Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Banklettelse og risiko for let recession giver aktiestigning

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    De amerikanske aktier steg markant efter at et nyt større bankkollaps formentlig er afværget

    First Republic Bank skælvede og gør det egentlig stadig. I det mindste svajer den

    Bankens aktier havde kurs mod en nedsmeltning i går, men så kom der en håndsrækning

    Ikke fra Federal Reserve eller den amerikanske stat, men fra bankerne selv

    En række af de store banker med JPM, Bank of America, etc deponerer 30 mia. USD i indskud, som ikke er sikret af den amerikanske indskydergarantiordning, FDIC

    På den måde forsøger de at berolige indskyderne om at der er midler nok at tage ud af i givet fald og forsøger at forhindre et bankrun

    At det var bankerne selv og ikke den amerikanske stat, som laver aktionen, er meget vigtig.

    Det kan forhindre diskussionen om hvorvidt staten skal redde bankerne ultimativt

    Bankaktierne steg, men det gjorde hele aktiemarkedet.

    Forklaringen til stigende bankaktier er formentlig lettelse over at der på kort sigt er undgået et nyt kollaps + at bankaktierne er faldet en del den seneste uge

    For det bredere marked og især Nasdaq er der formentlig en lidt anden forklaring

    I tillæg til generel lettelse, ligger der også en øget risiko for en amerikansk recession bag ved

    Kreditvilkårene i bankerne vil blive strammet, og det har den samme effekt som stigende renter og slankning af FEDs balance ved tilbagesalg af obligationer: Lavere forventet vækst

    Sandsynligheden for at den amerikanske økonomi allerede vil ramme en recession i 2023 er steget den seneste uge. Det skyldes konsekvenserne af SVB, m.v.

    Stigende sandsynlighed for recession øger også mulighederne for at inflationen kommer hurtigere ned

    Samtidig vil det også ret hurtigt begynde at sætte sig i renteforventningerne i givet fald

    Federal Reserve mødes i næste uge til marts måneds ordinære møde. Det er et åbent spørgsmål om renten bliver hævet og i givet fald og det sker med mere end 0,25 %?

    Epicentrum for bankudfordringerne er i USA. Derfor vil det være naturligt, at mens ECB hævede med 0,50, kan FED nøjes med mindre; eksempelvis 0,25 %

    Øget sandsynlighed for USA recession

    Sandsynligheden for en USA recession er steget, tænker investorerne og sender aktierne op samtidig med at de forventer, at vi indenfor de kommende måneder kommer til at se svagere nøgletal, hvor rentetoppen inden alt for længe kan anes.

    1 Reply Last reply
    4

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger