Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

SAS aktieemission

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
36 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • O Offline
    O Offline
    Ostenholt
    wrote on sidst redigeret af

Jeg har fået en skovlfuld tegningsretter da jeg ejer aktier i SAS. Kan jeg udnytte disse og tegne nye aktier, samtidigt med at jeg sælger de eksisterende aktier, eller mister jeg herved tegningsretter? Den er jo uddelt 28.sep.

1 Reply Last reply
    0
    • T Offline
      T Offline
      Thorkild01

Du har modtaget 9 stk. tegningsretter til køb af nye aktier for hver gl. aktie, du har i dit depot. Du kan således købe 9x nye aktier til den udbudte "favørpris" (?) Ønsker du at købe flere, skal du "ud i markedet" og købe yderligere tegningsretter. For hver ny aktie du ønsker at købe skal du mao. udnytte 1 tegningsret. De tegningsretter du IKKE udnytter (eller mangler) vil du normalt kunne købe/sælge til en eller anden pris, der bestemmes af købs/salgs interessen på markedet.

1 Reply Last reply
      0
      • O Offline
        O Offline
        Ostenholt

Tak for svaret. Men det jeg er i tvivl om er om det påvirker min tegningsret hvis jeg i morgen sælger alle mine aktier, eller om tegningsretter er udstedt og derfor fortsat kan udnyttes selvom jeg teknisk set ikke længere er aktionær

1 Reply Last reply
        0
        • T Offline
          T Offline
          Thorkild01

Normalt er der tale om "et tilbud" til eksisterende aktionærer, hvilket betyder, at for at købe en ny aktie til den udbudte "favørpris" skal du dels have en tegningsret og dels dokumentere, du er aktionær, dvs. du skal have det antal aktier og tegningsretter i dit depot, du ønsker at købe. Men for at være 100% sikker på, det er korrekt, skal du kontakte din bank/rådgiver for at tjekke, jeg har ret. Held og lykke.

1 Reply Last reply
          0
          • O Offline
            O Offline
            Ostenholt

Ok, det må jeg prøve. Tak igen for svaret.

1 Reply Last reply
            0
            • B Offline
              B Offline
              bikube

Du kan roligt sælge de gamle aktier og udnytte dine tegningsretter. Om det er en god ide at gøre det, vil tiden vise.

1 Reply Last reply
              0
              • O Offline
                O Offline
                Ostenholt

@bikube
                Tak for svaret. Ja det er jo svært at sige men udnytter jeg tegningsretter og sælger de gamle aktier står jeg stadig med 900% af den mængde aktier jeg har i dag, så stiger kursen er jeg da kun glad

1 Reply Last reply
                0
                • A Offline
                  A Offline
                  Arne_A

Det er et vigtigt spørgsmål helt generelt ved alle aktieudvidelser, fordi der i de situationer ofte sker en voldsom forvridning i værdisættelsen en periode, som vi også har set med SAS.
                  Derfor, når aktieretterne er fragået kan moderaktierne sælges uden problemer og konsekvenser for aktieretterne. Og det kan ofte være en god ide at gøre.
                  så husk det!
                  Så er spørgsmålet: Er SAS-kursen stadig helt skæv i forhold til hvad den bliver efter emissionen?

Jeg tror det.

1 Reply Last reply
                  2
                  • O Offline
                    O Offline
                    Ostenholt

Arne A
                    Tak for svaret. Det var lidt det jeg fiskede efter og håbede. Jeg har nu solgt mine moderaktier. Jeg tror ikke på at kursen går meget andet end ned mod 0,8. Men det vil tiden selvfølgelig vise.

1 Reply Last reply
                    1
                    • A Offline
                      A Offline
                      Arne_A

jeg er overbevist om, at du har gjort en god handel. Når aktiekursen er små 2 kr, mens en tegningsret og en nytegnet aktie koster ialt under 1 kr er det svært at konkludere andet end at noget er totalt skævt. Så en kurs omkring en krones penge kan godt blive resultatet.

1 Reply Last reply
                      1
                      • MatchM Offline
                        MatchM Offline
                        Match

Jeg er glad for, at alle mine indlæg om SAS medio februar ligger langt væk i dette forum. Primo december 2019 så alt sandelig anderledes ud.

Jeg var sikker på, at SAS med sin nye flyflåde, med fokus på moderne, brændstofbesparende AirBus fly virkelig var på vej op - i bogstaveligste forstand - med både mange rejsende og højere aktiekurs.

Jeg købte i første omgang 30.000 stk. i de hektiske og positive uger med de gode udsigter. De nåede 14,56 kr. og det havde givet en flot gevinst.

Jeg overhørte negative udmeldinger og lidt uhyggelige tekniske kurver over en mulig kursnedgang. Helt ned til 7,60 kr. forudså nogle. Efter en uges tid med kursfald gav jeg op ultimo februar. Med et pænt tab. Men for pokker hvad det kunne være endt i, hvis ikke aktierne var blevet solgt. UHA!

Mon ikke vi skal afvente udviklingen i rejseaktivitet, rejsemuligheder og evt. Covid19 vaccine udbredt i Europa, før SAS igen "får luft under vingerne?" Nu afventer jeg, men SAS kan let blive et godt køb om et års tid, skulle jeg mene.

1 Reply Last reply
                        3
                        • D Offline
                          D Offline
                          deleted-user

Hvis man køber tegningsretter, bliver man så automatisk tilbudt samme antal aktier af banken?
                          Hvornår frigives aktien der tilhører tegningsretten?

Har søgt, men kan ikke finde svar, nogen med parat viden?

1 Reply Last reply
                          0
                          • B Offline
                            B Offline
                            bikube

Du skal lige sørge for, at banken ved, at du vil købe, jeg har prøvet at købe T-retter uden at få nogen aktier.

1 Reply Last reply
                            0
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user

bikube - tak for svar, jeg tjekker banken i morgen (-:

1 Reply Last reply
                              1
                              • S Offline
                                S Offline
                                SwingSun

virkelig? det lyder strange. fik du så pengene for tegningsretterne retur?

1 Reply Last reply
                                1
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  SwingSun

normalt bliver tegningsretter til alm aktier dagen efter udløb. tror aldrig jeg har hørt om bikubes problem før. Men ok en lille bank måske har haft et enkeltstående problem.
                                  Det ville i givet fald dræbe hele tegningsret handlen hvis det ikke fungerede.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • A Offline
                                    A Offline
                                    Arne_A

der er noget du ikke har forstået. Det kræver en aktiv handling, hvis man vil udnytte sine tegningsretter. Sådan er det i både store og små banker. Ingen bank må bruge dine penge uden din tilladelse.

Nogle banker er så "venlige" at forsøge, at sælge de ikke brugte tegningsretter den sidste udnyttelsesdag, hvis ikke den har fået besked på at tegne aktier. Det er den absolut dårligste måde, at gøre det på.

Så søg altid for at banken ved hvad den skal gøre med tegningsretterne i dit depot.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • T Offline
                                      T Offline
                                      Thorkild01

Jeg mener Arne har ret. Der er jo tale om 2 forskellige "papirer" med hver deres papirkode, som p.t. kan købes uafhængigt af hinanden. Selv vil jeg betragte en tegningsret som en call option (købsoption) som man kan vælge at udnytte eller sælge indtil dagen hvor optionen udløber.

Mht. bankers service, så tror jeg det er ret almindeligt, at ens bank/rådgiver forsøger at gøre opmærksom på, at det er vigtigt at få solgt en ikke udbytte tegningsret (option) inden denne forældes og bliver værdiløs.

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • S Offline
                                        S Offline
                                        SwingSun

ok fair nok, jeg må jo huske forkert så. Det lyder vel egentligt meget fornuftigt. kan bare ikke huske jeg har haft problemer med det ligefrem.

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • B Offline
                                          B Offline
                                          bikube

Det var Nordnet. Jeg var ikke opmærksom på, at jeg skulle skrive, hvor mange, jeg ville udnytte, da jeg jo nok ikke ville købe uden at udnytte.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger