Så er det officielt. Ennogie går på børsen
-
Det er ikke korrekt, at Ennogie går på børsen. Ennogie sælges til Small Cap Denmark, der er børsnoteret.
Indledningsvist kopi af medd. omkring Smallcap Denmark A/S tildeling af observationsstatus fra Nasdaq :
SmallCap Danmark A/S - Tildeling af observationsstatus
Nasdaq København har i dag tildelt nedenstående observationsstatus:
ISIN Navn
DK0010305077 SMALL CAP DANMARK
Selskabet tildeles observationsstatus, fordi SmallCap Danmark A/S d.d. har
indgået en intentionsaftale om erhvervelse af anpartskapitalen i Ennogie ApS
mod udstedelse af nye aktier i SmallCap Danmark A/S.Ifølge punkt 4.1 i Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares kan børsen
beslutte at tildele et selskabs instrumenter observationsstatus.Vi henviser til selskabets meddelelse fra 11. juni 2021.
Slut på meddelsen. Herefter mine personlige kommentarer:
Værdiansættelsen af Ennogie i hele handelsforløbet er ansat til 180 mio. kr. En yderst voldsom værdiansættelse i.f.t. den regnskabsmæssige udvikling. Det virker vildt opskruet i.f.t . foreliggende materiale på udviklingen i Ennogie.
Denne konstruktion ligner, i mine øjne, at der er flere parter, der søger nye aktionærer, for at redde eget skind.
Jeg overvejer end ikke, at investere så meget som en bøjet 5 øre i dette projekt.
Jeg opfordrer de, der måtte være interesserede, i at gennemgå historikken for de enkelte selskaber.
Selvfølgelig kan jeg tage fejl - men jeg er absolut ikke lun på ideen.
-
Tak for kommentaren Pensionisten
Det er hvis semantik. Det sker jævnligt at der er private selskaber der lader sig børsnotere på denne måde.
Naturligvis skal man læse op på en case inden man evt fortager en investering. Dem der kender mig ved jeg er hardcore FAer med en ret sund appetit på mange undersøgende spørgsmål til selskab/ledelsen

Som der står i dagens meddelelse, så er der nu noget formalia i begge selskaber, inkl en vurderingsberetning/prospekt. Når det rammer gaden kommer der mange flere ting frem end der kan læses af de regnskaber der er tilgængelige.
Om selskabet er dyrt eller billigt er op til en selv at vurdere. Herunder også om man er til selskaber der allerede giver store overskud/udbytte, eller man er den type der investere mere i fremtidens forventninger.
Der var for et par uger siden en analyse i Børsen af de 33 seneste ipos på First North. Ingen af dem giver overskud og handles til PS fra knap 1 og op til 68. Ennogie ligger sig under 10 og dermed i den "billigste" ende af den analyse.
Om det ender med at blive et godt eller skidt køb på den lange bane kan kun tiden vise. Men de tapper i hvert fald ind i en kommende mega trend med aktive tage og områder/lande der begynder at lave direkte lovgivning der går i Ennogie retning
Vh
T -
Tak for dit fyldestgørende svar, troldmanden . Du skal vide, at det der irriterer min blindtarm, er, at Smallcap Danmark, og dennes såkaldte hovedaktionær, skal omkring casen.
Hvis Ennogie har det rigtige produkt, fremtidsudsigter m.m., vil jeg have set en kapitaludvidelse via private placement, som den mest rigtige løsning.
I hvert tilfælde i en overgangsperiode.
Det er, efter min opfattelse, en fejl af dimensioner, at gå via Smallcap Danmark. -
Ennogie gennemføre faktisk en kap udv på 15 mio lige inden noteringen. Netop så det ikke er SCD investorerne der skal til lommerne.
Jeg ser bestemt fordele for Ennogie ved at være på børsen frem for at fortsætte som privat selskab. Der kommer til at ligge mange flere PR muligheder deri over de kommende år.
Det er kendt at der er en række tomme børsskalle på børsen med 3 typer af aktiver. En notering, evt cash og evt skatteaktiv. Er NTG ikke det seneste selskab der blev børsnoteret på lignede måde ved at overtage Neurosearch
-
Jeg tror, at du har ret f.s.v. angår NTG. Men NTG var, på daværende tidspunkt, 2019 så vidt jeg husker, af en absolut anden størrelse og soliditet, end det Aps, der nu søger en smutvej til børsen.
Iøvrigt, er det min opfattelse, at Ennogie p.t. ikke er på et niveau, der kan godtgøre en børsnotering.
Derfor er det stadig min opfattelse, at selskabet, og dermed også anpartshaverne, må have lidt mere tålmodighed - og kapitalvillighed. Og søge virksomheden løftet et niveau eller to, via private placement.Jeg har selv aktier i Schouw & Co, der består af flere mindre selskaber. Det var en paraply af den type, som jeg i min fredagsfantasi, kunne se Ennogie i, istedet for mål om selvstændig børsnotering.
-
Jeg er rigtig glad for, at være med i Ennogie siden 2019 og også med i den nylige afsluttede kapital udvidelse.
Ser et selskab som er på vippen til noget stort i forhold til, hvordan de ser de næste 3 års udvikling for selskabet.
Personligt har jeg altid kun været inde i biotek sektoren, men da jeg fik muligheden for at investere i dette selskab, så jeg muligheden for at lave en rigtig god investering, hvis man samtidigt har tålmodigheden.
Der har været undersøgelser som viser, at Ennogie
s produkt overmatcher bl.a. Teslas tilsvarende soltag med længder.Og med den seneste artikel (5. Juni Flensborg avis) hvor Ennogie satser stort, her overvejer regeringen at alle tage i nybyg obligatorisk, skal være med solenergi.
Vil ikke direkte anbefale aktien, men syntes i skal undersøge markedspotentialet for firmaet og kigge på den markedsværdi som selskabet har pt. Så er der absolut muligheder for en mange dobling af kursen med noget tålmodighed.
TB
-
-
Nej NTG og Ennogie kan bestemt ikke sammenlignes på nogen måde. Ennogie er Greentech med vækst rater på 50-100% om året, og forventer også det de kommende år. De er stadig i opbygnings fasen og vil bruge noteringen til at accelerere yderligere på en række parameter.
Det er svært at finde nogen direkte sammenligning på børsen. Men se bl.a. en række mcaps på selskaber som Green Hydrogen System, Aquaproin, Quantaafuel mm. Selskaber der handles/kommer til sat handles på PS værdier i 3-cifrede.
Kunne selskaber have ventet et år mere med at blive noteret og dermed have valideret casen endnu mere? Helst sikkert. Så ville mcap også have været tilsvarende højere. Nu får folk mulighed for at læse oppe casen og vurdere om de vil med fra dette stadie, eller vente på grønne tal på bundlinjen
Vh
T -
Jeg kan ikke være uenig - men en knægt på 5 år må vokse noget, og vise sin styrke, inden han bliver proff. fodboldspiller. Jeg mener, kort og godt, at virksomhedens nuværende niveau, er ikke til en selvstændig børsnotering.
Lidt i tråd med de seneste, og desværre, mange, fejlnoteringer på First North, som aktionærerne har tabt bulevis af penge på.
Du må kunne kravle, før du kan gå. Og det kræver enorm meget træning og udvikling, for at komme i eliten. -
Tillykke med investeringen TB.
Ja det er særdeles interessant hvad der sker i Tyskland. At der pt arbejdes på lovgivning der direkte diktere solceller på alt nybyg samt tagrenovationer.
Og så er det adresserbare tyske tagmarked på ca 70 mia kr om året......altså det marked som Ennogie kan tappe ind i. Så det kan bestemt blive en spændende rejse
-
Det er heldigvis op til den enkelte investor hvilke risikoprofil man har

Hørte et længere indlæg i radioen den anden dag om First north selskaberne. Der er en hel del unge investorer der går den vej. Der var en gut igennem på 17 år der havde en FB gruppe med 8000 medlemmer som udelukkende handler om de selskaber.
Hr T har heller ikke den samme risiko apati som for 10-15 år siden hvor jeg bl.a. var første investor i Proinvestor, Ennogie mm hvor det stort set kun var PowerPoints jeg investerede i. Nu vil jeg se mere bevis for den case jeg investere i
-
Velbekomme B35.
Tillykke med investeringen
Det bliver spændende at følge den videre færd for selskabet og den grønne agenda -
Stop nu det fis med at rose og lykønske hinanden. Hold Jer nu til fakta omkring virksomhedens situation og niveau, contra en selvstændig børsnotering.
Jeg kan absolut godt se potentiale - men virksomheden er altså på lilleput niveau endnu. -
Naturligvis både kan og må man ønske andre tillykke med en gevinst de har fået ved at investere i et unoteret selskab. Vi har brug for maaaaaaaaange flere der har modet og interessen i at investere en mindre andel af deres PF i unoterede selskaber. På det punkt er danskerne meget mere tilbageholdende end vores brødre på den anden side af broen.
Er der nogen der har indikeret andet end Ennogie stadig er et mindre selskab? Det har jeg ikke læst.
Jeg tror primært bare du kigger efter en anden type investering hvor der er overskud/udbytte frem for selskaber der stadig brænder penge/går efter meget høje vækstrater.
Den ene strategi kan være lige så god som den anden. Og heldigvis er der mange forskellige typer af investorer som dermed også matcher på de mange forskellige typer virksomheder
-
Bestemt en interessant case og virksomhed, som vil blive overvejet, men overvejet meget nøje. Måske med et fravalg. Valgte fra sidst vi fik muligheden, men det var primært fordi jeg netop da investerede i en anden unoteret startup.
Men man skal virkelig spise brød til her. Ennogie har, som jeg ser det, absolut mulighed for en bid af markedet, men har ikke noget som store spillere ikke kan. Produktet kan være rigtig godt (lyder rigtig godt), men de kan sagtens blive efterladt et sted hvor der kræves store investeringer uden tilsvarende sikkerhed for at salget kan følge med. Marginalerne vil helt sikkert komme under pres. Deres tal skal virkelig kigges efter.
Enig med Pensionisten i at det ligner en, i det mindste uigennemskuelig måde at komme på Børsen. Ikke tryg ved personer og fremgangsmåde. Ærgerligt at man vælger en sådan sti, og ikke en fuldt gennemsigtig og transparent model. Virker helt klart (eller det er den tanke man får) til at fokus er på egen Vinding og mindre på entusiasme omkring det man har skabt. Syntes også værdiansættelsen er alvorligt anstrengt. De er i deres egen business og marked og det er helt forkert at sammenligne ukritisk med andre nicher. Lige præcis deres business tilsiger ikke en høj PS. Det kan man tillade visse andre steder
Men absolut en interessant mulighed. Syntes blot det er helt fint at tage de kritiske briller på.
-
Faktisk tror jeg at alene fremgangsmåden vækker min mistillid nok til at vælge fra. Måske jeg gårglip af noget stort, men jeg skal jo vælge mine heste at spille på:-)
Skal altså høre meget mere først, og ville gerne se en uvildig og troværdig clearing af vejen. -
Har fulgt Trolmanden (uden d på Euroinvestors næsten nedlagte, men dengang meget besøgte debatforum, med til tider vilde ordslag ) igennem mange år, med hans mange analyser på et vindmøllemarked i opstart på storskala niveau og med dengang yderst kritiske olie debattører på nakken !
Hans dengang evige saglige og rolige tilgang til debatterne med
analyser og evne til at læse politiske vinde, der holdt vand ned til selv mindste detalje er en vigtig andel og årsag , til at jeg har lagt penge i Enogie! -
Darvin jeg ser nærmree en mulighed/risiko for en ny nokia case i relation til "de store spillere". Altså de store alm tagproducenter. For de sover alvorligt i timen. Det er yderst begrænset hvad de har af aktiviteter indenfor BIPV. Og det de har er typisk helt ned på tagstens niveau. Og det segment har trukket mange konkurser efter sig fordi det er afsindig dyrt med priser på både 2 og 3.000kr per m2.
Der er masse af konkurrenter derude. Det er primært andre tech selskaber og ikke tagproducenterne. Men blandt den store skare af mindre selskaber er der mange der ikke har nogen synderlig R&D. Hvor de blot plukker hyldevare fra div underleverandør. De selskaber vil jeg personligt selv holde mig fra.
Det er faktisk lidt mere omsonst/komplekst end som så at få sammensat/produceret et komplet system der både er sikkert (ikke trækker 1000v med risiko for lysbuer), æstetisk, til en god pris og ikke mindst tæt.
Det sidste er bla et sted hvor Ennogie har patent. Altså udvikling af et system der gør taget tæt.
Det lyder sikkert let. Men de fleste monteringsystemer der er derude er ikke udviklet til at skulle virke som et tæt tag. De er udviklet til at montere solceller OVENPÅ et eksisterende tag.
Hvis man googler lidt kan man finde en anden virksomhed som har fået et mio beløb fra det offentlige til netop at udvikle et tæt BIPV tag. Man kan af rapporten læse hvordan de adskillige gange har haft deres løsninger inden i Velux store vejr test rig. og lige meget hvor mange ændringer de fortog, så lykkedes det dem aldrig at lave et tæt tag. Ennogie har haft deres løsning i den samme testrig og bestod Velux test med bravur.
Man skal naturligvis gøre op med sig selv om en given case/branche er noget for en selv. Men kan som sådan ikke se der er noget mere "mystisk" i at lade sig børsnotere på denne måde frem for alm IPO. Hvad gør forskellen på en investor? Der kommer stadig et prospekt.
Der er en årsag til vi ser flere af denne type noteringer. Det er en anelse hurtigere, man kan overtage nogle likvider der ligger i det pågældende selskab og man kan evt benytte sig af de skattemæssige underskud fra det overtagne selskab.
Af samme årsag ser man netop prisen på sådan skal være højere end prisen på likviderne i sig selv.
Hvad er det der gør du siger lige præcis deres bizz plan ikke tilsiger en højere PS?
Normalt tillægger man en høj PS hos selskaber der endnu ikke giver overskud, men hvor vækstraterne er meget høje. Og det er netop hvad vi ser her. Vækst i niveauet 50-100%
Og Ennogie kommer så sagt på børsen til en PS der ligger i den lave ende af den analyse der var af 33 selskaber i Børsen for et par uger siden
-
Ja jeg forstår da bestemt godt du skal se mer end der pt er ude. Jeg havde heller ikke truffet en beslutning om at investere ud fra den smule information der pt er kommet ud
Derfor der kommer et prospekt hvor der kommer til at fremgå mane flere info.Og mon ikke også man efter en noteringer kommer til at se ledelsen fortage div præsentationer rundt omkring. Så der skal nok blive rig mulighed for at få mange flere informationer om selskabet
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind