Siemens øger omsætning men indtjening falder
-
-
Jeg både håber og tror på et anderledes Q2.
Som Doodha forventer jeg en markant Bernt Nordberg sætte sig igennem.
Ditlevs troværdighed er slidt i forhold til de store investorer.
Så det nye hold, uden lig i lasten.
Vil nok promovere det nye Vestas.
Som du jo selv har argumenteret for er Vestas situation, branche relateret ikke special anderledes end resten af konkurrenternes.
Det der adskiller Vestas fra de andre er.
Nogle meget uheldige meldinger fra Vestas.
Som har bragt tvivl om såvel ledelsens handle kraft samt troværdighed.
Jeg ved ikke hvad der realt er foregået internt.
Men set ude fra har det lignet en magt kamp.
Med alt hvad dette indebære af fløjdannelser og katastrofale fejl meldinger / beslutninger til følge.
Men tavlen er nu vasket ren og vi ser fremad.
-
Hej cykling og andre.
Det ville være underligt om Repower ikke løber ind i problemer i.o.m. 6 Mw på Nordsøen er ubetrådt område. Men det undre mig at Repower, der totalt har samme antal ansatte som Vestas har i R&D ( + konsulenter ), er i stand til at være banebrydende i møllestørrelse.
I følgende link
http://m.business.dk/article.pml?guid=9517363 står der:
Tre megawatt(MW) møllen blev i løbet af fem år udviklet af 20 ingeniører og andre udviklingsfolk i Brande under ledelse af teknologidirektør Henrik Stiesdal. SWT-3.0-101 blev introduceret i begyndelsen af i år.
Jeg er stadig i vildrede omkring hvad Vestas 2000 folk i R&D afdeling har været i gang med de sidste mange år. Bevares, der er 3 Mw, 2.6 Mw møllen, griedstream- radar- m.m. Men vi taler om 10000 årsværk. -
De skal naturligvis sige de ikke er gift med Siemens, men positivt at de fremhæver samarbejdet med Vestas.
-
Jeg mener nu heller ikke det er fair at påstand andet (at de ikke er gift med siemens) For DONG har jo ikke haft andet valg end siemens på de 2 tidspunkter de har lavet ramme aftaler på offshore området.
Og DONG har hele vejen igennem sagt de vil teste en eller flere prototyper af V164.
-
Nej kritikken af DONG er ikke rimelig.
Når Vestas ikke har haft varen.Så er der jo ikke så meget og snakke om.
Jeg glæder mig lidt over at de her skriver at de glæder sig til og teste V164.
Jeg er heller ikke i tvivl om at de gerne vil købe V164.
Dong kan ikke syntes det er rigtig godt og ligge alle æggende hos Siemens.
Og sikke dog et Offshore program de er i gang med hos DONG.
-
Når DONG vælger og lave så stor en ramme aftale med Siemens.
Så Ligger der vel lidt samme holdning i det som Vestas har tilkendegivet.
Altså at produktionen først startes op når ordrene er til det.
Energi selskaberne bliver altså nødt til og indgå store aftale for at producenten kan forsvare og starte produktionen op.
Der er en del store energi selskaber der som DONG har store offshore parker i pipeline med +5 MW møller.
Så kan det ikke tænkes at Vestas er tæt på en lignende aftale.
-
2 ting
Størrelsen på ramme ordre reflektere nok nærmere DONGs relle behov for den periode end hvad siemens har krævet for at starte produktion op. V164 er ikke klar til levering før 2016/17 hvor rammen udløber.
Med udskydelse af V164 prototypen i op mod 24 mdr til engang i løbet af 2014, og aflysningen af optionen på UK fabrikken, så tør jeg sagtens lægge hovedet på blokken og sige der IKKE bliver indgået nogen ramme om V164 i indeværende år.
Den ENESTE mulighed vestas har for at sikre sig ordre i år på den mølle er ved at indgå en strategisk partner aftale med en af de helt store developers. Men der er sandsynligheden måske ikke så stor. I hvert fald ikke for de største af developerne
DONG har sikret sig siemens møller til 2017
EDF (kæmpe vestas kunde) har en stor aftale med nykommeren franske Alstom på offshore området.
EDP (kæmpe vestas kunde) har fået kineiske ejere (21%) og den ejer har også en stor stake i kinesiske Sinovel. Så de har måske ikke så travlt med at lave en reel partneraftale med vestas.
Om alle omstændigheder så ligger reel omsætning fra V164 helt fremme i 2017.......
-
Du glemte E.ON og Vattenfal.
De er sammen med DONG de selskaber der er med længst fremme offshore.
Leverancerne til forskellige +5 MW parker er også primært 2015+.
Du har dog ret i at V164 med den nuværende tidsplan ikke er klar til levering før 2016/17.
Og netop derfor burde der måske være nogen der skubbede lidt på.
Hvis Vestas siger de kan bygge V164 inden for nogen positive rammer
( COE , levetid )Så er der vel begrundet mistanke om at det kan de faktisk.
Og dermed levere et produkt som der efterspørges af af disse elselskaber.
-
Vigtigst af alt så er vi vindmølle fabrikanter ved og være mere end almindelig trætte af jer forbrugere med jeres kræve mentalitet.
Først jamre i over mangel på fossile brændstoffer og problemer med klima og befolknings tilvækst og deraf øget behov for energi.
Straks er vi nogle ildsjæle der går i banken og gir jer hvad i vil have og mangler.
Så råber i om COE og konkurrence dygtige priser i forhold til den til en hver tid billigste fossile energi form.
Vi ansætter så endnu flere i vore RD afdeling for og imødekomme jeres umættelig behov.
Vi udvider vores anlæg så vi kan betjene jer over alt på verden.
Ikke så snart har vi gjort før i lige pludselig gør financeringen svær , næmest udmulig for os.
Pludselig vil i heller ikke politisk bakke op om det i selv har bestilt.
Husk lige på at vi skaber ikke et behov.
Vi løser et.
Hvisi ikke snart strammer jer an .Så kan få jeres vindmøller hvor i får jeres Fi...
Venligst Ditlev Engel
-
Vattenfall er måske det mest interessante. For den nye CFO stammer fra vattenfall. Så HVIS vattenfal kunne tænkes at have nogen som helst interesse i den retning så er det den nye CFO der kan lande den deal.
Men jeg no matter what så er det ikke sådan at en ny partner kan få tidsplanen tilbage på det oprindelige spor. Og det kan det ikke af 2 årsager
-
V112 problemerne gjorde at man trak rigtig mange af de folk der gik på V164 over på V112 platformen. Ganske enkelt fordi de der allerede havde solgt rigtig mange møller og står foran salg af endnu flere. Så det er/var ultimativt nødvendigt at få et ordentligt DB på den mølle, og det så hurtigt som muligt.
-
netop de store problemer med V112 gør alt andet lige også at HELE designet på V164 gennemgås på ny i forhold til cost. Så det alene vil udskyde projektet.
Jeg tror derfor vi vil se at den prototype der kommer op i 2014 vil have ændret sig på flere punkter i forhold til den de præsenterede for mere end 12 mdr siden
-
-
Dine argumenter holder fint.
Det jeg mener er bare at hvis vi fik nogen med ind over nu, med en ramme aftale.
Så kunne timing mellem nye produktions faciliteter og prototypen rettes derhen.
Hvor der måske kun bliver et slip på 6 måneder.Altså mulig produktion ultimo 2015
Og det må der være nogen som er interesseret i.
-
tjoo men det giver ingen mening at have produktion for tidligt klar. For de har næppe tænkt sig at masse producere møllen før de har 2 års drift data på prototypen. For de skal virklig gennemtestes inden nogen kunde vil tør lade dem stille op i en offshore park.
Husk på hver mølle installeret på et fundament repræsentere en afskrivning til kunden på omkring 150 mio kr!! Og ja det er for hver eneste 7mw mølle.....
Siemens stillede deres første prototype op sidste år og er først klar i 2014.
Så nej det bliver tidligst 2016 og måske først ultimo 2016/primo 2017
-
Ja det er ikke uinteressant at Gamesa i forlængelse af et ret katestrofalt regnskab er steget 19 %! Fra 1 til 1.19 Euro.
Og alt andet lige så mener jeg stadig at accelerationen i faldet i Vestas kurs over de sidste par måneder MÅ betyde at meget af den usikkerhed som Siemens og Gamesa var ude og tale om allerede ER indregnet.
Jeg tror fortsat på at vi ligger i kurs 28-30 op mod regnskabet; og derefter bliver regnskabet afgørende for den fremtidige retning. Hvis det er godt/acceptabelt skal vi mod 40 og måske 50. Hvis det er skidt skal vi tilbage mod 25 - og måske 20.
-
hvis regnskabet er godt incl lidt meldinger der styrker, at der er kommet styr på butikken.
Så skal Vestas vel ikke handles i kurs 50, men 150.Og så videre op, når resultaterne følger med.
Jeg har ikke et hammerslag forstand på chjort TA og snakken om short.
Men der er 45 millioner aktier der satser på at vestas skal i hullet.
Når Vestas vinker med vognstangen ved Q2.
Så skal de vel købes tilbage igen.
Alene det, samtidig med at Vestas pludselig ligner årets køb, vil gøre ting og sager ved kursen.
Vi ses i Tivoli
Cykling
-
Hehe hvis Vestas når kurs 150 - eller lad os bare sige 100 - inden 2013 så lyder Tivoli sgu som en god tur ;-)!
Hvad angår det med shorts så virker det til folk generelt forholder sig lidt forkert til det. En ting er at 45 millioner aktier er lånt ud til shorts, men hvis kun 1 million aktier allerede er solgt så betyder det jo ikke det store?
Ikke at jeg i øvrigt tror dette er tilfældet for Vestas. Der tror jeg en stor del af de udlånte aktier er shortet allerede. Pointen er dog at man skal være forsigtig med ikke at overfortolke på antallet af udlånte aktier da det kun fortæller maks antallet shortede aktier - ikke det faktiske antal shortede.
-
Man skulle måske lige nævne - af hensyn til de der ikke ved det - at koden "vi ses i Tivoli" betyder, at Vestas er i kurs 100, inden Tivoli lukker for dette års sæson.
- Tivoli Friheden i Aarhus lukker sæsonen 16. sept.
- Tivoli i Kbh. lukker 23. sept.
Skulle vi ikke lade stedet afhænge af, hvornår vi krydser kurs 100...
Og skulle der virkelig ske det, at vi skal vente helt til d. 23. sept., inden Vestas runder 100 - nå ja, men så må jeg jo tage et smut til København.
Ellers skal I være velkommende i Aarhus.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind