Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hexagon - Potentiale i titansegmentet

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hexagon er en af mine favoritcases. Omtalte den i går i Millionærklubben. Her er et spændende nyt indlæg sakset fra Seeking alpha. Disclaimer: Jeg har selv aktien. "NGV Investor Oil & gas, small-cap, long-term horizon Follow (152 followers) A Near-Term Surge In Orders Is Likely For Hexagon Composites Oct. 17, 2014 10:17 AM ET ' About: Hexagon Composites ASA (HXGCF) Disclosure: The author is long HXGCF. Summary NG Advantage securing funding from Clean Energy is likely to result in significant near-term demand for Hexagon Composites' TITAN products. Hexagon Composites holds a unique competitive position with its TITAN offering, and exceptional growth in the North American CNG distribution market indicates record revenues from TITAN products going forward. Hexagon Composites' share price has been hammered recently, and now is a good buying opportunity. On October 15, Clean Energy Fuels (NASDAQ:CLNE) announced that the company has acquired a controlling interest in NG Advantage. You might wonder why this is relevant to Hexagon Composites (OTC:HXGCF)? Well, NG Advantage is one of Hexagon's largest customers, and according to this recent article, operates more than 30 of Hexagon's TITAN tube trailers. With an immediate $19 million cash infusion from CLNE, and roughly the same amount due in 1H 2015, NG Advantage is going to be cashed-up, and is looking to expand rapidly into new markets where it will take advantage of CLNE's existing CNG station infrastructure. For Hexagon Composites' Gas Distribution Products, "GDP", division, this is likely going to mean a near-term surge in orders for its TITAN product range. As already mentioned, NG Advantage currently operates more than 30 such trailers, and it will need a lot more $400,000 TITAN trailers from Hexagon Composites if the number of customers continues to increase. Xpress Natural Gas "XNG" is another company that operates "virtual pipelines" in the New England area, and it also operates a large fleet of TITAN trailers. In this recent article, you can read about XNG securing more customers, and here you can read that it has recently secured a permit to construct its compressor station to enable it to fill its fleet of trailers. Construction for this station is now well under way, and the station should be operational sometime in Q1 2015. The trend is very clear; XNG is expanding rapidly, which again means that a lot more TITAN trailers are needed. Hexagon is Expanding TITAN Production Capacity As part of the Q2 presentation, Hexagon Composites announced that its TITAN capacity is being expanded, and that a second winder would be commissioned during Q3 2014. This will double Hexagon's TITAN tank capacity, and we now understand why, as it is facing exceptional demand for its TITAN products. In 2013, the GDP division generated sales of approx. NOK 370 million. GDP sales during 1H 2014 were NOK 200 million, and sales for 2H 2014 are expected to be strong, so let's assume total GDP sales for 2014 of approx. NOK 450 million. For 2015, I think the GDP division will blow this number out of the water, and if the current trend continues, we could see GDP sales in the NOK 600-700 million range. My estimates for Hexagon Lincoln's revenue for 2015 and 2016 do not reflect such strong growth in the GDP segment. I think the same can be said for the analyst community. I will wait until after Q3 has been released, but future estimates for Hexagon's earnings will have to be revised quite considerably, based on this strong growth in the GDP segment. Summary The Hexagon Composites stock has been bombed to bits in the past 4-6 weeks, and is now trading at levels that I did not think we would ever see again. For people like me, this offers a great buying opportunity, and the recent announcements and articles highlighted above only reinforce my conviction that Warren Buffett's quote has never been more true; now is the time to be greedy and capitalize on people not fully appreciating Hexagon Composites' unique position in an industry that is growing exponentially. Editor's Note: This article discusses one or more securities that do not trade on a major exchange. Please be aware of the risks associated with these stocks. This article was sent to 349 people"
  • Hvem får ret ?

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Det gav genlyd i finanssektoren, da Investeringsforeningen Demetra for 3 uger siden meddelte, at de solgte samtlige aktier og købte Obligationer for pengene. De begrundende det med, at deres investeringsmodel viste, at aktiemarkederne stor overfor en stor nedtur og sandsynligvis en afslutning på forløbet efter finanskrisen i 2007/08. http://www.demetra.dk/ugeoverblikket/forventelig-reaktion-fra-bankoekonomer/ Det undrer mig, at Demetra reagerede, som de gjorde. Jeg vil vove den påstand, at Demetra gik i panik, og fraveg egene principper. Deres tekniske model skal give signaler, der er uafhængige af følelser og irrationel adfærd, men der er intet, der indikerer, at beslutningen er truffet på baggrund af rene tekniske modeller. Markederne faldt kraftigt og flere kortsigtede modeller gik hurtigt i nedtrend, men en afregning af 2007/08 krisen bør måles på langsigtede charts, hvilket også er i overensstemmelse med, hvordan de tidligere har reageret. Og de langsigtede charts vurderes ultimo måneden, altså først på fredag. Og enhver ved, at hvis man bliver grebet af panik, så træffer man irrationelle og ofte forkerte beslutninger. Der kom (altid) et rebund efter et kraftigt kursfald, som man kan bruge til at sælge ud, såfremt at aktiemarkedet ikke er i stand til at genoprette skaden i løbet af måneden. At sælge i panik medfører ofte at man sælger på bunden...før et rebound. Det er irrationelt og dumt. Demetra vælger så samtidigt med salg af alle aktier at investere pengene i Obligationer. Det virker dybt godnat. Det koster en hel del i kurtager og kursskæring at gennemføre en sådan manøvre. Og med et ekstremt lavt renteniveau, så bliver det svært at tjene pengene hjem igen. Kontanter er også en position ! Hvordan kan man iøvrigt backteste en strategi, der ikke bygger på objektive kriterier ? Det så klart for mig, at investeringsmodellen har indikeret, at det kunne gå galt, men der var intet som var bekræftet i indexene. Altså må det være følelserne (frygten for et stort kursfald), der traf beslutningen om at sælge aktier og købe Obligationer. De argumenter, der har været fremført har været kendt i flere år; omsætningen er halveret siden 2007/08, negative divergenser imellem index og RSI på de meeeget lange månedscharts (i flere år) som ligner situationen i 2007/08, at der er mange uligheder i finansmarkederne, at der skal ske en eller anden form for justering og tilpasning. Det er alt sammen kendt viden og har været det længe før oktober kursfaldet. En langsigtet, rationel beslutning træffes på baggrund af de langsigtede månedscharts, og her ser man, at de amerikanske index er tilbage på sporet, at MSCI World ligger på en knivsspids og kan gå begge veje, at DAX sandsynligvis ikke får neutraliseret nedtrenden, men får bekræftet en langsigtet nedtrend. Har Demetra truffet beslutningen på baggrund af udviklingen i DAX, selvom de investerer ca halvdelen af kapitalen i amerikanske aktier ? Mit bud er, at der sker en dekobling imellem USA og Europa. USA vil fortsætte bullmarkedet indtil videre, imens DAX og europa vil gå ind i et bearmarked og recessions scenaria. Pengene vil forlade europæiske aktier til fordel for amerikanske aktier. Jens Balle er blevet tilknyttet demetra, hvilket er interessant, da han altid har været fortaler for en køb-og-behold strategi; ingen kan forudsige udviklingen i aktiemarkedet. http://blogs.jp.dk/hulemaendihabitter/2013/08/01/køb-og-behold-er-stadig-god-latin/ http://blogs.jp.dk/hulemaendihabitter/2013/07/25/fondsbørsen-danmarks-største-forlystelse/ Jens Balle svar på kritikken i medierne; http://www.demetra.dk/ugeoverblikket/ikke-mistet-afkast/ Jeg har stor respekt for Demetra, men i denne sammenhæng er de gået på kompromis med egne idealer. De har valgt den nemme løsning/beslutning truffet med udgangspunkt i tekniske indikatorer (investeringsmodellen), selvom valget (endnu ikke) er bekræftet i chartene. Altså har deres egne holdninger og følelser haft afgørende betydning for beslutningen. Demetra kan stadigt få "ret", men det er ikke det afgørende i dette indlæg. xo33
  • Går jeg glip af udbyttebetaling, hvis jeg sælger nu?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej PI Jeg følger Thorleif Jacksons portefølje helt slavisk, og har derfor købt VALE for noget tid siden. Pludseligt gik det op for mig, at jeg har købt den forkerte VALE-aktie (han har købt Vale S.A. CL 'P' - mens jeg har købt VALE S.A. ADR). Jeg vil nu sælge mine VALE-aktier, og købe TJ's i stedet. Problemet er, at jeg ikke ved om jeg så går glip af mine VALE-aktiers udbytte-betaling, hvis jeg sælger dem nu her lige efter de har aflagt regnskab? Kan PI gøre mig klogere på dette? (Google kunne ikke) God dag derude!
  • H&M - spændende aktie med potentiel modstand

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg fik lige en forespørgsel på H&M. Så lad os tage et hurtigt kig på TA. Aktien har jo taget sig en stor nedtur fra ca. 315 til 270 sammen med markedet. Så fandt den en bund på samme niveau som tidligere og er nu steget flot op gennem 200 dages EMA. Men hvad så nu. Volumeudviklingen ser flot ud og momentuminkatorerne er faldet nok tilbage til, at jeg godt kunne tro, at aktien ville gøre et forsøg på at bryde opad i de kommende dage/uger. Når vi har sådan et signal, som vi mener har en nogenlunde sandsynlighed for at spille ud, så skal vi have et kig på, hvilke modstande, vi kan risikere at støde på. Her kan vi se, at vi har et par tidligere toppe i niveauet omkring 300 (altså kun et par procent væk). Derudover har vi et gap omkring 305-310 som nogen vil vurdere til at være modstand og så har vi den tidligere top omkring 320. Det vil sige at vi over de næste 25-30 point (ca. 10%) har 2-3 større modstandsområder. Et Stoploss vil kunne sættes nede omkring 280 under 200 dages EMA, så vi har altså potentielt 8-30 point op og 12 point ned. Hvis man meget gerne vil have fingre i aktien, så vil jeg anbefale at man går ind med f.eks. 1/3 af det tænkte beløb lige nu. Og efterhånden som modstandende så evt. brydes opad, så kan man stille og roligt lægge til positionen, når den viser styrke (brud op ved gerne ved stor omsætning). ps. nogen vil se en potentiel Skulder-hoved-skulder formation med en neckline omkring 270-272. Men jeg vil ikke afvente et fald helt her ned, før jeg ville gå ud. Men brydes dette niveau, er det i hvert fald et stærkt salgssignal. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70120_HogM.png]
  • Millionærklubben med laksetema

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg var inviteret ind for at opdatere lytterne omkring situationen i laksesektoren i dagens udsendelse. Selskabsspecifikt kom jeg omkring Schouw og datterselskabet Biomar, som producerer fiskefoder, Marine Harvest, Bakkafrost og Griegg Seafood. Vi nåede også at runde biotek. Her snakkede vi om Veloxis, Genmab, Bioporto og Chemometec. http://arkiv.radio24syv.dk/video/10506876/millionaerklubben-03-11-2014
  • NAT and NAO are two completely separate companies.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Nordic American Tankers Limited (NYSE:NAT) and Nordic American Offshore (NYSE:NAO) are two completely separate companies. Hamilton, Bermuda November 4, 2014 The recently established company, Nordic American Offshore Ltd (NAO) announced October 20, a dividend of $0.45 per share for the 3rd quarter 2014. The payment of dividend is expected to take place on or about November 21st to shareholders of record as of November 7, 2014. The Company released its 3Q2014 earnings report October 30, 2014. NAO is owning and operating 10 offshore supply vessels. http://www.naoffshore.com/ Nordic American Tankers Limited (NAT) declared a cash dividend of $0.14 per share on October 7, 2014. The record date was October 22, 2014 and payment date is on or about November 5, 2014. The report for the 3rd quarter 2014 is expected to be announced before NYSE opening Monday November 10, 2014. NAT is owning and operating 22 Suezmax tankers that can load one million barrels of crude oil. http://www.nat.bm/ NAT owns 17.1% of NAO. In summary, NAT and NAO are two completely independent companies. Contacts: Scandic American Shipping Ltd Manager for: Nordic American Tankers Limited P.O Box 56, 3201 Sandefjord, Norway Tel: + 47 33 42 73 00 E-mail: [email protected] [image: 70110_NAT.jpg] [image: 70110_NAO.png]
  • Udsigt til store udsving

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Vi er i en svær investeringstid lige nu. Det er et potentielt vendingsområde for den lange bull-trend, hvilket potentielt kan give os nogle meget store udsving i kurserne. Retningen i markedet er ikke 100% entydig, men de kommende uger ser jeg dog et købspres, som formentlig vil betyde højere kurser. Men det bliver ikke i én lige stigning, og det bliver langt fra alle aktier, der kommer til at deltage i stigningerne. Giv endelig jeres mening til kende. Er I enige, uenige eller har I spørgsmål til videoen så skriv endelig. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=3FgD0_1Hqd4&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • Kunne vi forudsige Veloxis-faldet med TA?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har fået et par spørgsmål angående Veloxis, som jo tog sig en enorm tur ned i går pga. en udskudt godkendelse (tror jeg det var). Aktien var på et tidspunkt i går nede med 50% og endte med et minus omkring de 30%. Nu spørger flere af jer så: Kunne jeg have set det med Teknisk Analyse? Og hvad siger TA at man skal gøre nu? Svar på spørgsmål 1: Nej Svar på spørgsmål 2: ? En af grundende til at jeg ikke køber en Aktie op til FDA-godkendelser, regnskaber osv. er netop for at undgå disse udsving. Der er intet i TA der før faldet antyder et stort fald. Af og til kan man i aktiekursen se, at "nogen må have vidst noget", men ikke i dette tilfælde. Når disse store ryk sker, så er TA ikke specielt brugbart. Heller ikke til at forudsige fremtidige kurser. I de kommende dage og uger skal investorerne nu til at finde ud af med dem selv, hvad de dårlige nyheder betyder, og hvad en ny "fair pris" vil være. Når dette er ved at have fundet et fornuftigt leje, kan man så evt. benytte TA igen. Men man skal sikre sig en vis volume for at få valide signaler. Men dette bringer til en helt anden snak i forbindelse med risikostyring. For mig er den største del af TA faktisk hele den del, der har at gøre med risikostyring. Dvs. hvor stor en del af min formue må placeres i én Aktie, beregnet ud fra, hvor jeg sætter mit stop-loss m.m. Dette vil i Veloxis tilfælde betyde, at jeg ikke ville have investeret mere end 5-10% af min formue i en volatil Aktie som Veloxis. Med 10% i denne Aktie og et fald på 30% ville dette kun have forårsaget et samlet porteføljefald på (10 x 0,3) = -3%. Dette er selvfølgelig træls, men ikke katastrofalt. Så når jeg arbejder med TA er en stor del af det, at jeg inden jeg går ind i en Aktie, ved jeg altid præcist hvad jeg risikerer, hvor mit stop-loss er osv. Dette kan selvfølgelig forrykkes med massive fald som i Veloxis i går. Men det gør, at jeg aldrig risikerer 20, 30 eller 50% fald i min samlede portefølje. Men dette er blot lidt risikotanker på en kold efterårsdag. mvh Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70088_Veloxis.png]
  • Var det så den korrektion?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg tror jeg er blevet spurgt om følgende spørgsmål 25 gange den seneste uge: "Var det den korrektion? Eller skal vi videre ned?" Jeg har et nogenlunde gæt på ovenstående spørgsmål. Se med i videoen her, hvis du vil høre min vurdering af markedssituationen. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=ptSwShu_YSg&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • Guldkorn fra dagens aktiesnak-chatten på Proinvestor

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Chatforløbet skal læses nede fra: 30/10 15:48 af Spekulant.dk Warren Buffett ville have opnået vanvittige (udover de i forvejen ekstremt flotte) afkast hvis han havde sat sig lidt ind i IT-sektoren, mener stadig Apple ville have været en Warren Buffett-klassiker; IT-aktiernes Coca Cola og lidt til... 30/10 15:47 af Spekulant.dk Apropos IBM, har en gammel 100 stk. Aktie hængende på væggen fra 1957; måske skulle Warren Buffett været gået ind i aktien dengang i stedet? 30/10 15:45 af investor1989 først de senere 2-3 de er gået ind i cloud, emm management og lignenden 30/10 15:44 af investor1989 enig. jeg tænker mere at IBM jo på det tidspunkt ikke rigtigt var en IT/internet virksomhed med reelt mere end produktionsvirksomhed. Køber en masse kombonenter og sætter dem sammen i en kasse så det bliver til en computer ret simpelt 30/10 15:42 af Spekulant.dk Ok, det ligner bare ikke Warren Buffett selv at gå ind i IT. Det er vel lidt imod hans: "Don't own what you don't understand"-filosofi; men muligt regnskabstal m.v. bevirkede at han så IBM som en god case. Tesco undrer det til gengæld ikke han gik ind i, det ligner mere en Warren Buffett-klassiker, selvom han var uheldig med den. 30/10 15:35 af investor1989 De har sat 2 porteføljemanagere TED og Todd som hver administrerer 6 mia . $ for berkshire. Jf. warren har de begget lavet gode afkast i de seneste år. Det er de aktier han selv har valgt som har underperformet , læs tesco, ibm etc. 30/10 15:34 af investor1989 berskshire har så løbende købt op i markedet og ejer vidst 8-9% nu 30/10 15:34 af investor1989 det er faktisk forkert spekulant. Warren købte aktierne i IBM (ca. 6%) i en rettet Emission i IBM og han fortalte selv om dispositionen i sit aktionærbrev 30/10 15:33 af Spekulant.dk Det bliver nok enormt svært at finde en eller flere personer med det samme investeringstalent når Warren Buffett engang trækker sig eller går bort, så vel tvivlsomt om selskabet kan blive ved med at performe bedre end markedet, selvom der trods alt fortsat er en del kvali i Berkshires PF. 30/10 15:32 af Spekulant.dk Udvælgelse af investeringskandidater i Berskshire bliver i stigende grad nok også uddelegeret til andre i selskabet; tvivler umiddelbart på at det var Warren Buffets egen idé at der skulle købes op i IBM, men han har vel sagt go' til idéen da den blev forelagt. 30/10 14:55 af investor1989 problemet med warrent buffet er at han er blevet alt for stor (berskshire).. Han har jo reelt kun maks 100 selskaber i hele verden tilbage han kan investere i... Herudover tror jeg også han har fået lidt andre livsprioriteter og ikke dedikerer helt samme energi til det hele mere 30/10 14:32 af Spekulant.dk Interessant med de slovakiske virksomhedsobligationer, der skal nok ligge flere af den slags muligheder rundt omkring i Østeuropa. 30/10 14:31 af Spekulant.dk Jeg synes Warren Buffett er faldet lidt af på den på det seneste med uheldige opkøb i Tesco og IBM; havde burde (når det endelig skulle være IT) have snuppet nogle AAPL isf. IBM, det havde der været mere Value i uanset at MCAP i Apple er enorm. 30/10 14:21 af Spekulant.dk Amazon har jeg heller ikke meget fidus til længere; muligvis en af de mest overvurderede større selskaber i USA selvom selskabet i forvejen har fået en del stryg i år. Der ligger næppe heller nogen opkøbsrisiko i AMZN, det skulle da lige være hvis BABA synes selskabet blev for billig på et tidspunkt; men der er nok et stykke vej endnu... 30/10 14:18 af investor1989 men de har en solvens på 80% og mere cash on hand end de har gæld, de holder alle deres rentebetalinger på obligatioerne... Jeg kan godt lide warren buffetts tankegang. Risiko er ikke at gøre noget farligt ekstremt, risiko er ikke at vide hvad det er du gør 30/10 14:17 af investor1989 Jeg har også købt nogle virksomhedsobligationer i et firma fra Slovakiet der udløber om 15 måneder og giver en effektiv rente på 32% pr. år pt. Obligationerne er pisse billige fordi et af koncernens søsterselskaber er gået konkurs og at de er fra østeuropa.... 30/10 14:15 af investor1989 jeg har også gjort det samme med Amazon. Men der solgte jeg call optioner med en lav strike (100-150) og købte call optioner med høj strike 300-350 for at hedge min upsiderisiko hvis den gik mod himlen 30/10 14:14 af investor1989 Det er jo den risiko man løber spekulant 30/10 14:14 af investor1989 ja jeg shortede den som CFD 30/10 14:11 af Spekulant.dk Ser lige at man kan købe bear Opera ETN'er i Norge; var jeg faktisk ikke klar over. Har du shortet den via Saxo Bank? 30/10 14:06 af Spekulant.dk Enig i1989; for langt de fleste privatinvestorer kan det over tid næppe betale sig at jagte gevinster i den slags aktier. Alligevel modigt at du tør ligge dig short i f.eks. Opera; uanset at MCAP virker temmelig pebret er der jo risiko for at f.eks. YHOO, MSFT eller andre større aktører synes den er værd at overtage. 30/10 13:35 af investor1989 Derfor køber jeg aldrig high growth high P/E stocks. Ved den mindste negative overraskelse får de tæsk: (link) 30/10 13:33 af investor1989 Godt at være short i Opera Software.. Ned med 13% 30/10 12:46 af MHE E
  • HEXAGON tilbage på sporet

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Ved forrige kvartalsaflæggelse guidede selskabet lidt negativt på ordretilgangen i USA. Det betød at mange investorer solgte ud af aktien. Nu ser vi så med dagens kvartalsrapport, at udsalget var en overreaktion. Disclaimer: Jeg har aktier i selskabet. "HEX:60M FØR SKATT I 3.KV 2014 (35) 08:46 Oslo (TDN Finans): Hexagon Composites fikk et resultat før skatt på 60 millioner kroner i tredje kvartal 2014, mot et resultat på 35 millioner kroner i samme periode året før. Det opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag. Driftsresultatet ble 55 millioner kroner (41), av driftsinntekter på 349 millioner kroner (339). Styret i Hexagon venter at selskapet samlet sett vil opprettholde marginutviklingen ut året og ser fremover mot en fortsatt positiv virksomhets- og markedsutvikling. Selskapet opplyser at salgsvolumet i det amerikanske tungtransportmarkedet ventes å bedres i fjerde kvartal. De fundamentale markedsforholdene forblir gunstige og styret har ikke endret synet om positive langsiktige utsikter, opplyses det i kvartalsrapporten". ØT, [email protected] TDN Finans, +47 22 00 11 55
  • Er vi ved en skillevej ?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Spændende udvikling i markederne. Måske vi står overfor en dekobling imellem USA og europa. USA har netop afsluttet QE programmet, imens europa (ECB) langt om længe er ved at komme op i gear. Europa er 2-3 år bagefter USA. Værksen er fortsat relativ høj og (u)stabil i store dele af EM, dog er rusland hårdt ramt pga. Ukraine og prisfaldet på olie. Mit bud er, at USA vil fortsætte opad i et langsomt og adstadigt tempo. at dele af europa vil gå i recession med Tyskland i spidsen at det også vil påvirke de defensive danske aktier (der pt. er verdens dyreste) at EM vil få 7 gode år, da de har et godt udgangspunkt og pt de billigste aktier i markedet at Rusland vil komme igen om 2-3 år xo33
  • Stærkt regnskab fra Bakkafrost

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Link til regnskab og præsentation: http://www.hegnar.no/bors/artikkel523472.ece
  • Gode til introduktion til aktie verdenen?

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej alle, Jeg har gennem et års tid eller to gået rundt med tanken om, at investere nogle penge i aktier. Mit kendskab hertil er ikke særligt indgående, men interessen er stor. Af to årsager finder jeg investering i aktier interessant. Den første årsag er ret åbenlys, jeg vil selvfølgelig gerne se mine penge yngle og på den måde tjene nogle penge. Den anden årsag, som jeg forestiller mig ikke, at være ene om, er selve "spillet" omkring det, at investere i Aktie. Det virke interessant, at bruge mine analytiske evner, følge udviklingen i forskellige virksomheder, markeder, kurser etc. Den del tiltaler mig også meget. Jeg har i sinde, at starte med en 15-25.000 kr, ikke i én virksomhed, men som en startsum. Mit spørgsmål er derfor følgende. Hvordan kommer jeg i gang? Hvilke ting SKAL jeg sætte mig ind i som minimum, før jeg investerer min første krone? Er der nogle tilladelser, værktøjer el. lign. jeg bør kende til og sætte mig ind i? Jeg er ikke interesseret i, at lave investeringer, der giver et sikkert afkast om 2-3 år, men vil gerne tage en kalkuleret risiko i det omfang det er muligt. Sagt på en anden måde, vil jeg gerne kunne være aktiv omkring min investeringer et par gange om ugen. Al erfaring, gode råd etc. vil blive værdsæt.
  • Nordbank eller Spar Nord bank

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    DarvinD
    Den mulige fusion mellem Nordjyske og Nørresundby bank er temmelig forkølet og slet ikke værdiskabende. Der er forsvindende lidt vision i det og de går slet ikke til vaflerne. Uanset om de så gjorde vil banken fortsat være for lille og blot et opkøbsmål. Spar Nord bør helt klart overtage/ fusionere begge ind. Dette eller en blokering for det nuværende oplæg - bør være strategien. De skal ikkelade dem udføre dette pauvre stunt. Såfremt SN overtager kan de i den grad frembringe synergier der vil noget, både på adm siden og i filialnettet. Det kunne give en klar stigning i spar Nord aktien. Der kan være meget mere synergi i det end der var ved Spar bank fusionen. De skal dog virkelig gå til vaflerne
  • Ingen har så travlt som en død laks

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Logistikken i laksesektoren er imponerende. Nu også indenfor flyfragt. Her regnes Indien som et kommende marked. http://www.ilaks.no/omsatte-for-365-millioner-pa-flyfrakt-av-laks/
  • Proinvestors nye forum-struktur

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Vi kommer hermed med en opdatering af vores forum-struktur. Den nye forum-struktur kan ses via følgende link http://www.proinvestor.com/debat og den gamle forum-struktur vil stadig være aktiv i en periode, således at der vil være en overgangs periode, hvor vi kan modtage feedback og få rettet til. Baggrunden for opdateringen er at gøre det nemmere for brugerene, da der var for meget klikken ind og ud af trådene, samt at den nye struktur gerne skulle give et bedre overblik. Følgende ændringer er foretaget. Der er tilføjet en trådoversigt i venstre side af forummet. Med den kan man med 1 klik hurtigt bevæge sig videre til næste tråd. Trådoversigten viser information omkring hvor mange nye indlæg der er i en tråd, hvornår der senest har været aktivitet og antal svar. Selve visningen af en valgt tråd er flyttet til højre side. Fjernede elementer. Der er fjernet sortering af debat indlæg, (nyest, egne, bedste og ulæste). Linkedin share knap er fjernet. Sortering på markeder (US, Danmark, Norge og Sverige) er fjernet. Kategorier er fjernet. Hvis nogen brugte disse funktionaliteter og savner dem, så vil vi meget gerne høre om det. I selve trådstrukturen er der tilføjet en velkomstside, som vises når der ikke er valgt en tråd, samt reklamerne inde i selve debat strukturen er fjernet. Antallet af debattråde som vises er sat op til 50 fra 25. Link til både den nye og gamle debat kan findes under menupunktet "Debat". Feedback modtages enten her i tråden eller på [email protected].
  • ECB stresstest

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Resultatet af stresstesten kan findes her: https://www.ecb.europa.eu/ssm/assessment/html/index.en.html Følgende banker bestod ikke (25 ialt): Italien (9): Monte dei Paschi di Siena Veneto Banca Banco Popolare Banca Popolare di Milano Banca Popolare di Vicenza Credito Valtellinese Banca Popolare di Sondrio Banca Popolare dell'Emilia Romagna Banca Carige Grækenland (3): National Bank of Greece * Piraeus Bank Eurobank Ergasias Cypern (3): Bank of Cyprus Hellenic Bank Co-operative Central Bank Slovenien (2): Nova Ljubljanska Banka * Nova Kreditna Banka Maribor * Belgien (2): Dexia * AXA Bank Europe Portugal (1): Banco Comercial Português Irland (1): Permanent tsb Spanien (1): Liberbank Tyskland (1): Münchener Hypothekenbank Østrig (1): Österreichischer Volksbanken-Verbund Frankrig (1): C.R.H. - Caisse de Refinancement de l'Habitat *: Forventes ikke at skulle rejse kapital, da restrukturering mv. allerede er igang.
  • Egoets betydning for vores resultater

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har skrevet et blogindlæg om emnet: http://hammerinvesting.wordpress.com/2014/10/22/ego-protection-a-source-of-major-mistakes/ Holdninger og kommentarer er velkomne.
  • D/S Norden - nedturen er intakt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg fik lige en forespørgsel på DS Norden. Aktien er i en meget veldefineret ned-trend. I niveauet omkring 160-165 ligger der modstand fra både den tidligere bund og den nedadgående trendlinje. volume (VZO) viser en forbedring, og dette kan være starten på en bedring i aktien. Men dette ved vi ikke før både pris og volume bekræfter hinanden. Den korte StochDmi er overkøbt (antyder en modstand mod optur) og den mellemlange momentumindex ser også ud til at være ved at vende nedad. Hvis vi sammenholder dette med markedsanalysen (se denne uges video), så ser vi en tendens til at markedet snart får et lille tryk mere nedad. Og når vi så ser en Aktie en Aktie, der også har modstand ovenover, så vil det blive svært for kursen at bevæge sig opad for alvor. Selvfølgelig kan der komme regnskabsoplysninger eller andre nyheder, der ophæver disse formationer, så dette er udelukkende et kig på den generelle markedspsykologi. Jeg ville personligt ville jeg ikke købe aktien, og hvis jeg ejede den, ville jeg måske endda overveje et salg. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70022_DSNorden.png]