Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• TA siger køb i Bure Equity

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så er der blevet købt endnu en aktie til porteføljen. Denne gang er det en svensk en af slagsen, nemlig Bure equity. Se her, hvorfor jeg har købt den. Der udover fortæller jeg også lidt mere om Helge Larsens og mit nye "Investorbattle" rundt om i landet. https://www.youtube.com/watch?v=fxf6kSrgCMg
  • Hvad siger TA om Vestas, Matas og DSV efter regnskaberne?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Her er dagens video om de regnskabsaktuelle aktier fra i går: Vestas, Matas og DSV. Der ud over kigger jeg også lige lidt på Rockwool. Da jeg optog videoen havde jeg Rockwool i porteføljen, men den blev jeg stoppet ud af på det store fald her til morgen med et samlet tab på -8,6% https://www.youtube.com/watch?v=FH-oXGr75jk
  • Hvad siger TA om Teva op mod regnskabet

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Her op til regnskabet fra Teva om få dage, kigger jeg på aktien med teknisk analyse. Jeg er noget bekymret for den teknisk set, men et godt regnskab kan måske bryde trenden. Der ud over kigger jeg på Visa og MasterCard, som jeg har fået mange forespørgsler på. https://www.youtube.com/watch?v=KLGWo3uUOS4
  • GENMAB: Præsentation med events i 2019

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Med tak til Jørgen Varnæs. GENMAB´s seneste præsentation. Den indeholder alle upcoming events i 2019. https://ir.genmab.com/static-files/7c0bf771-5cb7-44ef-8bb2-c3dfb28fb9ea
  • Anmeldelse: "Den tålmodige Investor af Helge Larsen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Siden den udkom har jeg haft lyst til at læse Helge Larsens bog Den Tålmodige Investor. Jeg har fulgt Helge Larsen længe, primært gennem Millionærklubben, og har nydt hans viden om mange forskellige selskaber. En mand med stor viden inden for mange brancher, og som i størstedelen af tiden deler min egen investeringsfilosofi". Læs mere; http://mitteldorf.dk/anmeldelse-den-taalmodige-investor/?fbclid=IwAR2jOcTfAXNMW05xCy-I5wgvK66xdvCE5KuHxn_r2A_wJzUsxZL5f6d9qT0
  • Min model er ikke perfekt - se her hvor den fejler

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Som I ved, findes der ikke én investeringsmodel, der virker til alle aktier og i alle typer markeder. Derfor vil jeg lige give et lille indblik i, hvor min ugetrendmodel ikke virker specielt godt. I videoen her kigger jeg på cannabisaktien Cronos, hvor min model faktisk fungerer fint til entry men bare ikke optimalt til exit. Se med her hvorfor https://www.youtube.com/watch?v=YvbqBcL9xl0
  • Så kom der gang i Dow - Men hvor længe?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så er der kommet krudt under US-markedet. Grunden til dagens store stigning er FED-udmeldingen om, at de vil holde renten næsten i ro i år (samt et godt regnskab fra Boeing). Dette får "selvfølgelig" markedet til at stige, idet firmaerne nu har billige penge til låns lidt endnu. Men der er to store farer her: FED har ret i at renten ikke skal stige mere. Dette betyder, at det ser langt værre ud med økonomien i USA, end det fremgår af nøgletallene lige nu. For med gode jobtal osv. burde inflationen snart begynde at stige, og så burde renten også stige. Den anden fare er selvfølgelig, at de tager fejl. Og så vil vi risikere en overophedet økonomi, idet man så risikerer at inflationen når at løbe fra dem, inden de kan sætte renten op igen, idet dette er en meget langsommelig mekanisme. Ak ja, det er ikke nemt at være FED-chef Men husk på, at det at renten bliver holdt i ro, lige her og nu betyder stigende aktier. Men faktisk er det et tegn på en dårlig økonomi uden megen aktivitet. Man kan få den mistanke, at denne lavere aktivitet vil begynde at vise sig i de økonomiske nøgletal i de kommende par kvartaler. Det spændende bliver jo så nu, hvor længe dette renteboost kommer til at virke. Hvis det kun virker et par dage før kurserne falder igen, så er det virkelig skidt. Hvis det kickstarter en nu længere optur på aktiemarkedet, er det ikke helt så skidt. Det bliver spændende at se. Link til Børsens artikel om FED og renter: https://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/376099/efter_ni_rentestigninger_trykker_usas_renteboss_paa_pauseknappen.html?utm_source=forside&utm_campaign=nyhed_01&fbclid=IwAR3kXvp5GE8C99f79yotPxkgr27bECH-mbS-Eaql_Tx8eLoxUKxwP2Owhr4
  • TA dikterer udskiftning i porteføljen

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så blev det tid til at skifte lidt ud i porteføljen. Et par af mine aktier blev solgt i går. Begge med omkring 15-16% profit på under en måned. Nu er spørgsmålet så, om der skal købet nye ind. Her kigger jeg bl.a. lidt på Vestas, som jeg længe har været interesseret i. https://www.youtube.com/watch?v=O45KocnkA88
  • FED holder renten i ro - skal vi være bekymrede?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I går kom FED ud og fortalte, at de ville være meget forsigtige med renteforhøjelser i 2019. Dette fik som forventet kurserne til at stige på US-markedet. Spørgsmålet er, om dette er positivt eller negativt. Jeg mener personligt, at det er langsigtet negativt. Her giver jeg min makroøkonomiske mening omkring den lidt længere udvikling på markedet. https://www.youtube.com/watch?v=YYUuosJnZwE
  • Genmab

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Vi har nu fået både JNJ q4 rapporten og Symphony scripts/institutional sales for Dara i December. Novod har samlet tallene : Fra JNJ: cid:[email protected] Og fra Symphony: cid:[email protected] Det rejser unægtelig spørgsmålet: hvordan ser forventningerne til Dara salget i 2019 ud og mere specifikt, hvad kan Genmab (JNJ, som har en konservativ tilgang) guide? Specielt overrasker det mig, at Dara salget i realiteten er fladt i USA i 2 halvår 2018! På trods af 2 line penetration (flere patienter) og måske "longer duration of treatment"! Hvorfor er der ikke en salgs fremgang? Især i takt med at lægerne løbende har optimeret på behandlingen i klinikken (hurtigere infusion/færre bivirkninger). Hvorfor denne udfladning på trods af strømmen af nye stærke kliniske data og den stærke repræsentation på f.eks. ASH? ??? Er det virkeligt så simpelt, at der er en flaskehals i behandlingen: antallet af "infusion chairs"? Et argument vi har hørt nævnt flere gange uden at vi har et sikkert billede af årsagen. Pointen er, at er det "infusion chairs"/flaskehalse der holder salget tilbage, så vil selv en "first-line" godkendelse ikke hjælpe på salget! Det afgørende boost bliver da den sub-kutane version, som vi kan vente i 2020 (formentlig fra H2 ). Dermed spørgsmålet om guidance! Novod og konsensus har ca 3,1 mia $ i salgs forventning til Dara i 2019! Vi hører desuden at flere udenlandske brokere har estimater på 3,0- 3,3 mia. $. Det kræver i min optik ,at salget løftes med f.eks. 500 mio. $ i US (+ ca. 40%!) og med 500 mio. $ i RoW (+ ca. 60%). Det virker meget aggressivt! Især hvis vi som set i USA oplevet, at der opstår "flaskehalse" i andre store markeder i RoW ( Japan, Tyskland etc...) hvor penetrationen også er høj! Er det mere realistisk med +20% i US (jf. reelt fladt salg i 2h 2018 og lidt hjælp fra bl.a. 1 line) og +40% i ROW? Så giver det et niveau omkring 2,6 mia $!! Middelskøn? Novod lavede en god update ( 14 januar, hold anbefaling)på Genmab efter at han havde mødt JNJ, Genmab m.fl. på JPM konferencen. Her konkluderede han at der vil blive guidet med et bredt spænd på Dara salget. Måske 500 mio. $ i spænd. I samme update hævede Michael sine OPEX estimater markant( nu opex næsten 600 mio. dkk op i 2019!) og lagede sig ca. 10% under konsensus på Genmab ebit 2019: cid:[email protected] Konklusion: Jeg kan godt være bekymret for kombinationen af en konservativ guidance på Dara salget( f.eks. 2,5mia. $ til 3,0 og konsensus på over 3.0 mia. $) samtidig med at de højere OPEX skal kommunikeres (selvom det går til en stærkere pipeline). Det kan klart give en negative reaktion på årsregnskabet 20 februar. Undervægt op til rapporten! Så er der spørgsmålet om presset for rabatter øges i takt med udbredelsen ( Gross to net sales)? Sensitiviteten er høj og forstærker usikkerhed på salg/dag: cid:[email protected] En yderligere risiko faktor på kort sigt er patentsagen mod Morphosys ( på CD-38) der starter 11 februar i USA. Den kan blive et mia. beløb i kroner ! Bekymringen om salgspotentiale er ikke helt ny jf. den lidt svage udvikkling har modereret estimaterne. Men der er stadig en klar risiko ,selvom konsensus på 2019 er faldet noget : cid:[email protected] Novod har ebit estimat på 1898 mio. dkk for 2019.
  • En opdatering på min TA-portefølje for januar

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg får en del spørgsmål ind omkring min portefølje af aktier. Jeg opdaterer jo løbende på den, men her får I lige en opdatering for januar indtil nu, både mht. performance samt, hvilke aktier jeg overvejer at sælge ud i næste uge. https://www.youtube.com/watch?v=WDJ4HCOGkoI
  • Stærkt regnskab fra Scatec Solar

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Solparkutbyggeren Scatec Solar leverte fremgang i 2018 både i fjerde kvartal, og året sett under ett. Brutto driftsresultat endte på 329 millioner kroner, opp fra 106 millioner i 2017, og driftsresultatet kom inn på 276 millioner kroner i fjerde kvartal, opp fra 66 millioner kroner i samme periode i 2017, og 76 millioner opp fra tredje kvartal, basert på proporsjonale inntekter. Regnet på konsoliderte inntekter endte driftsresultatet på 187 millioner kroner, mot 148 millioner kroner i 2017". https://e24.no/boers-og-finans/scatec-solar/kraftig-resultathopp-for-scatec-solar/24548072
  • Bekymrende TA-signal i Danske Bank

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har i den seneste tid nævnt, at Danske Bank var ved at bygge ned negativ kileformation op i grafen. Denne blev i går brudt ned ad, så nu er jeg spændt på at se dagens udvikling i dag og starten på næste uge. Holdes bruddet ned, så er der dømt videre nedtur for aktien. Her kigger jeg også på: DSV Genmab Pandora TopDanmark https://www.youtube.com/watch?v=-3Ph1VGSJO8
  • Indre værdi af en aktie

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Hej Jeg har nogle aktier i et ikke børsnoteret selskab som nu tilbyder at købe dem tilbage i forholdet 1:1. Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue om det er en fair pris eller om jeg skal prøve at kontakte andre aktionærer om de vil købe dem til en højere pris. Har været inde og kigge lidt i deres regnskab og kan se at de har en egenkapital på knap 66 mio. hvoraf aktiekapitalen udgør 2 mio. På aktivsiden har de likvide midler på 102 mio. Kan disse oplysninger være med til at give en indikation om at tilbage-købsprisen er fair og/eller er der andre ting jeg skal kigge nærmere på VH Ole
  • Darzalex 2018 oversigt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Samlet oversigt 2018 [image: 76644_Darzalex_2018.png]
  • Fingerprint og Veloxis - Hvornår tager man gevinsten hjem?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Fingerprint og Veloxis har begge haft nogle voldsomme stigninger for så at falde tilbage. Så spørgsmålet er, hvornår begynder man at tage gevinsten hjem. Det er en balance mellem forsigtighed og grådighed, der er svær at finde. https://www.youtube.com/watch?v=ud27PlEMhr8
  • Lidt optur i markedet skaber mulige købskandidater

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I de sidste par uger har opturen i markedet skabt en række mulige brud på beartrend. I videoen her kigger jeg på en række danske aktier, hvor en mulig bulltrend er på vej. Dog er jeg en smulig skeptisk på markedsudviklingen. Aktierne jeg kigger på her er: Fingerprint Matas Ambu Danske Bank DSV GN Ringkjøbing Landbobank Vestas https://www.youtube.com/watch?v=ZMpUkN_5oGI
  • Fingerprint - Er opturen brudt?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har fået flere forespørgsler i dag på Fingerprint, og om den nu er en kandidat efter et retracement. Og nej, det er den slet ikke. Når jeg snakker om retracement, så er det på ugegrafen, og det vil sige, at et kraftigt fald på én dag, ikke er noget købssignal. Og faktisk er det fald, der kom i dag lidt bekymrende. Dem af jer, jeg havde skype med i går ved jo, at jeg anbefalede at tage mindst halvdelen af positionen af efter den ekstreme stigning de sidste dage. Dette var ikke fordi, jeg var en spåmand og vidste, at den ville falde. Men jeg er ret konservativ, og jeg har set lidt for mange af disse vilde stigninger til at vide, at de nok ikke holder for evigt. Fingerprint kan dog sagtens komme igen, men jeg vil meget gerne se den stabiliseres lidt. Den seneste uges tid har været alt for volatil til min smag. [image: 76639_Fingerprint_stortfald.png]
  • Genmab

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Vi har nu fået både JNJ q4 rapporten og Symphony scripts/institutional sales for Dara i December. Novod har samlet tallene : Fra JNJ: cid:[email protected] Og fra Symphony: cid:[email protected] Det rejser unægtelig spørgsmålet: hvordan ser forventningerne til Dara salget i 2019 ud og mere specifikt, hvad kan Genmab (JNJ, som har en konservativ tilgang) guide? Specielt overrasker det mig, at Dara salget i realiteten er fladt i USA i 2 halvår 2018! På trods af 2 line penetration (flere patienter) og måske "longer duration of treatment"! Hvorfor er der ikke en salgs fremgang? Især i takt med at lægerne løbende har optimeret på behandlingen i klinikken (hurtigere infusion/færre bivirkninger). Hvorfor denne udfladning på trods af strømmen af nye stærke kliniske data og den stærke repræsentation på f.eks. ASH? ??? Er det virkeligt så simpelt, at der er en flaskehals i behandlingen: antallet af "infusion chairs"? Et argument vi har hørt nævnt flere gange uden at vi har et sikkert billede af årsagen. Pointen er, at er det "infusion chairs"/flaskehalse der holder salget tilbage, så vil selv en "first-line" godkendelse ikke hjælpe på salget! Det afgørende boost bliver da den sub-kutane version, som vi kan vente i 2020 (formentlig fra H2 ). Dermed spørgsmålet om guidance! Novod og konsensus har ca 3,1 mia $ i salgs forventning til Dara i 2019! Vi hører desuden at flere udenlandske brokere har estimater på 3,0- 3,3 mia. $. Det kræver i min optik ,at salget løftes med f.eks. 500 mio. $ i US (+ ca. 40%!) og med 500 mio. $ i RoW (+ ca. 60%). Det virker meget aggressivt! Især hvis vi som set i USA oplevet, at der opstår "flaskehalse" i andre store markeder i RoW ( Japan, Tyskland etc...) hvor penetrationen også er høj! Er det mere realistisk med +20% i US (jf. reelt fladt salg i 2h 2018 og lidt hjælp fra bl.a. 1 line) og +40% i ROW? Så giver det et niveau omkring 2,6 mia $!! Middelskøn? Novod lavede en god update ( 14 januar, hold anbefaling)på Genmab efter at han havde mødt JNJ, Genmab m.fl. på JPM konferencen. Her konkluderede han at der vil blive guidet med et bredt spænd på Dara salget. Måske 500 mio. $ i spænd. I samme update hævede Michael sine OPEX estimater markant( nu opex næsten 600 mio. dkk op i 2019!) og lagede sig ca. 10% under konsensus på Genmab ebit 2019: cid:[email protected] Konklusion: Jeg kan godt være bekymret for kombinationen af en konservativ guidance på Dara salget( f.eks. 2,5mia. $ til 3,0 og konsensus på over 3.0 mia. $) samtidig med at de højere OPEX skal kommunikeres (selvom det går til en stærkere pipeline). Det kan klart give en negative reaktion på årsregnskabet 20 februar. Undervægt op til rapporten! Så er der spørgsmålet om presset for rabatter øges i takt med udbredelsen ( Gross to net sales)? Sensitiviteten er høj og forstærker usikkerhed på salg/dag: cid:[email protected] En yderligere risiko faktor på kort sigt er patentsagen mod Morphosys ( på CD-38) der starter 11 februar i USA. Den kan blive et mia. beløb i kroner ! Bekymringen om salgspotentiale er ikke helt ny jf. den lidt svage udvikkling har modereret estimaterne. Men der er stadig en klar risiko ,selvom konsensus på 2019 er faldet noget : cid:[email protected] Novod har ebit estimat på 1898 mio. dkk for 2019.
  • Analysevideo fra Pareto om laksesektoren 2019

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Carl-Emil K. Johannessen fra Seafood-teamet i Pareto gir oss en kort oppsummering av ny sektorrapport som er publisert i dag. Rapporten "Strong outlook, but expectations are high" på 94 sider, kan leses på vår kundeweb. Se www.paretosec.no for hvordan du får tilgang". https://www.youtube.com/watch?v=MCGBEXc9lTc&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3AearFdPMb0qSnYH9gdSD04VTrQ9zTXmODucrURpKjTaKAS4yeQucglS8