SAS aktieemission
-
Det er et vigtigt spørgsmål helt generelt ved alle aktieudvidelser, fordi der i de situationer ofte sker en voldsom forvridning i værdisættelsen en periode, som vi også har set med SAS.
Derfor, når aktieretterne er fragået kan moderaktierne sælges uden problemer og konsekvenser for aktieretterne. Og det kan ofte være en god ide at gøre.
så husk det!
Så er spørgsmålet: Er SAS-kursen stadig helt skæv i forhold til hvad den bliver efter emissionen?Jeg tror det.
-
jeg er overbevist om, at du har gjort en god handel. Når aktiekursen er små 2 kr, mens en tegningsret og en nytegnet aktie koster ialt under 1 kr er det svært at konkludere andet end at noget er totalt skævt. Så en kurs omkring en krones penge kan godt blive resultatet.
-
Jeg er glad for, at alle mine indlæg om SAS medio februar ligger langt væk i dette forum. Primo december 2019 så alt sandelig anderledes ud.
Jeg var sikker på, at SAS med sin nye flyflåde, med fokus på moderne, brændstofbesparende AirBus fly virkelig var på vej op - i bogstaveligste forstand - med både mange rejsende og højere aktiekurs.
Jeg købte i første omgang 30.000 stk. i de hektiske og positive uger med de gode udsigter. De nåede 14,56 kr. og det havde givet en flot gevinst.
Jeg overhørte negative udmeldinger og lidt uhyggelige tekniske kurver over en mulig kursnedgang. Helt ned til 7,60 kr. forudså nogle. Efter en uges tid med kursfald gav jeg op ultimo februar. Med et pænt tab. Men for pokker hvad det kunne være endt i, hvis ikke aktierne var blevet solgt. UHA!
Mon ikke vi skal afvente udviklingen i rejseaktivitet, rejsemuligheder og evt. Covid19 vaccine udbredt i Europa, før SAS igen "får luft under vingerne?" Nu afventer jeg, men SAS kan let blive et godt køb om et års tid, skulle jeg mene.
-
Hvis man køber tegningsretter, bliver man så automatisk tilbudt samme antal aktier af banken?
Hvornår frigives aktien der tilhører tegningsretten?Har søgt, men kan ikke finde svar, nogen med parat viden?
-
bikube - tak for svar, jeg tjekker banken i morgen (-:
-
normalt bliver tegningsretter til alm aktier dagen efter udløb. tror aldrig jeg har hørt om bikubes problem før. Men ok en lille bank måske har haft et enkeltstående problem.
Det ville i givet fald dræbe hele tegningsret handlen hvis det ikke fungerede. -
der er noget du ikke har forstået. Det kræver en aktiv handling, hvis man vil udnytte sine tegningsretter. Sådan er det i både store og små banker. Ingen bank må bruge dine penge uden din tilladelse.
Nogle banker er så "venlige" at forsøge, at sælge de ikke brugte tegningsretter den sidste udnyttelsesdag, hvis ikke den har fået besked på at tegne aktier. Det er den absolut dårligste måde, at gøre det på.
Så søg altid for at banken ved hvad den skal gøre med tegningsretterne i dit depot.
-
Jeg mener Arne har ret. Der er jo tale om 2 forskellige "papirer" med hver deres papirkode, som p.t. kan købes uafhængigt af hinanden. Selv vil jeg betragte en tegningsret som en call option (købsoption) som man kan vælge at udnytte eller sælge indtil dagen hvor optionen udløber.
Mht. bankers service, så tror jeg det er ret almindeligt, at ens bank/rådgiver forsøger at gøre opmærksom på, at det er vigtigt at få solgt en ikke udbytte tegningsret (option) inden denne forældes og bliver værdiløs.
-
SAS - Jeg har talt med banken, de synes det var en god ide at jeg ringede, og ville nu, automatisk følge op på ordren med at købe samme antal aktier, som jeg havde T retter.
Der var ikke en nøjagtig dato for sammenlægningen af aktierne, men skulle ske i starten af november. -
ja ok... min sidste emission var i 2009.. dengang sendte man breve ud.
Der var aldrig et problem med det. Men klart det er jo en tegningsret. udnyttelsen står så én frit for.Det er bare forkasteligt at man kan handle tegningsretter uden at give folk besked om at de skal huske at indløse dem. Men på den anden side skal man jo ikke købe noget man ikke ved hvad er.
men igen brevets tid er jo mere eller mindre forbi.

-
forøvrigt er hele flybranchen noget man skal holde sig fra lige nu mener jeg. eks. Lufthansa brænder 500 mill euro af om md.
hvem kommer ud som vindere af denne krise i den sektor? måske ingen.jeg ville vente og se senere på året. der er masser af andre interessante sektorer med langt mindre risiko.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind