Bavarian Nordic — Februar 2023
-
Herinde fremstilles det ofte fejlagtigt, at algoritmer skyldes hedgefonde forsøg på, at styre pris og udvikling.
-
Ikke hvis man læser indledningen af notatet

-
Det har jeg ikke spekuleret nævneværdigt over. Jeg har en formodning og forventning om, at FT i Danmark og Nasdaq overvåger markedet og skrider til handling, hvis der registreres uregelmæssigheder. Endvidere har jeg accepteret konditionen om, at en aktiv investor, med dybere lommer og flere ressourcer end jeg, kan påvirke markedet mere end jeg kan med mine småpenge.
-
At der flittigt bruges 1 stk-ordrer, er jo netop det som skaber ekstra likviditet, hvormed investor tester styrken i markedet og leder efter huller i udbud/efterspørgsel, så de afledte handler, kan udøve størst indflydelse i prisdannelsen.
-
Markedet er forsat effektivt, i mine øjne. Spread på de fleste interessante aktier er stærkt begrænset og købs- og salgsprisen (minus spread) indikerer i mine øjne, at man effektivt kan handle og købe, hvis prisen vurderes, at være lav og sælge, hvis prisen vurderes, at være for høj. Det gælder alle deltagere.
-
Hvordan blokerer det markedet?
-
Kl. 9:18 bemærker du, at algoritmer leverer 76 % af omsætningen på OMX C. Skulle man forbyde 76 % af omsætningen? Det vil da alt andet lige fjerne 76 % af handlen og mon de små investerer, kan løfte den tabe omsætningsvolumen?
-
Lidt småsjusk i sidste sætning. Det skulle dog give mening med egen tilvirkning
-
Jojo. Her er en masse fokus
Læs det i stedet som et åbent spørgsmål (til modstanderne af algoer). Jeg argumenterede for, at algoritmer skaber omsætning og dermed, alt andet lige, en skarp pris. En pris, hvor den med flest ressourcer, udøver størst indflydelse i prisdannelsen. Skulle det modsatte være grundlaget for prisdannelsen, så blev det uden mit engagement.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind