TESLA — Maj 2025
-
Forventet brutto profitmargin i 2027:
Primært scenarie: 20-25%, drevet af lave produktionsomkostninger og stordriftsfordele, hvilket giver 5,5-6,9 milliarder USD i brutto profit ved 1 million enheder.Optimistisk scenarie: 25-30%, hvis Tesla optimerer produktion og robotaxi-netværket booster indtægter (6,9-8,3 milliarder USD).
Konservativt scenarie: 15-20%, hvis forsinkelser eller konkurrence presser priser og marginer (4,1-5,5 milliarder USD).
-
Jeg er ikke den eneste, der ser potentialet i disse profitmarginer. ARK Invest, Ron Baron og mange analytikere deler denne opfattelse. Du har ret – 90% forstår ikke casen endnu, men om fem år vil det gå op for alle, præcis som det gjorde med Amazon, Facebook, Apple og Google. Jeg er enig i, at elbiler ikke er, hvor Tesla vil tjene de store penge. Det er her, de fleste fejlagtigt fokuserer udelukkende
-
At finde de sjældne x10-baggers er ikke let, og det lykkes ikke altid, men Apple, Amazon, Bitcoin, Nvidia og Tesla har alle leveret. Tesla har gjort det med deres elbiler, og nu har de fire nye forretningsben, som 90% af markedet i dag værdsætter til nul. Om fem år vil det ændre sig markant. Det giver ingen mening at bruge al sin energi på at stirre sig blind på EV-delen.
-
Værdisætter til nul!!! Hvor kommer markedesværdien på 900 mia DKK så fra?!?!?! Fra den underskudsgivne elbilsforretning (Without $595 million in regulatory credits, Tesla would have posted a $189 million net loss this quarter)?
-
Men du har dog helt ret i at slaget af Tesla ikke går særligt godt, selv om det kun var tilbage i 2023 at Tesla sagde at der ville være en årlig vækst på 40-50 pct. Det er bekendt ikke tilfældet og det er nok lige så stort sandsynlighed for at Tesla tager lige så meget fejl med "de nye startups". Jeg forstår godt at 90 pct af dem som har aktier i Tesla ikke kan huske fortidens løfter. Den fantastiske fremtid er lige rundt om hjørnet - men har været hvert år i de sidste 10 år.
-
Den fantastiske fremtid er dog indregnet i kursen mange gange allerede.
-
værdien er ikke 900 mia DKK men 900 mia USD.... beklager.
-
Ja du har helt ret - folk vælger kvalitet og derfor Tesla salg af biler falder markant.
-
Det er kun et midlertidigt bump på vejen, at salget af elbiler i EU er faldet lidt. Når verden ser robotaxier i aktion, vil de fleste foretrække at eje en selvkørende bil, der er ti gange sikrere end en forældet forbrændingsmotorbil. Alle vil kunne købe en robotaxi for under 30.000 USD, og de vil blive produceret på Tesla-fabrikken i Texas med en hastighed på én bil hvert femte sekund, svarende til 17.000 biler om dagen.
-
De traditionelle bilproducenter, der stadig klamrer sig til forbrændingsmotorer, har for længst opgivet at udvikle selvkørende biler. Derfor står Tesla alene om at dominere markedet for selvkørende teknologi, hvis vi ser bort fra kinesiske producenter, som alligevel ikke får adgang til det amerikanske marked. Waymos forsøg på robotaxier er dømt til at fejle, når Tesla starter masseproduktion med en kapacitet på 17.280 biler om dagen
-
Jeg tror, Tesla vil kunne opnå en profit på 10.000 USD per robotaxi, hvilket svarer til en daglig profit på 172.800.000 USD alene fra robotaxier, hvis de producerer 17.280 biler om dagen. Med den slags indtjening kan det næppe betale sig for Tesla at fokusere på almindelige elbiler, som dem VW, Ford og Toyota producerer.
-
Der dog et lille problem og det er at Tesla lige mangler at vise at det virker... Og kommer Teslas billige og fejlagtige system til at virke så bilerne kan koste 30.000 USD eller har de satset forkert? Sikkerhed og kvalitet koster penge og billige kameraer kan ikke det samme som Lidar.
-
Hvis Waymo begynder at masse producerer vil deres priser også falde meget. Og Alphabet kurs er kun 165.81 - derfor meget mere potentiale.
-
Hvis LiDAR virkelig kunne redde flere menneskeliv, burde det installeres på alle biler, inklusive biler med forbrændingsmotorer, og ikke kun begrænses til selvkørende biler. Tesla hævder, at deres selvkørende teknologi kan gøre deres biler ti gange sikrere end menneskelige førere. Hvis det er tilfældet, giver det næppe mening at bruge 50.000 USD på at tilføje LiDAR for blot at øge sikkerheden til 10,5 gange menneskelig kørsel. Alphabet kommer aldrig til at tjene 10.000usd per bil
-
Waymo = Proven concept. Tesla = concept not started. Alphabet (Waymo) = PE 18,53. Tesla = PE 164,12. Alphabet (Waymo) = Kurs 165,81. Tesla = kurs
287,21 -
10.000usd per bil. Det er også et meget rundt tal. Tror heller ikke de kommer til at ramme præcis 10.000usd per bil
-
Teslas aktiekurs på 287,21 USD er faktisk attraktiv, hvis robotaxi-projektet rammer nogenlunde plet. Omvendt kan Alphabets kurs på 164,03 USD være alt for høj. Jeg ville ikke røre deres aktie, da jeg ikke har tillid til deres robotaxi-projekt, og deres dataindsamling gør det uacceptabelt for mig at investere i et så etisk tvivlsomt selskab.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind