On-line link til den amerikanske 10 årige rente?
-
Ja, det betyder det. Aktiers meget høje prisfastsætning i dag, skyldes alene TINA.
Stiger renterne, så er der jo pludseligt et alternativ til aktier, nemlig US statsobligationer, men endnu værre, så rammes alle de selskaber der har gæld i variable rente. Det er derfor at vi ser visse selskaber og visse sektorer der rammes hårdt lige pt.
Vendepunktet, bliver hvis FED går ind og låser renteniveauerne. Så skal man i den grad buy-the-dip. Sker det ikke, så er der yderligere fald forude.
-
AJE ... og hvad skete der med S&P500 da renten steg dengang i November 2018? Efterfølgende faldt S&P500 -17,5%
-
Det er ikke rente-niveauet, der pt. er afgørende. Det er rente-udviklingen.
Hvis vi ser på S&P500, så yielder den ETF 1,53% hvis købt i dag.
US30Y statsobligation yielder i 2,38%
US20Y statsobligation yielder i 2,26%
US10Y statsobligation yielder i 1,60%
US05Y statsobligation yielder i 0,83%
US02Y statsobligation yielder i 0,15%... så hvis jeg vil sove trygt og har haft en god fortjeneste i 10 år på aktie-markedet og der er 20 år til jeg går på pension ... så ser en amerikansk risikofri 20-årig stats-obligation med en fast yield på 2,26% ikke helt ringe ud.
Og det er derfor at det amerikanske aktie-marked er ret 'shaky' lige pt.
RIP TINA ????
-
Jeg forstår logikken, men der er vist ikke altid sådan det forholder sig forstår jeg på dette skrift:
https://www.nationalbanken.dk/da/publikationer/Documents/2005/03/2005_KVO1_sammenhaenge.pdf
Ofte taler man om negativ samvariation, men positiv samvariation forekommer som jeg ser det også?
Summen af andre faktorer kan trække billedet.
-
Tak for link, men jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg skriver. Men vi lader det ligge
Tror ikke vi kommer det nærmere 
-
Det afhænger da i høj grad af inflationen.
Hvis inflationen stiger, så får du ikke glæde af de højere renter, og det er netop hvad markederne forventer nu.
Højere inflation, betyder at virksomhederne kan sætte prisen op på deres varer (men også at deres omkostninger stiger), men alt andet lige, så er aktier ikke ligeså inflations følsomme som obligationer.Tilmed så "fanges" du i din obligations beholdning, da kursen falder, såfremt yield stiger, så det koster dyrt at sælge før tid.
Hvis man vil se på om markedsrenterne stiger, eller om markederne forventer højere inflation, så kan man se på rente forskellen mellem almindelige 10 års obligationer og 10 års indeksobligationer (hvor du får rente+inflationen). Forskellen mellem de to, er den inflation som markederne forventer over de næste 10 år.
-
Servicemeddelelse: Klik på billederne for at gøre dem større.
-
Tak Helge for præciseringen!
Det lykkedes at vedhæfte et billed af gangen. Man skal vælge at tilføje filen først, før man skriver teksten.
Derefter kan man skrive sin tekst.Gør man det omvendt, så ryger man tilbage til proinvestors startside når man trykker "Vedhæft fil".
Det virker! Den opfører sig bare lidt "pudsigt".
-
Hej bgadk,
Jeg køber din pointe, men måske kun som en "vægtet" pointe, forstået på den måde, at renterne pt. stiger markant hurtigere i forhold til FED's forventede stigning i inflation fremadrettet.
For 2021 forventer man en inflation på 1,7%, mod 1,4% i 2020. Derudover rammer inflation typisk sektorer forskelligt. Jeg vil tro at den stigende oliepris, kommer til at ramme vores rejser på prisen, samt når vi tanker bilen op.
Men det vil jeg meget gerne høre dit syn på?
PS: Men er du enig i min pointe om at TINA er døende?
-
Jeg undrer mig dog lidt over dette du skrev.
"... så hvis jeg vil sove trygt og har haft en god fortjeneste i 10 år på aktie-markedet og der er 20 år til jeg går på pension ... så ser en amerikansk risikofri 20-årig stats-obligation med en fast yield på 2,26% ikke helt ringe ud."
Vil det med andre ord sige at du mener at aktier ikke vil outperforme obligationer over de næste 20 år...?
Eller hvordan skal det forstås...?
-
Hej AJE;
Det skal forstås, således at jeg gerne vil minimere min risiko kva min alder...
1.) ved at øge min obligations beholdning fa 0% til ca. 8%-10% i amerikanske stats-obligationer.
2.) Derudover øger jeg min guld position fra 4% til også ca. 10%.
3.) Min REIT eksponering er nu på 35% og den kommer til at øges.
4.) Jeg vil øge min defensive ikke-dollar eksponerede aktie position fra 10% til ca. 20%
5.) Og min resterende aktie-portefølje, bliver skiftet mod selskaber i Europa, der vækster på både top- og bundlinje, og som har ingen eller lille gæld.
6.) Sidst men ikke mindst, tror at det amerikanske aktie-marked, med fokus på Nasdaq, står overfor et ordenligt skrald nedaf inden ret længe. Så mit fokus på USA er ret begrænset nu.
-
Tak for svar, så er vi slet ikke så uenige...:-)
Men jeg tror at jeg misforstod dig fra starten, idet jeg opfattede dit indlæg, som om at aktier helt var ude af billedet.
Det gælder jo blot om at være mere selektiv, og som du selv har gjort opmærksom på, passe på med selskaber med høj gældssætning.
Har selv ca. 55% af min formue stående på aftale indlån, med en rente fra 0,6%-2,25%... Men ingen obligationer.
Af mine midler i aktier, har jeg selv en ret lille del "dollar eksponeret", ca. 4-5%.
-
https://www.investing.com/rates-bonds/u.s.-3-month-bond-yield
eneste rente der er gået ned. Hvor skal vi gemmme os ? FOMC i morgen bliver spændende. Hvem skal finansiere/aftage alle obligationerne til finansiering af stimulipakker og måske også infrastrukturpakke. USA bliver nok mere skandinavisk, da der er udsigt til skattestigninger.
Er hoppet ud af det rentefølsomme, da jeg ikke føler mig smart til at gennemskue utilsigtede konsekvenser af en yield curve manipulation.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind