VESTAS ER STRONG BUY
-
Egge, var det måske en mulighed at du kunne udvise lidt mere viden og intellekt end at pumpe løs? Forsøger du at overbevise dig selv om din Vestas investering var god?
Det kunne være spændende med lidt analyse af regnskabet fra din side. Idag er en oplagt mulighed. Hvis ovenstående er det bedste du kan, bør du nok overlade investering til nogle andre.
Aktien går op idag. Jeg tror personligt det er et kort relief rally, før vi er på jorden igen - jeg kan ikke se hvad der skal drive kursen til 75 pt.
Det er svært at se noget lys i Vestas' regnskab. Nedskrivninger overstiger min egen forventning, men så er det måske ogsaa alt. Man håber at opnå 1% EBIT Margin i 2013 - dog positivt at Dag nu påstår man er konservative og dermed er det ikke DEs estimater. Men det er ikke mange penge ejerne får at se indenfor overskuelig fremtid.
Mange af dem som har argumenteret for Vestas, har argumenteret for indre værdi, hvilket gjorde aktien til en 'sikker vinder' i manges øjne. Hvor er det argument nu? Nu drejer det sig om bundlinie, intet andet.
Det ser ikke umiddelbart ud til man skal ud og finde penge med det samme. Det er positivt hvis man kan skubbe det et år, medmindre det går som håbet - og til dels pga mindre aktivitet.
SPM - optioner:
Er der nogen der har set nærmere på options programmet for Vestas ledelse og top 352 (går jeg udfra) ? Hvordan posteres denne ?
-
Noget jeg synes der mangler i de fleste af de artikler jeg i dag har læst om Vestas og den nye kurs er.....
Ledelsens syn og fokus på udvikling, eller snarere mangel på samme.
De produkter som Vestas har er ikke de mest konkurrencedygtige og i mange tilfælde enten for små eller ikke kundernes bedste valg til mange sites.
Og deres 7-8-X MW mølle lader vente endda meget længe på sig.
Min frygt for Vestas er, at de, når markedet for alvor kommer i gang igen, så har udviklingen overhalet Vestas.
De er simpelthen for langsomme til at komme med nye ting, og deres store udviklingsafdeling måske være en hæmsko da det er blevet alt for stort.....
Den kan i hvert fald ikke være særlig effektiv.
Jeg ved fra egne oplevelser at et lille team i DK kunne, for en Kinesisk kunde, udvikle en 2 MW mølle fra helt fra scratch til kørende prototype opstillet i Kina.
Så måske Vestas skulle slanke lidt i R/D...... -
En ting som undrer mig... Hvad er det der får en mand som ditlev engel til at stille sig op på talerstolen gang på gang ... For at fyre en gang fantasteri afsted ... Forventer han at vi skal tro på noget som helst der kommer ud af den mund... Har den mand ingen selvrespekt overhovedet ... Ja man rystes sgu godt nok i sin grundvold ... De her efter finanskriseår... Har vist at erhvervsledere ikke skyr nogen midler i sine bedrag, vildfarelser, egenvinding og mange ikke nævnt....
Disse erhvervsledere som er villige til at bedrage samfund, medarbejdere og aktionærer... Det hele går op i hat og briller a la.... Transfer pricing, skattearbitrage, offshore banking, gyldne håndtryk, repricing af optionsaflønning, insiderinformation, ændringer i regnskabsprincipper og mange ikke nævnt....
Det er mig fuldstændig uforståeligt at vi som samfund vil acceptere at vores værdier bliver forvalter på denne måde....
Se nu eksemplet Vestas...... Er gået fra en 2 kvt. 2010 Egenkapital på mere en 25 milliarder og nul net debt... til idag hvor egenkapitalen er halveret og nu er net debt på 9 milliarder ... Det er fuldstændig vildt at ditlev og ledelsen ikke skal redegøre for dette og Iøvrigt at ditlev og den tidligere ledelse og bestyrelse ikke skal kunne holdes personligt økonomisk ansvarlig for sådanne fejldispositioner... Specielt in mente at hele dette forløb kunne være undgået hvis bare regnskabsændringerne i 2010 var foretaget med både nye og gamle regnskabsprincipper ...
Så ville bedraget have åbenbaret sig for alle... Og vi havde undgået at hedgefonde med bedre indsigt kunne have shortet Vestas i hullet... Ligesom Vestas ledelsen ville være blevet stoppet i tide med deres fantasterier.... Ej altså hvor er det skuffende at det ikke skal have nogen personlige og økonomiske konsekvenser for de ansvarlige....
Det er så harmdirrende at se på ditlev som gang på gang stiller sig op på talerstolen og fylder os alle med en gang løgn og bedrag... Specielt når vi ved at manden kunne fortælle hele historien fra start til slut... Han er nemlig den eneste som har været med hele vejen....
Nå... Men ... Håber alle Vestas ejere får en god dag trods alt
Wbi
-
Meget enig. Og også ang medierne idag. Der ligger ikke megen analyse til grund, og derfor tror jeg også kursen retter sig senere, når regnskabet er tygget igennem.
Jeg har kun skimmet det, men allerede ved det, har jeg flere spørgsmål. Fx lægger man noget gæld under andre poster etc.
Om 2 år skal man betale 600 mio EUR, så der skal findes cash til det...
-
Wbi, ganske trist og er ganske enig. Nu mener man dog man er konservativ, men i samme sætning meddeler man, at der er store risici forbundet med driften.
Mange vil dog nok fortsætte med at pumpe Vestas (som fx Eggebrect her) i håb om alt ændrer sig imorgen.
Der er sikkert behov og efterspørgsel på VWS produkter, også i fremtiden. Men indtil da, er der nok bedre steder at placere sine penge.
Nuvel - aktien holder niveauet et stykke tid måske, men der er meget større risici i horisonten som jeg er sikker på tilbyder bedre købsmulighed.
-
Behov og efterspørgsel på VWS produkter....
Hvad har Vestas som Siemens, Suzlon, Enercon, GE eller Sinovel ikke har ?
Enkelte af disse har endda noget som Vestas ikke har, nemlig et større økonomisk fundament og dermed måske endda mulighed for at hjælpe med til finansieringen af kundernes projekter.
Det virker lidt som om at nogle kunder går udenom Vestas pga. usikkerhed omkring økonomien.
Vestas kan KUN tjene på vindmøllemarkedet.
Siemens og GE har masser af andre områder hvor de kan tjene penge og er derfor ikke så sårbare. -
Fuldstændig enig. Jeg tror flere kunder styre udenom grundet usikkerheden om det økonomiske fundament. Jeg er også ganske sikker på at markedsandele for 2012 vil vise et signifikant tab for Vestas. Det er ikke i sig selv en katastrofe, eftersom det vil være for dyrt at forsvare den position man havde tidligere.
Jeg vælger at tro på Vestas kan levere en højere kvalitet og bedre ydeevne end de fleste. Der må komme noget ud af de afsindige summer som er investeret i RD (alternativt forstår jeg ikke tilliden til DE). Jeg er omvendt ikke helt overbevist om man er så meget længere fremme end fx Siemens eller GE, som DE gerne vil have vi tror. GE og Siemens har midlerne til at opkøbe teknologi... det er næsten ligefør VWS også bare er et greb i lommen.
På lang sigt, så skal Vestas finde pengene til at betale EUR bonds i 2015. Renten falder idag med 2 pct point, men ligger stadig omkring 16%, og det er der god grund til. Jeg tror så snart vi begynder at se frem mod dette scenarie, for i nuværende situation, er der pludseligt ikke så længe til. Skal man låne for at afbetale, ja så tror jeg nøgternt set det bliver dyrt og æder den EBIT Margin der nu måske er der.
Der går lang tid før man vil se distribution fra Vestas, og uden det, og med 1% Margin i udsigt, så kan jeg ikke se hvorfor man vil kalde VWS for 'Strong Buy'.
-
jeg tror også - sikke vi kan klappe hinanden på ryggen - at du har ret.
Dog vil jeg nu sige at jeg ser bestemt ikke Siemens som spor ringere end Vestas, i mange henseender faktisk bedre.
De asiatiske producenter døjer bestemt med kvalitet, men de vestlige er klart på højde med Vestas IMO.
Hvis du har ret i det med det Vestas skal betale tilbage så synes jeg bestemt ikke det ser rart ud......Så jeg beholder mine shorts i aktiespillet -
Det er det sædvanlige intelektuelle pladder I disker op med - ingen nævner MITSUBISHI med et et ord. De kan meget sandsynligt komme med et opkøbstilbud i morgen tidligt. Hvis de overtager Vestas har de fabrikker på strategiske lokaliteter og en 8 MW mølle der snart kan gå i masseproduktion - det er det de gør.
-
Hej Egge, rart at se respons fra dig. Du undgår normalt diskussionen.
Nu ved jeg ikke om du har fulgt med i Mitsubishi? Den udmelding de kom med for godt en uge siden var nok lidt en spand kold vand i hovedet på Vestas. Kort sagt var det et signal om det ikke nødvendigvis behøver Vestas, man kan selv.
Hvordan ser du meddelsen fra Mitsubishi ?
Om der kommer et opkøbstilbud er tænkeligt. Om det lige bliver Mitsubishi er nok ikke umuligt - men hvad pris vil de betale? Jeg er temmelig sikker på det ikke er 100% over nuværende kurs. Specielt nu, hvor man har skrevet så meget af. Den såkaldte indre værdi i er nedadgående trend som ikke lige bliver vendt med det første.
Jeg arbejdede på mine egne tal for Vestas og pt vil jeg sætte en kurs på omkring 30.
Om tilbuddet kommer imorgen tidlig, er lidt som at spille på DKs venskabskamp i fodbold i aften - ren spekulation og gambling.
-
Jeg er meget uenig med dig i at Vestas klarer sig dårligt R&D mæssigt. Men selvfølgelig: Hvis man tror det vigtigste der er sket på vindmølleområdet er gearløse møller kan man godt få den opfattelse.
Gearløse møller har nogle komparative fordele på offshore markedet, fordi de kræver mindre D&V. Til gengæld er de dyrere (så møller med gear har komparative fordele på land), og efterhånden som fabrikanterne tvinges til at reducere mængden af de dyre magnetiske materialer pga stigende priser falder deres virkningsgrad også. Det kan godt være gearløse møller sparer tabet i gearet, men så får de til gengæld større tab i generatoren.
Den vigtige udvikling på vindmølleområdet foregår på rotoren. Fordi lavere belastning fra rotoren er forudsætningen for større rotorer på møllerne med tilhørende højere kapacitetsfaktor. Og på det område er Vestas med helt fremme. Især deres forskning i flaps er langt foran konkurrenterne.
-
Hvis du kigger på regnskabet tjener Vestas sine penge på servicepakker. De regner selv med det er omkring 20% af deres marked i 2013 med en fortjeneste på 17%.
Det kan du naturligvis godt kalde for vindmøllemarkedet. Jeg kalder det udviklingen af en god forretningsmodel, hvor Vestas kan tilbyde en total-løsning der reducerer investeringsrisikoen for kunderne.
Samtidig giver det dem bedre overblik over deres møller "i marken" så de meget tidligt kan vibrationsteste dem (fordelen ved det er, at de så kan nå at fange eventuelle gearproblemer før der viser sig metalsplinter i olien, for så er det reelt for sent). Det kommer til at spare Vestas for formuer i ødelagte gear.
-
Ja, de omsatte for ca 800m og har EBIT Margin på ca 17%. Ca 24% vækst eller deromkring. Jeg vil mene fremtidig vækst i den forretning har meget høj korrelation med afsætning af nye møller, hvilket i så fald indikerer lavere vækst de næste år. Jeg har i min estimering EBIT på mellem 180-200m i 2014, så den del af forretningen er ganske fornuftig. Der ligger en hvis usikkerhed i hvordan man allokere corporate omkostninger, men forhåbentligt minimalt. Det kunne være en mulighed at lave spin-off af forretningen og dermed rejse cash.
-
Jeg tror Vestas i høj grad er ude og lave servicepakker på allerede opstillede møller. Fordi det er en måde at få sat en prop i hullet over uforudsete udgifter der relaterer direkte til dårlig D&V (et gear burde ikke kunne gå i stykker uden man har vidst det lang tid i forvejen og har haft mulighed for at foretage beskyttende vedligehold).
Især gætter jeg på de er ude og tilbyde servicepakker til V90 og V112 møllerne, fordi det er dem der dræner kassen lige nu. De vender med andre ord en underskudsforretning til en overskudsforretning, samtidigt med at de med tiden får opbygget goodwill. Det er smart...
-
Jeg vil ikke udelukke at fremtidens VESTAS er lig med SERVICEAFDELINGEN - alt andet bliver købt af MITSUBISHI - fantastisk fremtid
-
Siemens 6 MW er et meget godt bud, og i modsætning til V164 er den til salg nu.
V164 har lange udsigter..... -
Det tror jeg ikke de gør.
Og der er nu vist et pænt stykke til masseproduktion af V164....nok +1år -
Siemens har også serviceforretning, så på det punkt er Vestas bestemt ikke bedre stillet.
Siemens har også monitoring med vibrationsfølere, det har stort set alle producenter som option, så det er heller ikke noget Vestas specielt.
IMO er Vestas ikke førende teknologisk, de er heller ikke langt bagefter, men ikke så førende som deres størrelse kunne give indtryk af.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind