Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Renter giver risiko for "varm" aktiejuli med skybrud

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
    Helge_LarsenPI-redaktør
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De seneste dage har hverken været rare for obligationsejerne aktuelt og ej heller for renteforventningerne. Bliver der lagt op til "skybrud' når rentestigninger møder optimistiske AI aktieinvestorer i den amerikanske regnskabssæson?

    De seneste dage er de amerikanske statsobligationsrenter steget markant

    Som det fremgår af nedenstående figur er renterne ud til 1 års løbetid 5,5 %

    Vi skal ud til 2 års løbetid før renten falder ned til 5 %

    Investorernes fokus er på "benchmark markedsrenten" = 10 årige renter. Den er lige kravlet over 4 % og også steget markant.

    Rentestigninger er ikke kun et udslag af FED minutes fra sidste møde

    Også forud herfor var renterne på vej op

    De stigende renter er udtryk for nervøsitet for at Federal Reserve ikke kun vil hæve 1-2 gange yderligere, men også for at renterne kan forblive på det højere niveau i en længere periode

    Aktierne har reageret negativt, naturligvis

    Hvis det nuværende renteniveau fastholdes er der en ikke-ubetydelig risiko for at vi løbet af juli og sammenfaldende med regnskabssæsonen kan få den korrektion, som vi ikke for alvor har haft i 2023.

    Tordenvejr og skybrud?

    Sommeren er dansk "højsæson" for skybrud. Bliver det også der hvor kulde og varme mødes på aktie- og oblgationsmarkederne; udløser tordenvejr med større pludselige "nedbørsmængder"?

    figur: USA rentestruktur

    Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/

    113773_image001_47_.png

    1 Reply Last reply
    5
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Det moderne menneske har mistet den "almindelige sunde fornuft", og med det mistet evnen til at modtage en almindelig besked. Det forstår ingenting hvis ikke der tales i ekstremer. Vejret og vejreksperter sendte i årtier beskeder om at den var gal, men først nu hvor det ekstreme vejr er her, begynder vi at sadle om. Og i politik vinder politikere med mere og mere ekstreme holdninger større og større indpas. Og aktieinvestorer, ja, de har ikke respekt for små renteløft. De kører bare videre indtil de får en besked med den store hammer.

      Og helt i tråd med egen kontroversielle (ekstreme) argumentation, så er mit bud at renterne skal noget højere op, og at de kommer til at være der i lang tid.

      1 Reply Last reply
      4
      • M Offline
        M Offline
        Milito
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        "Og i politik vinder politikere med mere og mere ekstreme holdninger større og større indpas."

        Ja, lad os da helt glemme jordskredsvalget i 1973, hvor både DKP og Glistrup kom ind.

        Man har det med at sætte fortiden i et noget mere positivt lys.

        1 Reply Last reply
        3
        • V Offline
          V Offline
          VærKritisk
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Det var nu ikke min hensigt.

          Der har altid været yderligtgående politikere. Forskellen er, synes jeg, at nu kan tosserne få magten, selv i solide(?) demokratier, som med Trump i usa, Boris i Uk, og måske, snart, med AfD i en regering i Tyskland.

          1 Reply Last reply
          4

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger