North Media - stærk start på 2021 fortsætter i Q2
-
Det er umuligt at sige hvornår markedet vil tilskrive NM den værdi vi tror det har. Markeder er fuldstændig uforudsigelige. Jeg tror dog at senere i år vil der blive priset mere værdi i aktien

-
TheNote
Vi tegner ikke ens kan jeg se.mcd
Ja, men at kursen skulle dumpes med 4% - efter de seneste par ugers skub nedad - giver ingen mening uden nyheder. Nu er vi til gengæld i bunden af (min) trendkanal, og den har holdt gennem mange bunde efterhånden, så den stoler jeg (blindt) på. Så må vi jo se om den holder. -
Jeg har bedt journalist Simon Kirketerp fra Børsen om at undersøge det, som jeg kalder algoritme-virus i de danske aktier.
Jeg er udmærket klar over, at det skaber omsætning, men dybest set er der vel ikke en eneste investor, der ved hvad algoritmerne sætter i gang eller skaber af turbulens i en aktie.
Og at der nu findes algoritme-virus i selv small-cap aktier er bekymrende. Små handler kan flytte kurserne uden egentlige selskabsnyheder, og det er ganske enkelt problematisk.
-
Jeg deler din bekymring - men kun omkring lukkehandlen. Uden at gå for meget i detaljer, så er der danskere som er blevet kendt skyldige med fængselsdomme til følge for at manipulere kurser i lukkehandlerne. Det er problematisk at det sker så systematisk fra de amerikanske huse - særligt i small-cap virksomhederne.
Lukkehandler hvor det er samme køber og sælger for at styre kursen hen til en konkret kurs med meget få aktier er ikke lovligt. Så enkelt er det. Det kunne undskyldes med, hvis der stod DDB-DDB på handelsloggen, men når der står JPAG-JPAG så kan jeg godt regne ud, at der ikke sidder to og kæmper om 3 aktier i JP Morgan.
Hvad der sker i løbet af dagen af algoritme-handler har jeg ikke en speciel holdning til, da det er køber og sælgers marked at navigere i. Jeg sætter selv en masse ultrakorte swings og navigerer i algoritmehandlen ganske hæderligt. De kan jo trickes til at sælge eller købe, så dem vil jeg helst ikke af med

Udmærket idé at hive fat i Simon Kirketerp. Uanset hvad er det en god idé at få sat lidt lys på det her algoritmehandel, for det er ikke let at navigere i som privat aktør.
-
Det er meget lang tid siden jeg har opdateret jer vedr. værdien af værdipapirbeholdningen i North Media.
Den har jeg opgjort til at være ca. 621 mio. kr.
Den likvide beholdning må være omkring 150 mio. kr. dags dato, hvilket giver et direkte likvidt kapitalberedskab på ca. 771 mio. kr.
Med dagens kurs giver det en P/E på 5 ex. kapitalberedskab og en P/E på 8,1 inkl. kapitalberedskab.
Det er ganske imponerende, at vi stadig kan have så lav en kurs baseret på de nøgletal.
-
Boligportal har lanceret den (gratis) digitale lejekontrakt - for alle. Ikke kun udlejere på portalen, men til alle. Det kommer til at sluge resten af markedet. Jeg kan som udlejer via Boligportal allerede nu sige, at det fungerer ganske perfekt.
Læs mere her: https://www.northmedia.dk/enkelt-nyhed/?id=7863
Den her lejekontrakt er udfyldt på meget få minutter og man kan lave §11 på hver bolig, så man slipper for at sidde og tjekke det hver gang.
Jeg har tidligere haft købt en skabelon som jeg udfyldte i, hvilket var meget tidskrævende. Jeg har også selv overvejet at lave skabelonen - og det havde nok set i bakspejlet været mindre tidskrævende.
Som altid er jeg imponeret over hvor lidt ryk der er i så positive nyheder, men jeg må nok bare konstatere, at det er fordi markedet ikke helt forstår casen.
-
Overskud af aktiebeholdningen år til dato, er nu 60,5 mio. kr
-
Ja, det er en digital underskrift, hvor Boligportal endda tilbyder - gratis - at opbevare lejekontrakten i henhold til gældende lovgivning om GDPR.
-
Ja i deres seneste kvartalsregnskab.
De er steget helt exceptionelt de seneste par dage
-
Hvad er jeres holdning til, at Bekey har indgået et samarbejde med nemlig.com uden at fortælle markedet det?
Jeg synes det er ringe, at man ikke benytter enhver mulighed til at fortælle markedet hvad man har gang i.
Det samme er salg af data til Nationalbanken i Boligportal.
Jeg ved godt man ikke behøver fortælle markedet det af økonomiske årsager, men set i lyset af hvor meget man forsøger at komme ud over stepperne på diverse aktionær-møder, så burde man måske lige slå et lille slag her.
-
Plus: De har så travlt med at køre forretningen at det ikke prioriteres
Minus: De er ligeglade med aktionærerne og informerer kun på et niveau de selv synes. Derudover, hvad mere fortæller de os ikke?
Umiddelbart bekymrende, men man skal også huske at det kan være de ikke mener nyheden er stor nok til at informere markedet
-
I forhold til nyheden og størrelsen af denne, så behøver det ikke altid være ens fokuspunkt. Særligt ikke i virksomheder med fokus på vækst.
Hvis man lavede en børsmeddelelse om et samarbejde med Nationalbanken hos Boligportal, så vil man synliggøre for den finansielle sektor, at her har man et produkt de meget kraftigt skal overveje at købe ind på.
Det samme med nemlig.com og Bekey - der skal en offentliggørelse særligt henvende sig til konkurrenterne om, at her har de et produkt de meget kraftigt skal overveje at købe ind på.
Og det samme kunne jeg sige om Ofir og deres samarbejde med Google.
Hvad de laver i FK Distribution og Last Mile er måske ikke så interessant - dog synes jeg samarbejdet med DP meget tidligere skulle have være italesat.
Men når man taler om vækstvirksomhederne i Digital Services, så er enhver nyhed om potentiel vækst interessant, og det bør North Media synliggøre for markedet.
Lige nu bliver både Boligportal, Ofir og Bekey værdiansat som selskaber uden værdi, og det vil jeg tillade mig at påstå, at det er North Medias egen skyld at markedet ikke forstår disse vækstcases - pga. ovenstående forklaring.
-
Så hvad er din forklaring? Mener du at ledelsen bevidst undlader at informere markedet eller at de bare er inkompetente?
Uanset hvad, hvis casen er rigtig, så vil resultatet stiger og så vil den automatisk komme på radaren hos de store på et eller andet tidspunkt
-
Jeg vil hverken sige at der er tale om at undlade at informere markedet, eller at ledelsen er inkompetent. De har nok bare ikke IR-organisationen til at give disse gode informationer videre. Det er jo gratis markedsføring, som vil dukke op på erhvervssiderne i aviserne. Og som vækstvirksomhed, så skal alle sejl i brug for at skabe den hurtigste båd

Der skal man ikke gemme sig bag investormøder.Jeg er enig i at ringene i vandet nok skal komme før eller siden - men det vigtige i vækst er hastighed - ikke et langt sejt træk.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind