Ennogie — August 2022
-
Særligt i denne tid med eksploderende strømpriser. Hvis man følger med i nogle af de store solcelle debatter på FB så er det jo næste alle der nævner det nu her
-
SB man er faktisk ude at advare i Norges, Sverige og DK at der er en risiko for der direkte bliver strøm mangel, og der derfor kan blive lukket for strømmen i kortere perioder. Men tænker næsten det i så fald må være samme model som med gassen. At det bliver en række udvalgte energitunge virksomheder der først vil blive lukket ned for
-
SB træpiller er der også sket en 500% stigning i prisen. Og så sent som i går fyldte det i nyhederne at som landet er lige NU, så kan DK simpelthen ikke få nok træpiller hjem til at dække hen over vinteren. De virksomheder der sælger til de private har fået at vide de ikke kan få mere. Slut prut. Det er de store krafvarmeværker der har lagt så store ordre at der er stor mangle i hele Europa
-
Så reelt så står der op til 100.000 huse og mangler varme til vinter. Lidt senere på dagen måtte ministeren så på News og sige at kraftvarmeværkerne skal sælge noget af deres lager videre til de private. Så det bliver i å fald kraftværkerne der sidder med sorteper.
-
Så det er på alle tænkelige måder den "perfect storm" der rammer hele Europa
-
Darvin du skal da have et Ennogie tag så du kan lade din bil og sælge en masse strøm til høje priser

-
Ja Ennogie er kun relevant hvis det er ved nybyg eller retrofit af et gammelt tag. Har man et nyere tag så er det netop alm systemer man skal kigge efter. Der er ikke mange der køber til stativ. Det er typisk dyre end tagmonteret. Men ja har man pladsen og f.eks et rødt tag, så ville jeg selv gå i en stor bue udenom alm sorte solceller. Det ser forfærdeligt ud dem der montere det. Og er typisk noget der trækker ned på huset værdi. Skal man endelig have celler på et rødt tag, så bør man gå efter
-
røde celler. men de er både dyre og mindre effektiv
-
Da jeg fik skiftet tag, var der ingen synlige utætheder overhovedet. Men da taget kom af, var der absolut utætheder, og råd i et af spærene. Ville aldrig nogensinde købe et hus, hvor der er lagt nyt ovenpå det gamle. Skulle jeg bygge nyt, ville jeg afgjort tænke i Ennogie.
-
Ja det hjælper absolut meget hvis du selv kan bygge stativet
-
Tilbage i de vilde dage hvor der blev sat rigtig mange solceller op, der var der mange uden nogen som helst erfaring der solgte solceller og monterede. Der blev en del fejlmonteret så de lavede huller i klimaskærmen. Men køber man hos nogle af de nuværende dedikerede støre forhandler så ville jeg nu ikke være så nervøs. De har fagfolk til montering
-
Men jeg ville ikke f.eks købe celler i Polen og lade en tilfældig privat handymand montere
-
Ja det skal passe så godt som muligt æstetisk. Det er jo netop en af flere fordele ved løsninger ala Ennogie. Afhængig af tagets farve, så kan man godt efterhånden få nogle gode/lidt dyre sorte uden rammer. Men de der billige blå paneler med ekstrem synlige busbare, de forringer bare enhver
hus værdi
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind