TESLA — Marts 2024
-
Det er CATL tech som alle kunder kan købe, så det kommer i andre biler inden model 2. Men der er praktisk talt ingen lader i vesten der kan lade med 500kw, så den fulde effekt ligger flere år ude i fremtiden
-
og Tesla har fabrikken klar Nevada. Mener også de kan producere batterier eller er på vej i Texas. Så det ligner Tesla for en slags monopol på at producere disse batterier. Ford snakker om de vil til at producere EV batterier i 2026 så det er lidt længere ude i fremtiden
-
-
Tesla Cooperates With CATL on Faster-Charging Battery Technology | OilPrice.com
Tesla and CATL are working together on the development of faster-charging battery technology
OilPrice.com (oilprice.com)
-
Men alle kan købe batterier af Kineserne. Teslas styrke er at de selv producere det meste og kun få underleverandører. Tesla bruger en vertikal integrationstilgang. Et eksempel er ikke at stole på leverandører og at reducere omkostningerne til færdigvarer.
-
-
Spændende video fra ColdFusion, @Stockbull

-
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger V4 super chargerne som de startede at installere i 2023 er i stand til at understøtte op til 615 kW strømforsyning; dog er de i øjeblikket software begrænset til 250 kW
-
-
Selger med tap for å slå Tesla
Telefonprodusenten Xiaomis elektriske bil skal ta markedsandeler i det konkurransesterke kinesiske markedet. På en halvtime solgte selskapet 50.000 biler https://www.finansavisen.no/motor/2024/03/28/8113328/selger-med-tap-for-a-sla-tesla?internal_source=sistenytt -
SB jeg er ikke klar over om Tesla får den nye batteritech først. Generelt mener jeg CATL tilbyder deres nye tech bredt når de er klar til selv at producere. Og antager de selv kan masseproducere inden Tesla kan på deres egen fabrik?
-
De seneste par år er CATL brgyndt at trække mere og mere fra andre batteritech producenter. De er godt i gang med at rykke batteritech i flere større spring som kommer rigtig mange ev producenter tilgode. Så det er super godt
-
Ladehastigheder hurtigere end 350kwh tror jeg ikke får ret meget praktisk betydning i US og europa de næste 3-5 år. Det bliver rigtig dyrt at skulle rulle nye ladere ud i stort antal hvor det giver mere mening end blot teoretiske "prale statements". I Kina kommer det nok til at gå hurtigere
-
Men der er også rigtig meget at hente ved "blot" at lave ladekurven mere flad i peak ladning. Det ses bla i de nye Porsche Taycan og Macan evs. De lader signifikant hurtigere end første generations taycan. At lade et 105kwh batteri fra 10-80% på 18 min er ret godt
-
Hov ser like at Macan faktisk lader langsommere end Taycan selvom Macan har mindre batteri. Så det er 2 forskellige batterityper hvor Taycan garanteret er den dyre tech
-
Sådan ud fra egen 8 års ELbils erfaring og sidste 3 år med 600+ WLTP rækkevidde, så er jeg slet ikke sikker på at det betyder så meget med ladehastigheder. Hvis man bare har 250 kw og det ikke kun er en peak, så tænker jeg det er rigelig fint tiul over 90% af alle elbilsejere. Jeg har selv 150 i peak faldende til 100kw. Det er sådan lige i underkanten, men egentlig rigelig fint til mig og nokm også de fleste. men 250kw og i lidt længere tid ville være top. Mere har jeg ikke brug for.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind