Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Ingen grund til at ryste på hånden ved køb i laksesektoren.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "LAKS:SER FORTSATT STERK KURSUTVIKLING FOR OPPDRETTSAKSJER- MOLNES 15:37 Oslo (TDN Finans): Tross rekordhøye aksjekurser, tror forvalter Jann Molnes i Holberg Fondene det er ingen grunn til at investorer i oppdrettsnæringen skal ha høydeskrekk. Laksoppdrettsaksjene på Oslo Børs har hatt en kraftig oppgang de seneste årene og er nå nær sine høyeste nivåer noensinne. Molnes, som er n av to forvaltere i sjømatfondet Holberg Triton, tror børsverdien på oppdrettsselskapene vil fortsette å stige. -Det er en veldig stabil etterspørselsvekst etter sjømat globalt samtidig som tilbudsveksten er gitt. Jeg mener ikke dette er fullt ut priset inn, sier han til TDN Finans. Han sier at lakseselskapene historisk sett har vært priset som råvareaksjer, noe han mener blir galt. -Råvareaksjer skal ha lave multipler fordi du ikke har kontroll på prissvingningene og vet aldri når ting endrer seg, sier han. Han mener sjømataksjer er mye mer stabile enn dette. -Sjømatnæringen har god diversifisering, både innen marked, produkt og volum og har dessuten veldig sterke balanser. Det er fortsatt et arbeid å gjøre innen biologien, men potensialet er kjempestort, sier han. Han medgir at norske oppdrettere kan være sårbare for en sterkere norsk krone, men viser til at dette samtidig vil innebærer at innsatsfaktorene i dollar faller. Frkostnader er den klart største kostnadsposten til oppdretterne. -Vi må samtidig huske at kostnadsnivåene de siste 18 månedene har vært eksepsjonelt høye. NRS hadde for eksempel kostnader på 45 kroner kilo på Sør-Norge. Det er ikke reelle kostnader, men engangseffekter som vil falle etter hvert, sier Molnes. Han viser til at Bakkafrost i dag sa at de kan inngå forward-kontrakter på 52 til 55 kroner kiloen. -Det er et eksepsjonelt høyt nivå. Med slike priser har næringen en pris/inntjeningsforhold på 7-8. Det er billig, sier han. Oppdrettsselskapet Molnes har mest tro på er Bakkafrost, som han mener har store, varige konkurransefortrinn overfor andre oppdrettsselskaper. -De har veldig gode forhold for oppdrett på Færøyene, hvor de har femti prosent av lisensene og produserer 70 prosent av fisken. De har kontroll over 14 fjordsystemer. I Norge er det ingen aktører som eier en fjord alene, sier Molnes. Han viser samtidig til at Bakkafrost er vertikalt integrert og produserer alt laksefret selv. -Bakkafrost vet nøyaktig hva de putter i fisken sin. Det setter kjøkkensjefer rundt omkring i verden pris på og det bidrar til å gjøre produktet deres attraktivt, sier Molnes Holberg Triton har også kjøpt aksjer i Marine Harvest, Lerøy Seafood, Austevoll Seafood og Salmar. Norway Royal Salmon (NRS) og Grieg Seafood har de imidlertid ennå ikke investert i. Molnes sier de har slitt litt med forretningsmodellen til NRS og Grieg. -Det er mye som fungerer bra i begge selskapene og den siste tiden har de blitt løftet av de høye lakseprisene. Samtidig ønsker vi å se en god utvikling over lengre tid før vi investerer i de selskapene, sier han. Molnes viser blant annet til at NRS har hatt problemer med å oppnå volumvekst, mens Grieg har hatt for små enheter og manglet kontroll på biologien. -Men nå ser vi at Grieg har tatt tak i dette, så forhåpentligvis blir det bra fremover, sier han.." [email protected] TDN Finans, +47 21 95 60 70
  • Beowulf mining

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Nogen som har noget nyttig kendskab til beowulf mining,, går og overvejer at købe lidt aktier i dem
  • Udbytteskat på Bakkafrost

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Hej Tænker at mange af jer herinde har Bakkafrost i porteføljen, og således lige har fået udbytte. Jeg selv er blevet trukket 35 % i udbytteskat, og Nordnet meddeler, at jeg selv skal søge refusion. Er der nogen der har erfaringer med dette arbejde, og i givet fald hvor meget skal jeg søge tilbage? Det fulde beløb eller?
  • "Sell in may and go away"

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Der er sikkert flere af jer, som før har hørt udtrykket "Sell in may and go away". Men hvor stammer dette fra? Hvorfor siger man det, og er der rent faktisk noget i det? Læs med i indlægget her når jeg fortæller, hvorfor man typisk siger det, og hvad man kan bruge det til? Udtrykket stammer helt tilbage fra gamle dage, hvor brokerne dengang gik på ferie i starten af maj og ikke kom tilbage før St. Leger's Day. Den gang var sæsonen sidste hestevæddeløb på denne dag, og brokerne holdte typisk ferie ind til da. Derfor døde markederne hen i perioden. Dette er dog ikke tilfældet i dag. Men vi ser lidt samme reaktioner på markedet i sommerperioden. Hvad der helt 100% ligger bag er svært at sige, men et bud ville stadig være at fordi folk begynder at gå på sommerferie, så begynder markederne at miste volumen og mange gange får vi korrektioner i denne periode. Går vi tilbage til 1950 viser statistikken faktisk Dow Jones Industrial Average kun har givet et afkast på sølle 0.3% i gennemsnit, i mellem maj og Oktober. I perioden mellem november til april, da giver indekset et gennemsnitligt afkast på hele 7.5%. Læs hele indlægget på bloggen: http://www.egsvang-trading.dk/blog/sell-in-may-and-go-away
  • Overtagelses bud på Exiqon

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej Vi er 3 Exiqon aktionærer som er gået sammen i en gruppe for at opponere imod et salg af Exiqon til Qiagen for 18 kroner per aktie, hvilket vi mener er for lidt. Vi har derfor lavet en hjemmeside som skal belyse hvorfor vi mener det. Dette ved at linke til regnskaber, analyser og udtalelser fra ledelsen det sidste års tid. Samtidigt kan dem som er enige i et nej vælge at indtaste antal aktier i deres besiddelse, så vi på den måde kan få et øjebliksbillede af hvor stor en procentdel der er enige. Vi håber at de som måske endnu ikke har besluttet sig for ja eller nej, på siden finder fakta som måske kan hjælpe dem til det. Da vores intentioner er at følge hvor mange nej stemmer der tentativt bliver afgivet er det ikke muligt på siden at stemme ja. Siden kan findes på www.Exiqongruppen.dk Vær opmærksom på at de indtastede aktier måske først tælles med efter nogen timer. Venlig hilsen Henningmaria, Aya1270 og Makingmoney
  • Generel diskussion for fingerprint teknologien

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Generel diskussion for fingerprint teknologien og hvor den er i dag. Kan den føre til en udvanding af den gamle "PIN-kode" på mange platforme eller hvad fører det til? Pt er teknologien er på vej til at blive mainstream eller must have i telefonen som frontcameraet blev for få år tilbage da alle pludseligt skulle tage selvfies. (tak til snapchat for det.) Hvorfor er det ved at blive mainstream? jeg mener det er fordi at alle vores betalingskort er på vej til at blive til rå APP's så snart der er styr på sikkerhedsformaliteterne. Men hvornår er der så styr på sikkerheden? Det vil jeg mene der er når der findes adgangskode eller PIN-kode. En hurtig adgangskode er altså også dit fingerprint. Ganske vist kan dit fingerprint kopieres som nogen vist også har vist et sted der ude på internettet, men hvis du ringer til banken og får en ny aktiveringskode til din betalingsapp kan din stjålne telefon ikke længere bruges med en kopi af dit finger print. Der ud over er det væsentligt mere besværligt for tyven og derfor mere sikkert. Jeg er også overbevist om at de så kaldte kundekort også med tiden bliver til en app. Dermed ser jeg ideen om smartcards fald fuldstændig til jorden. Der ud over findes der stor spekulation i hvornår fingerprint teknologien finder vej til biler eller døre? Og her må jeg igen sige at jeg tror at disse finder vej ind i telefonen til Apps. dog tror jeg der kommer til at gå meget lang tid inden vi ser dette. Men hvis ser på scenariet er det igen sikkerheden på din smartphone der er i spil. Jeg har selv en Sony Z5 Compact med en FPS1145 sensor fra Fingerprint Cards AB. Hvis mine fingre er de fugtige virker sensoren ofte ikke og jeg skal alligevel indtaste min PIN-kode. Omvendt har selv sensoren da sat den gennemsnitlige "adgangstid" ned for mig i forhold til at have brugt PIN kode konstant. Men hvis man kigger på det i dag og man snakker om at putte teknologien i betalingskort så skal en hvis % af brugerne alligevel indtaste en PIN-kode i supermarkedskøen. Fingerprint Cards mener selv at deres FPS1145 skulle kunne klare en våd finger men min oplevelse må altså siges at modsige dette. Nogen der har prøvet deres 1155? Pt har de også en fane med deres "behind surface sensor" på hjemmesiden. Jeg formoder den kommer til at virke ligeså godt som de nuværende, og at deres kamera teknologi bliver bedre således de over tid, bliver bedre til at genkende fugtige fingre. Ovenstående omhandler touch sensortypen, men der findes og swipe sensorer og area sensorer som man kan se. http://www.fingerprints.com/products/ Der skal ikke herske tvivl om at jeg tror det er touch eller behind surface sensorerne jeg ser en vækst fremtid for, og her leverer fingerprintcard varen pt. Next Biometrics er fornyligt kommet på banen med deres bud på en fingerprint sensor der er fleksibel og strømbesparende nok. IDEX har jeg ikke kigget så meget på men jeg må indrømme jeg griner lidt når jeg ser deres video på forsiden af hjemmesiden. Deres smartcard er da komplekst at bruge, når man først skal tænde sit kort for derefter at skulle bruge deres swipe sensor. Dermed har NEXT måske lige overhalet IDEX? Jeg ved dog ikke hvor IDEX står i forhold til deres smartphone sensorer. Er der nogen her der har kendskab til dette? Der ud over er der frygten for at andre konkurrenter kommer med bedre eller billigere enheder. Det store spørgsmål er jo om det bare er en midlertidig gemik som 3D-fjernsyn og nu også curved-fjernsyn. Jeg er overbevist om at det ikke er, og at touch sensorer er vejen frem og ikke de der swipe sensorer. Tilbage er der så "area" sensorerne som skulle kunne levere et bedre billede men bruger mere strøm samt fylder mere hvis jeg har forstået det korrekt. Disclaimer: jeg har selv aktier i Fingerprint Cards men har solgt mine NEXT da jeg fik chancen for at komme ud i ca. 0% tab. Håber at få en en god diskussion igang. Hvor ser i vi bevæger os hen? Jeg hører også gerne fra folk der ikke tror på det hvis de kan argumentere for hvorfor.
  • Analyse af Dow Jones

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I dette indlæg skal vi tage et kig på det amerikanske indeks Dow Jones, som indebærer de 30 største aktier i USA. Analysen vil gå over hvor jeg tror markedet skal hen det næste stykke tid, den handel jeg lige har taget, og ikke mindst forklare hvorfor. Så følg med hvis det har interesse. Dow Jones har i de sidste par måneder kun haft en retning og det har været op ad. Ja faktisk har indekset kørt op siden årsskiftet. Efter min mening er det en optur som nu har stået på i rigtig lang tid, og uden nogen former for korrektioner. Det ser jeg ikke helt positivt på i de næste par uger og måske måneder. Jeg tror desværre at opturen for nu er ved at være ovre, og derfor har jeg foretaget en short position i Dow Jones indekset. Som billedet her viser, så har vi nu ramt et niveau vi tidligere har haft store problemer med at bryde igennem. Niveauet omkring de 18150. Det har vi faktisk testet hele 8 gange uden succes. Og tidligere har vi nærmet os området, men nåede aldrig helt derop. Læs hele analysen her: http://www.egsvang-trading.dk/blog/analyse-af-dow-jones [image: 74624_Skaermbillede_2016_04_29_kl._15.43.55.png]
  • Derfor falder dine aktier 50% snart

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Man møder af og til folk der prøver at overbevise en om at aktiepriserne, boligpriserne og sågar lønninger er inde i en stor boble, der kan eksplodere når som helst. Man møder også folk der har den modsatte holdning, og nu hvor aktierne har steget voldsomt de sidste 6-7 år er denne gruppe ofte større. Men sjældent møder man folk der har gidet at sætte sig ind i tingene og undersøge de historiske fakta. For det er svært at spå om fremtiden, men vi kan alle lære af fortiden når vi forsøger at gætte. Derfor er her et kig ind i fortiden. Denne undersøgelse startede ud med en simpel tese: aktiemarkedet, boligmarkedet og lønninger følger hinanden i symbiose, og ved at se på afvigelser i udviklingen kan vi prøve at identificere overkøbte og oversolgte situationer. Jeg har fundet data tilbage fra 1992-2015 på boligmarkedet, lønudvikling og aktiemarkedet. Data er vist i vedhæftede graf. Interessant nok holdt min tese fuldstændig stik i årene fra 1992 til 2012. Lønudviklingen ligner nærmest en perfekt trendlinje på både C20-indekset og boligpriserne igennem alle 20 år. Hver gang der har været en afvigelse har det kunne bruges som en forudsigelse for de store korrektioner der har været på aktiemarkedet og boligmarkedet. Eksempelvis har aktiemarkedet store udsving omkring 1999-2002 samt 2005-2009, men kommer ned på niveau med lønudviklingen igen fra 2009-2012. Men fra 2012 stikker aktiemarkedet så fuldstændig af igen, og frakobler sig helt de andre indekser helt frem til i dag. Spørgsmålet her er så om/hvornår vi ser det store fald som bringer markedet tilbage til de andre indeks? Boligmarkedet ligger meget stabilt frem til 2004 hvor det går op i en større boble der gradvist aftager i årene 2007-2012 for så at følge lønningerne igen. Snakken om boble på boligmarkedet i København har altså ikke meget over sig. Man kan se sammenhængen mellem de 3 indeks som tilfældig og tro at dekoblingen er kommet for at blive. I det tilfælde skal man nok ikke frygte for sine aktier, men jeg vil mene at 20 års nærmest perfekt korrelation ikke kan være tilfældig. Hvis der er nogen der mener noget andet, så vil jeg gerne høre argumenterne. Hvis man ser udviklingen de sidste 4 år som en afvigelse der skal korrigeres igen, så ser jeg 3 muligheder for fremtiden: vores lønninger i Danmark eksploderer samtidig med en helt uventet vækst i økonomien, og det smitter af på boligpriserne imens aktiemarkedet står i stilstand. De danske aktier falder omkring 40-50% over de næste par år imens husprisene og lønningerne står mere eller mindre stille. Aktiemarkedet går igennem en lang årrække med udsving men stilstand i prisen imens lønninger og boligpriser stiger i et stabilt tempo indtil de 3 indeks mødes igen. Baseret på historisk data er et prisfald på 40-50% på aktier helt normalt (se 2000-2002 og 2007-2009), så det er helt sikker det scenarie (2) jeg tror mest på. Spørgsmålet er ikke OM det kommer men HVORNÅR det kommer. Når man ser på grafen burde det være tydeligt for enhver hvad de næste par år byder på, og det bliver ikke kønt. Derfor: sælg dine aktier, frygt ej for boligmarkedet og sig til chef at du har fortjent en lønforhøjelse - det er trods alt det du kan regne mest med. Om grafen: Jeg kunne have lavet den logaritmisk for ikke at overdrive aktiestigningen, men det er ikke væsentligt for at læse den korrekt. Jeg har brugt parcelhustal for København, men billedet er stort set det samme hvis man ser på lejligheder i Kbh. Hvis man ser på boliger for hele landet ligger vi lidt under lønindekset, men de følges meget godt ad alligevel, så det gør ikke en stor forskel. Jeg kan have lavet fejl, så som altid: stol ikke blindt på mig eller nogen andre, men gør dit eget hjemmearbejde. Jeg hører gerne på feedback da dette indlæg blot er oplæg til rekleksion og diskussion. [image: 74543_bolig_vs_aktier_kbh.jpg]
  • upcoming biotec

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Som emnet antyder, vil jeg meget gerne ind på biotec markedet, og er derfor åben for forslag til upcoming tecfirmaer, der ku være værd at kigge lidt nærmere på. Tak på forhånd
  • ANOTO i bundformation?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    zehranZ
    Jeg har haft kig på ANOTO, som jeg synes er interessant på nuværende niveau. Jeg indrømmer blankt at det udelukkende skyldes det fald, som aktien har taget, efter deres ekstraordinære generalforsamling d. 23 marts, hvor de besluttede at lave en aktieemission på 160 mil. SEK. Det halverede Anotos kurs fra 0,80 kr til de 0,42 kr, som den ligger i nu. Den samlede antal aktier som ANOTO har er nu 1.066,19 Millioner aktier, men jeg kan ikke se den pris som nyemissionen er sket til? Jeg synes umiddelbart (i mangel af indgående kendskab til ANOTO) at det er et stort fald, i forhold til en relativt beskeden aktieemisssion. Derfor tænker jeg om der der mere bag det, end som så? Jeg kan se at de professionelle, der allerede har aktier i selskabet, sammen med bestyrelsen, har valgt at tegne nye aktier til en attraktiv emissionspris. Hvilket jeg ser som positivt. Jeg har allerede købt i 0,39 kr og det er udelukkende sket ud fra min egen teknisk analyse vurdering, som I kan se her: http://www.tradedesk.dk/engine/report.php?stockid=140&stockname=ANOT.SE Er der nogle kloge hoveder her på proinvestor, som kender ANOTO og har en holdning til selskabet, så vil jeg meget gerne høre hvad I mener Det er altid godt med lidt fundamental viden ved siden af teknikken. På forhånd mange tak. Uddrag fra ANOTOs hjemmeside: -- In order for Anoto to improve the Company's strategic focus and to be able to fully deliver on the current business plan, the Board of Directors has decided to change leadership and to appoint Joonhee Won as an interim CEO. Stein Revelsby will leave office with immediate effect -- Rights issue of approximately SEK 160 million, before issue costs, with preferential rights for shareholders in Anoto -- The rights issue is fully underwritten by a combination of large shareholders in Anoto, Carnegie Investment Bank AB (publ) ("Carnegie") and external investors -- The proceeds will be used to pay short term liabilities as well as to strengthen the Company's financial position to be able to deliver on the current business plan -- The complete terms for the rights issue, including subscription process, are expected to be announced on or about April 21, 2016 -- Until the proceeds from the rights issue is available, Anoto has entered into a short term loan agreement with a Swedish bank to be able to draw on a credit facility of up to SEK 20 million -- The rights issue is subject to approval by the Extraordinary General Meeting on April 27, 2016 and provided that such approval is given, the subscription period will run from May 4, 2016 to May 19, 2016. Notice of the Extra ordinary General Meeting will be available on the Company's website, www.anoto.com
  • REC Silicon

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Mogens Vad kom med nogle meget overfladiske kommentarer om REC Silicon i millionærklubben denne morgen. Selskabet fortjener en mere nuanceret behandling: Teknologi: REC benytter FBR teknologi som er overlegen i forhold til den mest udbredte Siemens teknologi fordi FBR kræver op til 70% mindre energi. Det betyder at REC kan producere polysilicon til en cash cost på 10 USD/kg som er 4-5 USD lavere end det helt store flertal af producenter. Som eksempel på værdien af teknologien skal nævnes at REC bliver ejer af 49% af en ny polysilicon fabrik i kina som starter produktion i 2017 med en kapasitet på 20.000 MT/år og med Cash cost på ultra lave 8 USD/kg. REC har modtaget 184 MUSD fra den kinesiske partner for at stille teknologi og know-how til rådighed. Dette kinesiske JV bliver en guldgrube for REC fordi de vil kunne konkurrere bukserne af de øvrige kinesiske producenter og stadig tjene attraktive marginer. Marked: Kina fremstiller 80% af verdens produktion af solpaneler og konsumerer derfor også ca. 80% af verdens forbrug af polysilicon. Dette forbrug dækkes delvist af kinesisk produktion og delvist gennem køb i verdensmarkedet. REC bestod tidligere af REC sil og REC sol hvor sidstnævnte fabrikerede solpaneler i en fabrik i Singapore baseret overvejende på polysilicon fra REC silicon. Norske finansakrobater med den kontroversielle Spetalen i spidsen så muligheden for at tjene en god skilling på at sælge REC sol delen. Da salget af Singapore fabrikken var en realitet var REC henvist til at sælge sin produktion i det åbne marked, hovedsageligt til kina. Reaktionen blev at for at beskytte de svage kinesiske poly fabrikker har Kina indført en straffetold på 57% på polysilicon som importeres fra USA hvor REC har sine fabrikker. Resultatet er at REC pludselig skal stille om til at sælge hele sin produktion i verden udenfor kina som køber 20% af verdens forbrug af polysilicon. Det er ikke noget man bare gør fra den ene dag til den anden. Det kræver en proces hvor REC kvalificerer sig som leverandør. Det tager tid men de har nu kvalificeret sig overfor et antal kunder og flere kommer til i nær fremtid. Som konsekvens af problemerne med salget har REC opbygget et lager af polysilicon på 6000 MT. Det er for meget og man har derfor standset fabrikationen af Polysilicon ved Moses Lake i USA indtil juni måned d.å. Ingen medarbejdere bliver afskediget. Mon foretager vedligeholdelse som betyder at Moses Lake vil kunne fabrikere uden stop i op til 3 år når de går i gang igen. Målsætningen er at nedbringe varelageret til 3000 MT. Herved frigøres betydelig likviditet og selskabet meddeler at det vil være problemløst at betale efterhånden som nogle lån forfalder i løbet af 2016. Aktiekurs: Meddelelsen i uge 6 om at man midlertidig standser produktionen ved Moses Lake medførte at aktiekursen styrtdykkede til en bund lige under 0,80 NOK. Det betyder at markedet priser REC til mindre end 25% af bogførte værdier. Årsagerne er dels de lave priser som p.t. betales for polysilicon og dels at visse analytikere og dele af markedet frygter at REC kan få problemer med at betale obligationslån som forfalder i 2018. I 2017 forfalder i prinsippet betaling af 164 MUSD til JV'et i Kina men selskabet oplyser at man har forhandlet med partneren og aftalt at REC kan udsætte betalingen hvis likviditeten gør dette ønskeligt. Den brutale virkelighed er at kineserne erkender at de er totalt afhængige af REC for at maksimere værdien af den nye fabrik Vurdering: Investor må forholde sig til en række fremtidige faktorer som kan få stor indflydelse på aktiekursen. F.eks. må man tage stilling til hvordan markedet vil vurdere værdien af 49% af det kinesiske JV når dette er kommet i produktion. Et andet spørgsmål er om straffetolden vil fortsætte i længere tid eller om det er korrekt som flere hævder at forholdene har ændret sig således at kineserne kan se klare fordele ved at normalisere forholdet til USA. Flere analyser peger på at der vil blive stærk vækst i efterspørgslen after solenergi og at det leder til utilstrækkelig polysilicon kapasitet med stigende priser til følge. Der er tegn i markedet på pænt stigende priser nu - muligvis som resultat af den midlertidige nedlæggelse af produktionen ved Moses Lake. Og endelig må investor vurdere om man tror at REC vil kunne rullere de trods relativt beskedne obligationslån som forfalder i 2018 på fornuftige vilkår.
  • P/E værdier

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    moernmikM
    Hej, nogle der kan oplyse om hjemmesider der oplyser P/E værdier på danske aktier? Såvel danske som udenlandske sider er velkomne Ligeledes hjemmesider som oplyser forward P/E værdier, også for danske aktier. På forhånd tak for hjælpen.
  • iRobot leverer fornuftigt regnskab

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I går efter markedsluk kom iRobot (IRBT) med regnskab fra første kvartal i 2016. Selv siger bestyrelsesformanden Colin Angel: "Our first quarter results were outstanding. Home Robot revenue grew 15% over Q1 2015." "We are off to a great start in 2016 and tracking well to our plan." Efter at iRobot solgte deres Defense & Security afdeling fra sidst i 2015, så var det første kvartal de skulle bevise at kunne klare sig uden denne afdeling, hvilket ind til videre ser ud til at fungerer godt for dem. Læs alle highlights fra regnskabet her: http://www.egsvang-trading.dk/blog/irobot-leverer-fornuftigt-regnskab Disclaimer: Jeg har aktier i selskabet [image: 74613_Skaermbillede_2016_04_27_kl._10.18.03.png]
  • Få styr på skat inden 1. maj

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Har du tabt penge eller tjent på dine investeringer i 2015? Du kan spare dig selv for tusindvis af kroner i skat, hvis du indberetter dine tab eller gevinster på den rigtige måde. Inden 1. maj skal du have styr på skatten i forbindelse med dine handler. Daytrader.dk har bedt cand. merc. jur. Andreas Damgaard Petersen udforme en omfattende guide til, hvordan du som trader håndterer skatten på bedst mulige måde. Herunder ses en oversigt over nogle af artiklerne. En hurtig oversigt over, hvad du skal gøre: http://www.daytrader.dk/skat-for-daytradere-paa-5-minutter/ Skat på aktier: http://www.daytrader.dk/skat-pa-aktier/ Fordele ved at handle gennem et selskab: http://www.daytrader.dk/trading-gennem-selskab/ Link til alle artikler: http://www.daytrader.dk/guide-til-skat-tradere/ God læsning [image: 74612_skat8_300x211.jpg]
  • Apple: Tilbage YoY

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Omsætning 12% tilbage YoY, EPS 18% tilbage. Men januar kvartal sidste år viste en usædvanlig fremgang. Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 25 91 2011q2 29 111 2011q3 28 101 2011q4 46 198 2012q1 39 176 2012q2 35 133 2012q3 36 124 2012q4 55 197 2013q1 44 145 2013q2 35 107 2013q3 37 118 2013q4 58 207 2014q1 46 167 2014q2 37 128 2014q3 42 142 2014q4 75 306 2015q1 58 233 2015q2 50 185 2015q3 52 196 2015q4 76 328 2016q1 51 190 PE ved kurs 100 = 11,1 Bemærk: EPS er justeret for split. Kvartalerne har her de normale numre. Apples egen kvartalsnumre er forskudt ligesom deres regnskabsår. Der er altid store sæsonvariationer, så man skal lægge vægt på YoY udviklingen. Pengekisten: Kontanter og obligationer 232 mia Gæld 72 mia Egenkapital 130 mia, heraf netto kontanter 160 mia Antal aktier: 5,5 mia Indre værdi 24 USD
  • Opfølgning på en potentiel multi-bagger

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Spekulant.dkS
    Satte for et par måneder siden fokus på et par cases som jeg mente havde pænt stigningspotentiale på den korte bane, det drejede sig helt konkret om hhv. Torm og B&O - begge aktier klarede sig hæderligt med stigninger på mere end 30% efterfølgende - for begges vedkommende dog lidt tilbagefald fra toppen - har efterfølgende lavet yderligere opdateringer omkring disse aktier og ejer dem pt. ikke længere; der var i begge tilfælde overvejenede tale om kortsigtet spekulation - og knapt så meget langsigtet investering. Dermed ikke sagt at der ikke er potentiale i disse aktier længere, har blot selv rettet fokus andre steder. Skrev i det oprindelige Torm/B&O-indlæg følgende: "3) Har endelig en amerikansk tech-aktie i kikkerten indenfor semiconductor-segmentet; der ser jeg et muligt multibagger-potentiale - men måske ikke helt købsmoden endnu og med måske fortsat betydelig downside-risk; den klarer sig pt. ikke specielt godt på positive dage - når/hvis casen bliver mere "klokkeklar" vender jeg evt. tilbage omkring denne; der kan dog gå måneder - derfor der ikke sættes åben fuld fokus på den endnu..." Kilde: http://www.proinvestor.com/boards/74270/Var-det-vendingen? Der er så nu gået nogle måneder og planen var at løfte sløret for hvilken aktie det drejede sig om efter den kommende regnskabsaflæggelse som fandt sted torsdag aften dansk tid i den forgangne uge - vurderede at risikoen var forholdsvis stor op til dette regnskab og ville derfor ikke gå ud og anbefale aktien bredt før noget af denne risiko var pillet ud af casen - en hel del andre må også have vurderet at der var forholdsvis stor risiko for mærkbar downside, for aktien blev nærmest ramt af noget man må betegne som et decideret short squeeze - ja, det drejer sig så om AMD (Advanced Micro Devices) - aktien steg i fredags med mere end 52%; en af de største stigninger i selskabets mere end 40-årige historie og muligvis AMDs største stigning på en enkelt dag nogensinde. Vi taler ikke om et helt lille selskab, marketcap var på mere end $2 mia. torsdag og nu over $3 mia efter stigningen i fredags. Så det var en mini-elefant vi så gallopere - det er ikke hverdagskost, og slet ikke på en dag hvor en del andre US tech-aktier dykkede ganske meget, bl.a. Microsoft, Amazon m.fl. I forvejen (før fredagens 52%-stigning) var AMD faktisk kravlet op med omkring 43% gennem de seneste par måneder; sammenlagt en stigning som nærmer sig 120% hen over nogle måneder - trods denne stigning vurderer jeg at AMD stadig kan have multi-bagger potentiale i sig - det forventer jeg vil kunne ske hen over de næste 1-3 år og fremadrettet. Årsag: selskabet har i en længere årrække været voldsomt kriseramt - dels pga. konkurrence fra Intel, dels pga. generelt faldende PC-salg m.v. Dertil andre faktorer - selskabet bærer også rundt på en ikke ubetydelig gæld. Men forventer personligt at selskabet kan stå overfor et betydeligt comeback, ganske enkelt et regulært turn-around i et marked som vil kunne vokse på flere fronter - dels er der blevet underinvesteret IT-mæssigt i mange virksomheder world-wide i en længere årrække, dels er AMD på vej med nye CPU'er og GPU'er (grafikchips) som bl.a. (igen) skal tage kampen op mod Intel og NVIDIA, alene der forventer jeg et ikke ubetydeligt upside. CPU- og GPU-markedet bliver særligt interessant i de kommende år, bl.a. fordi VR (Virtual Reality) kan være med til at løfte dette marked; VR kræver ekstra kraftige chips og for mange så også nyindkøb/nyinvesteringer - udover de ikke ubetydelige underinvesteringer der har fundet sted i forvejen generelt på hele PC/server-markedet. Netop VR var medvirkende til at jeg satte fokus på AMD. Der sidder i egen hjemmebygget PC ikke AMD-chips, men hhv. en CPU fra Intel og et high-end grafikkort baseret på NVIDIA-chips - men det ændrer ikke ved at jeg stadig sagtens kan se AMD som en særdeles spændende case i de kommende år - det er også en interessant faktor at selskabet for ikke så længe siden har fået ny CEO i form af Lisa Su: http://www.amd.com/en-us/who-we-are/corporate-information/leadership/dr-lisa-su - muligvis et godt kort når AMD skal flyttes ind i en ny æra og et turn-around forsøges gennemført. Udover PC-markedet står diverse gaming-konsoler også foran opgraderinger i den kommende tid, bl.a. Sony's PS4 som i sin indmad har AMD-grafikchips, der sidder derudover AMD-grafikchips i flere af Apples lidt kraftigere desktops og notebooks. Hvis Apple på et eller andet tidspunkt vil med på VR-vognen vil kravene til bl.a. grafik-muskler vokse markant, her kan AMD (sammen med NVIDIA) spille en ikke ubetydelig rolle; ja - de kommer nærmest til at spille hovedrollen, for grafikkapaciteten/performance er altafgørende hvis man vil undgå middelmådige eller decideret ringe VR-oplevelser som worst case kan gøre brugerne "søsyge", hvilket hidtil har været en af udfordringerne inden for VR. I sig selv kan AMD også komme i spil som opkøbscase; hvis det sker på kort sigt vil det så kunne begrænse multi-bagger potentialet, med måske kun en premium på 30%-100% - og måske noget er flertal af aktionærerne vil afvise når/hvis takterne i selskabet begynder at pege hen mod et reelt turn-around, hvilket der er noget som tyder på ifb. med seneste regnskabsaflæggelse. Vil ikke gå i en masse tekniske detaljer omkring hvorfor jeg finder AMD-casen interessant på indtil flere fronter; det kunne der skrives mange og lange indlæg omkring - her vil jeg i stedet henvise til andre som har skrevet desto mere dybdeborende analyser - der har været et par gode på bl.a. Seeking Alpha, her er en af de bedre som jeg på flere fronter er/var ret enig i: http://seekingalpha.com/article/3958678-sell-intel-buy-amd-today Ja, der er muligvis meget hype og overdrevne forventninger på Seeking Alpha (ligesom det er tilfældet mange andre steder) - men indimellem er der altså nogle guldkorn som er værd at samle op, og man må sige den pågældende græske analytiker George Kesarios foreløbig fik nailet potentialet i AMD ganske godt. Disclaimer: vil grundet den historisk store stigning i AMD i fredags vurdere at aktien de kommende dage vil være ret volatil og muligvis også temmelig risikabel; man vil på den korte bane kunne risikere at købe på toppe med ikke ubetydeligt risiko for større tilbagefald - vil i stedet anbefale at man evt. venter til aktien har fundet et mere "roligt" leje - derefter kan man overveje køb, evt. drypvis i flere omgange - hvis selskabet lykkes med sit turn-around og bl.a. PC-markedet igen begynder at vokse, evt. også løftet af VR m.v., vil jeg vurdere at aktien fortsat vil kunne flerdobbles i værdi hen over de kommende år - det kræver dermed lidt tålmodighed og dermed efter egen vurdering en case som først vil kunne udfolde sit fulde potentiale hen over en årrække; casen er set fra eget synspunkt ikke kortsigtet spekulativ som det var tilfældet i eksempelvis Torm og B&O. Visse aktier har det dog med at tage forskud på "glæderne" - vil ikke afvise at det også kan ske i AMD på linje med andre kriseramte tech-selskaber som er flerdobblet i værdi hen over en ganske kort periode. På helt kort sigt vil jeg vurdere risikoen til at være høj, også selskabets historik in mente. Historisk set har AMD skuffet mange gange, og der har været en tendens til at selskabet ikke har kunne indfri sine forvetninger gang på gang; det vil muligvis ske igen; man altså også potentiale til at man endelig begynder at indfri sine forventninger og måske mere end det - set i det lys vil aktien ifb. med kommende regnskabsaflæggelser sandynligvis stadig være temmelig volatil - man vil nok kunne sammenligne det med kursbevægelser i eksempelvis Vestas da de var i lignende krise. Så næppe en aktie for folk med sarte nerver - det ændrer dog ikke ved at jeg personligt ser et stort og fortsat uforløst potentiale i aktien, men samtidig sikkert også et yndet short-offer - mange (inkl. også professionelle) vil givetvis forsøge short-attacks grundet de seneste måneders forholdsvis store stigning, som for mange måske virker overdreven og uden hold i virkeligheden - der er nok lagt op til kamp på begge sider, sikkert også shortpositioner som desperat lukkes ned, det var ret tydeligt i fredags. Oven i hatten er det dog også væltet ind med upgrades af targets, så en vis substans er der trods alt nok i stigningen. Hvis jeg skal vurdere AMD-casen i få ord: et selskab som måske er ved at gå fra noget rigtig skidt til det desto lidt bedre; det fik så aktien til nærmest at "eksplodere" i fredags - og sammenlagt nu næsten en stigning på 120% hen over nogle måneder, men muligvis stadig med et endnu større og fortsat uforløst stigningspotentiale. Det er næppe en aktie for de forsigtige og risikoaverse, men alligevel en case hvor jeg for eget vedkommende godt tør satse mere end et helt lille "frimærke" - og så må man blot på den korte bane forsøge at være immun overfor høj volatilitet, hvis ellers man har guts til at holde aktien langsigtet og stadig har tiltro til casen.
  • NANO med lovende kræftmiddel i fase1/

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Først en advarsel. Af samtlige midler til bekæmpelse af kræft i fase 1 er der statistisk ca 7% som lykkes med at få et middel på markedet. Har midlet fået Orphan Drug designation, som Nano har fået for midlet BETALUTIN, stiger den statistiske suksess rate til 10-11%. The Company's lead clinical-stage product opportunity is Betalutin, the first in a new class of Antibody Radionuclide Conjugates (ARCs), designed to improve upon and complement current options for the treatment of non-Hodgkin Lymphoma (NHL). NHL is an indication with substantial unmet medical need and orphan drug opportunities. Kort fortalt for os som ikke er medicinere: Betalutin kobles sammen med antistoffet HH1. HH1 har den egenskab at opspore og knytte sig til receptorer på kræftramte celler. På denne måde bliver Betalutin transporteret frem til målet hvorefter strålingen ødelægger DNA'et og kræften bekæmpes. Som mange sikkert ved er det primære formål med fase 1 forsøg at teste en trappe af stigende doses af det virksomme stof for at måle sikkerhed og finde ud af hvor man treffer DLT som er Dose Limiting Toxicity. Foreløbig har man testet 10, 15 og 20 Mbq/kg legemsvægt.(Mbq= megabecquerel). Bivirkningerne er betydelige men forbigående. Det sensationelle set med mine øjne er at med den høje dose (20Mbq) har man vist 100% ORR = Overall Respons Rate. ORR består af patienter med CR = Complete respons (kræften helt fjernet) og PR - Partial respons (kræften er reduceret med mellem 30 og 90%. Statistisk er dette selvfølgelig behæftet med betydelig usikkerhed da vi taler om et stærkt begrænset antal patienter ( men 100% ORR wow og flertallet oven i købet CR) Disse resultater er opnået på patienter som tidligere forgæves har været behandlet med op til 8 andre midler og med en gennemsnitlig alder på 68 år. Når vi ser på DOR - Duration of Response tyder alt på at NANO også på dette vil vise sig bedre end de midler som i dag findes på markedet. Men man er endnu ikke så langt fremskredet at man kan beregne et validt gennemsnit. Der er meget mere at fortælle og meget mere man skal vide for at bedømme selskabet dets aamarbejdspartnere og dets Pipeline. Men det er selskabet meget bedre til selv at fortælle. Anbefaler at starte med at studere denne præsentation: http://www.nordicnanovector.com/uploads/images/Financial-Reports/Q4 2015 Presentation.pdf Jeg håber der er nogle af alle jer med fagkundskab her på PI som er blevet interesserede eller provokerede nok af mine amatørmmæssige skriblerier til at I får lyst til sætte jer dybere ind i materien og kommentere udsigterne for NANO generelt og Betalutin specielt.
  • S&P 500 - er der en tekniker til stede?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Nu er jeg på ingen måde nogen ørn til TA, men jeg mener at huske, at TA-kyndige tager varsler af gennemsnit, der krydser på bestemte måder Tag nu f.eks. S&P 500: EMA (50, 1d): 2026,45 EMA (200, 1d): 2028,25 Med andre ord - det er ganske tæt på at EMA50 bryder EMA200 opadgående. Der er vist nok noget med at begge gennemsnit skal være stigende, og EMA200 må siges at være yderst marginalt stigende grænsende til det vandrette. Så om man kan udlede noget af den observation, vil jeg overlade til sagkundskaben Og er det kættersk vranglære at bruge EMA i stedet for SMA, når man skal spå om fremtiden? Målt på forward P/E er S&P 500 ved at have en temmelig anstrengt prissætning i forhold til det 10-årige gennemsnit, så jeg vil ikke være forbavset, hvis vi snart vender snuden nedad igen.
  • Intel stabil

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 12,8 59 2011q2 13,0 54 2011q3 14,2 65 2011q4 13,9 64 2012q1 12,9 53 2012q2 13,5 54 2012q3 13,5 58 2012q4 13,5 48 2013q1 12,6 40 2013q2 12,8 39 2013q3 13,5 58 2013q4 13,8 51 2014q1 12,8 38 2014q2 13,8 55 2014q3 14,6 66 2014q4 14,7 74 2015q1 12.8 41 2015q2 13.2 55 2015q3 14,5 64 2015q4 14,9 74 2016q1 13.7 42 PE 13,5 Bemærk, at Intel er en leading indicator for elektronikbranchen.
  • Bavarian Nordic analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Aktien havde sidste år et rigtig godt år hvor den steg kraftigt. Den steg rigtig kraftigt i starten af året, men faldt stille og roligt tilbage til udgangspunkt igen. Dette gør at vi nu har fået lukket det "Gap" som der var i markedet. Et gap i markedet kan ofte fungere som en magnet, og trække prisen ned til starten af gap'et, da der vil ligge en masse ordre, som mangler at blive indløst. Men da dette gap nu er lukket er "magneten" altså væk og aktien, kan vælge sin retning igen. Det første target jeg ser efter ligger i 320 kr. Dette er det kortsigtede mål. Mere langsigtet vil et kursmål på 400 kr. ikke være umuligt. Stop loss ligger i 230 kr. Aktien ligger lige nu i 264.5 kr. Entry: 250 kr. Læs hele analysen her: http://www.egsvang-trading.dk/blog/jeg-tager-chancen-i-bavarian-nordic-igen [image: 74591_Skaermbillede_2016_04_18_kl._11.43.09.png]