Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

H.Lundbeck

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
9 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • 1 Offline
    1 Offline
    12campus
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    I fredags lukkede H.Lundbeck's A-aktie i kurs 34,66 og B-aktien i kurs 37, altså hele 6,75% dyrere end A-aktien. Hele problematikken omkring forskellen kender de fleste mht. mindre likviditet i A-aktien og udlandet derfor foretrækker B-aktien.

    Men hvorfor køber den danske langsigtede investor ikke A-aktien ? (Hvilket nogle måske også gør incl. mig)

    Jeg forstår tildels godt den store modstand mod opdeling i A- og B-aktier som har gjort, at nogle store investorer har solgt ud. Men hvad er forskellen i forhold til andre store danske selskaber som Mærsk og Carlsberg mv?

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      PeterDRasmussen
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Jeg ved det ikke... ligesom dig, har jeg også A aktier.. 🙂

      1 Reply Last reply
      5
      • NordicStockN Offline
        NordicStockN Offline
        NordicStock
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Jeg tror det skyldes at A-aktien først blev frigivet til handel i 2022? ... og at alle ikke nødvendigvis har opdaget det. Men du har helt klart ret ... hvis man vil have Lundbeck aktier nu bør man købe A-aktien.

        1 Reply Last reply
        7
        • P Offline
          P Offline
          PMPirate2
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Husk, at der er et optionsmarked for B-aktien, hvad der ikke er for A-aktien.

          Optionsmarkeder kan påvirke kursen på det underliggende aktiv.

          Et eksempel kunne være, hvis der er stor interesse for at købe call-optioner. Dem der sælger call-optionerne vil gerne afdække deres i princippet ubegrænsede risiko, og det kan de gøre ved at købe op i B-aktien.

          1 Reply Last reply
          8
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Tak PMP ... godt set 🙂

            1 Reply Last reply
            6
            • D Offline
              D Offline
              DriftKing
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              A-aktier handles normalt med en rabat til B-aktien pga. den lavere likviditet. Rabatten kan normalt svinge over tid, men vil normalt altid være der. Kort før Mærsk generalforsamling blev A-aktien en enkelt dag handlet højere end B-aktien. Formentlig for første gang nogensinde. Jeg benyttede myligheden til at bytte fra A- til B-aktier.
              I Lundbeck skal vi også regne med, at A-aktien altid handles med en vis rabat til B-aktien. Størrelsen på rabatten kan svinge frem og tilbage over tid. Men en kursgevinst bør være ca. den samme i begge aktier i procent.
              Men da A- og B-aktierne vil få samme udbytte, vil dividend yield være lidt højere i A-aktierne. Det er min grund til at have købt A-aktier.

              1 Reply Last reply
              6
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                DriftKing ... sorry, men det er ikke rigtigt.

                a.) Historisk har f.eks Maersk's A-aktie overvejende været dyrere end B-aktien. Se vedhæftede graf.

                b.) Ligeledes har Rockwools A-aktie historisk været en snært dyrere end B-aktien.

                c.) Og tager vi Sveriges største Investerings-selskab (Wallenberg familiens) Investor AB, så er A-aktien også den dyreste.

                Men generelt er der ikke så mange selskaber hvor A-aktien er på børsen (til fri handel), så der er ikke så mange cases, til at man generelt at drage end konklusion på det (IMO).

                113016_MaerskAB.jpg

                1 Reply Last reply
                5
                • D Offline
                  D Offline
                  DriftKing
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Din graf sammenligner ikke kurs, men performance med et givent udgangspunkt.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • 1 Offline
                    1 Offline
                    12campus
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Det er ikke korrekt, at Mærsk A- aktie historisk har været dyrere end B-aktie. B-aktien har været den dyreste. Idag er det ikke mere end 1-2%.

                    1 Reply Last reply
                    5
                    • NordicStockN Offline
                      NordicStockN Offline
                      NordicStock
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Min fejl, beklager 😞

                      1 Reply Last reply
                      4

                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                      With your input, this post could be even better 💗

                      Tilmeld Log ind

                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Debatforum
                      • Seneste
                      • Populære
                      • Bruger