Aktiesnakken — Marts 2017
-
Jeg er meget enig i din vurdering af omkostninger. Hvis man har 300k bør man ikke købe små positioner. 10.000-15.000 eller mere lyder passende i mine ører. Jeg er enig i at man med 300k godt kan købe for 3*15000 i lakseaktier, men det afhænger som watt skriver også af sammensætningen i øvrigt. Jeg ligger selv med kun 2 selskaber (BAKKA og AUSS) og de udgør nu 8,8% af min portefølje. Jeg køber måske snart et tredie selskab, ved ikke hvilket endnu.
-
Det er et svært spørgsmål, det eneste jeg nu føler mig kvalificeret til at svare er, at du nok bør undgå både AUSS og LSG. AUSS største aktiv er nemlig en aktiepost i LSG på ca. 53% (kan ikke huske det nøjagtigt), og du får derfor gennem AUSS også en stor eksponering mod LSG.
-
God morgen.

-
-
Tak bragdid. Helt i tråd med mine løbende udmeldinger.
-
I lørdagens utgave av FA sier Knut-Ivar Bakken i Danske Bank at sjømatsektoren er en veldig god kjøpsmulighet nå, og fremhever Lerøy som den beste kjøpskandidaten. Han tror selskapet i større grad enn konkurrentene vil øke oppnådde priser i 2017, av økte kontraktspriser og økte priser på ørret som følge.
-
"I 2016 bidro ørretprod
uksjonen negativt til selskapets inntjening, men ettersom ørretprisene nå er betydelig høyere enn lakseprisene venter vi at ørreten vil bidra positivt i 2017. Jeg synes verdsettelsen av selskapet er veldig attraktivt med en EV/EBIT på 6 for 2017. -
Bakken tror ikke på kraftig volumvekst i 2. halvår i år. Forventet økt chilensk produksjon ventes å ha begrenset påvirkning på prisene i Europa. Eventuell vekst i sjøen er avhengig av økte slaktevekter da det ikke er flere laks i sjøen sammenlignet med i fjor. Bakken tror også at lusebehandling vil fortsette å påvirke volumene negativt i år.
-
Bakken forventer at tilbudsveksten vil være moderat 2-3 år fram i tid. En eventuell normalisering av slaktevektene vil uansett kun gi en engangseffekt. Tilbudet til alle oppdretterne om 5% volumvekst (mot strenge lusevilkår) førte bare til en total kapasitetsøkning i Norge på 0,3%.
-
Han mener det er alt for tidlig å konkludere at etterspørselen etter norsk laks er svekket. Han tror spotprisen har bunnet ut for nå og kanskje vil øke snart. Han sammenligner situasjonen med spotprisfallet i aug/sept 2016 selv om supermarkedene i Europa har økt prisene ut til konsumentene da det kan være penger å tjene for mellomleddene på spotprisfallet. Situasjonen i aug/sept 2016, sier han, førte til at kampanjeaktiviteten økte og økte etterspørselen i Frankrike og Sør-Europa
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind