Genmab — April 2016
-
Jeg mener af når nogen sælger en aktiepost som afdækningsposition (JnJ venture/ Genmab), så kan man ikke tolke det som om, JNJ nogen tilbagekøbsoption. Det er en hedget position man går ud af på en aftalt kurs. F.eks. det tænkes at JNJ efter ASH, hvor kursen var over 900, aftalte med hedgefonde dette hedge arrangement. Så JNJ var sikret en given kurs i en given periode. Det er den normale definition på hedge
-
Der hersker tilsyneladende stor forvirring om JJDC salg af 1,7 millioner Genmab aktier og i den forbindelse ville jeg biddrage med lidt afklaring. Det er via blogbuster blevet bekræftet at JJDC har indgået en derivat aftale med Goldman Sachs. Blogbuster hævder således at have opnået en direkte bekræftelse af naturen bag det setup som der er arrangeret. Derudover er det desuden direkte offentlig nævnt at der var tale om en såkaldt afdækningstransaktion.
-
JJDC har solgt sine aktier i Genmab. De har herefter solgt put optioner og brugt præmieindtægten til at købe en call optioner. For at skære det ud i pap:
-
A)
JJDC har solgt sine aktier og de har dermed frigjort likviditet -
B)
JJDC har herefter opnået en præmieindtægt på at sælge put optioner -
C)
JJDC har endelig betalt en præmie for at købe call optioner -
Præmieindtægterne for salget af put optioner og præmieudgifterne for købet af call optioner vil nogenlunde afveje hinanden og dermed har det ikke kostet ret meget for JJDC at positionere sig.
-
Som sælger af en put optioner er JJDC stadig eksponeret mod downside risiko i Genmab, men kun fra strike kursen og nedefter. Som køber af call optioner er JJDC stadig eksponeret mod upsiden i Genmab, men kun fra strike kursen og opefter. Der er altså tale om et relativt bullish setup hvor man har elimineret sin følsomhed overfor kursudsving mellem de to strike kurser men ellers sidder i samme situation som hvis man havde aktier.
-
JJDC har som før nævnt formået at frigøre likviditet og realisere hele deres cirka 10-fold profit på Genmab samtidig med at man stadig er fuldt eksponeret så snart aktien bevæger sig udenfor det bånd man har skabt mellem strike kurserne på sin short put og long call positioner.
-
Hvor kan du se de har solgt put optioner
-
For mig at se er dette helt klart en rigtig smart handling, ikke mindst i kraft af den volatilitet vi har set indenfor biotek generelt. Derudover kan man jo vælge at spekulerer i at JJDC principielt nu har sin oprindelige investering fri til at købe yderligere calls eller eventuelt decideret aktier før et takeover. Man kunne også se det således at man har sikret sig frie midler til at kunne forsvare sig ved et eventuelt overtagelsesbud fra anden side.
-
Der er ifølge Blogbuster ikke indberetningspligt på handlen da der er tale om ikke-listet derivataftale indgået udenom børsen. I øvrigt vidst nok ikke særlig odiøst og derudover også meget brugt af Goldman Sach.
-
Goldman Sachs vil som modpart tjene penge hvis Genmab falder under strike kursen og omvendt vil man tabe penge hvis Genmab stiger til over strike kursen på den call position som JJDC har.
-
Hertil skal man dog tænke over hvem Goldman Sachs typisk servicerer og så står det hurtigt klart at de helt sikkert allerede har afdækket sig gennem tredjeparter. Alt hvad Goldman Sachs har behøvet at gøre er at finde traditionelle shortere (hedgefonde) som de overfører deres risiko til.
-
Mit bud er at Goldman Sachs nok er den investeringsbank som lettest kan sælge short-casen overfor hedgefonde og at de rent faktisk allerede afdækkede deres eksponering med profit under faldet der fulgte i kølvandet på JJDC salg.
-
Og lige i forhold til hvor man konkret kan se at JJDC har solgt put optioner kan jeg bekræfte igen at dette ikke vil fremgå af nogen handelsstatistiker. Men at det setup der er blevet bekræftet er en såkaldt ”bullish collar” option strategi hvilket indeholder brugen af short put optioner. Blogbuster kalder det af uransagelige årsager en ”short collar” strategi, hvilket nok skal afledes ud fra at man henviser til salget af de oprindelige aktier.
-
Men hvis nogen skulle have lyst til at læse mere om det brugte setup, så er det bedst at søge på ”bullish collar” da det er den korrekte term i min optik.
-
Fornemt arbejde David! Tusind tak for det
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind