Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• BMW banker Tesla på batterierne

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det er måske BMW vi skal satse pengene på i stedet for Tesla? http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/article5264432.ece
  • BioGaia ser vækst på 25-30% komme tilbage.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/ Hvad siger I andre til Q3 rapporten og fremtiden i BioGaia?.
  • Bear-market eller bull

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    J
    I den allersidste tid har nogle af de mere begavede aktiekommentatorer forudsagt at de stærke stigninger vil knække over, og en større korrektion (måske 10% eller mere)Er I enige? eningeundertegnede
  • Ekstraordinær generalforsamling i DFDS

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Torsdag 23. oktober 2014 kl: 10:38 Der holdes ekstraordinær generalforsamling i DFDS A/S onsdag den 19. november 2014. Generalforsamlingen skal tage stilling til nedsættelse af aktiekapitalen med nominelt 65 millioner kroner ved annullering af en del af Selskabets egne aktier samt ændring af Selskabets vedtægter. Bestyrelsen foreslår, at Selskabets aktiekapital nedsættes fra nominelt 1.330millioner kroner til nominelt 1.265 millioner ved annullering af nominelt 65 millioner egne aktier á 100 kroner. Forslaget om kapitalnedsættelse fremsættes for at sikre en balanceret kapitalstruktur i Selskabet. Selskabet har erhvervet de omhandlede aktier i perioden 6. september 2013 til 8. september 2014 for samlet 271.691.049 kroner svarende til en gennemsnitspris på 418 kroner pr. Aktie. Aktierne er delvist erhvervet i forbindelse med købet af egne aktier den 6. september 2013 fra A.P. Møller-Mærsk A/S, dels som led i gennemførelsen af Selskabets aktietilbagekøbsprogram. Kilde: DFDS A/S
  • Norwegian har fået en million flere passagerer på et år

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    oktober 2014, 09:03 Flyselskabet Norwegian vokser eksplosivt og melder om passagervækst på en million og en omsætning, der stiger med 30 procent på et år. Det norske flyselskab har haft endnu et omtumlet kvartal. Norwegian melder om stor vækst på både passagerertal og toplinje, men resultaterne halter efter, viser kvartalsregnskabet. mere her: http://www.business.dk/transport/norwegian-har-faaet-en-million-flere-passagerer-paa-et-aar?ns_mchannel=Mailing&ns_source=red_nb&ns_linkname=13 http://www.norwegian.no/om-norwegian/fakta/ [image: 69996_7813323_pix_norway_aviation_transport_boeing_airbus.jpg]
  • Bavarian Nordic

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Casen bliver stærkere og stærkere for BAVA. Den kan snart blive kandidat til sin egen chat, vis det fortsætter. Jeg vil ikke her komme ind på pro og contra m.h.t. de forskellige områder som koppevaccine, frysetørret eller andet, Prostvac, Ebola, Marburg m.v. Ligesom alt andet i biotek kan f.eks. Ebola vaccinen vise sig at fuse ud. Jeg er imidlertid meget positiv på BAVA uanset risk og har løbende akkumuleret, idet jeg mener den er undervurderet i forhold til pipeline og kommende deadlines. Det der er anderledes lige nu, er at der tegner sig et billede, eller en driver, hvor man globalt set og især i USA øger opmærksomheden på beredskabet. Beredskabet til at være proaktiv og forberedt på udbrud af forskellige sygdomme. Det være sig gamle eller nye, tilfældige eller via terror. Der har hele tiden været et lidt forkølet, og usikkert, fokus på f.eks. opbygning af et beredskab mod koppeudbrud. Nu er dette fokus ved at blive manifesteret som udvidet. Der er helt klart politiske kræfter som samler sig omkring et bredt beredskab. Her står BAVA rigtig stærkt og ligger lige i smørhullet. Ikke at BAVA skal udvikle vacciner mod alskens sygdomme, men snarere det faktum at de har en central teknologi som alle de store kan indgå aftaler omkring. Aftaler der enten vil give kontanter eller royalty. Derudover kan de sagtens blive en oplagt opkøbskandidat netop grundet deres teknologi. Selv om jeg har købt ind på lavere niveauer er jeg absolut køber på det nuværende niveau. Nordea har f.eks. et kursmål på 175 - men rumler også med et langt højere "blue sky scenarie". Jeg syntes det bliver spændende at se hvem der stiger mest de næste tre år- Genmab eller Bavarian. Det ville jeg ikke have sagt for 1 år siden, hvor jeg var overbevist om at Genmab stod til at vinde. Genmab tror jeg fortsat på - meget.
  • En investeringstrategi med rolig nattesøvn

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Lyt til min gode ven, kgl. operasanger og aktieekspert i dagens Millionærklub udsendelse. Han og jeg mødte hinanden på Euroinvestor og skrev rigtig meget sammen i 6 år før vi mødtes i IRL. Vores langsigtede investeringsstrategi er stort set identisk. http://arkiv.radio24syv.dk/video/10462780/millionaerklubben-22-10-2014
  • Viser Simcorp styrke nok?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg blev lige spurgt her til aften, hvad jeg tænker om Simcorp som en mulig kandidat i dette mulige bounce i markedet. Og her er mine umiddelbare tanker. Først og fremmest lægger jeg mærke til, at Simcorp er i gang med et tilbagekøbsprogram af egne aktier. Så vidt jeg kan se, så er de ca. halvvejs i programmet (som dog ikke er enormt). Rent teknisk er jeg ikke alt for begejstret for aktien. Den her en nedadgående trendlinje, som godt nok er blevet brudt i dag i opadgående retning. Men her er det vigtigt at vi gør vores analyse lidt fler-dimensionalt. Først lægger jeg mærke til, at stigningerne de sidste par dage er sket under ret lav volume (de lodrette røde streger lige under kursgrafen). Og volume-indikatoren er heller ikke på vej til at lave højere toppe af nogen art lige pt. Vores helt korte dmistoch er i overkøbt, hvilket indikerer at de korte tradere muligvis er ude efter at tage gevinst og den lange momentumindeks (nederst) ligger lavt. Når jeg så overvejer sådan en handel her, så kigger jeg også på potentielle modstande ovenover nuværende kurs. Og her har vi det 200 dages EMA, der pt. ligger i 180. Det vil sige, at jeg møder min første modstand om kun 10 point. Sammenholdt med, at et naturligt støtteniveau og dermed stop-loss, godt kunne sættes ved den tidligere bund i 150-155 så giver det mig en reward/risk ratio på 10:20 = 1:2. Dette er alt for lavt, idet vi her så kun tjener 1 enhed for hver 2 vi risikerer. Dette forhold skal gerne hedde 2:1 i stedet, så vi risikerer 1 enhed for hver 2 enheder vi kan vinde. Når jeg sammenholder ovenstående med et nervøst marked, så er jeg ikke interesseret i at gå ind i en Aktie, hvor kursstigningen ikke bekræftes af volume, og hvor der er en ret svag reward/risk ratio. Så pt. er Simcorp NoGo for min portefølje. Betyder det, at Simcorp ikke kan stige? Slet ikke. Det kan være i morgen, at den snupper sig en 5-10% stigning mere. Men da jeg kun går ind i handler, hvor odds skal være på min side, så må dette betragtes som lidt for meget et sats for min metode. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 69992_simcorp.png]
  • Viser Simcorp styrke nok?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg blev lige spurgt her til aften, hvad jeg tænker om Simcorp som en mulig kandidat i dette mulige bounce i markedet. Og her er mine umiddelbare tanker. Først og fremmest lægger jeg mærke til, at Simcorp er i gang med et tilbagekøbsprogram af egne aktier. Så vidt jeg kan se, så er de ca. halvvejs i programmet (som dog ikke er enormt). Rent teknisk er jeg ikke alt for begejstret for aktien. Den her en nedadgående trendlinje, som godt nok er blevet brudt i dag i opadgående retning. Men her er det vigtigt at vi gør vores analyse lidt fler-dimensionalt. Først lægger jeg mærke til, at stigningerne de sidste par dage er sket under ret lav volume (de lodrette røde streger lige under kursgrafen). Og volume-indikatoren er heller ikke på vej til at lave højere toppe af nogen art lige pt. Vores helt korte dmistoch er i overkøbt, hvilket indikerer at de korte tradere muligvis er ude efter at tage gevinst og den lange momentumindeks (nederst) ligger lavt. Når jeg så overvejer sådan en handel her, så kigger jeg også på potentielle modstande ovenover nuværende kurs. Og her har vi det 200 dages EMA, der pt. ligger i 180. Det vil sige, at jeg møder min første modstand om kun 10 point. Sammenholdt med, at et naturligt støtteniveau og dermed stop-loss, godt kunne sættes ved den tidligere bund i 150-155 så giver det mig en reward/risk ratio på 10:20 = 1:2. Dette er alt for lavt, idet vi her så kun tjener 1 enhed for hver 2 vi risikerer. Dette forhold skal gerne hedde 2:1 i stedet, så vi risikerer 1 enhed for hver 2 enheder vi kan vinde. Når jeg sammenholder ovenstående med et nervøst marked, så er jeg ikke interesseret i at gå ind i en Aktie, hvor kursstigningen ikke bekræftes af volume, og hvor der er en ret svag reward/risk ratio. Så pt. er Simcorp NoGo for min portefølje. Betyder det, at Simcorp ikke kan stige? Slet ikke. Det kan være i morgen, at den snupper sig en 5-10% stigning mere. Men da jeg kun går ind i handler, hvor odds skal være på min side, så må dette betragtes som lidt for meget et sats for min metode. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 69991_simcorp.png]
  • Lakseindustrien i Hegnar TV idag

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Vi havde et lakserally i dag på den norske børs. Marine Harvest havde et fornemt regnskab og blev belønnet herfor. Bakkafrost steg kraftigt og sluttede i ny ATH på kurs 158. Kan anbefale dagens TV-udsendelse fra Hegnar. Her forudsiges en laksepris i 2015 på 44 Nkr. pr kg. Holder dette stik, så er der masser af kurstigninger forude i laksesektoren. http://www.hegnar.no/webtv/
  • Sterk inntjening i tredje kvartal for Marine Harvest

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Published: 07:00 CEST 22-10-2014 /GlobeNewswire /Source: Marine Harvest ASA / : MHG /ISIN: NO0003054108 Sterk inntjening i tredje kvartal for Marine Harvest (Oslo, 27. august 2014) Marine Harvest-konsernet oppnådde en operasjonell EBIT på NOK 912 millioner i tredje kvartal 2014, mot NOK 793 millioner i samme kvartal i 2013. -Marine Harvest leverte sterk inntjening i kvartalet. Jeg er fornøyd med at strategien om å redusere spot-priseksponering viste seg virkningsfull under det nylige prisfallet på laks. Som en konsekvens av det gode resultatet, har styret besluttet kvartalsutbytte på NOK 1,10 per aksje, sier CEO Alf-Helge Aarskog. Marine Harvest Group rapporterte driftsinntekter og andre inntekter på NOK 6 202 millioner (NOK 4 307 millioner) i tredje kvartal 2014. Marine Harvest-konsernet hadde et slaktevolum i tredje kvartal på 107 333 tonn sløyd vekt, mot 80 921 tonn i samme kvartal 2013. Forventet slaktevolum for 2014 er 414 000 tonn. Forventet slaktevolum for 2015 er 430 000 tonn, ekskludert de forventede 15 000 tonns produksjon i Acuinova. -Jeg ønsker å trekke frem vår nye fôrfabrikk. Den suksessfulle oppstarten av vår første fôrfabrikk er en milepæl for Marine Harvest og vår innsats for å være ledende innen de tre områdene fiskefôrproduksjon, oppdrett og videreforedling. Jeg er stolt over å kunne si at fabrikken er lønnsom fra første driftskvartal, Alf-Helge Aarskog. Marine Harvest Norway oppnådde en operasjonell EBIT per kg på NOK 9,71 (NOK 9,96) i tredje kvartal, mens Marine Harvest Scotland og Marine Harvest Canada oppnådde en operasjonell EBIT per kg på henholdsvis NOK 9,95 og NOK 4,70 (NOK 16,47 og NOK 10,92). Marine Harvest Chile oppnådde en operasjonell EBIT per kg på NOK 6,06 (1,68). Disse tallene inkluderer bidrag fra Salg og Markedsføring, inkludert VAP Europa og Morpol Processing. Marine Harvest VAP Europe rapporterte en operasjonell EBIT på NOK -27 millioner sammenlignet med NOK -11 millioner i tredje kvartal 2013. Morpol Processing oppnådde en operasjonell EBIT på NOK 71 millioner. -Vi har også styrket vår posisjon i Chile, gjennom en avtale om å kjøpe 40 000 tonn integrert oppdrettskapasitet. Produksjonen er beregnet til å være 15 000 tonn i 2015. Dette er et viktig steg i konsolideringen av laksenæringen i Chile, sier Aarskog. For mer informasjon, vennligst kontakt: Ivan Vindheim, CFO, Mobil: +47 958 71 310 Henrik Heiberg, finansdirektør, Mobil: +47 917 47 724 Om Marine Harvest Group Marine Harvest Group er verdens ledende sjømatselskap og den største produsenten av oppdrettslaks. Selskapet er representert i 22 land og har totalt 10 400 ansatte på verdensbasis. Hovedkontoret ligger i Bergen, og selskapet er notert på Oslo Børs og New York Stock Exchange(NYSE). Vennligst se http://www.marineharvest.com for mer informasjon. Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12 Kvartalsrapport 3Q 2014 http://hugin.info/209/R/1864663/654516.pdf Presentasjon 3 kvartal 2014 http://hugin.info/209/R/1864663/654517.pdf
  • Apple: Stabil fremgang

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 25 91 2011q2 29 111 2011q3 28 101 2011q4 46 198 2012q1 39 176 2012q2 35 133 2012q3 36 124 2012q4 55 197 2013q1 44 145 2013q2 35 107 2013q3 37 118 2013q4 58 207 2014q1 46 167 2014q2 37 128 2014q3 42 142 Fint. PE ved kurs 100 = 15,5 Bemærk: EPS er justeret for Split. Kvartalerne har her de normale numre. Apples egen kvartalsnumre er forskudt ligesom deres regnskabsår. Der er altid store sæsonvariationer, så man skal lægge vægt på YoY udviklingen.
  • GN tæt på købssignal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Flere af jer har spurgt til min kandidat GN Store Nord, og om jeg har købt den i dag. Svaret er nej. Både pga. travlhed og fordi den ikke har brudt den såkaldte "neckline" i formationen, jeg omtalte forleden. Så alle de positive faktorer er stadig i spil. Stigende volumeindikator, der understøtter stigningen, dmistoch i bund, momentum stigende osv. Men jeg har lige påført endnu en indikator her blot for at gøre forvirringen komplet. Og det er Bollinger Bands. Bollinger Bands bliver ofte misforstået og faktisk brugt forkert hos mange TA'ere. Men jeg har prøvet at vise et af de signaler, som jeg ofte kigger efter, når jeg analyserer. Jeg vil ikke her komme ind på ret meget om, hvad Bollinger Bands er (det kommer der snart en video om). Men det er i store træk en angivelse af standardafvigelser, som er et statistisk begreb. Men læg mærke til alle de røde pile hele vejen nedad. Her er kursen ude og røre ved BB konstant. Da vi så når ned til de grønne pile, så kan sælgerne ikke længere presse kursen helt ned til det laveste BB. Ikke nok med at vi får højere bunde i denne formation, vi får højere bunde, der har længere og længere afstand til det nederste BB. Det er som regel et stort styrketegn. (Jeg håber ikke denne hurtige forklaring af et komplekst emne var alt for forvirrende ) Når vi så ser disse stigende BB-bunde sammen med stigende volume-indikator m.m. så er jeg ganske positiv på aktien. Den begynder at opbygge rigtigt gode stignings-odds. Men men men, den ligger stadig lige under 200 dages EMA og lige under "Neck-line" fra den omvendte S-H-S formation. Så jeg er tålmodig og hopper ikke ind i handlen, før modstanden er brudt. mvh Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772?fref=ts [image: 69980_GN.png]
  • I dag får Novo sin amerikanske fedme-dom

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    oktober 2014, 09:59 Der er milliarder på spil, når de amerikanske lægemiddelmyndigheder mandag vender tommelfingeren op eller ned til Novo Nordisks fedmemiddel Saxenda. Meget taler for en godkendelse mere her: http://www.business.dk/medico/i-dag-faar-novo-sin-amerikanske-fedme-dom
  • Rebound i energiaktier?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det ser umiddelbart ud til, at kollapset i olieprisen er stoppet i torsdag. Kollapset medførte, at især mindre selskaber i energisektoren oplevede enorme kursfald på op til 40-50% på ganske kort tid. Umiddelbart er sektoren meget oversolgt, så min strategi i næste uge er forsigtigt at tage "frimærke-positioner" i nogle af de norske aktier som er ramt hårdest. Årsagen til mit valg kun at købe "frimærker" i første omgang er, at jeg ikke vil fanges i en mulig "bulltrapp". Større aktører i energisektoren har måske stadig positioner, som de vil hælde ud i markedet på et rebound. Ligesom nogle af alle dem som gik ind i fredags, kunne tænkes at ville tage en hurtig gevinst. Mere om kollapset i olieprisen her i udsendelsen: http://arkiv.radio24syv.dk/video/10446429/millionaerklubben-17-10-2014 Forsat god søndag. Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Vestas V164

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vestas har tilsyneladende slået en eller anden ligegyldig/akademisk rekord: http://www.windpoweroffshore.com/article/1317581/v164-breaks-production-record Men regner man på tallene så produceres der 8 Mw hver time døgnet rundt, hvad også møllen lover. Fra et gammelt skriv: En vindmølle producerer typisk ved fuld effekt når vindhastigheden er over 15 m/s (og ikke over 25 m/s hvor den lukker ned for ikke at gå i stykker). Der er masser af perioder med vind over 15 m/s i mere end en halv time. Det vil dog være mere sjældent at denne vindmølle udnytter sin fulde kapacitet i forhold til den mølle Vestas har på tegnebrættet. Forholdet mellem kapacitet og det bestrøgne areal (altså vindenergi-inputtet) er væsentligt forskelligt for de to mølletyper. Siemens har 6 MW / (Pi*(120m/2)^2) = 530 W/m2 Mens Vestas har: 7 MW / (Pi*(164m/2)^2) = 331 W/m2 Lyder det ikke som at V164, med de bedre vindforhold i Nordsøen, vil yde langt over de 8 Mw som den er specificeret til? Troldmanden kunne sikkert berige omkring dette, men han er vist ikke længere aktiv på ProInvestor sitet, men der er flere skribenter som er inde i det tekniske. V164 skulle blive salgsklar i 2015 og der vel løse aftaler for omkring 350 Mw. Er der nogen der ved hvad salg af Mw grænsen er før Vestas vil etablere en fabriksproduktion af møllen?
  • Et overblik over et marked i følelsernes vold

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    En lørdag aften i aktiemarkedernes tegn er nu ved at være ovre, og resultatet er blevet en markedsvideo på bagkant af nogle kaotiske uger. Jeg kan lige så godt røbe med det samme, at jeg ikke har det forkromede svar på, hvor vi skal hen nu. Men jeg har et kvalificeret bud, og det får du her. God investeringslyst Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=y4ESKHJaQxc&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • When the petrodollars run out

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    En artikel som absolut er værd at læse her i weekenden: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/10/17/when_the_petrodollars_run_out_russia_venezuela_qatar_oil_petroleum?utm_content=buffer2e02d&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
  • TA på Hexagon

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hexagon (Norsk listet) Aktien er indenfor sektoren skifergas - som Helge Larsen har et indlæg om. Aktien fandt støtte ved de 21 som er de 38,2 % fib. niveau. Der er en mindre SHS-formation, hvis target va de 21. Nu kan der muligvis være ved at blive etableret en langt større SHS formation. Min tese er nu at de 28-29 vil agere modstand. Derefter venter der et nyt fald ned mod de ca. 10,5-11. Vi skal over de ca. 29-30 for at neutralisere nedtrenden. Se mee på www.facebook.com/moneymind.dk + like siden. Gratis aktiebrev - næste udgave til november. Skriv dig op, som over 1500 andre på www.moneymind.dk God tradig og god weekend MKT [image: 69943_i_hexagon.png]
  • 17.10.2014 Public listing of Entra ASA at Oslo Børs

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Entra is one of Norway's leading real estate companies. The property portfolio consists mainly of office properties and is centralised around the four largest cities in Norway. Entra has a solid customer portfolio with a high proportion of public tenants. The company is a professional owner, developer and manager of property in Norway. The company's strategy is focused on delivering profitable growth, high customer satisfaction and environmental leadership. TICKER: ENTRA ENTRA Website: http://entra.no/ ENTRA Oslo Børs: http://www.oslobors.no/ob_eng/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=ENTRA