Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    Daytrader_DK
    wrote on sidst redigeret af
    #127

    Besparelsen var hvis du opvarmede med EL radiatorer (hvilket ganske få gør), ikke hvis du opvarmede med gas eller anden energi form, som altid har været langt billigere end at opvarme med EL radiatorer.
    Men det er et større regnestykke.
    Husk også at varmepumper er subsidierede (ved forbrug over 4000 kWh).
    Rent lavpraktisk løser det ingen problemer på den korte bane. Bare tænk på al den energi (og råvarer) der skal til for at producere de mange varmepumper.

    1 Reply Last reply
    0
    • SolsenS Offline
      SolsenS Offline
      Solsen
      wrote on sidst redigeret af
      #128

      Nu startede vi med at skulle finde alternativer til gas grundet en evt. knap forsyningssituation.

      Men lad det ligge nu det er weekend 🙂

      1 Reply Last reply
      0
      • D Offline
        D Offline
        Daytrader_DK
        wrote on sidst redigeret af
        #129

        Jeg kommenterede blot på hele dit indlæg, også: "Vi klarer også en lukning."
        Og i den forbindelse at du nu havde investeret i en varmepumpe.
        Så med andre ord mener jeg ikke at det på kort sigt er et alternativ til "gassen" eller den manglende mængde energi (Russisk gas/olie/kul).

        Men ja, lad det ligge 🙂

        Hvis man skal tænke på hvordan man selv vil kunne klare det, hvis det bliver en rigtig energi krise, skal man nok ud i at kombinere f.eks. en varmepumpe med solceller/vindmølle.

        1 Reply Last reply
        0
        • 0 Offline
          0 Offline
          007
          wrote on sidst redigeret af
          #130

          Jeps, varmepumpe, solceller, hybrid inverter + et Lifepo4 batteri, der kan "tankes" op om natten.

          1 Reply Last reply
          1
          • bgadkB Offline
            bgadkB Offline
            bgadk
            wrote on sidst redigeret af
            #131

            007, så slemt bliver det slet ikke selv hvis man stopper øjeblikkeligt med al russisk gas, olie og kul.
            En nedgang i Tysklands BNP i forhold til estimaterne før krigens start på et sted mellem 1% og 3% af BNP, er vurderingen.

            https://www.econtribute.de/RePEc/ajk/ajkpbs/ECONtribute_PB_028_2022.pdf

            Da Tysklands BNP blev vurderet til at STIGE med 4,1% i 2022, så er det nok snarere en mindre vækst eller et nul resultat som kommer ud af at lukke for energiimporten fra Rusland.

            Just a moment...

            favicon

            (www.oecd.org)

            Forudsat at man reagerer hensigtmæssigt finanspolitisk og monetært.

            1 Reply Last reply
            2
            • H Offline
              H Offline
              Hyst
              wrote on sidst redigeret af
              #132

              Nu afventer vi alle hvad russerne formår i øst og syd, og om ukrainerne kan påføre dem de samme tab som i nord.
              Ukrainerne har ikke kunne holde russerne ude i syd indtil nu, men får også frigjort resurser i nord.

              Det vil nok være afgørende for hvilket senarie der kommer til at være fremover:

              Attention Required! | Cloudflare

              favicon

              (www.fpri.org)

              En ganske forfærdelig krig - hvor russernes formåen er lagt i deres artilleri og flyvåben om total ødelæggelse - ikke meget anderledes end under anden verdenskrig.

              Ukraine kan ikke vinde - blot påføre store tab.
              Og alt dette kunne have været undgået - men de er andre jo ikke enige i.

              1 Reply Last reply
              3
              • exitnuE Offline
                exitnuE Offline
                exitnu
                wrote on sidst redigeret af
                #133

                Et godt sted at holde sig opdateret på daglig basis er på sitet "The Institute for the Study of War".

                Russian Offensive Campaign Assessment, April 12:

                Link Preview Image
                Russian Offensive Campaign Assessment, April 12, 2022

                Russia continued offensive operations in eastern Ukraine on a limited basis as it worked to reconstitute forces withdrawn from the Battle of Kyiv and to establish necessary logistical bases for increased offensive operations in the Donbas area. Russian forces withdrawn from the Kyiv region have not yet been reintroduced into Ukraine to fight. The Russian military has continued to conduct small-scale limited offensive operations on the Izyum and Severodonetsk axes and has not yet gone over to a better-resourced or broader offensive campaign. The Battle of Mariupol continues even as Ukrainian officials accuse Russia of using chemical weapons on Mariupol’s defenders.

                favicon

                Institute for the Study of War (understandingwar.org)

                JA, en ganske forfærdelig krig, men Rusland kommer til at tabe på sigt da Vesten gradvis vil dreje op på de små og store håndtag.

                1 Reply Last reply
                3
                • H Offline
                  H Offline
                  Hyst
                  wrote on sidst redigeret af
                  #134

                  Tak, læser der også.

                  Russerne er vandt til at lide - det har historien vist - ligegyldig hvor meget det koster deres befolkning.
                  Og Rusland forbliver et sekundær land.

                  Måske ændrer dette sig når de sidste fra Soviet-tiden er døde og deres børn gået på pension.

                  Flere siger dog at det er alt for tidlig, hvis russerne sætter offensiven i gang allerede nu - opbygningen er ikke stærk nok endnu.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • 0 Offline
                    0 Offline
                    007
                    wrote on sidst redigeret af
                    #135

                    Så Journal på ZDF, i udsendelsen blev der bla. vist at Tyskland siden krigens begyndelse, har sendt Ca. 10 mia. euro til Rusland, og i samme periode har sendt 80 mio euro til Ukraine.

                    Man forstår godt, hvorfor Steinmeier, har fået en "kold skulder" ift. at ville besøge Kiev.

                    Mon ikke der komme mere velvilje til at sende fx Leopard 1 mod Ukraine?

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #136

                      Spørgsmålet er om Leoopard 1 tanks overhovedet kan køre og skyde. De er godt nok gamle. Lidt det samme som donationen af strela manpads som også viste sig at være for gamle... Tyskland hænger godt nok i bremsen. De er en skamplet på europa og er sammen med Frankrig årsagen til at et europæisk forsvar eller sikkerhedsnet ikke er realistisk.

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #137

                        Fint link. Jeg bruger også:
                        https://militaryland.net/

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #138

                          Så fik Ukraine ram på Sortehavs flådens flagskib: Krydseren Moskva er sunket efter at den efter sigende blev ramt af 2 ukrainske Neptun missiler.

                          At krydseren blev ramt og sunket, er der vist ikke tvivl om, selvom Rusland endnu ikke har anerkendt at den er sunket og i stedet snakker om at ammunitions depotet sprang i luften og den kun er "alvorligt skadet". Amatør radio fans har dog opsnappet morsekode hvor der tales om at den blev ramt af missiler og rullede om på siden.

                          Moskva er et kæmpe skib med 510 besætningsmedlemmer og beregnet til område luftforsvar og angreb på amerikanske hangarskibs grupper med sine kraftige sømålsmissiler.
                          Dens rolle i Ukraineskrigen har været at beskytte mindre skibe mod missiler, droner og fly, så det er noget mystisk at den ikke opdagede missilerne og skød dem ned. Men måske er de russiske luftforsvarssystemer ikke så effektive som man hidtil troede?
                          Neptun missilet er i øvrigt også beregnet til at sænke mindre skibe, og ikke krydsere på Moskvas størrelse. Men måske eksploderede de kæmpe store sømålsmissiler som Moskva bærer på siden af skibet, da det blev ramt.

                          Historien er vist langt fra komplet endnu...

                          1 Reply Last reply
                          3
                          • exitnuE Offline
                            exitnuE Offline
                            exitnu
                            wrote on sidst redigeret af
                            #139

                            JA Neptune - et lille vrid på det lille håndtag. Næste trin kunne fx være Boeings Harpoon sømålsmissiler ...

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #140

                              Sådan endte Moskva:

                              Ramt lige midtskibs, hvor sømålsmissiler typisk sigter efter. Det eneste ammonitions depot som ligger der hvor skibet er ramt, er til 30 mm anti luftsskyds, og det har slet ikke kapaciteten til at lave en så stor eksplosion eller brand, så at skibet kommer i fare.
                              SS-N-12 Sanbox missilerne foran er intakte, så mit gæt om at det var dem som sprang som sekundær eksplosion efter at skibet blev ramt, var ikke rigtig. De 2 Neptun missiler var mere end nok til at sænke skibet.

                              102951_Krydser.jpg

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • H Offline
                                H Offline
                                Hyst
                                wrote on sidst redigeret af
                                #141

                                Der er næsten beskæmmende at jeg for én gangs skyld skulle have noget til fælles med Marie Krarup.

                                Link Preview Image
                                Ruslands ideologi er ikke ekspansionistisk, sagde Krarup - og så ”stak debatten af”

                                Krigen i Ukraine kunne have været undgået, hvis Vesten havde været villig til at forhandle, og hvis Danmark havde bedt USA tænke sig om, siger Krarup.

                                favicon

                                nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #142

                                  Det var jo det som jeg skrev tidligere i tråden....

                                  Men derfor har I stadig ikke ret.

                                  NATO's handlinger har intet med Putins mål og drømme at gøre. Det handler om at Ukraine ikke kan få lov til at være en reel suveræn stat.

                                  Følgende er en af de mere bedre analyser før invasionen, selvom forfatteren også tog fejl af størrelsen af angrebet:

                                  Attention Required! | Cloudflare

                                  favicon

                                  (www.fpri.org)

                                  Læs i øvrigt følgende kronik fra Adam Holm, som jeg er enig med i det her spørgsmål:

                                  102978_Scavenius.pdf

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #143

                                    Her er i øvrigt en kort analyse af den militære situation fra russisk side (som sjældent kan læses). Igor Girkin (Major i FSB, veteran fra Krim angrebet og tidligere "forsvarsminister" i Donbas), har skrevet følgende:

                                    https://mobile.twitter.com/mdmitri91/status/1516796704816832512

                                    Missionen er slået fejl, og yderligere angreb på Ukraines stillinger i syd og i Donbas, vil kun forbløde Ruslands hær og gøre den såbar for en Ukrainsk offensiv om 2-3 måneder (når de mobiliserede rekrutter er trænede og bevæbnede) , som vil kunne række helt ind i Rusland (det tror jeg ikke Ukraine vil gøre....). Kun en større mobilisering af Ruslands mænd, vil kunne give et positivt resultat i krigen med Ukraine.

                                    En del vestlige analytikere er enig med ham. Jeg er dog stadig ret nervøs for om Ukraine kan holde russerne stangen, især fordi Vesten er nærig med støtten.

                                    1 Reply Last reply
                                    4
                                    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                      Helge_LarsenPI-redaktør
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #144

                                      Podcast - Ukraine's Military Advantage and Russia's Stark Choices

                                      Michael Kofman and Ryan Evans
                                      April 27, 2022

                                      Link Preview Image
                                      Ukraine's Military Advantage and Russia's Stark Choices

                                      Our friend Michael Kofman popped in for another conversation with Ryan about where things stand in the Russo-Ukrainian War. He gives a wide-ranging

                                      favicon

                                      War on the Rocks (warontherocks.com)

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #145

                                        Ja, de to er gode. Kofman er en af dem som jeg også læser dagligt på Twitter.

                                        1 Reply Last reply
                                        1
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #146

                                          Følgende OSINT rapport fra Watling og Reynolds bliver citeret en masse, og bruges også i pressen. Men læs kilden direkte hvis I er interesserede i at vide mere om Ukraine krigen.

                                          https://static.rusi.org/special-report-202204-operation-z-web.pdf

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger