Aktiesnakken — August 2013
-
Der er i hvert fald en indikation af stigende priser ( det var også nødvendigt ) Læg der til det faktum at Vestas de sidste 18 måneder har reduceret deres netto omkostninger-Det skal ikke meget til før det ligner noget der kan bruges til noget når der drejes på begge håndtag samtidig-Effekten af det burde slå igennem for alvor i 2014
-
Jeg ser altså anderledes på det. Jeg ser ikke stigende priser; men andre og dyrere mølletyper. Vestas SIGER at de FORSØGER at reducere omkostninger; men jeg ser ingen steder at der sker ret meget. Vi hører jævnligt om personalet der skal ned på 16.000; men man er altså kun nået til 18.000, og har så lejet mange flere ind.
-
F.eks. skal Vestas koncentrere sig om at bygge og sælge møller; der kan man nogenlunde regne priser og fortjeneste ud på forhånd. Opsætning af møller skal Vestas holde sig langt væk fra; det er projekter der næsten altid bliver dyrere end forventet og forsinkede.
-
Tag Kårehamn som eksempel. Her var Vestas heldigvis ikke ansvarlig for andet end møllerne. Fundamenterne blev forsinket med 6 - 8 måneder, og da projektet endelig kom i gang, gik skibet i stykker og skulle på værft i Polen i 4 uger. Havde Vestas solgt Kårehamn som et projekt i stedet for 16 møller havde det kostet rigtigt dyrt på bundlinien
-
Jeg kender da et eksempel fra Siemens, hvor entrepenøren der skulle lave veje og fundamenter ( 36 km veje i skotske bjerge til 68 møller ) gik konkurs halvvejs, så der måtte hentes en ny ind. Det blev altså rigtigt dyrt for udvikleren, der i det tilfælde hed Scottish and Southern Energy
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind
Ja; men tag det bare roligt, det skal nok gå altsammen. De gode tider skal nok komme igen; men det er andre tiltag end dem vi hører om officielt der kommer til at ske, TROR jeg på
hvilke?