Forleden sendte jeg følgende lille tekst ud til mine abonnenter:
Jeg vil gerne undskylde på forhånd. Men jeg bliver nok desværre nødt til at ødelægge jeres gode søndagshumør.
Jeg har her linket til en video med en tale af Peter Schiff.
Peter Schiff er i mange år blevet skældt ud for at være en såkaldt "perma bear", som ikke lavede andet end at forudsige kriser. "Problemet" for hans kritikere er, at han har forudset så godt som alle de problemer vi står i i dag.
Han forudså finanskrisen i 2008 (og forklarede hvorfor den ville opstå), han har forudset FED's fejlagtige forsøg på at hæve renten, han forudså at de blev nødt til at sænke den igen pga. et begyndende krak i aktiemarkedet (4. kvartal 2018), han har forudset den begyndende QE4-pakke fra FED, der kører lige nu (skønt FED nægter at det er en QE-pakke) osv. osv. osv.
Det han gør her i talen er så at gennemgå, hvad han tror der kommer til at ske fra nu af og et år frem. Og jeg kan sige med det samme, at det ikke er lyse udsigter.
Jeg er enig med Schiff i så godt som alle punkter, og han påpeger, som jeg så ofte har gjort, at den "fantastiske økonomi", som man ofte taler om, blot er et fatamorgana bygget på kunstige parade-nøgletal, som mere eller mindre er politisk bestillingsarbejde.
Nu må vi se, om Schiff rammer præcist med sin forudsigelse. Gør han det, så bliver det næste år (og tiden frem over) ikke specielt sjov.
ps. Jeg køber og sælger jo aktier ifølge min faste strategi. Så disse forudsigelser får mig ikke til at sælge alt. Det skal strategien nok sørge for, når tiden er inde.
https://www.youtube.com/watch?v=7iLtsg6DAL8&fbclid=IwAR0duB-wc9HGm7C5DTGI4l95iXKQcW4FJsyJsIU0GyCaMkdBmKzqluyiib4
mvh
Hans-Henrik Nielsen
Markettimer.dk