Bavarian Nordic — April 2023
-
(Og du endte havde vist også med at få ret i forhold til Bavarians Covid-vaccine, som tingene ser ud nu…)
-
@biobio er det virkelig en korrekt at sammenligne Jansen og BAVA på det grundlag? Det er jo stadig f
orskellige platforme og mekanismer: Selvom Janssen/J&J og BN begge anvender vektorbaserede platforme til deres RSV-vacciner, er de underliggende teknologier og mekanismer ikke nødvendigvis identiske. Janssen/J&J anvender adenovirusvektorer, mens BN bruger en modificeret Vaccinia Ankara (MVA)-vektor. Forskelle i vektorer kan potentielt medføre forskellige immunresponser og effektivitet. -
anssen/J&J anvender adenovirusvektorer i deres RSV-vaccine. Adenovirusvektorer er ikke-replikerende vira, der er modificeret til at bære genetiske sekvenser fra et målpatogen, i dette tilfælde RSV. Når vaccinen administreres, leverer adenovirusvektoren RSV-genet til værtsceller, hvilket fører til produktion af RSV-proteiner og stimulering af immunsystemet til at producere et respons mod RSV.
-
denovirusvektorer har vist sig at være effektive i at stimulere både humorale og cellulære immunitetsreaktioner.
BN, på den anden side, anvender en modificeret Vaccinia Ankara (MVA)-vektor i deres RSV-vaccine. MVA er en svækket poxvirus, der er modificeret for at være ikke-replikerende i menneskelige celler.
-
MVA-vektoren er kendt for sin evne til at inducere stærke immunresponser og har en lang historie med anvendelse som en vaccineplatform. Ligesom adenovirusvektorer bærer MVA-vektorer genetiske sekvenser fra et målpatogen og inducerer immunresponser ved at udtrykke disse proteiner i værtsceller.
-
Forskellene i vektorer mellem Janssen/J&J og BN kan potentielt medføre forskellige immunresponser og effektivitet. Adenovirusvektorer og MVA-vektorer har forskellige egenskaber og interaktioner med værtsceller og immunsystemet, hvilket kan resultere i variationer i de resulterende immunitetsreaktioner.
-
f.eks. I tilfældet med adenovirusvektor-baserede vacciner, som Janssen/J&J's RSV-vaccine, kan præeksisterende immunitet mod adenovirus udgøre en udfordring. Adenovirusser er almindelige virusser, og mange mennesker har allerede været eksponeret for dem i løbet af deres liv. Som et resultat har de opbygget antistoffer mod adenovirusser, hvilket giver dem immunitet mod yderligere infektioner.
-
Når en person med præeksisterende immunitet mod adenovirus modtager en adenovirusvektor-baseret vaccine, kan deres immunsystem genkende vektoren som en kendt trussel og straks angribe og neutralisere den. Dette kan forhindre vektoren i at levere det ønskede antigen fra målpatogenet til værtscellerne og dermed mindske vaccinens effektivitet.
For at overvinde denne udfordring har forskere udviklet adenovirusvektorer fra sjældne adenovirus-serotyper eller ikke-humane adenovirusser.
-
MVA-vektor-baserede vacciner, som BN's RSV-vaccine, har mindre risiko for at blive påvirket af præeksisterende immunitet, fordi MVA er afledt af en poxvirus, der er mindre almindelig i mennesker. Dette betyder, at færre mennesker vil have præeksisterende antistoffer mod MVA, hvilket gør det mindre sandsynligt, at deres immunsystem vil neutralisere vektoren, før den kan levere det ønskede antigen og fremkalde en immunrespons.
-
Hej MartinsR0 - godt at få en anden vinkel på den faglige vurdering af BN's ABNCoV2 vaccines mulige effektivitet i forhold til mRNA vaccinerne. I forbindelse med offentliggørelsen af fase1/2a blev følgende resultater offentliggjort: 25 mg dosis kunne give 12 gange bedre neutralisering end hos personer smittet af Covid. 3 gange bedre resultat end de eksisterende mRNA vacciner. Ingen formindskelse af neutraliseringskapaciteten mod Alfa og Delta varianter, hvilket er 6-16 gange bedre end mRNA.
-
Så de endelige fase 3 resultater er selvfølgelig alt afgørende uanset tidligere resultater. Jeg forventer især, at RSV vaccinen vil vise flotte og overbevisende resultater, og det bliver derfor også interessant at sammenligne - til den tid - med Nuance Pharmas egne resultater af deres fase 3 forsøg. Såfremt de også er flotte, må man forvente, at de bliver de eneste på markedet i Kina og dele af Asien. Det vil give flotte royaltyindtægter i mange år fremover.
-
Mange tak @MartinsR0! Vi har fået en ny BioBio! Altså en der åbenbart kender til faget. Det er guld værd i dette forum, selvom jeg ikke helt forstår meget af det. Alligevel er jeg blevet en smule mere tryg ved min investering

-
Ja, der er jo så mange faktor at tage hensyn til - ikke kun rent videnskablige. BN's RSV-vaccine kan have unikke egenskaber eller fordele, der ikke er til stede i konkurrerende vacciner fra Pfizer, GSK og Moderna. For eksempel kan deres vaccine have en bedre sikkerhedsprofil, lavere produktionsomkostninger eller en længere holdbarhed. Disse faktorer kan potentielt gøre BN's vaccine mere attraktiv for visse befolkningsgrupper eller markedssituationer.
-
BioBio 24/4 20:37 - mange tak. Jeg troede nu, at man var tættere på, at få 1 års tal - om ikke andet så fra de mindre studier og dem der først kom ind i fase 3 studiet. Det har jeg jo sikkert så misforstået. … ligesom jeg troede man fra BN side troede mere på Covid vaccinen end det Roft øjensynligt har skrevet og mere eller mindre latterliggjort at jeg/vi/private små investorer forsat troede på Covid vaccinen og forsøget. Selvom artiklen
i Børsen dog forsat - i min bog - kan læses positivt -
Hvis nu fase 3 forsøget reelt “godkender vaccinen”: I min optik vil platformen så kunne bruges til at lave en lettere modificeret vaccine med et nyt spike protein rettet mod de nyere varianter - lidt ligesom øvrige årlige influenza vaccinationer, hvilket vel så vil være et marked for BN? Ved du BioBio, hvordan man får godkendt disse “årlige” opdateringer af andre influenza vacciner? Er det svært, okay - eller ikke noget der er realistisk og jeg dermed også i din optik tager fejl her? (Ikke noget
-
…værdiladet her i). Blot for at blive klogere på om det i 2024/2025 kan være et marked for BN hvis vaccinen i sig selv er fin/god, men blot skal opdateres løbende ligesom influenza vaccinerne
-
citat og link fra Børsen, godt nok om Simcorp men ! To ting, der gør et selskab sårbart over for overtagelse:
Én spredt aktionærkreds, hvor der ingen storaktionær er til at tænke på langsigtet værdiskabelse, så mulige bydere afvises i døren.
Aktiekursen og dermed markedsværdien har været under pres. Grundet skuffende væksttal på den korte bane lå aktien forud for buddet 42 pct. under rekordkursen i 2021. På den måde var Simcorp endt som en udsalgsvare.https://borsen.dk/nyheder/investor/investor
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind