Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

laks

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
48 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aps_invest
    wrote on sidst redigeret af
    #5

    Der bliver uddelt tæsk deroppe ....Lerøy seafoood -18%.....Mowi -13%....Salmar -22%....Grieg seafood -19%....dårlig nyhed i et i forvejen skidt aktiemarked

    1 Reply Last reply
    1
    • U Offline
      U Offline
      Urban
      wrote on sidst redigeret af
      #6

      Må betyde højere laksepriser i fremtiden - og det vil være en fordel for Bakkafrost, der undgår den nye beskatning.

      1 Reply Last reply
      2
      • U Offline
        U Offline
        Urban
        wrote on sidst redigeret af
        #7

        Basert på forslaget om grunnrenteskatt på havbruk, ser Fearnley Securities 30-50 prosent nedside i resultat pr aksje i 2023, ifølge en oppdatering fra meglerhuset.

        "Dette vil helt klart påvirke estimatene våre fremover for Austevoll Seafood, Grieg Seafood, Måsøval, Lerøy Seafood, Mowi, Norway Royal Salmon og Salmar", skriver meglerhuset.

        1 Reply Last reply
        0
        • A Offline
          A Offline
          Aps_invest
          wrote on sidst redigeret af
          #8

          Lidt voldsomt med sådan en skat på lakseindustrien....der må være nogle aktionærer som er ved at eksplodere af raseri....det er enorme summer de har mistet med et penselstrøg.

          1 Reply Last reply
          1
          • A Offline
            A Offline
            Aps_invest
            wrote on sidst redigeret af
            #9

            8 lakseselskaber tabte 38 milliarder i værdi, på det indgreb....ganske voldsomt. https://www.finansavisen.no/nyheter/sjomat/2022/09/28/7936497/tapte-6-3-mrd.-pa-5-minutter

            1 Reply Last reply
            1
            • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
              Helge_LarsenPI-redaktør
              wrote on sidst redigeret af
              #10

              Jeg laver podcast hos Nordnet. Vender tilbage med kommentarer senere.

              1 Reply Last reply
              3
              • U Offline
                U Offline
                Urban
                wrote on sidst redigeret af
                #11

                Salmar er ned 20 prosent onsdag morgen, og Gustav Magnar Witzøe er brått blitt 9,1 milliarder fattigere.

                1 Reply Last reply
                0
                • A Offline
                  A Offline
                  Aps_invest
                  wrote on sidst redigeret af
                  #12

                  Troede kun sådan noget kunne ske i mindre udviklede lande men der blev jeg klogere 🙂 Hvad bliver det næste, som bliver ekstra beskattet? Som aktionær bliver det da mere risikabelt at navigere rundt efterhånden.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktør
                    wrote on sidst redigeret af
                    #13

                    Det er foreløbigt kun et forslag. Det skal godkendes i Stortinget. Umiddelbart er det ikke åbenbart at det sker.

                    Link Preview Image
                    Skatt på alle bauger og kanter | iLaks

                    favicon

                    (ilaks.no)

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                      Helge_LarsenPI-redaktør
                      wrote on sidst redigeret af
                      #14

                      Lakseaksjene slaktes på Oslo Børs i dag etter at regjeringen la frem forslag om en grunnrenteskatt på havbruk. Vi diskuterer forslaget og konsekvenser for oppdrettsselskapene.

                      Live-sending på Nordnets YouTube-kanal kl 12.30 i dag.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • U Offline
                        U Offline
                        Urban
                        wrote on sidst redigeret af
                        #15

                        Laksemassakren fortsetter på børs

                        Etter regjeringens skatteforslag flykter investorene fra lakseaksjer.

                        https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/09/28/7936729/laksemassakre-pa-bors

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • P Offline
                          P Offline
                          ProinvestorNEWS
                          wrote on sidst redigeret af
                          #16

                          "Sjømat Norge sier i dag at de er sjokkert over forslaget fra regjeringen.

                          • De har overhodet ikke gitt noen indikasjoner på at dette er veien de ønsket å gå, sier kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge, Kristin Langeland, til iLaks.

                          Hun forteller at næringen så sent som i går var i møte med finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

                          • Det er klart at han ikke kunne kommentere noe om innholdet de kom med i dag da, men det var heller ikke noe som tydet på at de ville lande på det valget de har tatt.

                          • Det er en mørk dag for både kyst og næringen".

                          Link Preview Image
                          Fant ikke siden | iLaks

                          favicon

                          (ilaks.no)

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                            Helge_LarsenPI-redaktør
                            wrote on sidst redigeret af
                            #17

                            I 2020 droppede de norske politikere med bred enighed en overskudsbaseret grundrenteskat. Nu genfremsætter regeringen forslaget. Jeg tvivler på, at det bliver vedtaget denne gang.

                            Link Preview Image
                            Sjomatnorge.noBred enighet om skatteregime - Sjomatnorge.no

                            - Nå kan vi endelig sette punktum, sier adm.dir Geir Ove Ystmark etter at Finanskomiteen torsdag kveld ble ferdig med instillingen om særskattlegging av habruket.

                            favicon

                            Sjomatnorge.no (sjomatnorge.no)

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • V Offline
                              V Offline
                              Vær-kritisk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #18

                              Før første gang nogensinde købte jeg laks fornylig. Virkelig god timing...hehe. Heldigvis er jeg generelt lidt bekymret for aktiemarkedet, så mens jeg trods har prøvet at udnytte de store fald til at købe op, så har jeg hver gang kun taget mindre bidder. Og jeg har brugt dagens fald til at tage lidt flere.

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • U Offline
                                U Offline
                                Urban
                                wrote on sidst redigeret af
                                #19

                                Der bliver en utrolig travlhed ved "købs-tasterne", hvis forslaget om grundrenteskatten ikke ender med at blive vedtaget.

                                Jeg selv har p.t. kun Bakkafrost i min portefølje.

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                  Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                  Helge_LarsenPI-redaktør
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #20

                                  Bakkafrost er heldigvis ikke ramt af denne norske skat.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • D Offline
                                    D Offline
                                    deleted-user
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #21

                                    Se ex. hvordan man fornyligt indførte en ny bankskat i Danmark og nogen på venstrefløjen taler om, at selskaber med "overnormal" profit, skal have ekstraordinær beskatning.

                                    Så vi skal ikke nødvendigvis kigge efter mindre udviklede lande, med mindre Danmark rubriceres i denne kasse.

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                      Helge_LarsenPI-redaktør
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #22

                                      I afsnit 137 kommer den forøgede beskatning af norsk lakseopdræt, og konsekvensen for de norske aktier af den markante skattestigning til debat. Du kan høre om de danske aktier, som er kravlet op af 2020-krateret, og om hvad ligheden er mellem Monty Python og den britiske økonomi.

                                      00:00 - 08:15: Højere skat i Norge på udvalgte sektorer, b.la. laksesektoren
                                      08:15 - 14:17: Dansk aktietilbageblik til 2020
                                      14:17 - 17:27: USD nærmer sig euroen
                                      17:27 - 25:24: Er olien dyr eller billig? Og hvor er naturgasprisen på vej hen?
                                      25:24 - 27:00: Stærk storm og meget høj søgang i den britiske kanal

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                        Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                        Helge_LarsenPI-redaktør
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #23

                                        Historisk kollaps: Politisk vedtak raserte aksjonærverdier for flere titalls milliarder kroner

                                        Aslak Berge -
                                        28 september 2022

                                        Politisk vilje bak den svarteste dagen noensinne for børsnoterte lakseaksjer.

                                        Glem 11. september 2001. Glem EU-pålagt straffetoll, ILA-sjokket i Chile eller kollapsen til Lehman Brothers. 28. september 2022 går inn i historien der størst aksjonærverdier ble utradert fra børsnoterte lakseaksjer.

                                        Taperlisten på Oslo Børs er tapetisert med store og tunge lakseoppdrettere.

                                        Ideologisk valg?
                                        La det være sagt med en gang: Dette er ikke forgjeldede selskaper uten substans eller inntjening.

                                        Dette er fjellsolide selskaper, med høy lønnsomhet, i markeder som skriker etter produktene deres.

                                        Og tapene skyldes ikke uhell eller markedstrøbbel. Nei, det skyldes politisk vilje. Sannsynligvis et ideologisk valg, hvor en flytter kapital fra privat til offentlig sektor - i stor stil.

                                        Når en ser dette i sammenheng med skatteskjerpelsene i kraftnæringen ligner det hele en light-versjon av nasjonalisering. Eller som Trygve Slagsvold Vedum så treffende sa det under dagens pressekonferanse: «Oppdretterne kan investere sammen med staten».

                                        LO-leder Peggy Hessen Følsvik har tidligere lovet «å ta de rike». Hun og Ap/Sp-regjeringen lyktes bra med det idag.

                                        Rammer de små
                                        Senterparti-leder og finansminister Vedum trøster seg likevel med en idé om at dette primært rammer de børsnoterte - ikke de mindre privateide oppdrettselskapene.

                                        Men bunnfradraget på 4-5.000 tonn gjelder et svært begrenset utvalg aktører. De store taperne er de privateide mindre og mellomstore selskapene som allerede var i limbo grunnet den voldsomme skjerpelsen av formueskatten (basert på en radikalt økning i verdifastsettelsen for konsesjoner). Nå raseres inntjeningen etter skatt, samtidig som utsiktene til å selge seg ut av næringen er mye mindre attraktiv enn den var i går.

                                        Link Preview Image
                                        Historisk kollaps: Politisk vedtak raserte aksjonærverdier for flere titalls milliarder kroner | iLaks

                                        favicon

                                        (ilaks.no)

                                        1 Reply Last reply
                                        0
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          ProinvestorNEWS
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #24

                                          Var innsideinformasjon på avveie da aksjeverdier for 55,9 milliarder kroner gikk opp i røyk?

                                          Link Preview Image
                                          Var innsideinformasjon på avveie da aksjeverdier for 55,9 milliarder kroner gikk opp i røyk? | iLaks

                                          favicon

                                          (ilaks.no)

                                          1 Reply Last reply
                                          0

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger