SAS - længere ned, eller op i morgen ?
-
Jeg siger at i et liberalt samfund, som jeg har på fornemmelsen at de fleste her på forum ynder, kan det ikke være samfundets opgave at understøtte selskaber der ikke kan gå rundt, ligesom jeg heller ikke syntes DB skulle have været reddet.
Ang. fornuftige investeringer, så har sas da ikke præsteret meget andet end emissioner og tilskud fra myndighederne. -
staten har tjent tykt på at "redde" DB.
https://finans.dk/erhverv/ECE11083593/staten-tjener-17-milliarder-paa-bankpakkerne/?ctxref=ext -
Tjent tykt.
Bare bankpakke 1 ydede staten en garanti på 3000 mia.
For det har de fået 25 mia., det er vel ikke "tykt" men en kæmpe risiko for skatteydernes bekostning. -
Det er mere eller mindre standard for CDS omkostninger i normale tider. Det var heller fordi de danske politikkere var vilde med ideen, men flere andre europæiske lande startede med at udstede garantier, og så var Danmark tvunget til at følge med. Modsat andre lande tog man så penge for garantien her til lands.
-
Nu blev DB heller ikke "reddet" af Staten.
De kunne sagtens klare sig selv, efter hele sektoren blev sikret mod panik udtræk med bankpakke 1. DB var endda en af de banker som nok kunne klare sig uden bankpakke 1, fordi de som eneste danske bank var registreret i USA og kunne trække ubegrænset på FED.
-
SAS var faktisk begyndt at tjene penge. Og de tidligere emissioner var reelt en god samfundsmæssig investering. Uden SAS, så skranter Kastrup. Og udover at være en af Københavns største arbejdspladser, så giver det også store samfundsmæssige gevinster at have en global lufthavn. Danmark ville være et andet land, hvis al oversøisk rejse skulle foregå via Frankfurt, Paris, Amsterdam eller London.
Og det er SAS som giver den kritiske masse for at andre globale selskaber giver flyve til København.SAS skal ikke ses som en enkeltstående virksomhed.
-
Nej de skal ikke selv bære tabet, når det kommer så pludseligt.
SAS har jo længe vist hvad vej det gik.
Minkavlere skal dækkes ind og så skal denne mærklige industri lukkes ned uanset den laver MIA hvert år.
Jeg har aldrig forstået hvorfor man opdrætter dyr for at flå deres pels af og sælge. Mon ikke de fleste danskere er enige i det?
-
nej jeg tænker på deres nedtur igennem i hvert fald 10 år... Mange danskeres penge er gået tabt i de der udvandings emissioner.
Spørgsmålet om hvor længe der skal holdes liv i dem synes jeg er godt stillet.
Jeg har i mange år været tilhænger, men det med at de er en nødvendíghed for landet tror jeg snart ikke på mere. -
De var da ellers lige begyndt at give overskud og drive en ordentlig forretning!
Det KAN godt lade sig gøre.
Men det er nok nødvendigt at der sidder private investorer med i bestyrelsen, ellers er det alt for let for fagforeningerne og vende sig om til deres venner i Socialdemokratiet og sige "Send flere penge"...
Derfor er det også ekstra skadeligt på lang sigt, at man nu vælger at tørre krisen af på de private investorer. Så gider de ikke næste gang, og Staterne sidder igen med hele lorten og skal overbevise fagforeningerne om, at hele overskuddet ikke skal gå til dem, når nu krisen er slut og SAS igen begynder at tjene penge.
Det bliver svært hvis Danmark og Sverige sidder med over 80% af aktierne (eller hvad de nu ender med, efter endnu en emissions runde)... -
Jeg ved faktisk ikke, det er meget vanskelig. Det var det at pege på et enkelt udselskab som du syntes skulle dækkes ind?
Hvad med alle de andre? Mink, minks følgeindustri, underholdningsbranchen, sommerhusudlejere/ejere, hotel/restaurations branchen osv, osv Mener du oprigtigt at staten skal erstatte det hele? Eller hvor er grænsen? Jeg siger bare godt man ikke er politiker. -
Så kom der en vaccine melding

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind