Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas - nye mørke skyer på horisonten

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
127 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    cykling
    wrote on sidst redigeret af

Hej MIF

Må jeg spørger om hvad dine vinkler og udsagn var / er omkring Vestas.

1 Reply Last reply
    0
    • MIFM Offline
      MIFM Offline
      MIF

Hej Cykling

Hvis du skal vide det må du ind og læse gl. indlæg på EI om Vestas 🙂 jeg har ikke tid til at skrive det igen.

Overordenet støtter jeg grøn energi da hele verden er nødt til at tage den globale opvarmning og forurening seriøst! Desværre er vi oppe imod mange tusinde olie mia. USD.

Vestas har og har haft nogle problemer men en værdi på 5-6 mia. er hel hen i vejret. Jeg vil forsat sige Vestas burde meget højere og et salg ikke bør ske under kurs 300.

Generelt mener jeg Vestas fald er bestillingsarbejde og en køber via stråmænd og flere selskabskonstruktioner er i gang med at erhverve en pæn % del af aktiemængden for senere måske at komme med et overbud der siger spar 2. Ikke kurs 100, ikke kurs 150 men fra 175 - 225 som jeg endda vil mene er for billigt idet jeg vurderer Vestas er et 50 mia. selskab med potentiale til det dobbelte ++ om nogle år.

Jeg ved godt der er konkurrence, krise og Vestas har sine udfordringer men dem mener jeg er overdrevet og måske mere hjælper den part der vil ind som den rige onkel der kan
      gøre en langsigtet god handel og tillige få en grøn omtale.

Som DE siger Vestas er et meget bedre selskab en analytikerne siger og jeg er enig. Tjek lige tilbage i tiden og se så at cash flowet primært kommer i 2H. Det er der mange grunde til jeg ikke har tid til at komme med her.

Vestas kan ved at spille kortene rigtigt knække mange af deres konkurrenter. Selv Siemens og specielt GE skal til at ændre meget på deres strategi i fremtiden 🙂 he rkan opkøb måske hjælpe dem. Jeg håber fortsat Vestas bliver på danske hænder.

Vores store og dygtige virksomheder der har viljen og evnen skal til at spille på den grønne hest:-) Det bliver de belønnet for kan jeg godt sige.

FIF

1 Reply Last reply
      1
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Tak for svar

Der er vel ikke noget specielt konspiratorisk, og spekulativt i og mene at industrien bag kul, gas og A-kraft med et hvert ( u )tænkeligt middel bekæmper det vestas og den tankegang der ligger bag står for.

Faktisk er det vel naivt og tro at man ikke beskytter sine interesser.

På sigt taber de dog, da de generelt har den folkelige opbakning i mod sig.

Politisk ser vi også et vagt skifte hvor den akademiske tilgang vinder indpas på godt og ondt.Men det er ikke i de fossile energi selskabers interesse.

Dine kurs betragtninger omkring Vestas syntes jeg er fornuftige.

1 Reply Last reply
        0
        • U Offline
          U Offline
          UCP

Kære venner, først vil jeg fortælle jer, at kandestøberier stammer fra en komedie af salige Ludvig Holberg "Den politiske Kandestøber". Når I så ryger op i det røde felt, fordi jeg fortæller jer hvad en person, der i høj grad ved hvad han taler om (I skulle bare vide hvem), nævner hvad han mener er problemer med Vestas udvikling af V164, så skriger I ukvemsord ud som små forkælede børn! Er I ikke interesseret i viden, om hvad der tales om inden for den absolutte ekspertise i vindenergi?
          Kan I ikke forstå, at jeg ikke kan røbe en sådan kilde, selvom vedkommende ikke har pålagt mig
          tavshedspligt. Cykling jeg er meget forbavset over dig, jeg troede faktisk du var klogere.
          Jeg kan nu se, at det ikke var særlig klogt at forsøge, at dele min viden med jer. Det bliver åbenbart opfattet negativt, og min holdning til Vestas er om nogen positiv.
          Så kom ned på jorden og opfør jer på en måde, så I er til at tale til.

Vagn

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Jeg glemte.

Det jeg ikke forstår og aldrig kommer til og forstå er hvorfor man fremture med den manglende konkurrence evne ( COE ) Sol og Vind VS kul og gas.

Hvis ikke vi havde haft sol og vind energi til presse prisen på de fossile energi kilder.

Så er det vel ikke så svært og regne ud hvor prisen på kul og gas havde været i dag.

Når vind og sol om 5 år har forbedret COE med 20-25%. Så bliver de nok presset af break even.

Og som nævnt i utallige andre sammenhæng så er vind den energi form der forbruger mindst vand.

Og mon ikke rent vand om 10år pris sættes noget anderledes end som i dag.

Så ja Vestas og branchen er en vinder

1 Reply Last reply
            0
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Så i er til og tale til

Det bliver sgu sjovere og sjovere

Nej Vagn min intelligens slår ikke til, jeg kan sagtens tilgive dig at du i din nye rolle laver en enkelt smutter.

Men at du efterfølgende fremture er hverken smart for din forening eller Vestas.

Cykling

1 Reply Last reply
              2
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user

UCP det interessante er ikke kilden, men den viden/information du fortæller du har om V164. Vil du ikke fortælle om den så ser jeg dit indlæg som hyppe og rygtesmedning.

1 Reply Last reply
                1
                • doodhaD Offline
                  doodhaD Offline
                  doodha

Hej MIF

Velkommen til - her er du blandt venner...og ligesindede...

Mvh.
                  Doodha

1 Reply Last reply
                  0
                  • doodhaD Offline
                    doodhaD Offline
                    doodha

Hvis valg-strategerne i det republikanske parti er kloge - hvad de måske ikke er... - så vedtager de PTC i uge 37, når kongressens sommerferie er ovre. Dermed lukker de denne politiske flanke, og undgår at risikere mindst to sving-stater alene af denne grund.

Forud herfor er det republikanske partis konvent, hvor der bl.a. afstemmes valgtaktik og -strategi.

Men om de er så kloge, at de kan se deres egen-interesse i at gøre således - det er en helt anden sag...

1 Reply Last reply
                    0
                    • D Offline
                      D Offline
                      deleted-user

Der kan godt gå valgteknik i afstemningen på grund af at spidskandidaten for republikanerne har fortalt at han ikke vil give subsidier til vindenergien.
                      Der kommer en afstemning, men om det bliver før eller efter valget er usikkert. Demokraterne vil gerne sikre både vindenergi og arbejdspladser. Som jeg forstår det der er på vej så handler vindmølledelen ud over et års fortsættelse også den passus at opstillings aftaler der er indgået inden 31dec. 2013 også kan få tilskud selv om afleveringstidspunktet ligger i 2014 eller måske længere.
                      Republikanerne har tidligere vist forhandlings-villige for egen vindings skyld, men jeg håber demokraterne bruger deres politiske indflydelse nu. Venter de kan de risikere der ikke er et flertal mere. På den anden side, vinder de valget så kan en nu vedtaget bevilling jo forlænges når de finder det bedst.

1 Reply Last reply
                      0
                      • BiopOrBustB Offline
                        BiopOrBustB Offline
                        BiopOrBust

Hej Vagn,

Jo tak, jeg er skam bekendt med oprindelsen af ordet kandestøber i den betydning du bruger det - lad det så ligge at ordet oprindeligt ikke stammer fra Holbergs komedie, men er en fagbetegnelse på linje med fx tømrer og snedker.

Beklageligvis misser du fuldstændigt pointen i mit indlæg, som i al sin enkelhed var denne:

"...det skurer kraftigt i mine øren når samme person dels påtaler kandestøberier på PI, for så senere at bringe en påstand til torvs om at der er problemer med gearet på V164.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt påstanden er sand eller ej, men lige som cykling blev jeg en anelse forundret - for ikke at sige pikeret, over at Vagn i sin rolle som talsmand (det være sig officielt, eller uofficielt) for Vestas shareholders vil komme med en sådan påstand, for så efterfølgende blot skrive at han ikke kan sige hvor han har det fra..."

Jeg mener bestemt ikke at jeg har "skreget ukvemsord som et forkælet barn", men da jeg er den eneste der har refereret din tidligere brug af ordet kandestøber, og du indleder dit nye indlæg med at henvise netop til det - må jeg jo antage at du inkluderer mig i flokken af børn.

Jeg gjorde mig faktisk umage for at formulere mig så høfligt som muligt i det forrige indlæg, det kan så være at det var på bekostning af forståelsen af budskabet - så lad mig prøve at udtrykke mig i klare ord:

Din påstand om at der er problemer med V164 med henvisning til en kilde du ikke kan/vil afsløre kunne meget vel opfattes som afgivelse af insiderinformation, eller kursmanipulation.

Som læser af dit indlæg kan jeg ikke forstå det anderledes end at din kilde må være endog meget tæt på at være insider - hvis ikke hos Vestas, så dog minimum hos en underleverandør:

"Hvis du vidste hvor jeg har informationen om gear contra gearløs i stor møller ville du blive forbavset, men jeg er afskåret fra kommentere kilden, men det er fra en person som selv har skoen på, og ved hvor den trykker (ikke ansat i Vestas). Der ville blive lukket for al information, såfremt jeg gik direkte ud og afslørede kilden."

I mine øjne er fadæsen her at du overhovedet viderebringer informationen i første omgang uden angive kilden, havde du blot repræsenteret dig selv kunne det stadig være slemt nok. Som repræsentant for Vestas shareholders mener jeg at det er aldeles forkastelig ageren.

At du så gentager fadæsen i dit nye indlæg, med dit "jeg ved godt hvor det kommer fra, men vil ikke fortælle det", efterfulgt af en generel tilsvining af dem der har svaret dig fremmer ikke din sag.

PS: Jo Vagn, vi vil gerne have del i din viden - problemet er blot at det får vi ikke, det du leverer er, ja undskyld at jeg bruger ordet igen

Kandestøberier...

1 Reply Last reply
                        2
                        • C Offline
                          C Offline
                          cykling

BØRSEN

Mandag D.6 August

VESTAS DROPPER V164 EFTER KÆMPE UDVIKLINGS SELVMÅL

Talsmanden Vagn fra Vestassharholders beretter i aktieforummet Proinvestor at Vestas har måttet stoppe udviklingen af V164 på grund af teknologisk fejl satsning på gearkassen.

Vestas valgte modsat Siemens og satse på gearkasser i sin nye monster mølle .Over for omverdenen har Vestas hidtil udmeldt at grunden til forsinkelsen af opførelsens på den længe ventede prototype, skulle findes i at man har valgt og bruge sin ingeniører til og fin pudse V112 og de problemer der har været i den. Nu viser det sig at årsagen skal findes i at Vestas har fejlet fatalt i sit valg af løsninger. Vestas er slået tilbage til start og de mange milliarder der er brugt på udviklingen er spildt og kapløbet med siemens kan betragtes som tabt.

Kilden er Vagn fra Vestas shareholders som referere til højt placerede personer i vindmølle branchen.

1 Reply Last reply
                          1
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Rusland køber tysk vindmøller producent

Link Preview Image
                            Google Translate

favicon

(translate.google.dk)

1 Reply Last reply
                            0
                            • S Offline
                              S Offline
                              smides

Væddemål?? vestas kommer ikke til at producere v164 i England men i Usa. USA smider da ikke muligheden på gulvet for af blive nr.1 på offshore samt alle de arbejdsplader. Obarma skal bare lige vinde valget så kører han det på plads. Måske også det vestas går og venter på??

1 Reply Last reply
                              0
                              • U Offline
                                U Offline
                                UCP

Jeg må sige, at jeg ikke alene er forbavset, men målløs over dels tonen og den agressivitet som kommer for dagen, men også vred fordi der fremføres ondskabsfulde løgne af Cykling som i aller højeste grad er injurier, som kan indbringes for retten, hvilket jeg stærkt vil overveje. Jeg kender jo Cyklings identitet. Må jeg gentage fakta "en person som har branche kendskab beretter for mig, at de enorme kræfter som skal kontrolleres i vindmøller af denne størrelse (V164) vil give VESTAS problemer ved valg af gearkasse løsning! Det er hvad jeg har fortalt her i PI og intet andet! Nu skriger hele koret på afsløring af kilden, som om dette skulle hjælpe VESTAS såfremt de måtte have problemer, hvad ingen med sikkerhed kan vide.

Jeg opfatter hylekoret som useriøse, og uden fornemmelse for, at man selvfølgelig beskytter sin kilde. Det er en skreven lov, som alle journalister henholder sig til, her har vi et kor, der for at tækkes sin egen nysgerrighed fremsætter det ene ukvemsord efter det andet, og oven i købet udsætter sig for retsforfølgelse ved at have fremommet med injurierende usandheder.

Vagn

vil ikke spilde mit krudt på at gå videre i sådanne ørkesløse, og unyttige diskussioner, så min deltagelse i PI er hermed slut

1 Reply Last reply
                                1
                                • A Offline
                                  A Offline
                                  actdk

Spurgte på et tidspunkt hvad 175.000 private Vestas-investorer skulle blive enige om i en fælles forening.

Konkluderede at de nok kunne blive enige om at de var sure på Ditlev og at det hvert fald ikke var deres egen skyld at de havde tabt penge.

Men at svaret var at de i stedet vil sagsøge hinanden havde jeg nu ikke set komme..

Når det så er sagt kan jeg nu ikke se det hemmelige i at gear altid har været noget rod i vindmøller. Vidst ikke mange mølletyper der ikke på et eller andet tidspunkt har haft større eller mindre gearproblemer?

1 Reply Last reply
                                  2
                                  • T Offline
                                    T Offline
                                    Triplus

At finde og løse problemer,er vel i bund og grund det produktudvikling går ud på.

At der så samtidig er ca. 2 år til en prototype stilles op, og at denne skal køre en god tid for at finde evt. problemer, så finder jeg det heller ikke mærkeligt, at der på dette tidlige stadie meldes om udfordringer med gearet! Alt andet ville jo være et mirakel...

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cykling

Hej Vagn for og gøre det nemt for dig og din advokat , har jeg bragt dine 2 første indlæg.

Først skriver du.:

Endvidere er problemet med V 164 at gearkassen ikke holder til de enorme kræfter i V 164,og hvorfor fastholder Vestas gearkasser i sine møller.

doodha også en formodning som undertegnede deler, men Trold du som ved så meget om Vestas produkter! Jeg har længe undret mig over den evindelige udmelding fra Vestas om "ny teknologi" som er blevet indført. Dyre produktionsomkostninger for V112, samt kæmpe omkostninger for "grid-streamer", hvori består disse. Endvidere er problemet med V164 at gearkassen ikke holder til de enorme kræfter i V164, og hvorfor fastholder Vestas gearkasser i sine møller. Kan du hjælpe mig med disse spørgsmål?

Da du så bliver spurgt om hvor du ved det fra.Så svare du.:

Tak Trold din viden er fantastisk! Du ville pynte i Foreningen Vestas Shareholders!

Hvis du vidste hvor jeg har informationen om gear contra gearløs i stor møller ville du blive forbavset, men jeg er afskåret fra kommentere kilden, men det er fra en person som selv har skoen på, og ved hvor den trykker (ikke ansat i Vestas). Der ville blive lukket for al information, såfremt jeg gik direkte ud og afslørede kilden.

Og nu vil du så overveje og sagsøge mig for injurier, mens du gør dig disse overvejelser.

Og men vi venter på det retslige efterspil.

Vil du så ikke svare på om vi kan stole på at Vestas.Som du skriver har problemer med gearkassen i deres V164 mølle.

Du skal ikke røbe din kilde. Bare fortæl om dit udsagn er 100% vandtæt.

Da en sådan nyhed vil stille hele nye spørgsmålstegn ved Vestas og deres fremtid på offshore markedet.

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • C Offline
                                        C Offline
                                        cykling

Hej Vagn

Og så på den anden side er jeg ikke i tvivl om dit positive arbejde for Vestas.

Jeg vil derfor ganske gratis være din presse rådgiver og spin doktor.

Her er hvad du skal poste.

Kære venner

Jeg kan godt se at mit indlæg kan læses som om at jeg har faktuel viden om at Vestas skulle have problemer med gearkasse i V164.

Jeg undskylder hvis jeg har bragt tvivl med min formulering.

Det jeg ved og som jeg blot nævner er at man i nogen kredse diskutere om gearkasser er den rigtige løsning for de helt store møller.

Vi ved dog også at Vestas under udviklingen af V164 har arbejdet med begge muligheder og konkluderet at gearkassen er den rigtige løsning for dem.

I det omfang jeg måtte have bragt forvirring i kampens hede.

Undskylder jeg naturligvis

Håber vi ses i Vestas shareholders

Venligst Vagn

1 Reply Last reply
                                        3
                                        • T Offline
                                          T Offline
                                          TOPspiller

I starten styntes jeg at initiativet til "Vestas Shareholders" lød meget godt og var yderst positivt stemt over for foreningen. Jeg havde sågar overvejet om jeg skulle melde mig ind.

Efter at have læst hvor fornærmet Vagn er over at der er kommet lidt spørgsmål, og endda meget forventlige spørgsmål, til de påstået problemer med V164. Ja så skal jeg ikke nyde noget overhovedet, da jeg ikke har noget til fældes med foreningen "Vestas Shareholders".

Mvh
                                          TOPspiller.

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger