies unjustified fear.
Prophecies are often self-fulfilling. If CEOs believe recession is coming, they preemptively batten down the hatches - and that means less spending and more layoffs, which in turn can trigger an economic downturn.
Recession:
CEOs are preparing for a recession, and they don't think it will be short
https://www.cnn.com/2022/10/04/investing/ceos-recession-economy-outlook/index.htmlRecession, hvad??:
Stocks won't be hit as badly by weakening corporate earnings in 2023 as many think, BlackRock strategist says
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/stock-market-outlook-2023-recession-fears-corporate-earnings-fall-blackrock-2022-12Why we think we're in a recession when the data says otherwise -
https://www.kten.com/story/47895985/why-we-think-were-in-a-recession-when-the-data-says-otherwise -
Faktisk så fik vi deflation i november, med forbrugerprisindekset som FALDT 0,9%.
Tager man kerne inflationen så var den på 0% annualiseret i november.
Så inflationen er ikke kun aftaget- Den er væk.
PS. Man kan aldrig tage en enkelt måned som indikation for tendensen på mellemlang sigt. Inflations tal har meget "støj".
-
USA: Ser muligt kæmperally tirsdag - hvis inflation aftager nok - GENT
-
De tyske finansielle aktører er blevet mindre pessimistiske i forhold til den økonomiske udvikling i Tyskland i december, end økonomer havde forudset.
Det viser offentliggørelsen af det såkaldte ZEW-indeks. Forventningsindekset steg til minus 23,3 fra minus 36,7 måneden før. Økonomerne havde ifølge Bloomberg News ventet en stigning, men kun til minus 26,4.Den del af ZEW-indekset, som afspejler vurderingen af den nuværende økonomiske situation, steg til minus 61,4 fra minus 64,5. Dette var dog værre end ventet. Konsensus var ifølge Bloomberg en stigning til minus 57,0.
ZEW-tillidsindikatoren er udarbejdet af organisationen Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (EW) og afspejler vurderingen af Tysklands økonomiske situation blandt institutionelle investorer og økonomer
-
Det var en meget behersket stigning (+0,73%) på baggrund i meget gode inflationstal - langt fra de 2-3% som JPMorgan forudså i artiklen. Jeg tror at faldet i inflationen er ved at være indregnet i markedskurserne. Der var ikke rigtig nogen sorte punkter i inflationsrapporten, så at både SP500 og DAX futures faldt kraftigt tilbage kan ikke rigtig skyldes andet end "sell the news...."
-
USA/lukning: Rally reduceret til moderate plusser - nye hug til Tesla
13/12 22:06
De amerikanske aktier gik pænt frem tirsdag, da nøgletal viste, at forbrugerpriserne i USA steg mindre end ventet i november.
Det styrkede investorernes tro på, at den amerikanske centralbank, Federal Reserve, onsdag vil gå ned i gear til en mindre renteforhøjelse, ligesom markedet nu ser en lavere top i centralbankrenten.
Det sendte også markedsrenterne kraftigt sydpå denne tirsdag, og derfor trak især vækstaktierne for.
Det brede S&P 500-indeks vandt frem med 0,8 pct., men det var i indledende handel faktisk i plus med så meget som 2,8 pct., ligesom det henover dagen på et tidspunkt også faldt tilbage til et beskedent plus på 0,1 pct.
Dow Jones steg tirsdag samtidig 0,3 pct., og Nasdaq løftedes mest med 1,0 pct.
-
Det er ikke første gang, vi ser buy the rumour, sell the fact, hvor investorerne lukker positionerne ned og tager gevinsten. Det lugter lidt af, at det er det, som sker, siger seniorstrateg Lars Skovgaard Andersen i Danske Bank.
-
Det er interessant at se, hvor mange har købt ind til lavere end ventede forbrugerpriser. Næste test er, hvad Jerome Powell siger onsdag. Vi regner med et renteløft 50 basispoint, og vi fik nok rystet de sidste, som troede på 75 basispoint ud af træet tirsdag.
Jerome Powell, formanden for den amerikanske centralbank, holder tirsdag og onsdag rentemøde med sine chefkollegaer.
LAVERE RENTETOP
Tirsdagens inflationsrapport viste, at forbrugerpriserne steg med 7,1 pct. på årsbasis i november, men det var mindre end de ventede 7,3 pct. og end stigningen på 7,7 pct. i oktober. Forbrugerpriserne er nu faldet hver måned siden junis top i 9,1 pct.
Efter dataene blev lagt frem, sænkede markedet også sine forventninger til toppen i centralbankrenten, terminalrenten, til 4,86 pct. til maj, viste handelen med rentefutures, mod 4,98 pct. mandag. Renten i USA ligger i intervallet 3,75-4,00 pct.
Tallene er samtidig en bekræftelse af forventningerne hos investorerne om, Federal Reserve onsdag vil hæve sin rente med mere moderate 50 basispoint efter forhøjelser på 0,75 pct.point på hver af de seneste fire rentemøder.
-
Det er godt, at inflationen falder tilbage, men hvorfor betyder det, at Federal Reserve ikke vil hæve renten så meget? Fordi økonomien har det skidt, spørger og svarer Lars Skovgaard Andersen og fremhæver, at det er skidt nyt for selskabernes indtjening.
-
Lange investorer er stadig på sidelinjen og venter til onsdagens rentemelding. Og måske endda på at åbne bøgerne i det nye år. Mange lange investorer ser nok også, hvor indtjeningerne bærer henad.
Marketwire
-
-
I gamle dage var rally noget, der blev kørt med meget hurtige biler. Det i går lignede et rally for radiobiler.
Mærkeligt, på sin vis, for lavere end forventet inflation burde være kanon-nyt, i særdeleshed når det falder sammen med udtalelser fra Yellen om, at USA kan være på vej til at lykkes med en såkaldt "blød landing".
Så hvad er markedet bange for? Jeg tror ikke markedet er bange for Powell, jeg tror de fleste har skudt sig godt ind på, hvad han vil sige og gøre. Men måske de ikke køber Yellens håb og frygter, at den næste regnskabssæson i endnu højere grad end tidligere vil være præget af den inflation vi allerede har haft - og jo altså stadig har, hvilket vi ikke må glemme? Er det frygt for lavere overskud, der hæmmer købelysten, kan vi så regne med at vi i stedet får et januar rally???
Lidt mere opmuntrende at spørge: hvad vil stige først og mest, når markedet engang beslutter sig for at vi igen skal op?
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind