Aktiesnakken — November 2022
-
<b>@troldmanden</b> ang LEGO-klodser:<br>
Bl.a. BASF fremstiller petrokemiske råstoffer af fossil-olie og QF-olie som bruges til at bl.a. lave PET-flasker. Kan en fra BASF petrokemiske råstoffer direkte lave PET-flasker, kan en også direkte lave LEGO-kloder fra de samme BASF petrokemiske råstoffer. uden at gå omvejen om brugte PET-flasker som LEGO aldrig vil klare at skaffe store nok mængder af. -
At der skal hentes penge til kommende nye projkter kan vel ikke komme som nogen overraskelse. Udgangspunket p.t er vel, at de nu fra Q1-2023 har positivt cashflow og så bygger de vidre derfra. Det kar kostet en bunke penge, at nå til det punkt de er idag og fremadrettet bliver det nemmere, at beregne casen. Hvis casen er kanon supplere man og hvis casen er gylle tager man tabet med oprejst pande.
-
Enig, det er ikke nogen overraskelse for dem der har bare sat sig lidt ind i casen. <br> Husk positivt CF er kun for Skive fabrikken, ikke resten af butikken.<br>Det der bekymre er nok et forsat højt cash burn, som giver en begrænset mængde tid før der <b>skal</b> tilføres ny kapital og samtidig en aktie kurs i fritfald.
-
Det skal de nok klare, med belåning mv. men aktiemarkedet er jo noterisk hysterisk (big drama!).
-
notorisk
-
Pensionisten hvis du bliver kaldt kedelig pga den sondring, så er jeg også kedelig
Jeg kan sagtens investere i noget med high risk da evt gennembrud ligger længere ude i fremtiden. Men det er altid med sondring mellem der hvor selskabet er nu vs hvordan det evt kan nå frem til det forsættende
land -
Det er ALTID fornuftigt at forholde sig konstruktivt til det ledelsen selv siger. og med mindre man i forvejen har stor indsigt i det det pågældende selskab arbejder med, så må man ligge noget knofedt i selv at lave en search
-
Reserven, jeg husker du på et tidspunkt nævnte at QF processen ikke kan håndtere PET pga for meget chlorid. Var det ikke sådan? Vi snakkede om forskellen mellem PC og QF som går efter forskellige plasttyper
-
LEGO koncernen har meldt ud de får PET olien/granulater fra US.
-
Hvis de kunne have brugt QF så tænker jeg de havde gjort det, idet det ville være en super god historie med linket til deres investering
-
DT/SB ja vi kommer ikke udenom at QF SKAL skaffe ny kapital i 23. Helst i Q1. Generel positiv CF ligger som minimum ude i 2024. Reelt nok længere ude. Så gerne mindst 250 mio i Q1 og så måske det dobbelte når Esbjerg fabrikken er i gang
-
Du må læse det jeg skriver, IKKE det hovedet dit TROR der står!<br>
BASF fremstiller petrokemiske råstoffer af fossil-olie og QF-olie. Disse petrokemiske råstoffer kan bruges til bl.a. at lave NYE PET-flasker. Kan en fra BASF petrokemiske råstoffer direkte lave NYE PET-flasker, kan fra de samme petrokemiske råstoffer også direkte lave NYE LEGO-klodser. Da er det helt unødvendig at lave NYE LEGO-klodser af BRUGTE PET-flasker. -
Du må læse det jeg skriver, IKKE det hovedet dit TROR der står!<br>
BASF fremstiller petrokemiske råstoffer af fossil-olie og QF-olie. Disse petrokemiske råstoffer kan bruges til bl.a. at lave NYE PET-flasker. Kan en fra BASF petrokemiske råstoffer direkte lave NYE PET-flasker, kan en fra de samme petrokemiske råstoffer også direkte lave NYE LEGO-klodser. Da er det helt unødvendig at lave NYE LEGO-klodser af BRUGTE PET-flasker. -
Din BØRSEN artikel https://borsen.dk/nyheder/baeredygtig/lego-kommer-med-forste-bud-paa-fremtidens-legoklods opsummeret:<br>
► LEGO-klodser lavet af BRUGTE PET-flasker er mindreværdige og dårligere end klodser lavet af fossil-olie.<br>
► Da BØRSEN artikkelen blev skrevet (23. JUN. 2021), havde LEGO brugt USD 525 mio til udvikling af bæredygtighed i LEGO, herunder udvikling af et nyt materiale til klodserne. USD 525 mio ≈ FIRE-FEM 80-100.000 tons/år PtL anlæg. -
► <i>«En af de helt store udfordringer for arbejdet med klodserne er at skaffe nok af den plastik, der kan genanvendes. Lego risikerer at skulle konkurrere med langt større plastikfirmaer om at få nok PET-plast»</i><br>
► <i>«I dag bruger Lego 110.000 ton plastisk om året.»</i><br>
► <i>«I 2030 skal alle materialer i en legoæske være af genanvendelige materialer, som genbrugt plastik.»</i> -
Jeg er overbevist om at QF er LEGOs bedste håb for at alle materialer i en LEGOæske senest i 2030 er af genbrugt plastik. Men klog af skade går ikke LEGO ud med det før de er 100% sikre på at QF kan levere nafta af rigtig kvalitet i stort nok volumen til mindst 110.000 ton LEGO-plastisk om året. Alle alternativer LEGO har prøvet så langt, sukkerrør, brugte PET-flasker, etc, har været mere eller mindre "fiaskoer". Har LEGO allerede lavet klodser af grøn nafta fra Skive? Helt sikkert!!!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind