Jeg har efter at have fulgt NPinvestors nedtur på børsen siden introduktionen i januar 2018 valgt at investere i selskabet.
Børsintroen skete til kurs 17, hvilket på daværende tidspunkt svarede til en markedsværdi på over 100 mio. kr., hvilket i mine øjne var fuldstændig horribelt.
Men siden er kursen raslet ned. Man foretog en emission i sommeren 2019 til kurs 2, og man kunne tro, at dette ville lægge en bund under aktien i det niveau.
Men nej. Aktien har været nede under 1 kr., hvilket hovedsagelig skyldes, at de to firmaer, der garanterede emissionen, efterfølgende solgte ud af deres aktier med store tab, da de ikke havde forventet, at de ville få så mange aktier, og da de ikke havde planer at være langsigtede investorer.
Nu handles aktien så omkring 1 kr. Modsat situationen ved IPOen, hvor markedsværdien var latterligt høj, mener jeg nu, at markedsværdien er alt for lav. Aktiemarkedet har det med at overdrive bevægelserne i begge retninger.
Markedsværdien ligger nu på ca. 10 mio. kr. NPinvestor har et sted mellem 10 og 15 mio. kr. i kassen. Dertil skal lægges værdien af det af Erik Damgaard udviklede handelssoftware Straticator. NPinvestor ejer rettighederne til dette program, som i regnskabet kun er værdisat til 600.000 kr. Det mener jeg er alt for lavt.
Straticator har sit eget site, straticator.com. Hvor NPinvestors site virker amatøragtigt, mener jeg, at Straticator.com udadtil ser super professionelt ud. Prøv selv at gå ind og kigge på det. Jeg vil mene, at man vil kunne sælge dette site og software til en anden finansiel aktør for 20 mio. kr.
Straticator er dels bygget til copy trading, dvs. at man følger andre investors handler i real-time. Dvs. at man ikke blot følger, men at man rent faktisk får foretaget præcis de samme handler som den person, man følger. Dette kan være en bekendt, man har tillid til, men det kan også være en copy trader master, som foreslås af NPinvestor.
Dels er Straticator bygget til algoritmehandel (algotrading). Og det er her, programmet har sin største force, som jeg ser det. Det er et sofistikeret værktøj, hvormed man kan opbygge sine egne algoritme-handelsstrategier. Det er super professionelt og kan have stor værdi for større aktører inden for aktiehandel.
Herudover har NPinvestor fået den store EU-børsmæglerlicens, og det er en licens, som man ikke bare lige får. Det kræver hårdt arbejde og en masse kapital. Licensen i sig selv kræver, at man deponerer 7,5 mio. kr. Dertil kommer et hav af omkostninger til advokater og revisorer. Der er mange regulatoriske krav, der skal opfyldes.
Der er flere svenske banker, der er interesserede i at få en børsmæglerlicens i Danmark. Så hvis man kan få solgt NPinvestor til en svensk bank, hvor de betaler f.eks. 10 mio. kr. for børsmæglerlicensen og 20 mio. kr. for Straticator, samtidig med, at de overtager kontantbeholdningen på 10-15 mio. kr., giver det en samlet salgspris på 40-45 mio. kr. mod den nuværende markedsværdi på ca. 10 mio. kr.