Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas - nye mørke skyer på horisonten

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
127 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    cykling
    wrote on sidst redigeret af

Hej Doodha

Jeg tror slet ikke ikke troldmanden vil med i tivoli før til jul.Da har han nemlig fået lange bukser på igen.

1 Reply Last reply
    0
    • troldmandenT Offline
      troldmandenT Offline
      troldmanden

Doodha det ville da også bare mangle hvis vi pludselige var helt enige
      Men kurs 60 tror jeg nu heller ikke på. Med gårdagens meddelelse ligger der ikke umiddelbart nogen stor updise ved selve Q2 meddelelsen. Og PTC er lige endegyldigt blevet pillet ud af ligningen på denne side af valget. Så hvad skal gøre at den stiger mere end 100%?

Jeg er helt enig med fill længere nede. Vi vil ikke pludselig se en short covering panik. Så det er derfor mere eller mindre som cykling siger. Show me the money. Tror det er sådan de fleste har det lige nu. Og der skal vi nu frem til Q3 før vi formentligt reelt set kan begynde at se effekten af cost cutting i større skala.

1 Reply Last reply
      0
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

cykling jeg har ever never shortet en Aktie..... Men jeg burde have gjort det masser af gange.....

1 Reply Last reply
        0
        • troldmandenT Offline
          troldmandenT Offline
          troldmanden

Hagel de kan jo godt antage at det er midlertidige udfra de planer de har lagt for de kommende mdr. Men hvad nu hvis der pludselig sker noget uventet? Den er den ekstra usikkerhed proff investorer vil vurdere vestas på de kommende mdr indtil der kommer en melding om de opfylder målene igen, og de har fremlagt en plan for at det ikke kan ske igen. Altså nye cost cutting.

Vi så også flere analytikere fortage nedjusteringer på baggrund af udmeldingen. Så det er altså alvorligt og ikke noget vi bare per automatisk kan regne med går upåagtet hen.

Og ja det skriver jeg selvom jeg inderst inde også tror på de nok skal komme igennem det. Men trror også det kommer til at koste noget mere blod, sved og tårre

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Ok

Jeg syntes bare at nu har vi månedsvis diskuteret vestas situation.Vi har været uenige om en del.

Men vi har også været enige om at Vestas i et svært marked har mange fordele med deres evne til og kunne levere i alle verdens dele og til næsten alle vind segmenter.

Vi har også været enige om at de udskiftninger der er sket i ledelsen har styrket Vestas.

Vi ved også begge to at de har været under pres på indtjening og selvfølgelig også under pres af deres bankforbindelser.

Nu viser de efter et bekymrende 1 kvartal at de levere varen i kraft af næsten fuld udnyttelse af deres produktions kapacitet og at de formår og tjene penge endda på en relativ lille omsætning i 2 kvartal.Endvidere har de formået og tale sig til rette med deres banker.

Og nu hvor Vestas så endelig er ved og få styr på butikken.Så skriver du.At du for første gang er tvivl om en evt Emission.

Så er det, jeg kommer i tvivl om dine benklæder.Jeg mener nu nærmer vi os endelig noget brugbart og så bliver du nervøs ???

1 Reply Last reply
            1
            • H Offline
              H Offline
              Henne

Det er nu alligevel tankevækkende at Vestas går ud med denne førtids-melding for at berolige markedet - og det eneste der sker er det modsatte!

Det viser bedre end noget andet, hvor grundlæggende stor mistilliden til Vestas er. Dette er forståeligt nok ud fra et historisk perspektiv (de mange skuffelser); men det betyder samtidig også at det bliver mere og mere sandsynligt med et kraftigt spike opad.

Når man læser diverse fora og artikler er det helt utroligt, hvor negativ stemningen er efter denne udmelding. Fra starten af juli og til nu er værdien af Vestas faldet med ca. 20 %. Jeg nægter simpelthen at tro på at den udmelding Vestas kom med skulle gøre værdien af Vestas endnu mindre - tværtimod; og derfor tror jeg på vi skal op herfra.

Time will show.

1 Reply Last reply
              0
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden

Nej jeg har netop aldrig købt den at de var under pres fra deres banker fordi de har en 1,3 mia stor træknings ret som de ikke havde brugt ret meget af. og nu viser det sig så at den trækningsret kan de kun bruge under visse forudsætninger. Forudsætninger som de pt ikke opfylder. Det er i min bog en HELT anden og lang mere alvorlig situation end jeg overhovedet havde forstillet mig de var i. Og det er i bund og grund også det man ser analytikerne melde ud. Ingen havde regnet med det stod så sletm det. Og ja så skal det naturligvis også koste.

Og ja det er så netop af samme årsag jeg hidtil pure har afvist muligheden for en Emission mens den nu synes at være inde i billede som en af måske flere muligheder. Afhænger igen af hvad det er for nogel krav

Det er forkert når du siger de tjente penge. De tabte altså 8 mio Euro i Q2. De havde en positiv EBIT men på bundlinjen var det røde tal. Og som min gennemgang forhåbentlig også illustrere så er der nogle afskrivnings poser eller andet der har været meget større i Q2 end hvad vi umiddelbart havde regnet med. Derfor giver den langt højere brutto Margin ikke et højere EBIT end 18 mio. Så der er altså et stykke vej endnu. Og derfor bliver Q2 resultatet ikke den positive begivenhed som nogen måske havde sat næsen op efter

Gårdagens meddelelse lægger både til og trækker fra mistilliden til vestas. Den øger mistilliden ved der nu pludselig er nogle krav som gør de ikke bare automatisk kan trække på den 1,3 mia store kredit. Lige som jeg og mange andre elelrs havde troet.

Den øger tilliden ved de trods alt kommer ud med meddelelsen i god tid før regnskab. Og lad det være et tegn på at vestas nu stille og roligt begynder at få en lidt mere åben IR

Men bottom line er jeg har vitterligt svært ved at se hvordan dette skal opfattes som netto positivt for selskabet Virklig virklig svært. Ja der er positive elementer. Men det er netto negativt som jeg ser det. Det er en ekstra bølge i et i forvejent uroligt hav. Og de har behov for færre bølger og mere roligt hav.

1 Reply Last reply
                0
                • M Offline
                  M Offline
                  mccarthy

Efter Mitts katastrofale besøg i London, havde han behov for at få debatten væk fra besøget og tilbage på hjemmebane og derfor valgte han at komme med en klar stillingtagen til PTC ordningen. Og atter gjorde hans retorik at det var det rene vrøvl han meldte ud. Nu skulle alt det der tilskudspjat fjernes (what can't stand must fall) og vindenergi skulle konkurrere med fossil energi på lige vilkår. Senere kom der naturligvis en update fra hans pressetjeneste/kampagnekontor omkring at den betydelige oliestøtteordningen ( og gasordning ) selvfølgelig fortsatte. Og siden er debatten gået i ren valgmudder. Men PTC forlængelsen kommer vel ikke i år og Vestas varsler vel derfor en større U.S.A. nedskæring d. 22. ds. Og igen betyder det noget på 2012 resultatet.

1 Reply Last reply
                  0
                  • C Offline
                    C Offline
                    cykling

Vestas en kamp om politiske holdninger

Det vi er vidne til er meget mere end prissætning af en industri.

Det én kamp om politiske holdninger . Når en højre orienteret ser en vindmølle, så ser han et symbol på det adfærdsregulerende demokrati, noget han i høj grad afskyr .

Politikker og specielt venstre orienterede der begrænser individets ret til det frie valg, hænger ham langt ud af halsen.

Vindmøller har fra starten været de lang hårets projekt, sammen med kampen for miljøet .

Hvordan rammer man så hårdest og nemmest dette fallos symbol for de venstre orienterede.

Man kan ikke klare sig på den politiske scene lige for tiden .De satans socialdemokrater sidder snart på det hele.

Men man kan trække kapitalen ud af virksomheden og ligge pres på alt og alle i bankerne, investerings fonde og medier.

Det er bare det ved det, at lige som vindmøller for højre fløjen er en tårn i øjet .

Så er det for resten af verdens befolkning et symbol på fællesskabet og demokratiet, og en bedre og renere verden.

Så hvem vinder.

1 Reply Last reply
                    0
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden

Hej mccarthy

Ja det er helt vildt som rep kan tviste tingene til fordel for olie/gas industrien. Så det vil bestemt ikke være en god vestas dag dagen efter valget hvis Mitt Romney vinder....

Ja glemte at nævne den forstående fyringsrunde i US i mit første indlæg. Og med Mitt Romneys udmeldinger så bliver det vel tæt på 1600 fyrringer det giver. Og det får alt andet lige en række engangsudgifter som i vid udstrækning vil ramme i år.

Og det er så også endnu en tilskærring udover US jeg tror vi vil se. Så 2012 bliver nok rigtig et år med en masse engangsudgifter som kan påvirke resultatet negativt, men som stiller selskabet i en bedre possition på den længere bane

1 Reply Last reply
                      0
                      • M Offline
                        M Offline
                        mccarthy

Lidt mere undren.
                        http://epn.dk/brancher/energi/alternativ/article4795844.ece
                        Ren baloney. Vestas har aldrig kommenteret officielt på disse rygter.

1 Reply Last reply
                        0
                        • doodhaD Offline
                          doodhaD Offline
                          doodha

Det er utroligt som tingene kan vinkles og fordrejes.

Citat fra artiklen:
                          "I forgårs meddelte Vestas-toppen så, at det har været nødvendigt at indgå en aftale med koncernens mange banker om et økonomisk sikkerhedsnet, så der fortsat er penge i kassen efter et 2. kvartal, hvor selskabet har formøblet 2,5 mia. kr. mere, end der var i kassen."

Her får man indtrykket, at Vestas har snoldet 2,5 mia. op. Det er det indtryk, den almindelige læser af Jyllands Posten må få, når der bruges udtryk som "formøblet".

Det kunne jo godt være, at sandheden er, at Vestas producerer på livet løs - og derfor har en masse udgifter - men at de blot endnu ikke har fået betalingen for disse leverancer. Altså at det negative cash flow er et "positivt problem" - og ikke endnu et udtryk for hvor dårligt det går i Vestas.

Med en presse-dækning som vinkler alt negativt, er det da ikke så underligt at tilliden er i bund.

1 Reply Last reply
                          0
                          • M Offline
                            M Offline
                            mccarthy

Fuldstændig enig troldmanden.
                            En lille kommentar/filosoferen til PTC. Debatten udstiller ofte PTC som en ordning der gavner vindmølle producenterne direkte. PTC gavner mølleejerne der producerer energi. 2,2 cent pr. Kw time de første 10 år - hvis jeg husker ret.
                            Senest har GDF Suez - af en lang række energiproducenter - leveret et solidt regnskab. Man kan altså med rette spørge sig selv om det er rimeligt at den amerikanske skatteyder skal støtte firmaer der tjener kassen. Og samme argument gælder selvfølgelig for producenter af fossile brændstoffer. Et andet paradox p.t. er at U.S.A. oplever tørke. En tørke der kan bevirke at fødevarepriserne stiger globalt. Samtidig ydes støtte til shalegas udvinding, der som bekendt koster betydelige vandressourcer. Det er squ't lige nemt.

1 Reply Last reply
                            1
                            • troldmandenT Offline
                              troldmandenT Offline
                              troldmanden

Netop det sidste du nævner tror jeg for alvor vil begynde at betyde noget når vi måske når et lille årti længre frem. Nemlig vand ressourcerne. Mange af de andre energiformer forbruger kæmpemæssige vandmængder når der skal produceres strøm/udvindes energi. Og på det punkt står vindmøllerne i en helt enestående situation. Men det er stadig ikke noget der har den helt store fokus. Men det kommer..... Det er også derfor vi langsomt er ved at se vandmiljø teknologi formaer begynde at komme frem på banen. Vand bliver en knap ressource.....

1 Reply Last reply
                              0
                              • U Offline
                                U Offline
                                UCP

doodha også en formodning som undertegnede deler, men Trold du som ved så meget om Vestas produkter! Jeg har længe undret mig over den evindelige udmelding fra Vestas om "ny teknologi" som er blevet indført. Dyre produktionsomkostninger for V112, samt kæmpe omkostninger for "grid-streamer", hvori består disse. Endvidere er problemet med V164 at gearkassen ikke holder til de enorme kræfter i V164, og hvorfor fastholder Vestas gearkasser i sine møller. Kan du hjælpe mig med disse spørgsmål?

1 Reply Last reply
                                0
                                • C Offline
                                  C Offline
                                  cykling

Hej Vagn

Hvor læser du at gearkassen i V164 ikke kan holde ???

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • C Offline
                                    C Offline
                                    cykling

Breaking News

Link Preview Image
                                    Siden kunne ikke findes | Euroinvestor

favicon

Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • doodhaD Offline
                                      doodhaD Offline
                                      doodha

Man kan vel roligt regne med, at dette er absolut sidste chance, hvis PTC-ordningen skal forlænges på denne side af præsidentvalget til november.

Jeg vidste godt, at USA's kongres først holder sommerferie i august - men jeg troede da, ferien var begyndt.

Men med valgkamp til efteråret kan man vel forvente, at en del skal på plads inden ferien - som man jo så må formode starter i morgen. Forhåbentlig inkluderes PTC.

Spændende...!

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • C Offline
                                        C Offline
                                        cykling

Hej Doodha

Det positive er vel, at der er en del fornuftige gode nyheder i sigte

-Forlængelse af PTC

-Partner til V164 ( jeg er faktisk en lille bitte smule forundret over tals manden fra Vestas shareholders vedr gearkasssen )

-Q2 med fremlæggelse af den ny strategi

-Et langt bedre Q3 end nogen havde forventet ( på trods af prodiktion Q2 )

Vi ses i tivoli

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • troldmandenT Offline
                                          troldmandenT Offline
                                          troldmanden

Hej vagn

Se nedenstående link hvor jeg skriver lidt om V112 problemerne

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

Hvorfra har du at der er problemer med V164 gearkasse? Det har jeg ikke hørt noget til. De har nogle udfordringer på V90 gearkassen. Og det var det der blev nævnt i Q1 og hensat penge til at udbedre.

Det er rigtigt at en masse vindmølle selskaber er gået den gearløse vej på den næste generation af offshore møller. Vestas selv siger de kørte 2 paralelle udviklinger. En gruppe der så på garløs løsning og en gruppe der så på en gear dreven mølle. Og der kom de frem til at den med gear vil give den laveste COE.

Hvorvidt det så vitterligt også er rigtigt en gearløsning er billigere end gearløs kan jeg ikke sige noget om. Men der er ca 4 gange så mange elektroniske komponenter i en gearløs vindmølle som i en med gear. Og studier viser der opstår ca 5 gange så ofte fejl på elektronikken som med en gearkasse. Til gengæld står en mølle så stille ca 4-5 ganeg så lang tid ved en gearkasse fejl som en elektronisk fejl.

Jeg ved ovenstående er en af de væsentlige grunde for vestas at vælge gearkasse vejen. For husk på når vi snakker offshore så er adgangen til møllerne mere mere begrænset under hårdt vejr. Og så kan selv en lille fejl pludselig betyde et længere stop.

En anden væsentlig årsag til vestas løsning er prisen på de sjældne metaller der indgår i en faktor 8-10 på en gearløs mølle kontra en med gear.

Reelt set så tror jeg dog hverken det bliver vestas eller siemens nuværende design der vil være de bedste om 5 år. Det vil være enten en hydralik gearkasse som der er rigtig store perspektiver i eller en HTS generator. Begge de 2 teknologier er der andre selskaber der er langt i udviklingen med.

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger