TESLA — Januar 2026
-
Dejligt at se at Teslas bilsalg havde den højeste nedgang i Q4 sammenlignet med sidste år. Det blev til en nedgang på 16 pct. Musk har nu endnu engang vist hvem han støtter. Han vil gå all in på støtte af Trump til midtvejsvalget. Jeg håber folk kan begynde at se hvorfor man ikke skal støtte noget der har med Musk at gøre!
-
Trafikulykker i biler (ICE vs. EV): Der er ca. 1,5 milliard ICE-biler globalt vs. ~50-60 millioner EV (2025).
Normaliseret (per km kørt eller per bil): EV har ofte lavere risiko for dødsfald og alvorlige skader for passagererne pga. bedre crash-test, lavere tyngdepunkt og avancerede sikkerhedssystemer.
Brandrisiko: ICE-biler brænder 20-60 gange oftere end EV (f.eks. 1.530 brande per 100.000 ICE vs. 25 for EV). -
Nogle studier viser lidt højere ulykkesfrekvens for EV (pga. hurtig acceleration eller stilhed overfor fodgængere), men alvorligheden er typisk lavere. Tesla har højere fatal rate i nogle US-studier, muligvis pga. føreradfærd.
Samlet set er fossilt relaterede dødsfald (især forurening + ICE-brande/ulykker) tusindvis af gange højere end EV/solar. Overgang til EV reducerer både forurening og brandrisiko markant.
-
Overgang til autonome EV kan redde millioner af liv og revolutionere transporten. Tallene taler for sig selv uanset om man synes om Elon Musk eller ej. Farlig er han ikke. Måske lidt farlig men den fossile industri og mange andre industrier x1000 farligere
Musk støtter dem der hjælper hans personlige mission mest. Joe Biden var ikke fan af Tesla så klart Musk størrer Trump... -
Der er så mange gode alternativer til Tesla. Derfor skal man ikke støtte nogle der med til at undergrave verdensorden. Musk går ind for at oligarkerne styre verden. Det skal ikke støttes og dejligt at verden er ved at indse det og Teslas bilsalg falder. Kina må også se at det ikke er i deres interesse at USA overtager andre lande. Den eneste fordel Kina kan se i det er at de nu uden problemer kan overtage Taiwan. De skal bare sige er det er af sikkerhedsmæssige årsager.
-
Waymo? En patetisk lille flåde på ~2.500 biler, dyr lidar-krukke, geofenced i få byer og planer om max 3.500 i 2026. De sidder fast i fortiden med begrænset legetøj, mens Tesla allerede har zero-intervention coast-to-coast (2.700 miles), starter Robotaxi i flere byer og ramper Cybercab-produktion i april 2026 til massiv skalering. Unsupervised FSD rulles ud i 2026 – konkurrenterne spiser støv.
-
Samme med verden: De sidste 25 år er de sikreste i 2000 år – færrest tab af liv og økonomi. Levestandarden har aldrig været højere pr. arbejdstime. Tesla gør verden sikrere (redder liv og dyr fra ulykker) og folk rigere: Mega billige autonome biler/robotaxis sænker transportomkostninger dramatisk og giver frihed til alle.
-
Folk bør studere geografi og historie meget grundigere – verden har aldrig været bedre eller sikrere. De sidste 25 år er de mest fredelige i menneskehedens historie: færrest krige mellem stormagter siden WW2, dramatisk fald i dødelighed fra konflikter og sygdomme, og levestandarden højere end nogensinde pr. arbejdstime.
-
Jeg siger ikke, det er Musks skyld, men Tesla er med til at fjerne alle de dyre mellemmænd – oliegiganter, benzinstationer, traditionelle taxifirmaer og forhandlere – der fordyrrer transport og energi for forbrugerne. Uden Tesla ville verden ikke være, hvor vi er i dag: Transport og energi bliver kun billigere pga. elbiler under $30k, Cybercab-robotaxis og solenergi/batterier, der gør folk rigere og verden sikrere (færre ulykker, mindre forurening).
-
Jeg mener nu at de andre bilfabrikanter sælger EV biler. Syntes lige har læste lidt at salget gik skidt for Tesla og at BYD er noget større end tesla nu. Teslas salg minus 7 pct og BYD plus 26 pct.. Dejligt. Hvis tesla er så meget billigere så skal de da bare sænke priserne 30 pct.
-
Der er ingen grund til at være både 1) grisk 2) ikke have nogen moral og 3) Reducere ytringsfriheden..
-
Det er den autonome EV-teknologi og resten af Teslas pipeline (Robotaxi, Optimus, energi osv.), jeg som investor fokuserer på. Jeg er slet ikke interesseret i traditionelle bilfirmaer :-)Jeg forventer heller ikke, at Tesla kommer til at "score kassen" i Kina i samme grad som hjemme, og jeg ser ærligt talt intet større investeringspotentiale i BYD.
-
Det er mellemmændene, der er de rigtig griske – ikke Musk. Ja, han tjener vanvittigt mange penge, men hele formuen bliver geninvesteret i virksomhederne. Han ejer ingen yacht eller andet prangende luksus – måske lige et privatfly for at maksimere tiden mellem Tesla, SpaceX og de andre firmaer.
-
Synes du virkelig, det er fedt, at en traditionel bilforhandler i Danmark bare ligger 15-20% oven i prisen på en ny bil, uden at bidrage med noget reel værdi til samfundet? De tager margin for klargøring, garanti og profit, mens Tesla sælger direkte til dig – ingen fordyrende mellemmænd, lavere priser og bedre oplevelse. Det er derfor transport bliver billigere med Tesla.
-
Som kunde skal man være benhård og nægte at betale overpris. Jeg køber som regel altid brugt bil og forventer altid 15-20% kontant rabat – ingen diskussion.Fik fx 20% rabat på min BMW, som jeg købte lige efter covid, hvor alle forhandlerne var på knæ her i Thailand.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind