Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

skat af kurs gevinster?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
14 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • nohopeN Offline
    nohopeN Offline
    nohope
    wrote on sidst redigeret af

"20-30.000 i skat hvert år" Hvordan er du kommet frem til det ?

1 Reply Last reply
    0
    • A Offline
      A Offline
      allstar39

Fik et smæk på 23.000 sidste år pga aktier hvor jeg betalte, i år har jeg fået et smæk på 21.000 igen pga aktierne.

1 Reply Last reply
      0
      • nohopeN Offline
        nohopeN Offline
        nohope

Jeg ved ikke helt, hvad der ligger i ordet "smæk" - er det en restskat ? Så skyldes det vel at du har modtaget større udbytter end du har opgivet i din forskudsopgørelse ? Den kuponskat der bliver trukket ved udbetalingen er ikke nok, hvis beløbet er over ca. 49.000 skal der betales 15 % ekstra, (dobbelt bundfradrag for ægtefæller).

1 Reply Last reply
        0
        • A Offline
          A Offline
          allstar39

Jeg fik omkring 20.000 udbetalt i udbytte sidste år... men jeg går ud fra at der er trukket skat af mit udbytte indrn jeg får det udbetalt?

Ja det er rest skat jeg mener, sidste år da jeg skulle betale rest skat for aktierne spurgte jeg også min bankrådgiver og fik et standard svar at man betaler skat af kursstigninger på aktier og Obligationer og sådan har det altid været, jeg ved at dette er forkert, men da jeg havde solgt lidt aktier i forbindelse med et hus køb gik jeg udfra at det var derfor jeg skulle betale så meget i rest skat.

Men sidste år har jeg ikke solgt nogle aktier overhovedet så derfor undre jeg mig endnu engang over den store rest skat og bankens standard svar er at man betaler skat af kursstigningerne. Jeg har ikke fået udbytte endnu for sidste år så jeg ved ikke hvor stort beløbet bliver.

Jeg kunne se at de har indberettet det til skat som en kapital indkomst i rubrik 66 eller 61, kan ikke huske den nøjagtige rubrik da jeg er på ferie og har ikke adgang til en pc.

men jeg har bestilt et møde med banken når jeg kommer hjem rra ferie, så må de jo forklare hvad det er de har indberettet pg hvorfor.

Beløbet jeg har investeret er pt 1.2 mil,

1 Reply Last reply
          0
          • nohopeN Offline
            nohopeN Offline
            nohope

"Det grundlæggende princip i beskatningen af andele i Handelsinvest er, at du i princippet bliver beskattet af andelene på samme måde som ved en direkte investering i en obligation eller Aktie.

SKAT HAR UDVIKLET ET BEREGNINGSSYSTEM, der kan udregne avance/tab på investeringsbeviser, og som derefter automatisk overfører avance og tab til årsopgørelsen. Der overføres kun gevinst og tab for beviser, hvor SKAT har tilstrækkelige oplysninger til at foretage beregningen. SKAT kan beregne gevinst og tab på de fleste investeringsbeviser købt i 2010 og senere, fordi SKAT har fået besked fra banken, hver gang du køber og sælger investeringsbeviser. For investeringsbeviser købt før 2010 kræves dog, at du selv indlægger købsdata i beregningssystemet. Du bestemmer selv, om købsdata skal indlægges, eller om du hellere selv vil gøre avance/tab op og oplyse tallene i årsopgørelsen."

Jeg køber ikke den forklaring du giver, det stemmer ikke. Og banken indberetter ikke nogen kursgevinster til beskatning.

1 Reply Last reply
            0
            • A Offline
              A Offline
              allstar39

Kan ikke rigtigt tyde dit indlæg, tror du det er noget jeg finder på?

Det hele er som jeg har skrevet det og jeg vil egentlig bare gerne vide om det er rigtigt sådan som banken har indberettet det, eller om det er helt væk

Jeg kan ihvetfald ikke få ind i mit hoved at jeg skal betale skat af noget som jeg ikke har fået endnu.

1 Reply Last reply
              0
              • A Offline
                A Offline
                allstar39

Har lige kigget i min beskeder på mobil bank, kan ikke cooy paste, men deres standard svar lyder noget i stil med det her.

hej xxx

man betaler skat af kursgevinster på aktier og kursgevinster på Obligationer bliver beskattet son kapital indkomst.

Mvh xxx

1 Reply Last reply
                0
                • nohopeN Offline
                  nohopeN Offline
                  nohope

Nej, det er ikke noget du finder på, men der en misforståelse et eller andet sted. Banken svarer måske på noget andet end du spørger om. Kan du oploade en anonym slutopgørelse ?

1 Reply Last reply
                  0
                  • A Offline
                    A Offline
                    allstar39

Hvad er en slutopgørelse?

Jeg er i polen indtil søndag, så jeg har ikke adgang til en computer/nem id før da 😕

1 Reply Last reply
                    0
                    • A Offline
                      A Offline
                      allstar39

Jeg er rimelig pissed lige nu! Jeg har snakket med min bank, skat og min nabo som tilfældigvis arbejder i det firma som indberetter alting for min bank, og jeg har fået tre forskellige svar.

Min bank fastholder at man betaler skat af kursgevinster på alle aktier og Obligationer.

Skat siger at jeg bliver beskattet pga at der har været køb/salg fra mit depot, der er købt for præcist det samme som der er solgt for så jeg har ikke fået en krone ud af depotet. Men ifølge deres egen hjemmeside står der at man først bliver beskattet ved en realitation(stavebøf), men det mener jeg jo ikke jeg har når jeg ikke har scoret nogen gevindst endnu, og måske aldrig gør det hvis aktierne falder imorgen.

Min nabo siger at man IKKE skal betale skat af køb/salg af værdipapirene når de er i et låst depot, men først bliver beskattet når jeg engang sælger aktierne med gevinst.

Hvem har ret???

Mine værdipapire er i et låst depot som jeg ikke kan røre, der er tilknyttet en konto til depotet som bliver brugt til køb og salg, men denne konto er også låst så den kan jeg ikke røre.

Jeg forstår simpelthen ikke hvis det kan være rigtigt at jeg skal beskattes af noget jeg ikke har fået, og hvordan finder jeg ud af hvem der har ret og sikre mig at jeg ikke også bliver beskattet endu engang hvis jeg sælger alle mine aktier imorgen???

1 Reply Last reply
                      0
                      • A Offline
                        A Offline
                        allstar39

Ved realiseret forstod jeg det sådan at det først var hvis jeg solgte aktier som jeg fik ud til min konto, da de ellers er inde i et lukket system som jeg ikke har adgang til.

Jeg var til møde med banken idag efter jeg skrev herinde og der forklarede de mig det bedre så der ser ud til at det er rigtigt nok.

Men jeg undre mig dog stadig væk da jeg syns det virker ulogisk at betale skat før man har solgt værdipapirene da man jo ikke har pengene til at betale skatten da de stadigvæk er investeret.

Et andet scenarie er hvis jeg tjener 500.000 det første år og taber 500.000 det næste år.

I det tilfælde vil jeg blive beskattet af de 500.000. Næste år taber jeg så det præcis samme beløb, jeg kan trække det fra, krone mæssigt får jeg kun 1/3 ud af det, men jeg vil have tabt penge selvom jeg har tjent 500.000 det første år og tabt 500.000 det næste år hvis det giver mening det jeg skriver?

Udover det kommer der jo en ekstra omkostning til Kurtage da jeg jo skal have solgt aktier for at betale skatten for noget jeg ikke har fået endu.

Men jeg takker for jeres svar, jeg er blevet klogere nu og forstår lidt mere, selvom jeg ikke kan se logikken i den måde det fungere på 🙂

1 Reply Last reply
                        0
                        • A Offline
                          A Offline
                          allstar39

Hvad hvis jeg kun har aktierne 2 år så jeg tjener 500.000 første år, taber 500.000 det næste og jeg så er nødt til at sælge alle mine aktier lige efter det store tab?

Ved godt det bare er spekulationer og det stort set aldrig sker, men still 🙂

Jeg har lavet en aftale med banken om at det udbytte jeg får en gang om året som de normalt geninvestere skal gå til skatten.

Jeg troede også at der var betalt skat af det udbytte jeg får omkring april hvet år inden jeg får dem, men det bliver åbenbart udbetalt det hele og så kommer skatten så på årsopgørelsen, jeg troede faktisk ikke at de måtte udbetale det uden at trække skatten fra.

Så man lære noget nyt hver dag 😄

1 Reply Last reply
                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger