North Media: analyse og 2022-forventninger.
-
Det argument er der høj validitet i, hvis man ønskede at vækste sin virksomhed og skabte et mere usikkert moment for indtjeningskurven. MEN; den er jo stabil, og intet tyder på en nedadgående trend. Så har ledelsen deres næste tvivlsomme argument: Finansiel uafhængighed. Det argument smuldrer også en smule efterhånden. Jeg går selv op i FIRE og kender den her udregningsmodel om, hvor man står i en given situation af uafhængighed. Det her begynder at lugte af, at man har en anden dagsorden med den pengetank end Richard ønsker skal ud til markedet. Og det giver jeg dem - som investor - nu til generalforsamlingen til at forklare og eksekvere på. Alle analytikere skriger på en enorm upside, men ingen ønsker at røre dem med en ildtang - på trods af de stabile nøgletal og den udmeldte meget lukrative udbyttepolitik. Det BØR de reagere på i ledelsen.
Jeg er selv blevet uafhængig på min investering i NM, men jeg skal kunne stole på ledelsen, og den begynder at blive svækket. Ikke tilpas nok til at gå ud, for der er investeringen tilpas risikofri til at jeg ønsker dette, men det går ikke, at man polstrer en virksomhed med cash når virksomheden siver omsætning. Så begynder jeg at tro, at der er bagtanker med den pengetank. Man har alle muligheder for at vækste og har haft det i flere år - alligevel ønsker man flere cash. Er man dårlig til at drive virksomhed? Nej, det er de ikke - de er faktisk ganske dygtige på de markeder de befinder sig - så hvorfor det hemmelighedskræmmeri!!!???
-
Jeg kan ikke huske hvem der spurgte om FK Distribution lukrerede på kommunalvalget. Det kommenterede jeg på, at de kun fik noget volume i ugeaviserne - det tager jeg lige i mig igen efter at være kommet hjem til adskillige FK-omdelte pamfletter...

God weekend.
-
Så er der en lille film om Boligportal:
-
Men ikke direkte i januar 2021 uden indirekte i januar 2022.
Selskaber med børsværdier under 500 millioner EUR (<50 % af 1000 millioner EUR) måtte vente et år til.
I november 2020 var A&O:s børsværdi ca 170 millioner EUR (ca 2,2 millioner aktier på børsen).
A&O har idag et børsværdi på ca 360 millioner EUR og er således fortsat under 500 millioner EUR, men da A&O har holdet hovedet oven vande (150 millioner EUR) i et år, så er det tilstrækkeligt.
"one more review"
(For nye aktionærer er "direkte" muligvis korrekt, men jeg har ventet et år.)
-
Jeg er selv flittig bruger af BoligPortal. Det synes umiddelbart at vaere den bedste del af forretningen, men desvaerre ikke den stoerste.

-
Kunne North Media ikke også digitalisere bolighandel, så sælgere kunne fremvise og sælge deres hus udenom mæglere inde på en platform, men så kunne man købe nogen tjenester inde på sådan en platform i forbondelse med salget, som er sat til en meget lavere pris?
-
henningmaria Muligvis. Boliga gjorde det allerede for nogle aar tilbage og har hjemmesiden selvsalg.dk til formaalet. BoligPortal har vist stoerre fokus paa udlejningsejendomme. Jeg har vaeret tilfreds kunde hos dem i mange aar.
I udlandet er deres pendanter bl.a. RightMove (UK), Zillow/Trulia (US), Zoopla (UK). Sidstnaevnte blev opkoebt og afnoteret i 2018, men de to andre er stadig paa boersen og sidder ret haardt paa markedet i hvert deres land.
Foer man bliver for begejstret for vaeksten i omsaetningen i Zillow Group, saa skal det lige siges, at de har paabegyndt en praksis med at koebe ejendomme og saelge dem kort tid efter. Jeg kan ikke huske, hvem der var ude med riven, men jeg tror, at det var Michael Burry, der sagde, at de vist ikke var klar over, hvilken risiko de paatager sig.


-
Meget enig med dig Niels angående det alt for store kapitalberedskab. Jeg investerer heller ikke på samme måde som NM selv, omend man må sige at de har gjort det sindssygt godt.. Men denne høje P/E når der begynder at komme høj inflation er jeg ikke helt glad for. Mener dog, at jeg hørte Kåre sige at hvis der kom et krak i markedet, ville prissætningen på det der skal købes op, nok falde tilsvarende - og der har han jo en pointe..
Så lige en opfordring til alle NM aktionærer om at blive medlem af Facebook gruppen "Aktier og investering" her er der nogle gode indlæg af Nicolai Frisch som er Mega bullish på NM.
Jeg så lige BoligPortalen idag og der var der 14,1 t/lejemål versus 13,9 igår. Så det kan pludselig nemt tage fart.
Jeg tror der er noget stort på vej, og deres slogan med "at vi skaber kunder til vores kunder" kan også opnå meget synergi på tværs af deres forretningsben. Tænker også at NM med det rette opkøb kan eksekvere helt voldsomt med den data/knowhow de allerede har. -
Så har detektiven været på spil i forhold til aftalen med Deutsche Post.
Tilsyneladende samarbejder Deutsche Post med flere der pakker deres Einkaufaktuell. Det kommer nok næppe som en overraskelse

Hvad der er overraskende for mig er, at de også er i gang med at shoppe rundt i hvordan de løser denne papir banderole-pakning.
Deutsche Post samarbejder bl.a. med et selskab der hedder Bagel som køber deres løsning i Italien hos et selskab der hedder Sitma som efter sigende har en patenteret banderole fra 80'erne.Bagel skriver direkte, at de køber deres pakkemaskiner hos Sitma... Det er ikke videre positivt i forhold til et større samarbejde mellem FK Distribution og Deutsche Post*.
Som jeg tidligere har skrevet, så virker det som om, at Deutsche Post spiller på flere heste, og dybest set er ligeglade med FK Distribution på den lange bane, så længe de leverer i Nordtyskland. Det kunne man jo bare sige åbent, frem for det hemmelighedskræmmeri...
Jeg har i hvert fald slettet Deutsche Post som en trigger i mine beregninger i forbindelse med min opdagelse.*Måske køber FK Distribution også deres maskiner i Italien og de blot pakker i Nordtyskland fordi det giver mening geografisk - MEN SÅ SIG FOR POKKER DET TIL MARKEDET!!!
-
Det giver meget god mening det du skriver. Det forklarer også hvorfor de kun vil fokusere på at pakke for nord tyskland og i andre nærområder
-
Den løsning, der beskrives i artiklen er en 10 cm bred Papirbanderole.
Idet det bemærkes, at artiklen er fra marts 2021, så er det vist gået dårligt med den løsning. Man er rullet tilbage til det oprindelige efter klager fra kunder / eller udelukkende fortsat med det på test-stadiet.
North Media er altså fortsat dem, der har en løsning, der også efter selskabets udsagn gør Deutsche Post glad.
Når det så er sagt, er der fortsat den geografiske udfordring - der betyder, at det kan være for langsomt at køre indpakkede reklame-aviser fra Tilst til Munchen. Netop derfor har North Media også oplyst, at de forventer kun at kunne dække NordTyskland...
Men DP-forretningen alene vil kunne udgøre 8-10% af omsætningen i FK-Distribution i 2022.
-
Jeg kender ikke andre oplysninger end dem jeg graver frem fra tid til anden

Det kunne dog være rart, hvis jeg ikke var nødsaget til det.
-
Jeg kan huske den adm dir i FK være meget påpasselig da han udtalte sig om DP til en præsentation. At de slet ikke fortæller noget er vel tegn på det ikke er noget der fokuseres på
-
HenningsMariaah - det tror jeg ikke - FK har løbende og meget tæt dialog med DP. Der er helt klart fokus på at lukke mere forretning til FKs Packaging Technology.
Ikke bare med salg til DP - men også salg til alle andre europæiske udbydere.
NM ønsker blot at holde "hypen" nede - de er faktisk ekstremt konservative - modellen er at sandbagge og så efterfølgende at overraske med goe tal.
-
Jeg synes det ville klæde en virksomhed, at dele den viden de har med markedet, når hovedaktionæren og den adm. direktør samtidig spiller med aktionærernes penge.
Det er ikke rimeligt, at aktive investorer skal sidde og grave oplysninger frem om en virksomheds mulige salg. Og det er fuldkommen ligegyldigt, hvor stor en del af omsætningen det drejer sig om. Når man går ind i et nyt segment, så er der et uopfyldt potentiale.I enhver anden virksomhed har man lavet en model over det samlede salg for det potentielle nye segment, og fremført at vi har x% af det samlede tyske marked eksempelvis og der er xxx mio. kr. i potentiale i det samlede marked. Det er jo ikke noget nyt i forhold til hvad de gør med andre virksomheder.
Det er ved at være en smule trættende. Du kalder det konservativt - jeg kalder det også manglende kurspåvirkende oplysninger til markedet...
Jeg er i øvrigt uenig i at kalde det hype. Det er oplysninger til markedet der er vigtige for den lange investor. Specielt! når man har med en virksomhed at gøre der siver omsætning. -
Udviklingen i Ofir og Boligportal beviser hvor ekstremt dygtige medarbejderne er i de respektive selskaber er. I henhold til Boligportal har man fremvist, hvad det potentielle market er for de nye indtægstrømme. Jrg kunne tænke mig at de fremover præsenterer omsætning for de enkelte indtægtsstrømme. Det samme for Ofir i henhold til målrettede kampagner og annoncer fordelt på offentlige og private kunder. I henhold til aktiebeholdningen, da er min kæde hoppet fuldstændig af. De taler om flexibilitet og uafhængighed. Det er vrøvl. De er langt forbi det, og den gearing som den post er tilagt er direkte negativ for eksisterende aktionærer. Større udbytte og aktietilbagekøb ville øge værdien og samt bevare en uafhængigt flexibelt selskab til opkøb af andre virkdomheder
-
Kort videokommentar om vores debat omkring North Media:
https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=98654
-
Nu er jeg jo for nogle dage siden kommet med en bandbulle til aktie-porteføljen i NM. Skal jeg sige noget positivt, så er det at jeg jo bliver nødt til at følge de pågældende virksomheder, og derfor er jeg fra tid til anden eksponeret i de selskaber.
I dag er jeg eksponeret i:Teradyne
Nvidia
Amazon
GenmabJeg gik ud af Microsoft i kurs $300 og har et vågent øje på Mercadolibre.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind