North Media: analyse og 2022-forventninger.
-
North Media: Efter et rigtig godt møde med North Medias ledelse om deres Q3 resultater, har vi opdateret vores værdifastsættelse og analyse af North Media.
Hermed link til analyse:
https://www.aptocapital.com/wp-content/uploads/2021/11/Analyse-North-Media-November2021.pdfResume:
Der er vild vækst i både Ofir.dk og hos Lead Supply. Vi tror, at Ofir laver et EBIT på 10M (og måske snarere 15M) og Lead Supply laver et EBIT på 12M DKK i 2022
Derudover forventer, vi at Boligportal.dk vender tilbage den sædvanlige flotte 2-cifrede vækst i 2022 - mens en aftale med Deutsche Post betyder, at FK Distribution fortsat leverer enorme cash-flows på basis af en EBIT på 250M DKK i 2022.
Summa Summarum: 2022 bliver et vildt år for North Media og der kan forventes et flot afkast i aktien. -
Ja, i december måned 2021 forventer vi, at en opdatering af Copenhagen Mid Cap Indexet vil
føre til, at North Media optages i indexet for mellemstore selskaber. Det er positivt, at
selskabets investor relations tiltag har skabt så stor interesse og likviditet i aktien, at North
Media nu kommer med i Mid Cap Indexet. -
Jeg er meget optimistisk omkring North Media. Det er dog med betingelser den optimisme bringes til vejen.
For, der er et men - jeg er bekymret over den enorme pengetank som bliver forvaltet af Richard Bunck og Kåre Wigh.
Jeg har stor respekt for deres timing af markedet i de respektive papirer, men jeg har ikke personligt samme investeringsstrategi, og det gør mig lidt nervøs når den investeringsfond de har bygget op vejer 1/3 af selskabets værdi. Uden at have regnet på det, så ligger deres papirer i en P/E over 50. Underligt deres tilgang til deres investeringscases er i så høj vækst, når de opkøb der skal skabe en evt. vækst i NM helst ikke må overstige NM's egen ROI.
De bliver nødt til at synliggøre hvad der skal ske med denne post for aktionærerne - senest ved generalforsamlingen til næste år.De taler om opkøb i 50-200 mio. kr.'s klassen, men disse er dækket ind af egne aktier - hvilket der faktisk står i regnskabet, at evt. opkøb skal dækkes af egne papirer. Så vi taler ikke om dagens kurs i værdipapirer minus 50-200 mio. kr. Det er en bestående pengetank, som man AKTIVT hælder sit enorme cashflow over i - uden en plan. Og det er problematisk - at best. Det vil ikke blive taget ret vel imod i Midcap hvis man har sådan et enormt kapitalberedskab samtidig med, at virksomheden siver omsætning.
At man udbetaler et fint udbytte med en mellemlang tidshorisont på 3 år er fint nok, men deres cashflow er betydeligt større og hvis man ikke mener, at der findes virksomheder der kan opkøbes til en rimelig pris* så bør man starte et tilbagekøbsprogram ASAP og slette den portion egne aktier.
- Kåre Wigh og nu Henrik Løvig taler om, at man helst vil opkøbe virksomheden med samme ROI som North Media. Det er jo aldeles umuligt at finde disse selskaber med den værdiansættelse. Det er utopi, og derfor er denne "opkøbs"-strategi - i mine øjne - blot spil for galleriet for at købe sig tid til at putte flere penge i kassen. Hvad bevæggrunden er for at hælde den enorme mængde cash i tanken er mig en gåde - og det er den gåde der skal løses inden GF næste år. North Media's uafhængighed af banker er efterhånden lidt søgt...
Jeg bliver nødt til at være kritisk herfra, og det irriterer mig grænseløst. For investeringscasen North Media er en nobrainer. Alle burde have en flig. Det ville bare være langt federe hvis deres Digital Services havde 4-5-6 ben med overskud og vækst, når de rent faktisk har pengene til det! Casen smuldrer i samme tempo som pengene bliver placeret pengetanken, for så er pengene jo blot 1-1 , eller faktisk lavere - for jeg ville ikke investere på samme måde.
-
ja den gamle sang om uafhængighed af banker og flexibilitet er efter hånden det rene volapyk. Nu må de begynde at lave nogen opkøb eller foretage aktietilbagekøb og slette de egne aktier, eller er bliver det meget svært at få øje på hvad meningen er med det hele.
-
Men er ikke en flyt till Mid Cap kun afhængig af børsværdi (ikke interesse og aktielikviditet)?
Jeg ejer A&O Johansen, som sandsynligvis også kommer på Mid Cap i januar og kigger af og til på North Media da mange AO-aktionærer også ejer North Media (ikke jeg).
"The Nasdaq Main Market is divided into three segments depending on the size of the companies.
Large Cap - companies with a share value over EUR 1 billion
Mid Cap - companies with a share value exceeding EUR 150 million but not more than EUR 1 billion
Small Cap - companies with a share value up to EUR 150 millionCHANGES IN THE SEGMENTS
To keep the lists accurate, we review each segment at year-end and re-set the segments based on average market capitalization in November the year before. The change in the segments is updated on the first trading day in January each year.
Companies with a market cap value of more than 50 percent of the minimum or maximum threshold of a segment will be transferred into a new segment with immediate effect. Companies with a market cap value of less than 50 percent of the minimum or maximum segment threshold will have a transitional period until the next forthcoming review (or at least 12 months), and thus be subject to one more review before transferring into a new segment."
-
Jo, både Brdr. AO Johansen og North Media flyver direkte ind i Mid Cap indexet på basis af størrelsen på deres Market Cap.
De har begge gjort det utrolig godt - nærmest i klassen "from Good to Great"...
-
Jeg er enig langt hen ad vejen.
Eet argument de holder fast i - sikkerhed for et Højt og STABILT udbytte... Der skal man have noget cash...
Men omvendt: Cash-flow fra driften er jo så mega høj, at der er rigelig plads herfra til et kæmpe udbytte.
-
A&O hade sandsynligvis størrelsen allerede i november 2020, men:
"Companies with a market cap value of less than 50 percent of the minimum or maximum segment threshold will have a transitional period until the next forthcoming review (or at least 12 months), and thus be subject to one more review before transferring into a new segment."
Så ikke "direkte ind i Mid Cap" faktisk.
-
Det argument er der høj validitet i, hvis man ønskede at vækste sin virksomhed og skabte et mere usikkert moment for indtjeningskurven. MEN; den er jo stabil, og intet tyder på en nedadgående trend. Så har ledelsen deres næste tvivlsomme argument: Finansiel uafhængighed. Det argument smuldrer også en smule efterhånden. Jeg går selv op i FIRE og kender den her udregningsmodel om, hvor man står i en given situation af uafhængighed. Det her begynder at lugte af, at man har en anden dagsorden med den pengetank end Richard ønsker skal ud til markedet. Og det giver jeg dem - som investor - nu til generalforsamlingen til at forklare og eksekvere på. Alle analytikere skriger på en enorm upside, men ingen ønsker at røre dem med en ildtang - på trods af de stabile nøgletal og den udmeldte meget lukrative udbyttepolitik. Det BØR de reagere på i ledelsen.
Jeg er selv blevet uafhængig på min investering i NM, men jeg skal kunne stole på ledelsen, og den begynder at blive svækket. Ikke tilpas nok til at gå ud, for der er investeringen tilpas risikofri til at jeg ønsker dette, men det går ikke, at man polstrer en virksomhed med cash når virksomheden siver omsætning. Så begynder jeg at tro, at der er bagtanker med den pengetank. Man har alle muligheder for at vækste og har haft det i flere år - alligevel ønsker man flere cash. Er man dårlig til at drive virksomhed? Nej, det er de ikke - de er faktisk ganske dygtige på de markeder de befinder sig - så hvorfor det hemmelighedskræmmeri!!!???
-
Jeg kan ikke huske hvem der spurgte om FK Distribution lukrerede på kommunalvalget. Det kommenterede jeg på, at de kun fik noget volume i ugeaviserne - det tager jeg lige i mig igen efter at være kommet hjem til adskillige FK-omdelte pamfletter...

God weekend.
-
Så er der en lille film om Boligportal:
-
Men ikke direkte i januar 2021 uden indirekte i januar 2022.
Selskaber med børsværdier under 500 millioner EUR (<50 % af 1000 millioner EUR) måtte vente et år til.
I november 2020 var A&O:s børsværdi ca 170 millioner EUR (ca 2,2 millioner aktier på børsen).
A&O har idag et børsværdi på ca 360 millioner EUR og er således fortsat under 500 millioner EUR, men da A&O har holdet hovedet oven vande (150 millioner EUR) i et år, så er det tilstrækkeligt.
"one more review"
(For nye aktionærer er "direkte" muligvis korrekt, men jeg har ventet et år.)
-
Jeg er selv flittig bruger af BoligPortal. Det synes umiddelbart at vaere den bedste del af forretningen, men desvaerre ikke den stoerste.

-
Kunne North Media ikke også digitalisere bolighandel, så sælgere kunne fremvise og sælge deres hus udenom mæglere inde på en platform, men så kunne man købe nogen tjenester inde på sådan en platform i forbondelse med salget, som er sat til en meget lavere pris?
-
henningmaria Muligvis. Boliga gjorde det allerede for nogle aar tilbage og har hjemmesiden selvsalg.dk til formaalet. BoligPortal har vist stoerre fokus paa udlejningsejendomme. Jeg har vaeret tilfreds kunde hos dem i mange aar.
I udlandet er deres pendanter bl.a. RightMove (UK), Zillow/Trulia (US), Zoopla (UK). Sidstnaevnte blev opkoebt og afnoteret i 2018, men de to andre er stadig paa boersen og sidder ret haardt paa markedet i hvert deres land.
Foer man bliver for begejstret for vaeksten i omsaetningen i Zillow Group, saa skal det lige siges, at de har paabegyndt en praksis med at koebe ejendomme og saelge dem kort tid efter. Jeg kan ikke huske, hvem der var ude med riven, men jeg tror, at det var Michael Burry, der sagde, at de vist ikke var klar over, hvilken risiko de paatager sig.


-
Meget enig med dig Niels angående det alt for store kapitalberedskab. Jeg investerer heller ikke på samme måde som NM selv, omend man må sige at de har gjort det sindssygt godt.. Men denne høje P/E når der begynder at komme høj inflation er jeg ikke helt glad for. Mener dog, at jeg hørte Kåre sige at hvis der kom et krak i markedet, ville prissætningen på det der skal købes op, nok falde tilsvarende - og der har han jo en pointe..
Så lige en opfordring til alle NM aktionærer om at blive medlem af Facebook gruppen "Aktier og investering" her er der nogle gode indlæg af Nicolai Frisch som er Mega bullish på NM.
Jeg så lige BoligPortalen idag og der var der 14,1 t/lejemål versus 13,9 igår. Så det kan pludselig nemt tage fart.
Jeg tror der er noget stort på vej, og deres slogan med "at vi skaber kunder til vores kunder" kan også opnå meget synergi på tværs af deres forretningsben. Tænker også at NM med det rette opkøb kan eksekvere helt voldsomt med den data/knowhow de allerede har. -
Så har detektiven været på spil i forhold til aftalen med Deutsche Post.
Tilsyneladende samarbejder Deutsche Post med flere der pakker deres Einkaufaktuell. Det kommer nok næppe som en overraskelse

Hvad der er overraskende for mig er, at de også er i gang med at shoppe rundt i hvordan de løser denne papir banderole-pakning.
Deutsche Post samarbejder bl.a. med et selskab der hedder Bagel som køber deres løsning i Italien hos et selskab der hedder Sitma som efter sigende har en patenteret banderole fra 80'erne.Bagel skriver direkte, at de køber deres pakkemaskiner hos Sitma... Det er ikke videre positivt i forhold til et større samarbejde mellem FK Distribution og Deutsche Post*.
Som jeg tidligere har skrevet, så virker det som om, at Deutsche Post spiller på flere heste, og dybest set er ligeglade med FK Distribution på den lange bane, så længe de leverer i Nordtyskland. Det kunne man jo bare sige åbent, frem for det hemmelighedskræmmeri...
Jeg har i hvert fald slettet Deutsche Post som en trigger i mine beregninger i forbindelse med min opdagelse.*Måske køber FK Distribution også deres maskiner i Italien og de blot pakker i Nordtyskland fordi det giver mening geografisk - MEN SÅ SIG FOR POKKER DET TIL MARKEDET!!!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind