Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Sanistål - Opkøb eller idioti?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
28 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • A Offline
    A Offline
    Aktie-Zlatan
    wrote on sidst redigeret af

Ubegripelig at 'Quality' kun var 5,6 for en måned sen men nu atter er 8,9.

Regnede IPA fejl i april/mai?

Link Preview Image
    404 Page — FinanceLab

favicon

FinanceLab (www.financelab.dk)

1 Reply Last reply
    0
    • D Offline
      D Offline
      deleted-user

Jeg aner intet om branchen, og har meget lidt snilde indenfor faget. Dog kunne jeg meget hurtigt se en mulighed for at byggeriet og gør-det-selv ville have gode muligheder for at vækste under covid-19. Som stockpicker sidder jeg og nørder helt utilgiveligt (for min familie) mange timer i de her picks, men omvendt er det sgu' dem som får glæde af det, så det er sjældent klagerne vælter ind fra den front.

Skal vi lige tage dette pick - Brdr. A & O - for dem har jeg selvfølgelig!!! så røg de direkte ind i porteføljen maj 2020 i kurs GAK 370 - nogenlunde samtidig som jeg satte min NTG-position (blær off).
      Jeg havde tidligere observeret at køkkenbranchen havde gode muligheder for en solid upside og jeg havde købt en glimrende position i TCM Group pga. mit opsøgende arbejde i FA på denne, så Brdr. A & O gav nærmest sig selv. Deres P/E lå og rodede rundt i ca. 3, hvilket helt åbenlyst var en decideret fejl i markedet, da der intet i sol og måne stod i at de ville tabe noget på covid-19 - tværtimod. Således satte jeg en forholdsvis sikker - følte jeg - position. Og da det igennem foråret så ret sikkert ud, så positionerede jeg mig fuldt ud. Det var lidt af en no-brainer.

Om Sanistål er en god case ved jeg ikke nok om. De har en skyhøj P/E i forhold til Brdr. A & O - særligt deres forward P/E ser noget destruktiv ud. Brdr. A & O virker til at have momentum i branchen, så det gider jeg dårligt til at sætte mig alt for ind. Rammer Brdr. A & O deres målsætninger - hvilket meget tyder på - så kan jeg ikke se pointen i at sidde og satse på en anden case.

Når jeg ikke har solgt Brdr. A & O endnu - på trods af det massive afkast - så er det ganske enkelt fordi, at det Zlatan skriver er korrekt - de er undervurderet i forhold til resten af selskaberne i branchen og de er det selskab som vækster mest. Så derfor giver det - i markedet - ingen mening at de er lavest værdiansat.

1 Reply Last reply
      5
      • A Offline
        A Offline
        Aktie-Zlatan

Den brittisk-amerikanske VVS-grossisten Ferguson (førr Wolseley), som tidligere ejede danske Stark, går fortsat op og handles til ca PE (2021)=22 (Yahoos 33 er forkert).

Seneste kvartal:
        Ferguson +24,5 % (+20,1 % organisk)
        A&O Johansen +26,8 %

Seneste tre kvartal:
        Ferguson +10,8 %
        A&O Johansen +18,4 %

Jeg siger ikke at A&O skal vurderes som Ferguson (USA er et større marked end Danmark), men PE=17 er absolut rimelig. Især som andre VVS- og elgrossister med lavere vækst vurderes rundt PE=17.

Link Preview Image
        Yahoo

favicon

(finance.yahoo.com)

https://www.fergusonplc.com/en/index.html

Danmark er virkelig unikt i det at I har tre VVS- og elgrossister på børsen og uanset om man sammenligner med Sanistål eller med 'peers' i Europa og Nordamerika er A&O Johansen (og sandsynligvis Solar A/S) fortsat undervurdered.

Den eneste (?) parameter, som peger på en investering i Sanistål, er P/S, men hvis Saniståls salg kræver så mange ansatte er det et salg, som skal vurderes lavere.

Personaleomkostninger er viktige for grossister og idag har A&O Johansen 773 ansatte mod 1.000 år 2007 på trods af at salget idag er 65 % højere (ikke justeret for inflation).

Salg per ansat er idag ca 75 % højere i A&O end i Sanistål.

B2C-salg (idag 21 % af A&O) vurderes normalt til meget højere P/S end B2B-salg. For svenske BHG/Bygghemma, som betragter BilligVVS som en konkurrent, er P/S rundt 2.

https://www.wearebhg.com/
        https://www.byghjemme.dk/

1 Reply Last reply
        1
        • M Offline
          M Offline
          mcd234

Som jeg ser det er AO lige nu vurderet til en pris der svarer til 0% væksten. Dvs. man får al væksten gratis i købet pt. Downside er minimal.

Største trussel er pludselig konkurrence fra Ahlsell, Sanistål, Brdr. Dahl eller LM. Men lige nu ser det stabilt ud.

Flere roser positivt AO's investering i robotlager, men som jeg læser det har de alle robotlager, så det giver ingen videre fordel. De har også AO365, men da jeg ikke er håndværker, kan jeg ikke sige om dette kan betragtes som en moat

1 Reply Last reply
          1
          • A Offline
            A Offline
            Aktie-Zlatan

SSI Schäfer, som A&O benytter (miniload, lager 1) og skal benytte (shuttle, lager 2), er dog effektivere (og dyrere) end AutoStore, som Sanistål og Solar A/S nu investerer i.

A&O er desuden hele tiden nogle trin foran og bygger ud kapaciteten. Det drejer sig jo også om hvor mange artikler man kan ha i robotlager. A&O har stadigvæk ikke benyttet den tilkøbte nabogrunden og kan fortsat ekspandere i Albertslund også efter robotlager nr 2 er klar (foråret 2022).

Link Preview Image
            ATcon A/S | LinkedIn

ATcon A/S | 554 abonnés sur LinkedIn. Bygherrerådgivning og byggestyring | ATcon A/S har eksisteret siden 2008 og har lige siden omsat vores store erfaring i en lang række byggeprojekter i hele Danmark. Vi arbejder med udvikling, nybyggeri og renovering. ATcon har speciale i byggestyring, fra start til slut koordinerer vi alle byggeprocesserne og sikrer at bygherres budget og tidsplan overholdes.

favicon

(fr.linkedin.com)

Solar A/S har gammel automatisering med SSI Schäfer, men hur effektiv den er ved jeg ikke.

Brdr Dahl hade tidligere miniload-automatisering fra Swisslog i Sverige og Norge og den er sandsynligvis lige effektiv som SSI Schäfers. Nu skal Brdr Dahl i Sverige på trods af dette skifte til SSI Schäfer (som A&O).

Link Preview Image
            In our newsroom we bundle current information from SSI SCHAEFER. | SSI SCHÄFER

Receive our latest news, reports and articles from the press as well as content from our corporate magazine.

favicon

(www.ssi-schaefer.com)

Throughput:
            Manual - 1
            AutoStore - 2
            Miniload (A&O lager 1) - 4
            Shuttle (A&O lager 2) - 5

Cost:
            Manual - 5
            AutoStore - 4
            Miniload (A&O lager 1) - 3
            Shuttle (A&O lager 2) - 1

Se side 51:

Human Verification

favicon

(dspace.mit.edu)

"Enligt Lyko faller valet på Cuby (shuttle fra SSI Schäfer) och inte på den annars vanliga e-handelslösningen Autostore eftersom Lyko behöver snabb plockfrekvens.

• Autostore-lösningen har för låg kapacitet för våra produkter. Vi har ofta många produkter per kvitto/order och behöver automation med högre frekvens, säger Lykos vd Joanna Hummel."

Link Preview Image
            Lyko väljer Schäfers automationslösning

Skönhetskedjan Lyko, som planerar att bygga ett nytt, 10 000 kvm stort lager i Vansbro, har valt en automationslösning med skyttlar från SSI Schäfer för att…

favicon

Intelligent Logistik (intelligentlogistik.com)

Der er således årsager til at A&O Johansen og Brdr Dahl vinder markedsandele fra Lemvigh-Müller og Sanistål.

Bedre DIGITALISERING (E-handelsprisen år efter år for A&O og Dahl), AUTOMATISERING (SSI Schäfer og lagerstørrelse) og i A&O:s tilfælde også DIVERSIFIERING (B2C).

1 Reply Last reply
            2
            • A Offline
              A Offline
              Aktie-Zlatan

Fra idag:

"Vvs-installatøren Vvs Experten, som ligger i Brædstrup mellem Horsens og Silkeborg, opnåede i starten af året el-autorisation og har siden været i fuld gang med at etablere egen el-afdeling. Med det nye forretningsområde har installatøren taget konsekvensen og hedder nu Vvs & El Eksperten. Samtidig har virksomheden siden årsskiftet udvidet medarbejderstaben med flere el-faglærte.

• Vi har oplevet højt aktivitetsniveau de seneste år - særligt vvs-opgaver i forbindelse med boligbyggerier og installation af varmepumper boomer. Det klager vi bestemt ikke over, men vi må samtidig erkende, at vvs-arbejde bliver mere og mere elektrisk, siger direktør i virksomheden, Dan Leonhard Pedersen (billedet t.v.), om årsagen til udvidelsen af virksomhedens kompetencevifte."

https://www.installationsmedierne.dk/vvs-installatoer-lancerer-nyt-forretningsomraade/

Saniståls CEO sagte at de samarbejder med Solar A/S indenfor el. Har Sanistål efter 15 år stadigvæk ikke etableret sig som elgrossist på egen hånd?

Fra 2006:

"Sanistål går ind på el-markedet"

Link Preview Image
              404 - Hov... vi kan ikke finde siden | Nordjyske.dk

favicon

(nordjyske.dk)

Muligvis er dette (lav markedsandel indenfor el og sandsynligvis lav avance hvis Solar-artikler) en anden årsag til at Sanistål bliver overhalet af A&O Johansen og Brdr Dahl især nu når VVS og el blir integrerede.

favicon

(ao.dk)

favicon

(candidate.hr-manager.net)

favicon

(candidate.hr-manager.net)

1 Reply Last reply
              1
              • M Offline
                M Offline
                mcd234

Mit syn på AO er at der er meget lidt downside. Dvs. man får upside "gratis". Heads I win. Tails, I don't loose so much

1 Reply Last reply
                0
                • M Offline
                  M Offline
                  mcd234

Hvad er dit syn på Ahlsell? Er de en reel trussel til at komme ind og tage stor markedsandel?

1 Reply Last reply
                  0
                  • A Offline
                    A Offline
                    Aktie-Zlatan

Nei, Ahlsell brænde sig indenfor dansk VVS 1999-2009, så opkøb (af A&O eller Sanistål) er sandsynligvis det eneste alternativ hvis de virkelig vill blive en spiller at regne med i Danmark.

Ahlsell har en hjemmeside for dansk VVS, men det er i grunden kun GDS/DIY-artiklerne fra datterselskabet VVS Trading. Kunderne kan dog bestille fra Ahlsells centrallager i Hallsberg (Midtsverige).

https://ahlsell-vvs.dk/
                    https://www.vvs-trading.dk/

Ahlsell skrev når den danske hjemmesiden lanceredes at de fokuserede på danske hoteller. Et fejl med Covid-19 i betragtning.

Nu virker de sælge en del til boligforeninger, men det er sandsynligvis ikke de store volumer.

Ahlsell voksede ikke meget i Norden (SE+NO+FI) under 2020 (måske 1 %), men har CVC som ejere.

Stark ejes også af CVC og i teorin hade Ahlsell + Stark + A&O blevet en nordisk byggegigant indenfor B2B og B2C (fysisk og på nettet). Stark vill jo ekspandere og en fusion med Ahlsell og A&O kan betragtes som ekspansion.

1 Reply Last reply
                    0
                    • A Offline
                      A Offline
                      Aktie-Zlatan

"Ladestandere i kraftig acceleration

Elbilerne drøner ud på de danske veje, og i takt med at det sker, bliver der installerer tusindvis af ladestandere. Men det er slet ikke nok. Potentialet er enormt, og eksperter forventer kraftig vækst de kommende år. Det nye marked ligger lige til højrebenet for både små og store elinstallatører."

Link Preview Image
                      Ladestandere i kraftig acceleration

Elbilerne drøner ud på de danske veje, og i takt med at det sker, bliver der installeret tusindvis af ladestandere. Men det er slet ikke nok. Potentialet er enormt, og eksperter forventer kraftig vækst de kommende år. Det nye marked ligger lige til højrebenet for både små og store elinstallatører.

favicon

(installator.dk)

Error 429 (Too Many Requests)!!1

favicon

(trends.google.se)

A&O Johansen har 166 ladestandere. Hvor mange har Sanistål?

Idag er det viktig at være VVS- og elgrossist (ikke VVS- eller elgrossist) med luft/vand-varmepumpe, som et udmærket eksempel. A&O Johansen har idag ca 15-20 % markedsandel indefor dansk el (ca 30 % indenfor dansk VVS).

At elgrossister som A&O Johansen og Solar A/S kommer at profitere på køb af ladestandere i Danmark er klart. Normalt er salget nemlig via elgrossister.

"- Vi startade upp projektet i Orminge på uppdrag av Aros Bostad som utöver belysning och brandlarm ville få laddboxar installerade i garaget. Eftersom valet av leverantör var upp till oss tog vi en första kontakt med Defa som i sin tur hänvisade oss till Ahlsell, säger John Heró, offert- och kalkylansvarig på Carls Elektriska."

Link Preview Image
                      Lyckat pilotprojekt kring elbilsladdning

I Orminge strax utanför Stockholm har Defa, Carls Elektriska och vi på Ahlsell samarbetat i ett spännande pilotprojekt kring elbilsladdning. Lösningen är...

favicon

(www.ahlsell.se)

1 Reply Last reply
                      0
                      • A Offline
                        A Offline
                        Aktie-Zlatan

Ladestandere fra giganten Schneider Electric:

Find din Schneider Electric samarbejdspartner | Schneider Electric DK

Partner Locator

favicon

(www.se.com)

A&O Johansen
                        Lemvigh-Müller
                        Solar A/S

1 Reply Last reply
                        0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger