Kina opkøber vindmølleindustrier
-
glem V164 - selv internt i Vestas er der ikke meget tiltro til designet længere. Jeg har snakket med en Vestas installatør som siger at han ikke tror på V164. Det kan ikke undgås at der på et tidspunkt opstår problemer med gear-løsningen. Og fornylig har vi jo igen set problemer med gear på V90. Så selv med mere end 30 års erfaring hos Vestas og en teknologi som er kendt mm mm og hvad de nu siger i deres salgsmateriale - ja så har de stadig ikke styr på gearene.
Så V164 bliver aldrig til noget - det vil Vestas selvfølgelig ikke indrømme endnu da de ønsker at finde en anden løsning først efter en aktieemisssion.
-
nej jeg tror bestemt heller ikke kineserne køber Vestas. Jeg husker fortsat for 4 år siden et investor møde hos en kinesisk producent (husker ikke om det var sinovel eller goldwin) hvor chefen blev spurgt om deres store konkurrent Vestas. Han sagde lige ud at han ikke betragtede Vestas som en konkurrent men kun Siemens og GE. Og det sagde han på et tidspunkt hvor Vestas vel var ca. 8-10 gange større end hans selskab.
For hulen da hvor fik han ret. Kinesere er menneske-kendere. De kan se når en konkurrents chef er forfængelig og går op i status-symboler eller om han er en slider. Kineserne derimod - ja de har ikke engang indlagt varme i produktionshallerne

-
Ahh så vestas har møller der er langt dyre end konkurrenterne OG en dårligere COE. Hvorfor mon så det er verdens største vindmølle selskab og har næste alle de største og mest proff vindmølle developere som deres kunder?
Selve prisen på at indkøbe møllen siger faktisk ikke SÅ hulens meget om COE. Ja det udgør selvfølgelig en væsentlig del. Men V112 har f.eks reducert udgifter til fundament og transformator så der spares en del penge der i forhold til tilsvarende skalleret V90. Den producere også flest kwh i hele 3mw kalssen. Og så har den reduceret sit egne intern forbrug af strøm signifikant. Så nej det er alt for forsimplet blot at kigge på prisen for selve møllen
-
Der må være ete elelr ande ved projektet som ikke er helt som det skal være. Måske cost. For ellers havde vi hørt meget mere til det. også herhjemme.
Vestas har også i hmm vel snart 1,5 år kørt epilot projekt med en mindre dansk vindmølle park og et batteri udviklet af vestas. Det skulle virke ganske fint. Men den nærmest altafgørende udfordring består i at få reducert prisen MARKANT på batteri teknologien.
Jeg tror ikke vi kommer til at se lagerings teknologier i større kommerciel skala i dette årti.
-
troldmand du har det med at se bagud. Det er rigtigt at Vestas er verdens største vindselskab men tror du virkeligt på selv at de forbliver det med den ledelse og udviklingsafdeling ?
Du kan jo selv se at de nuværende ordrer har de kun modtaget fordi de var villige til at køre med underskud. Men det kan jo ikke blive ved. Og det er nu du ser det - der kommer ingen væsentlige ordrer længere. Og konkurrenterne har trods alt fået gode ordrer her i q2.
Så du kan godt sætte en masse fine ord på at de sparer her og der og dit og dat. Sandheden er jo at konkurrenterne heller ikke står stille og faktisk har bevæget sig hurtigere end Vestas i flere år. Vestas er lidt som Nokia - det går bare hurtigere.
-
Nu er der ingen der kan spå hvordn det ser ud om 10 år. Men ja jeg regner med at vestas også i 2014 vil være verdens største producent.
Tror hvis du glememr at se på hvad de andre producenter tjener på deres vindmøller. Vestas guider 0-4% Margin. Og det i et år hvor der er ekstraordinære store udgifter fordi de har dummet sig bigtime med V112 cost.
Men de andre vestlige producenter guider i samme niveau UDEN de har ekstra ordinære udgifter. Så det er et forkert billede du maler ved at give udtryk for vestas kun har fået de 70000mw i ordre fordi de har sænket prisen til underskudsgivende niveau. 0-4% Margin er jo helelr ikke underskud....
-
Er det tårnfabrikken Ditlev har fået underskrift på eller ordre.
-
-
Her er de aftaler der indgået indtil nu.
Mon kineserne besøger Vestas i morgen og laver en aftale der.
-
Alt det der "jeg husker engang, men jeg kan ikke huske hvem der sagde det..." er ubrugeligt. Det er jo tydeligt at du ikke tror på Vestas, så hvorfor siger du det ikke bare ligeud i stedet for at opfinde data der underbygger dine påstande? Jeg har en del følere i markedet og hører absolut ikke noget negativt om D.E, tværtimod mener de fleste at han er undervurderet og en syndebuk.
Jeg har shortet Vestas siden kurs 200 men gik long for 2 uger siden, ikke fordi jeg tror synderligt på vindmøller eller dansk industriproduktion, men fordi det er åbenlyst at Vestas markedsværdi er alt for lav.
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind