Status på aktiemarket ...
-
Kære Nordic .. En kæmpe kompliment for det gigantiske arbejde du lægger for dagen. Det er mig en gåde du ikke har et UTAL af likes. Du skal hermed ønskes en særskilt god jul og håber du nyder familiens skød.
Med stor respekt og håb om
GLÆDELIG JUL !Mvh
TheNote -
Helt enig TheNote. NordicStocks tråde har i gennemsnit op til 1000 eller flere besøg pr. dag (ikke unikke). Desværre har det med at like indlæg ofte trange kår på de sociale aktiemedier.
Denne tråd og dem fra Anavex er dem som trods alt har fået flest likes i 2022.
-
Mange tak Note
Godt at høre at du kan bruge det. Også glædelig jul til dig og dine 
Og tak til Helge for update på antal besøg

-
NordicStock, Det var så lidt.
Tusinde tak for dine fantastisk brugbare analyser. Glædelig jul og godt nytår til dig og dine.

-
God søndag 25 dec. 2022

Håber alle har fået sovet igennem på julemaden

Jeg har brugt formiddagen, for lige at lave en teknisk analyse af 2 overordnede Nordiske Index.
-
Som i sikkert ved som er det Nasdaq OMX der dækker børserne for Danmark, Sverige, Finland og Island. Nasdaq OMX har et index der hedder OMX N40 som er de 40 største aktieselskaber i de lande.
-
Og det er Oslo Børs i Norge, som har OBX 25 index'et som er det index der er sammenligneligt med de index som Nasdaq OMX bruger.
De 2 index peger lidt i hver sin retning.
-
Det norske OBX 25 har stigende momentum i RSI, men stadig et salgs-signal i MACD
-
OMX N40 har faldende momentum i RSI, og et salgs-signal i MACD
====================
Grunden til at det Norske OBX 25 index klarer sig lidt bedre, skyldes især, at der er kvalitets selskaber inden for OLIE, ENERGI og SHIPPING som er 3 sektorer der har 'vind i sejlene' i denne meget kolde vinter.
For OMX N40 (Danmark, Sverige og Finland) er det især tungt på INDUSTRI, CONSUMERS og HEALTHCARE, hvoraf de 2 førstnævnte har ret store udfordringer lige pt. Man har stigende omsætning i selskaberne year-on-year, men faldende indtjening year-on-year.
Derfor skal vi i den kommende tid, se om der er et cases på det norske aktie marked, der kunne være værd at investere i.
-
Som i kan se på grafen for det norske OBX 25 index, har vi stigende RSI, og et salgs-signal i MACD. Dog ser MACD ud til at gå i køb snart.
-
Som i kan se på grafen for OMX 40 index'et, har vi faldende RSI, og et salgs-signal i MACD. Det ser ud til at vi samlet skal ned 5-7% i det index før det bliver købs-klart.
Konklussion: Vi kigger lidt på et par norske cases, som vi kan tilføje vores portefølje i den kommende tid.
PS: Herunder er et link til en YouTube video, som jeg vil anbefale i ser. Den varer dog næsten en time, men det er en virkelig saglig gennemgang af hvad de tekniske signaler fortæller lige pt.


-
-
Tak Nordicstock. Jeg er pænt tungt investeret i norske energirelaterede aktier siden efteråret 2021. Typisk stiger RSI i disse i takt med, at olie og gaspriserne stiger - og falder, når prisen går ned.
-
Tak Helge

-
God onsdag eftermiddag 28. dec 2022
Herunder en status på aktierne i det danske C25 index.
- Demant ser snart købs-klar ud.
- DSV ser snart købs-klar ud.
- Sælg dine FLS aktier, hvis du har nogle. RSI er på 80.
- Genmab ser snart købs-klar ud. (kurs 2850-2860 skal den samles op)
- GN Store Nord ser snart købs-klar ud.
- Netcompany ser snart købs-klar ud.
- Novo Nordisk har toppet for nu. Sælg den.
- Novozymes ser snart købs-klar ud.
- Rockwool B er lige gået i køb og har stigende momentum.
- Tryg er millimeter fra at være købs-klar.
- Ørsted ser snart købs-klar ud.
Herunder kommer den nye case for Rockwool B, som jeg mener vi bør købe.
Den bliver tilføjet vores nuværende daytrader portefølje som pt. består af:
DK - H+H (Tråd: 108598 - købt 10. dec 2022)
FI - YIT (Tråd: 108621 - købt 11. dec 2022)
DK - ALK-Abelló (Tråd: 108594 - købt 10. dec 2022)
NO - Kongsberg Gruppen (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - Orkla (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - SalMar (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
NO - Tomra (Tråd: 108507 - købt 8. dec 2022)
DK - Carlsberg (Tråd: 108715 - købt 14. dec 2022)
DK - Ørsted (Tråd: 108716 - købt 14. dec 2022)
DK - Torm (Tråd: 108799 - købt 18. dec 2022)
NO - Mowi (Tråd: 108835 - købt 20. dec 2022)
NO - PGS (Tråd: 108836 - købt 20. dec 2022)
NO - Bouvet (Tråd: 108870 - købt 21. dec 2022)
NO - Klaveness (Tråd: 108881 - købt 22. dec 2022)
NO - Höegh Autoliners (Tråd: 108882 - købt 22. dec 2022)


-
God eftermiddag onsdag 28. dec.
Det er tid til at SÆLGE PGS i Norge. RSI indikerer at vi rammer overkøbt territorium.
Vi kom ind i kurs 5,77 Nok den 20. dec. og nu er den i kurs 6,96 Nok
Det giver os en profit på 20,6% på 8 dage.
Gider i at like dette opslag, så jeg ved i får solgt?
-
Dejligt mange "snart købsklare aktier" du har med på listen. Det ligner næsten, at du har sat vand over til et januar-rally....hehe.
Lige nu kræver det dog en vildt kraftig lup at få øje på noget købelyst. Vi må håbe at et ordentligt nytårsknald kan vække markedet.
Iøvrigt, synes længe omsætningen på børsen har været usædvanlig lav. Jeg ved ikke meget om TÁ, men kan sådan noget ikke bidrage til at forvanske/forvirre feks RSI- værdier?
-
Hej VærKritisk,
Jeg synes du kommer med en vigtig pointe, jeg ikke selv har tænkt over

Men jo, selve den daglige omsætning kan nok påvirke teknikken, men jeg prøver kun at anbefale Large Caps og Mid Caps, og der er god solid omsætning i dem, så længe at størstedelen af aktierne er i free-flow. Det er derfor jeg f.eks. slet ikke kigger eller analyserer Københavns Lufthavn aktien, da kun 3% af aktierne er i free flow.
Og jeg lægger kun cases op, der først og fremmest er baseret på udviklingen i regnskaberne. Ser regnskaberne solide ud, ser jeg på teknikken.
PS: Tak for grinet, over at at et nytårsknald skal vække markedet ... haha
Jeg tror at mange investorer har kigget et par gange på deres portefølje i 2022 og er blevet overasket over hvor mange tæsk aktierne har fået, og så bliver nogle investorer nok lidt påvirket til at se lidt mindre på deres portefølje. Men det er selvfølgelig bare et gæt. -
Hej Nordicstock,
Omsætningen i mange små aktier har jo længe nærmest været ikke-eksisterende.
Men selv i en del større aktier synes jeg omsætningen længe har ligget noget under normalen. Alligevel har vi haft en periode, hvor selv store aktier har kunnet stige/falde med forbløffende 4-5-6% eller indimellem mere på en enkelt dag. Normalt ville jeg læse en så stor stigning eller fald, som et ret stærkt signal, forudsat altså at den kommer ridende på den store omsætning, som der plejer at skulle til for at give udsving af den størrelse. Men jeg har længe tøvet med at fortolke og lægge for meget i disse ellers store udsving, fordi det var tydeligt at de bare var effekten af ret små mængder aktier, der skiftede hænder; den ene dag tilfældigvis udløst af nogle få kunder der vil købe lidt (= stigning), næste dag tilfældigvis et par andre der vil sælge små portioner (= fald).
Tænkte bare at dette element af tilfældighed (?) også kunne påvirke TÁ. Men klart når du først rent faktisk studerer regnskaberne inden du laver din TÁ, så eliminerer/reducerer du jo givet den mulige risiko.
Jeg er som før sagt ikke den store TAer, men jeg synes det er både virkelig interessant og investeringsmæssigt bestemt også relevant meget relevant, at vide oplæse om, hvor TAerne står i forhold til en bestemt aktie eller markedet som sådan.
Og på den note, endnu engang tusind tak fordi du så gavmildt deler dit store arbejde med os alle.
GODT NYTÅR!!
-
God eftermiddag 29.dec

Vi er +9,1% på vores aktier i norske SalMar som vi købte 8.dec. Vi skal IKKE sælge den i dag, men det bliver måske i morgen eller i de første dage i det nye år. Bare så i lige følger med i tråden i de kommende dage, og husk at børsen også har åben i morgen fredag 30 dec.
Og børsen åbner igen 2. januar.Så hold lige øje her i tråden i morgen for vi skal sælge SalMar i ca. kurs 390 nok.
-
God eftermiddag 30.dec

Så ramte SalMar kurs 391,60 nok.
Så skal den SÆLGES
Vi tager en profit på ca. 11,5% på 3 uger. -
Jeg beholder mine laks lidt endnu i et sats på, at de norske politikere snart finder fælles fodslag omkring en lidt mildere grunnskat.
-
Godt nytår til alle

Da denne tråd er blevet meget lang, starter, jeg en ny tråd af næsten samme navn i morgen kaldet "Q1 2023 - Status på aktiemarkedet" med de selskaber vi stadig har købt os ind i. Det er
H+H
YIT
ALK-Abelló
Kongsberg Gruppen
Orkla
Tomra
Carlsberg
Ørsted
Torm
MOWI
Bouvet
Klaveness
Höegh Autoliners
Rockwool B... det er kun for at jeg/vi kan holde overblikket
Håber det er ok 
-
Fantastisk Nordicstock. Godt nytår.

-
KONGSBERG GRUPPEN: Pareto nedgraderer aksjen fra kjøp til hold, kursmålet økes dog til NOK 425 (400). XtraInvestor.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind