Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Pareto tror på rekordhøje laksepriser i 2019

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Johannessen mener forventningene for 2019 er noe helt annet enn forventningen var for 2018 på samme tid i fjor, og at mye av oppsiden derfor trolig allerede er tatt ut av mange av aksjene. Hvertfall om man har et kort tidsperspektiv. Hvis neste år blir som vi tror, så kommer ikke aksjene til å gå nye 50 prosent, sånn som de har gjort i år. Hvis det skal bli en like ellevill utvikling trenger vi priser godt opp på 60-tallet i snitt, sammenhengende med at selskapene må levere på driften for at kostnadane ikke skal løpe helt løpsk. Har man en 12 måneders tidshorisont mener vi likevel at det er aksjer man skal eie, men man bør ikke forvente at avkastningen i 2018 skal gjenta seg i 2019". https://ilaks.no/pareto-tror-pa-rekordhoye-laksepriser-i-2019/
  • PODCAST: Olie-markedet i 2019

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    https://soundcloud.com/user-864522747/ep30-oil-market-into-2019?fbclid=IwAR2I2nLIAaAhICHb1wJKNjacdJAL1_-S69zhaOj4I4aV1opQwJhb834sqvg
  • Nærmer Genmab sig et købssignal?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Genmab har klaret sig super godt på det seneste. Men er den ved at give købssignal? Se med her, hvad jeg tænker om den. I video sammenligner jeg også med Pandoraaktien, og jeg tager et overordnet kig på markedet. https://www.youtube.com/watch?v=xRpdWuIxltg
  • Er en recession på vej? Jeg kigger på mulige beviser

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Efter de store udsving i markedet i de sidste par uger, er medierne fyldte med eksperter, der snakker om recession. Men er en sådan virkelig på vej? Her kigger jeg på, hvad der kunne indikere en kommende recession og kigger på, hvad vi i så fald skal investere i. https://www.youtube.com/watch?v=JIK9BhpdH0s&t=5s
  • Video: 5 aktier som kan komme til at præge 2019

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Bloomberg Intelligence trækker frem seks temaer, en vigtig teknologi, fem aktier og et land at man bør følge ekstra nøje i 2019. https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Fem-aksjer-som-kan-prege-2019
  • Aktier med det højeste udbytte

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Interessert i gode utbytteaksjer? Her er en oversikt over aksjer med høyest direkteavkastning blant de Paretos analytikere dekker". http://www.paretosec.no/aktuelt?itemId=Aktuelt%3A784&fbclid=IwAR13ADxQNz5-I6TJLjJ3jeFiYCBcMGtrgoAYCves1eGThE61CZPLEQ7CyqM
  • Vilde sving i markedet i USA

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Endnu en vild swing-dag i USA er ved at være forbi. En stor nedtur efterfulgt af en næsten lige så stor optur igen er med til at frustrere investorerne verden over. Her kigger jeg på Dow, DAX og SP500 samt 5 danske aktier, nemlig: Ringkj.landbobank, Veloxis, Zealand Pharma, Vestas og NNIT https://www.youtube.com/watch?v=Zry_dMKDWOw
  • Video: T-cells targeting and killing cancer cells

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "The relationship between immune system and cancer is elaborated and dynamic. Immunotherapy has been acquiring big visibility in recent years and even more in the last months thanks to the 2018 Nobel Prize for medicine (read here). Immunotherapy involves re-engineering T-cells so that they can recognize and kill cancer cells. This type of therapy has shown promising preliminary results in fighting lymphoma. Microscopy is the elected method to study immune cells interactions and their potential for cancer healing. However, technologies that are available nowadays mainly rely on fluorescence, and fragile primary immune cells are heavily perturbed and eventually killed by staining procedures and phototoxicity. The research on immune-oncology will greatly benefit from a high-resolution, label-free approach allowing to image immune cells interplays in a marker-free, non-invasive way. Nanolive's 3D Cell Explorer opens the door for new observations and for long-term live cell imaging (up to weeks of continuous imaging) with unprecedented spatio-temporal resolution (<200nm; 1img/2sec)". https://nanolive.ch/immuno-oncology-t-cells-targeting-and-killing-cancer-cells/?fbclid=IwAR37kgCIgQ17xip9ctA9Z1iY6aXuxJq1V8fEq6ql99nW3mOHgA04dtnRV3Q
  • Market Maker for Zealand Pharma?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    I selskabsmeddelelse nr. 16 fra 2011 oplyste Zealand Pharma at de udnævner Nordea til Market Maker på NASDAQ OMX København. Er denne aftale fortsat gældende?
  • MAIA MRD slide fra ASH18

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Gad vide hvad der er sket med den Rd MRD neg kurve ?? (Postet på Twitter 4 dec 2018 af RandiMHernandez) [image: 76543_Maia_Mrd.png]
  • Markederne falder - nervøsiteten breder sig

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg sagde i min video i weekenden, at de nu blev spændende at se, hvad de store i markedet gjorde efter både FED-udmelding og trade war våbenhvile. I dag falder markedet ret kraftigt. Se her hvordan jeg ser på situationen https://www.youtube.com/watch?v=BztQGHhfFJk
  • Våbenhvile i handelskrigen - Hvad betyder det for aktierne?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så fik vi en våbenhvile på 90 dage i told/handelskrigen mellem USA og Kina. Alt andet lige, er dette forholdsvist positivt. Her i videoen kigger jeg lidt nærmere på de forskellige ting, jeg kigger på i markederne efter netop sådan en udmelding. https://www.youtube.com/watch?v=hQeQpaDzUCI
  • God investeringspraksis: DK Investeringsforeninger og short

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Nedenfor er en artikel, som handler om hvilke større danske financielle aktører som låner aktier ud til short aktører. Jeg finder det egentlig ganske interessant at danske banker etablerere investeringsforeninger og sælger dem til kunder men er der et problem med formålet. Jeg har flere gang læst prospekt-materiale på nye foreninger selvom det er meget sjældent at jeg har køber andele i en investeringsforening. Jeg kan ikke huske at de har gjort det tydligt at nå jeg nu vælger en investeringsstrategi så vil der være perioder hvor foreningen gøre det modsatte. Hvis jeg gerne vil vælge en forening som investere i OMXC Mid Cap aktier så regner jeg vil med at dette er med en hensigt om at ligge lang. Jeg vil især forvente at de aktier foreningen ejer også vil modtag udbytte. Interessant at pensionsaktørerne har nogel meget mere klare holdninger til dette end de danske banker. Jeg mener at her er et emne som kræver en mere grundig gennemgang. Jeg kunne godt tænke mig at vide om Finanstilsynet har tjekket om der er interesse-konflikter her som gør at ejerne af investeringsforeningerne ender med at deres egen penge blive brugt til at spekulerere imod dem selv. Jeg er bange for at der kan være situationer hvor ejerne mere eller mindre er til grin for deres egne penge og uden at vide det. Her er artiklen fra DR website: Danske investeringsforeninger kan være misbrugt i udbytteskandale Almindelige danskeres penge kan være blevet udnyttet i forbindelse med udlån af aktier. OLIVER BATCHELOR 30. OKT. 2018 Store danske investeringsforeninger som Danske Invest og Nordea Invest kan være blevet misbrugt i forbindelse med milliardsvindel mod den danske statskasse. Det skriver Berlingske, der har talt med en række investeringsforeninger, der igennem flere år har lånt aktier ud til investorer, der spekulerer i faldende aktiekurser - såkaldt shorting. Vores klare antagelse og forventning er, at udlånene blev brugt til shorting, men vi kan som sagt ikke vide det med 100 procents sikkerhed. Vi har derfor allerede for flere år siden klart understreget for vores depotbank, at de skal sikre, at vores aktier ikke bliver brugt til skattespekulation, siger Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest. Shorting, der fungerer ved hjælp af udlån af aktier, er en fuldt lovlig form for aktiehandel, der er vokset voldsomt på det danske aktiemarked over de senere år, viser tal fra Finanstilsynet ifølge Berlingske. Aktieudlån er imidlertid også kernen i den svindel med udbytteskat, som DR og 18 internationale medier har afsløret omfanget af i de seneste uger. Ved at handle aktier omkring udbyttedagen - den dag hvor et overskud i den pågældende virksomhed udbetales til aktionærerne - har netværket af finansfolk bag svindlen nemlig udnyttet såkaldte dobbeltbeskatningsaftaler, der betyder, at investorer i ét land ikke skal betale skat af deres udbytte i et andet land. For eksempel har Skat rejst krav for flere milliarder kroner mod række amerikanske pensionsfonde, der har registreret sig som aktionærer i danske virksomheder og krævet at få tilbageført den udbytteskat på 27 procent, der bliver trukket automatisk i forbindelse med udbetalingen af udbytte. DR og Politiken har sammen med 17 andre europæiske medier afsløret formodet bedrageri og spekulation med udbytteskat på tværs af hele Europa. Journalister fra 12 lande har arbejdet sammen om projekt #CumExFiles i mere end et år koordineret af den uafhængige tyske researchorganisation Correctiv. Læs mere om projektet her: The CumEx-Files. Svært at sikre sig fuldstændigt Hos Nordea Invest siger Eric Pedersen, at investeringsforeningen aldrig har haft en konkret mistanke om, at foreningens aktier er blevet brugt til såkaldt skatteoptimering. Men i princippet kan man ikke være 100 procent sikker på, hvad en aktie har været brugt til - det er altid svært at sikre sig fuldstændigt mod kriminalitet, siger han. Investeringsforeningen forvalter investeringer for omkring 1.500 milliarder kroner i de nordiske lande og har i dag blandt andet lavet en liste over særlige aktører på aktiemarkedet, som ikke kan låne foreningens aktier. Nordea Invest har samtidig sat prisen for at låne aktier på en måde, så det ikke kan betale sig at skatteoptimere. Berlingske har også talt med Danske Invest, der administrerer 715 milliarder kroner. Her vil man ikke udtale sig om, hvorvidt der har været mistanke om, at udlånte aktier kan være blevet brugt til såkaldt "skatteoptimering". Svaret på spørgsmålet om, hvorvidt foreningen gør noget for at sikre sig, at den ikke bliver udnyttet til eventuel skattemæssig spekulation, lyder således i en e-mail: Vi vil i givet fald kun vælge modparter, som er opmærksomme på, at vi ikke vil deltage i skattespekulation. PKA: Den slags afviser vi altid PKA er en anden stor dansk investor, der udlåner aktier. Her siger investeringsdirektør Michael Nellemann Pedersen, at det er afgørende for pensionskassen, at udlån af aktier ikke bliver brugt til skattespekulation. Vi er blevet tilbudt ordningen med en unaturlig indtjening, og når vi gik ned i det, kunne vi se, at det var drevet af, at man kunne vaske udbytter af. Men det vil vi ikke være med til, og den slags afviser vi altid, siger han til Berlingske. PKA kræver imidlertid, at alle udbytter tilfalder pensionskassen, hvis et udlån af aktier sker i forbindelse med den periode, hvor der bliver udbetalt udbytte. Det forkorter køen af investorer, der ønsker at låne pensionskassens aktier. Den største danske pensionskasse, ATP, som stort set alle danske lønmodtagere betaler til i løbet af deres liv, oplyser til Berlingske, at man her ikke låner aktier ud. Samme melding kommer fra pensionsselskabet PFA. Her har det dog været inde i overvejelserne at åbne for udlån af aktier, fordi det giver et ekstra afkast til investorerne. Vi låner ikke aktier ud. Vi har fra tid til anden vurderet det og overvejet både fordele og ulemper, men vi mener ikke, at vi skal gøre det,« siger Henrik Nøhr Poulsen, investeringsdirektør i PFA. CBS-professor: Nye regler har bremset udbyttesvindel Søren Friis Hansen, professor på CBS, foreslår, at danske investorer laver en liste over dem, som de gerne vil udlåne aktier til, hvis de er i tvivl. Aktieudlån kan have legitime formål, men som dansk investor kan man jo helt lade være med at udlåne sine aktier. Så sker der ikke noget. Men hvis de vil ind i det, kan de nøjes med at gøre det til nogen, som de har tillid til,« siger Søren Friis Hansen. Kravene til ejerskab af aktier blev strammet i 2015. Det betyder blandt andet, at den, der har lånt aktierne, ikke kan anses for at være den retmæssige ejer. Dermed kan den pågældende heller ikke kræve at få udbetalt udbytteskat. Det har været en effektiv bremse i forhold til svindelen med udbytteskat, siger Søren Friis Hansen til Berlingske. Man kan ikke udelukke, at danske investorer er blevet misbrugt til det. Men de nye regler har i betydeligt omfang lukket for skatteoptimeringsdelen, og det har medført, at risikoen for den type skatteoptimering er væsentligt mindre, end den var før i tiden.
  • Grund til at tro på et julerally

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Sjefstrateg Øystein Børsum i Swedbank om hva som venter markedene frem mot jul - og inn i det nye året". https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Grunn-til-aa-tro-paa-julerally
  • Renteudmelding fra USA - Hvad betyder det for aktierne?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så fik vi endelig en interessant renteudmelding fra USA. Vi får formentlig færre renteforhøjelser fra USA næste år. Men hvad betyder det for aktierne? På kort og lang sigt? https://www.youtube.com/watch?v=vuDbjp-3UkU
  • Er Dansk Bank sagen bare toppen af isbjerget?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Nedenfor er en artikel fra EU Observer, som gennemgår linket mellem Danske Bank og Deutsche Bank. Men det mest interessant ligger i sidste del af artiklen, hvor der argumenteres for at Danske Bank sagen blot er toppen isbjerget. Det europæiske banksystem har et systemisk problem hvis dette er sandt og tillid til hele bank sektoren kan komme under presse hvis dette er sandt. Deutsche Bank dragged into Danish bank scandal By ANDREW RETTMAN BRUSSELS, 21. NOV, 09:29 Deutsche Bank, Germany's top lender, handled about €130bn of the "suspicious" money in the Danske Bank affair - the biggest money-laundering scandal in EU history. "Deutsche Bank acted as correspondent bank for Danske Bank in Estonia. Our role was to process payments for Danske Bank. We terminated this relationship in 2015 after identifying suspicious activity by its clients," the German lender told press on Tuesday (20 November). A "correspondent bank" acts as an intermediary for other banks in countries where they do little business. In this case, that meant Deutsche Bank helped Danske Bank's clients in Estonia to move money into the US financial system. Those clients were intimates of Russian president Vladimir Putin, Russian intelligence services, Russian mobsters, and members of the Azerbaijani elite, according to findings in Denmark. Hundreds of millions of the funds were also 'blood money' linked to the murder of Russian anti-corruption activist Sergei Magnitsky, Magnitsky's former employer, Bill Browder, has said. The Deutsche Bank revelation comes after a Danske Bank whistleblower, Howard Wilkinson, testified to Danish MPs on Monday. "I would estimate that $150bn [€130bn] has flowed through this particular bank", Wilkinson said. He named the bank only as a "US subsidiary of a European bank" and a "major correspondence bank handing US dollar transactions" because a Danske Bank gag order forbade him from saying more. He said two US banks were also involved, with the Reuters news agency, citing sources, saying that these were JP Morgan and Bank of America. "Nobody really knows where this money went, all we know is that the last people who saw it were people from those three banks in the US. They were the last control, and when it went awry was the money in the global financial system," Wilkinson said. "There's no chance in the world that any of the suspicious money ... will ever be traced or that any of those criminals will ever lose a single cent of it," he added, given that it has already taken years for the scandal to come out. Showdown in parliament The fresh revelations set the scene for Wilkinson's second testimony, due in the European Parliament on Wednesday. The acting CEO of Danske Bank, Jesper Nielsen, will also take part, with MEPs, such as Danish centre-left deputy Jeppe Kofod, set to urge him to tear up the non-disclosure agreement that his bank forced Wilkinson to sign under threats of financial penalties. The German and US banks all terminated their business with Danske Bank between 2013 and 2015, but the dodgy funds had flowed through their accounts for more than five years before they washed their hands. The news saw Deutsche Bank's shares fall a further three percent on Tuesday amid concern that German and US regulators might impose fines. Deutsche Bank already paid €550m in fines to British and US regulators in 2017 for having funnelling about €9bn of illicit Russian money. The scandal, which was itself the biggest in EU history before the Danish affair, saw Bafin, the German regulator, install a "special representative" in Deutsche Bank to oversee anti-money laundering compliance in an unprecedented step. The US Department of Justice is still investigating the €9bn case in a process that could see the German lender pay out further penalties. The Danish affair has prompted the European Commission to table new anti-money laundering laws to help clean up the European banking system. More to come? But if Danske Bank lifts its gag order on Wilkinson it could lead to further revelations of how small EU countries with large offshore banking sectors act as a conduit for dirty money into the EU and US financial system. Its Estonian branch aside, there was a "deafening silence" on what Danske Bank's Lithuanian branch has been doing, Wilkinson said on Monday. Cyprus, Malta, and Latvia are also weak links in the EU's anti-money laundering chain, Panicos Demetriades, Cyprus' former central bank chief, previously told EUobserver. The "political pressure" on bank supervisors in these countries was "so great that it's very hard for them to do the right thing," he said. Banks in Cyprus handled €3.4 trillion of cross-border transactions including by non-resident or offshore clients between 2008 and 2015, according to European Central Bank (ECB) data obtained by the Bloomberg news agency in October. Latvian banks handled €2.8 trillion and Estonian ones €900bn, the ECB said, indicating that the Dankse Bank and Deutsche Bank scandals could be just the tip of the iceberg. https://euobserver.com/justice/143456
  • Jeg har købt Vestas til min portefølje

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så fik jeg (som skrevet tidligere i dag) købt lidt nyt ind til porteføljen. Det var selvfølgelig Vestas i denne omgang, men der er muligvis mere på vej. Se med her https://www.youtube.com/watch?v=8p7bQZpuHzc
  • Zealand Pharma-topchef stopper for at tage nyt chefjob - NY

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Zealand Pharma-topchef stopper for at tage nyt chefjob - NY 16:11 Zealand Pharmas administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, stopper i selskabet, fordi hun har fået et andet job som topchef i et udenlandsk selskab, der ikke er i konkurrence med Zealand. Det fremgår af en meddelelse fra selskabet mandag eftermiddag. Britt Meelby Jensen forbliver hos Zealand Pharma indtil videre, hedder det desuden i meddelelsen. Britt forlader selskabet på et tidspunkt, hvor Zealand Pharma er i en stærk position med klare prioriteter og finansiel styrke til at levere på selskabets strategi. Bestyrelsen er tilfreds med fremgangen og de positive udsigter for Zealand Pharma, siger Martin Nicklasson, der er bestyrelsesformand hos Zealand Pharma, i meddelelsen. For den afgående direktør har beslutningen ikke været let, men det nye tilbud har været så godt, at opsigelsen var den rette beslutning. Jeg har i høj grad nydt mine fire år hos Zealand Pharma, hvor jeg har arbejdet med et enestående hold og rigtig gode partnere. Zealand Pharma er gået gennem en transformation og har i dag en stærk sensstadie-pipeline og en solid finansiel position, siger Britt Meelby Jensen i meddelelsen. Processen med at finde en afløser for topchefen igangsættes med det samme, oplyser Zealand Pharma. /ritzau/FINANS
  • Video - Hvordan spotter man et kommende bearmarked

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Bear Necessities: The Charts That Predict Market Downturns Is a bear market on the horizon? WSJ markets reporter Riva Gold analyzes the trends that came before the dot-com bubble burst and the financial crisis hit". https://www.wsj.com/video/bear-necessities-the-charts-that-predict-market-downturns/8AC59AEC-DE6C-4C1F-B8C4-A3B0A2ECE759.html
  • Novo - Fantastiske data på diabetespille Semaglutid

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Novo/CSO: Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig så gode data 23/11-2018 18:00 Der hersker stor optimisme i Novo Nordisk, efter at selskabets nye diabetespille oral Semaglutid har vist sig at reducere risikoen for hjerte-kar-død signifikant i et studie i 3183 voksne type 2-diabetikere med høj risiko for hjerte-kar-lidelser. Resultaterne er bedre end ventet, og vil stille Novo godt i konkurrencen med andre diabetespiller, vurderer Novos koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling, Mads Krogsgaard Thomsen, over for Ritzau Finans. Jeg har ikke haft fantasi til at tro, at vi kunne få en hjerte-kar-dødelighedsreduktion, som var signifikant, og på 51 pct., som den vi så, siger Mads Krogsgaard Thomsen. I hjerte-kar-studiet ved navn Pioneer 6 opnåede gruppen, der fik oral Semaglutid en statistisk signifikant reduktion på 51 pct. for risikoen for hjerte-kar-død sammenlignet med den gruppe af patienter, der fik snydemedicin, også kaldet placebo. Der blev desuden observeret en statistisk signifikant reduktion i den samlede dødelighed af enhver årsag på 49 pct. FÅ HÆNDELSER Derimod var risikoen for slagtilfælde eller blodpropper nogenlunde lige stor i de to grupper, men der var tale om et studie med relativt få alvorlige hjerte-kar-hændelser, og derfor er det også ekstra svært at vise en fordel, der holder statistisk. I Pioneer 6-studiet var der i alt 137 alvorlige hjerte-kar-tilfælde, mens der i hjerte-kar-studiet Sustain 6 med Semaglutid i injektionsform var 254 tilfælde. I det store hjerte-kar-studie med Victoza med langt flere patienter var der hele 1310 alvorlige hjerte-kar-tilfælde. I Sustain 6 så vi ikke statistisk signifikans på dødelighed, men til gengæld signifikans i forhold til antallet af slagtilfælde. I det her studie ser vi så en reduktionen i hjerte-kar-død, der er statistisk signifikant, og kigger du på tværs af de to studier, får du et billede af et Semaglutid-molekyle, der reducerer risikoen for alvorlige hjerte-kar-hændelser ved at reducere alle hjerte-kar-hændelser, det vil sige både dødeligheden, slagtilfælde og blodpropper, siger Mads Krogsgaard Thomsen. Studiets primære mål var at vise, at oral Semaglutid er ligeså ufarligt at bruge i forhold til hjerte-kar-sygdom som placebo, og det mål blev selvsagt også nået. REGISTRERINGSANSØGNING FORAN PLANEN Med datene fra hjerte-kar-studiet i hus er samtlige ti studier i Novos fase 3-program med oral Semaglutid afsluttet, og Novo regner nu med at indsende registreringsansøgning i USA og EU i løbet af første halvår næste år. Det er ifølge Novo-direktøren en smule tidligere end den oprindelige plan om en ansøgning i midten af 2019. Behandlingstiden hos myndighederne vil herefter normalt være ti måneder, men Novo har en såkaldt voucher, eller et værdibevis, der giver mulighed for, at speede behandlingstiden op til bare seks måneder. Om vi vil bruge den ej, har vi endnu ikke kommunikeret, siger Mads Krogsgaard Thomsen. STÅR STÆRKT Konkurrencemæssigt spår Novo sin diabetespille lovende fremtid. Godkendes pillen bliver det den første GLP-1-tablet på markedet, og den vil skulle tage op med milliardsællerter og piller i andre lægemiddelklasser kaldet SGLT-2-hæmmere og DPP-4-hæmmere. Vi har vist, at vi er signifikant mere effektive end både SGLT-2 og DPP-4 på metabolske parametre, altså i forhold til at sænke blodsukkeret og i forhold til vægttab. Det, der så er prikken over iet, er hjerte-kar-studiet. Her må vi bare sige, at 51 pct. reduktion i hjerte-kar-død ikke kommer til at skade vores markedsføring. Tværtimod, siger Mads Krogsgaard Thomsen. /ritzau/FINANS Jakob Dalskov