Grøn aktie med kæmpe potentiale i helt ny branche
-
#quantafuel
Jeg er meget i tvivl om hvad de vil fremstille af den indsamlede plast. Vil de bruge det til at erstatte plastproduktion af fossil olie, har det en positiv effekt. Men som der står flest steder er planen at lave syntetisk diesel, hvilket ikke vil være særlig miljøvenligt. Pt. Er CO2'en bundet i plasten, og derfor ikke i atmosfæren.
Brændes plasten af i affaldsforbrændingsanlæg udnyttet energien i DK til el og fjernvarme, og der udledes kun damp, da al røggas bliver renset. Afbrænding af diesel i biler mv. er ikke særlig effektivt og udleder ud over bl.a. CO2 og NOx'er, mange skadelige partikler -> luftforurening (hvilket er en af de største dødsårsager).
Jeg er lige nu meget i tvivl om jeg vil investere i den.
Fremstiller de diesel, ender de blot med at forværre klimaforandringerne, da CO2 flyttes fra at være bundet i plasten til at blive frigivet ved forbrænding af diesel. -
Måske giver linket til artiklen i Energy Supply foreløbig lidt af svaret?
"500 ton affaldsplast er netop ankommet til Quantafuel i Skive, der via pyrolyse omdanner ikke-genanvendeligt plast til nye råvarer til brug i nye plastprodukter".
De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel
500 ton affaldsplast er netop ankommet til Quantafuel i Skive, der via pyrolyse omdanner ikke-genanvendeligt plast til nye råvarer til brug i nye plastprodukter.
Energy Supply (www.energy-supply.dk)
-
"Bill Gates har vist Quantafuel opmærksomhed på grund af firmaets arbejde med at løse et massivt, globalt affaldsproblem".
Skive Folkeblad
Læs og lyt nyheder og podcasts fra Skive og omegn - så er du opdateret på, hvad der sker i dit lokalområde. Nuanceret og faktatjekket journalistik med et konstruktivt og håbefuldt sigte
Skive Folkeblad (www.skivefolkeblad.dk)
-
@Pappano1 Tak, læste artiklen igår. Der står intet på deres egen hjemmeside om mulighederne for at udnytte det til plastproduktion. Der står Udelukkende nævnt syntetisk diesel.
Jeg er nysgerrig på hvad det er for nogle "nye råvarer" der bliver dannet via pyrolysen. -
@kortoggront. Ja, du har ret. Den del af idegrundlaget etc., som du efterlyser er meget dårligt kommunikeret.
Der står dog følgende et sted på hjemmesiden:
"Skive-projektet ligger kun få uger væk fra at starte produktionen af produkter med lavt kulstofindhold fra blandet plastaffald, der vil blive transporteret til BASF i Tyskland og blive brugt til at producere ny plast".
-
Du har ret det er 18.000 tons om året og 60 tons om dagen, jeg læste/hørte det som 60.000 tons om året. Det betyder så 3 gange så mange fabrikker:-)
Hvis du hører podcasten(18 min. inde) så forklares det hvad der adskiller deres teknologi fra andre og hvorfor de har fået så stor opmærksomhed fra store investorer i forhold til andre.
"Produktionen af syntetisk brændstof fra affaldsplast er en mere grøn produktionsform end normal dieselproduktion,og anlægget i GreenLab Skive vil kunne reducere CO2-udledningen med op til 66% i produktionsleddet ift. en traditionel dieselproduktion. Ligeledes er der en miljøfordel ved at bruge affaldsplast, som ellers skulle til forbrænding."
Jeg er ikke ingeniør eller specielt teknisk anlagt, men sådan som jeg forstår det så er den olie de udvinder til videre bearbejdning af så høj kvalitet at interessen er stor for deres teknik.
Læs denne artikel der står hvorfor der er tale om first og best in class:
-
Kortoggront
Jeg er ikke ingeniør eller specielt teknisk anlagt, men disse 2 artikler fortæller hvorfor deres produkt er unikt og at det vil afhjælpe klimaforandringer og reducere C02, hvis du tror på den.
https://www.tu.no/artikler/norsk-patent-kan-gjore-plast-til-drivstoff/345799
-
Mcjean, du har fået mig til at dyppe tæerne og købe et frimærke - og dermed bryde mit "princip" om kun at handle aktier på danske børser.
Jeg forholder mig fortsat en smule skeptisk til værdifastsættelsen; dagens markedsværdi (børsværdi ved luk) ca. 4,15 mia NOK.
Tak for dit skriv!
-
Der er globalt et større antal virksomheder, der arbejder med lignende genanvendelse af plastic. Om Quantafuels patent lukker af for direkte konkurrence på det konkrete plastaffalds ("madplast affald etc.) område, er vel lidt komplekst, at vurdere på nuværende tidspunkt i forbindelse med den snarlige opstart af fabrikken i Skive?
Læs artiklen i linket:
5 Top Emerging Plastic Recycling Startups
Startus Insights ranks 5 Top Emerging Plastic Recycling Startups
Startus Insights analyzed 99 plastic recycling startups. ReNew ELP, Loop Industries, Brightmark Energy, PURA Loop & BioCellection develop 5 top solutions to watch out for. Learn more in their Global Startup Heat Map! https://www.startus-insights.com/innovators-guide/5-top-emerging-plastic-recycling-startups/
Chemical Recycling (www.chemicalrecycling.eu)
-
Her kort om en konkurrents genbrug af plastaffald i Randers:
"Et samarbejde mellem Randers Kommune og to virksomheder har resulteret i en metode til at genbruge det plastaffald, som hidtil enten har måttet brændes eller deponeres".
https://fyens.dk/artikel/i-randers-har-man-knækket-koden-til-genbrug-af-plast-2018-10-3(7)
-
Eksempel på aktuel konference vedr. det stigende fokus på plastgenanvendelse i DK
Torsdag den 27. august 2020 åbner vi dørene til en konference i Industriens Hus, hvor vi med et spændende program giver indblik i den nyeste viden om kemisk genanvendelse.
BASF og Quantafuel deltager på konferencen med et indlæg.
-
Pappane. Tak for dine indspark, med link endda.Jeg ser helt klart et perspektiv i denne aktie, og er gået ind med et pænt beløb. Som jeg forstår det så er der flere måder at genbruge plast på. Groft sagt omsmeltning til nye plastmaterialer og pyrolyse, hvor der kemisk ændres på på plasten, så den f. eks kan blive til brændstof. Når lego er gået ind tænker jeg det første, og BASF (badische annilin und soda fabrich fedt navn
) som laver mange kemiske produkter, hvor olie er grundbase til mange af dem. Det ser jeg som at de har flere skud i bøssen, noget vi investorer kan lide. Jeg er til gengæld betænkelig ved organisationen. Det er en mærkelig konstruktion når man lige læser op på det, sådan lidt "de sælger til sig selv" agtigt. Har ikke helt gennemskuet det endnu. Tabte mange penge på Thinfilm, og det sidder i mig endnu, mistroen til Norske selskaber, selvom det bygger på et enkelt selskab.VH
MM -
Makingmoney. Ja, der er stadig en del ubesvarede spørgsmål og problemstillinger omkring Quantafuel.
Vi må håbe, at fabrikken i Skive kommer i opstart i løbet af september måned. Det bliver interessant, at følge kursudviklingen i de kommende dage og uger;-)
-
Børshaj, det står faktisk i indlægget, men okay. aktiesplit, endda 2 steder.
VH
MM -
Det med at følge, hvad Lego gør er ikke altid så godt. Se f.eks. på Matas, den er næsten halveret siden de gik ind.
Interessant område at investere i, men jeg er skuffet over at Mcjean f.eks. skriver "mit target er 500-1000-2000-4000 afhængig af løbende udvikling...".
En upside på over 10.000 % alene baseret på mavefornemmelse og hype.
Folk som har læst tråden og som har købt sig ind i Quantafuel har alene gjort det som spekulation ud fra Mcjeans udlægning om afkast på over 10.000 %.
Den fælde er jeg selv faldet i før.
"X tænker at den kan stige 100 gange, shit selv hvis X tager fejl og den kun stiger 10 gange, så har jeg stadig tjent kassen, jeg går ind i aktien. Tager X 99 % fejl er det stadig 10 % i afkast. Ikke dårligt"
Ca. den tankegang jeg tidligere har haft når jeg har set lignende opslag. Jeg ved ikke om andre kan relatere.
-
Jeg har modtaget svar fra Saxo, og den kan ikke tilføjes, da "den handles på Merkur Market", som ikke understøttes af deres platform.
-
michaelnielsen. Som du sikkert ved, skal alle kursmål på aktier tages med et stort "gran salt" og forbehold. Der kan ofte være markant forskel på f.eks. forskellige bankernes kursmål og vurdering af konkrete aktier.
Jeg er ikke selv skuffet over Mcjean's meget løse og anslåede kursmål på aktien. Det kan i praksis ikke være anderledes med en aktie som Quantafuel.
Som Mcjean tidligere har nævnt i sin gennemgang, så mener f.eks. DNB ASA (Norwegian financial services group), at Quantafuel kan "stige op til 10 gange pengene inden for et år". Denne information kan du heller ikke under ingen omstændigheder bruge, som et isoleret beslutningsgrundlag for et eventuelt køb af aktien.
Vil anbefale dig, at undlade at investere i aktien - eller bruge lidt tid på selv, at indhente faktuel supplerende information om Quantafuel inden du evt. køber aktien.
Jeg har selv foreløbig investeret et mindre beløb i aktien og synes f.eks., at udgangspunktet med fabrikken i Skive og aftalen med BASF foreløbig ser lidt interessant ud.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind