Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Mulig Genmab bund

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Umidlbart ligner det en bundvending [image: 82644_genmab_13.03.2020.JPG]
  • RTX og det store aktietilbagekøbsprogram i 2020

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hej TheNote og andre private investorfæller. Jeg er også en af de yderst tilfredse aktionærer i RTX og har været det gennem flere år. Ifm. aktiebilagekøbsprogrammet har selskabet i dag udsendt en ugentlig status vedr. aktietilbagekøbsprogrammet. I teksten står bl.a. ..."Bestyrelsen anser det for rettidig omhu at suspendere tilbagekøbsprogrammet set i lyset af den øgede globale usikkerhed uagtet at RTX ikke ændrer de offentliggjorte forventninger til regnskabsåret 2019/20". Bemærk sidste del af sætningen. Hvis det VIRKELIG viser sig, at de trods corona-krisen ikke behøver at ændre i deres forventninger til året, begynder jeg nok at grine af glæde og beundring. Og så er dagens kurs på godt 160 SAFTSUSME billig, mand God weekend til alle! / Tectoria
  • En sort, sort dag på markederne.

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg tror vi alle kan blive enige om, at emnet for denne tråd er passende for det vi har set i dag i markederne. Men jeg vil gerne høre hvad i andre her har af kommentarer, hvad i mener årsagerne til faldene især er, og hvordan i tror tingene vil udvikle sig på kort og mellemlang sigt. Personligt har jeg i dag oplevet det største fald i min formue på en enkelt dag, siden jeg for omkring 16 år siden begyndte at investere. Faldet er meget mindre end vi har set i C25-indekset i dag, da jeg kun har en lille del af min formue placeret i børsnoterede aktier og har mine investeringer spredt ud på mange aktivklasser. Men alligevel: Det største fald jeg har oplevet, og værre end nogen enkelt dag under finanskrisen. Særligt interessant er, at stort set alle markeder er faldet - selv guld, som ellers regnes for en sikker havn. Og normalt er der en negativ korrelation mellem aktier og obligationer, så obligationerne stiger når aktierne falder, og omvendt. Men nu er denne korrelation blevet lettere positiv. Jeg tror årsagen her skal findes i, at mange tidligere har gearet deres investeringer, altså lånt penge til at investere for. Det giver god mening når renten er lav, og vi er i et bull-marked. Men når aktierne så pludseligt falder kraftigt, får mange et såkaldt margin-call fra deres børsmægler. Det lyder typisk sådan her: "Dine papirer er faldet i kurs, så de giver ikke længere passende sikkerhed for vores lån til dig. Enten må du sætte nogle flere kontanter ind på kontoen eller sælge nogle papirer. Gør du ikke det, tvangssælger vi nogle af dine papirer i henhold til vores låneaftale." Det tror jeg er sket ofte på det sidste. Og da folk ikke kan lide at sælge aktiver der har haft store tab, sælger de i stedet andre aktiver, og dermed spreder faldene sig ud på andre markeder end aktiemarkedet. Jeg tror det er en væsentlig årsag til at ikke alene aktiemarkederne, men stort set alle markeder er faldet. Det bekymrede mig, at en ekstraordinær rentenedsættelse på 0,5% fra Fed ikke kunne bremse faldene i aktiemarkedet. Men endnu mere bekymrer det mig, at en endnu voldsommere udmelding fra Fed i dag kun havde kortvarig virkning før de amerikanske markeder faldt endnu længere ned. Udmeldingen var, at man voldsomt ville udvide den såkaldte repo-facilitet, som de siden september har brugt til at tilføre mere likviditet til finansmarkederne. Og når jeg siger voldsomt, mener jeg voldsomt: Udnytter markederne dette til fulde, vil balancen for Fed om en måned være fordoblet. Det der især bekymrer mig her er, at selvom det først fik de amerikanske aktier til at stige, faldt de kort efter - til et endnu lavere niveau. På kort sigt tror jeg aktiemarkederne vil fortsætte med at falde, selvom der muligvis kan komme enkelte dage med stigninger. Tilsvarende vil nok ske med de fleste andre markeder. Det store spørgsmål er om obligationerne vil blive ved at falde, for det vil efter min mening være tegn på en større krise. På mellemlang sigt tror jeg råvaremarkederne (måske ikke alle) vil vinde. Hvor kan man ellers placere sin kapital nogenlunde sikkert uden negativ rente?
  • strong balance sheets

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Jeg lod mig inspirere lidt af Markettimer til dette indlaeg, fordi han snakkede lidt om den forestaeende likviditets-krise i sin seneste video. Der bliver snakket naesten dagligt om, at man boer have virksomheder med "strong balance sheets" (dvs. bl.a. ikke for meget gaeld) i disse tider. Jeg har identificeret et par virksomheder af slagsen. Jeg haaber, at det maaske kan fungere som inspiration. Jeg har ikke et indgaaende kendskab til alle virksomhederne. Det er ikke en koebsanbefaling. Jeg har ingen af de naevnte aktier i min portefoelje. Der er sikkert andre boersnoterede virksomheder derude med endnu staerkere balance sheets; jeg har kun fokuseret paa S&P500-komponenter. Jeg har udelukket alle banker og forsikrings-selskaber. Solide banker taeller f.eks. mine favoritter $JPM og $USB. FAST FB HPE ISRG MNST PAYC ABMD REGN Diverse figurer for virksomhederne ovenfor: https://www.midgardfinance.com/tabulate/sp500_strongBalanceSheet.htm 2015-01-09 What Is a "Strong" Balance Sheet? https://www.fool.com/how-to-invest/2015/01/09/what-is-a-strong-balance-sheet.aspx 2020-03-10 Market slide puts focus on companies' balance sheets https://www.investmentnews.com/market-slide-puts-focus-on-companies-balance-sheets-189722 Stocks of companies with a lot of leverage could be hit hard if a credit crunch develops, analysts say 2020-03-06 Coronavirus: Eight charts on how it has shaken economies https://www.bbc.com/news/business-51706225 [image: 82622_sp500_strongBalanceSheet_debtToTangibleAssets_annual_sumFalse_2020_3.png] [image: 82622_sp500_strongBalanceSheet_debtEBITDA_annual_sumFalse_2020_3.png] [image: 82622_sp500_strongBalanceSheet_currentRatio_annual_sumFalse_2020_3.png] [image: 82622_sp500_strongBalanceSheet_evo.png] [image: 82622_sp500_strongBalanceSheet_interestCoverage_annual_sumFalse_2020_3.png]
  • Olieprisen dropper? Betyder det noget for aktionærerne?

33
    0 Votes
    33 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Olieprisen faldt fredag ca. 10%. Men hvad betyder det? Hvorfor skete det? Kan det forsætte i den kommende uge? Og betyder det i det hele taget noget for dem, der kun investerer i aktier? Se min holdning til det her. https://www.youtube.com/watch?v=OQLvVSa5Asg
  • Verden lukker ned - hvad gør vi nu?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har fået mange spørgsmål de sidste par dage (der lå f.eks. 50 beskeder til mig i morgen ) omkring hele situationen med Corona, nedlukning, oliepriskrig osv. For ikke at skulle svare alle det samme, så får I her en lille video omkring mit syn på situationen. Her kigger jeg både på markedet lige nu, men også på hvad vi kan forvente os fremad. Jeg ser også specifikt på, hvad man skal passe på som udbytte- og/eller valueinvestor, idet der her ligger nogen virkelig store fælder, som I skal passe på ikke at falde i. Jeg berører også shorting, som mange spørger til, og som jeg stærkt vil fraråde almindelige investorer at begynde på nu. Jeg håber den giver inspiration og måske lidt ro i maven. Spørg endelig hvis der er noget, jeg ikke får forklaret ordentligt. Pas godt på pengene der ude. https://www.youtube.com/watch?v=yJLrQ7x-8t0
  • The Largest Financial Event Of Our Lifetime Is Upon Us

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "The Largest Financial Event Of Our Lifetime Is Upon Us - Raoul Pal of Real Vision Today I am joined by Raoul Pal of Real Vision to discuss the latest developments in the global economy. The recent spread of CoVid19 has really exposed the fragility of global markets. We discuss stocks, bonds, oil market & OPEC, interest rates, property, currencies, central banks, retirement crisis, debt, banks, governments, Bitcoin, Ethereum, cryptocurrency & more. It now looks like a certainty many economies are facing recession, the world could be facing another global financial crisis, & if not contained it has the potential to turn into a wider economic collapse. A must watched for every investor! https://www.youtube.com/watch?v=Y5Sq1nFac60&fbclid=IwAR1bzdAT_CLtp4m6wk_sg6_YtJnBtWDqJrEhoKZ-gDQmoYZ8-X-f0YNH-QI
  • Value- og udbytte fælder - hvordan du undgår dem

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har lige lavet en video om Value- and Dividend traps i markedet. Det er situationen, hvor man forelsker sig i en aktie pga. høje udbytter og/eller god value baseret på historiske tal. Dette kan ofte være en fin strategi, men i et marked som dette, hvor hele strukturer og sektorer synker i grus (olieindustri, flyindustri, underholdningsindudstri osv.), så kan det være en farlig strategi. For det er svært at spå om, hvilke firmaer, der kommer helskindet ud af dette krak. I videoen her har jeg fokus på olie- og bankaktier, men det kan i princippet være alle mulige andre industrier også. https://www.youtube.com/watch?v=svP5w0c0Vwg
  • Breaking - Danmark lukker ned!

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    •Alle offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner, sendes hjem fra arbejde fra fredag den 13. marts 2020 og foreløbigt to uger frem. •Sygehuse og plejehjem mv. opfordres til med øjeblikkelig virkning at indføre skærpede restriktioner i forhold til besøg. •Alle skoler og dagtilbud lukkes fra mandag den 16. marts 2020 og i foreløbigt to uger. •Der arbejdes på at udstede forbud mod, at arrangører, forlystelser, restaurationsvirksomheder mv. samler flere end 100 personer indendørs. •Vi skal begrænse anvendelsen af den kollektive trafik. •Alle indendørs kulturinstitutioner, biblioteker, fritidstilbud mv. lukker nu. Og foreløbig to uger fra fredag den 13. marts 2020. •Elever og studerende på alle uddannelsesinstitutioner sendes hjem nu. Og foreløbig to uger fra fredag den 13. marts 2020. https://nyheder.tv2.dk/2020-03-11-alle-elever-i-danmark-og-mange-offentligt-ansatte-sendes-hjem Det havde jeg ikke lige set komme for en måned siden!
  • Bavarian

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hvornår er det klogt, at investere i denne aktie? Den er jo faldet drastisk
  • hvorfor falder bankerne så meget?

40
    0 Votes
    40 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Danske bank falder 10%. Er banker specielt følsomme overfor corona virus?
  • 4. afsnit af Investeringspodcasten d. 12/3-2020

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I 4. afsnit af Investeringspodcasten taler Per Hansen og jeg om oliepriskollapset, kampen om markedsandele, de store aktieudsving særligt i tech-aktierne, et potentielt gunstigt marked for tankaktier, samt om en specifikke selskaber. https://www.youtube.com/watch?time_continue=22&v=pMqsk9-Hbno&feature=emb_logo
  • Trump stopper al rejse mellem Europa og USA.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    bgadkB
    Trump har besluttet at lukke for al rejse mellem USA og Europa. Markederne reagerer selvfølgelig med bestyrtelse over denne hjerneblødning. DAX futures er nu under 10000 og faldende. Netop beslutninger af denne type, er faren som ligger i ukvalificerede ledere, som gør tingene værre end de burde være. For det første er virkningsløst fordi der sandsynligvis er flere smittede internt i USA end i Europa, så smittestigningen i USA bliver ikke hjulpet af denne beslutning. For det andet har beslutningen betydelige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet på begge sider af Atlanten. Det er ikke sygdommen som skader os - det er forsøgende på at stoppe den....
  • Tank - jf Bloomberg er oliehandler ved at bestille tankskibe

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jf. Bloomberg er handler igang med at hyre tankskibe for at udnytte de billige oliepriser - med meddelsen om saudi vil smide ca 12,5 mio Tønder på markedet og Russerne vil forøge deres også bliver der brug for tankskibe til transport og oplag. Det kan betyde ekstrem prisstigninger på tank - tank er meget billig prissat nu.
  • Ville det ikke være skønt hvis Covid19 var væk?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Ville det ikke være fantastisk, hvis vi kunne få bekæmpet Corona? Jo selvfølgelig. Ud over Kina, er der ét land i verden, hvor antallet af Covid19-tilfælde falder markant og det er Sydkorea. Hvad gør Sydkorea, som andre ikke gør? De tester. Og de tester meget. For at måle, hvor meget et land tester ift. andre, så måler man antal tests pr. 1 mio. indbyggere. Ved at teste meget, kan man lynhurtigt finde nye smittede, få dem i karantæne, finde ud af, hvem de har være sammen med og få testet dem. Det lader til at være "den gyldne formel". Så hvor meget tester Sydkorea? Pr. d. 8/3 har de testet ca. 3700 personer/million. Ifølge tallene fra Kina (som godt kan være tvivlsomme), har de testet 2800/million. Kina lader også til at have fået situaionen nogenlunde under kontrol. Italien, som er det hårdest ramte land udenfor Kina har testet 826/million. Og netop Italien har faktisk haft en fald i den procentuelle stigning pr. dag Den store joker i dette spil er USA pga. deres enorme betydning for verdensøkonomien. USA tester pt. 5/million. Så de har den laveste testrate i verden (blandt de lande vi normalt sammenligner os med). De er på vej op i gear. Hvis vi gerne vil vide lidt om, hvornår denne Covid19-epidemi vil tage af, så skal vi formentlig skele til, hvor hurtigt de store lande får deres testapparat op og køre. Pr. d. 8/3 havde USA testet 1700 mennesker (jeg har hørt at dette nu er oppe på 4-5000). Sydkorea har testet ca. 190.000 mennesker i en befolkning på omkring 1/6 af USA's. Så skønt der er mange variabler, så vil USA skulle teste mindst 1 mio. mennesker (en 200 til 500-dobling fra nuværende) før vi i det mindste vil begynde at se en knækket kurve i antal smittede. https://www.businessinsider.com/coronavirus-testing-covid-19-tests-per-capita-chart-us-behind-2020-3?r=US&IR=T
  • Federal Reserve kan ikke redde aktierne

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Når Federal Reserve tidligere har måtte ty til nødrentenedsættelser mellem rentemøder, har det som regel været forbundet med markante krisetegn på aktiemarkederne. Aktierne bliver næppe reddet bare af pengepolitik, hvorfor virusinddæmning er nøglen. Lige på og marked Article by Andreas Steno Larsen En rentenedsættelse på 50 basispunkter uden for den regulære mødekalender. Det er ikke et syn, som møder markederne særligt ofte, men ikke desto mindre valgte Federal Reserve at trykke på "panik-knappen" i sidste uge for at prøve at dæmme op for de kraftige markedsbevægelser, som vi har set siden Corona-udbruddets eskalering. De seneste gange sådan et våben er blevet udnyttet af Federal Reserve var efter krakket i Lehman Brothers, efter 11. September og i kølvandet på Dot-com boblen - altså i krisetid. Det store spørgsmål er så om sådanne nød-rentenedsættelser virker. Efter de førnævnte begivenheder forsatte aktierne med at falde til trods for forsøgene på at feberredde økonomien fra den amerikanske centralbank. I gennemsnit var aktierne nede ca. 13% et år efter disse rentenedsættelser og kun i ét tilfælde var aktierne steget et år efter. Man kan med rette anklage dette for at være en sammenligning af æbler og pærer, men omvendt kan man lidt polemisk også spørge, hvad man skal bruge en lavere rente til, hvis man alligevel sidder i karantæne derhjemme? Derfor er der også begrundet mistro til at rentenedsættelser vil virke denne gang, førend at virussen er blevet inddæmmet. Det er en væsentlig forskel fra dengang til nu". Læs mere..... https://e-markets.nordea.com/?fbclid=IwAR3C03pjj2QRLjkZGneGa9FwwE5U-ITGb0yjcqrqnXoESZw6wPq6H8cB13w#!/article/56201/lige-pa-og-marked-federal-reserve-kan-ikke-redde-aktierne
  • HANSA BIOPHARMA

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Hansa Biopharma er et forskningsbaseret selskab, der med sin egen enzymteknologiplatform udvikler immunmodulerende behandlinger af sjældne immunoglobulin G (IgG) -medierede autoimmune tilstande, transplantatafstødning og kræft. Immunoglobulin G er den mest almindelige type antistof, der findes i blodcirkulationen og repræsenterer ca. 75% af serumantistoffer hos mennesker. Immunoglobulin G er blandt andet med til at afvise eksempelvis et transplanteret organ. Overalt i verden stiger det medicinske behov for immunmodulerende behandlinger inden for organdonation. Tager man eksempelvis USA, så lider ca. 37 millioner amerikanere af en eller anden form for nyresygdom, dette var blandt andet nationens niende førende dødsårsag i 2017. Når patienter når den sidste fase, svigter deres nyrer, hvilket kræver enten en transplantation eller hyppig dialyse for at forblive i live. HLA-sensibilisering er en vigtig barriere for nyretransplantation. Meget sensibiliserede patienter har høje niveauer af anti-HLA antistoffer. Disse antistoffer gør det betydeligt svære at finde et organdonor match, da patienternes immunsystem vil afstøde det transplanterede organ. Mange stærkt sensibiliserede patienter forbliver på ubestemt tid i en svækkende sygdomstilstand ved langtidsdialyse, hvilket er forbundet med en høj omkostning, en dårlig livskvalitet og en øget dødelighed. Hansa Biopharmas førende lægemiddelkandidat imlifidase er et unikt antistofspaltende enzym, der udvikles for at muliggøre nyretransplantation hos stærkt følsomme patienter og kan videreudvikles til anvendelse i anden organ- og vævstransplantation og akutte autoimmune indikationer. Imlifidase er målrettet specifikt mod IgG og hæmmer IgG-medieret immunrespons dvs. kroppen får sværere ved at afstøde det transplanterede organ. Brugen af imlifidase er en ny tilgang til eliminering af patogent IgG. Det har en hurtigt begyndende virkning, hvor spaltning af IgG-antistoffer og hæmning af deres reaktivitet sker inden for få timer efter indgivelse. Imlifidase har en stærk patentportefølje, der tilbyder beskyttelse helt frem til efter 2035. Hansa Biopharma har ansøgt om markedsføringstilladelse for imlifidase til aktivering af nyretransplantation hos stærkt følsomme patienter i EU. Her gennemgår Det Europæiske Lægemiddelagentur EMA ansøgningen om markedsgodkendelse af imlifidase. Gennemgangen følger tidsplanen. En udtalelse fra EMAs videnskabelige komité CHMP forventes i løbet af andet kvartal i 2020. Om alt går vel kan forventes en lancering i H2 2020. I USA har den amerikanske lægemiddelmyndighed FDA ønsket, at Hansa Biotech gennemfører en ny klinisk undersøgelse med imlifidase som en del af en såkaldt BLA-applikation (Biologic License Application). Når FDA godkender den endelige undersøgelsesprotokol, vil virksomheden gennemføre et randomiseret klinisk forsøg på en begrænset gruppe af meget sensibiliserede nyrepatienter med en surrogatmarkør som slutpunkt. Resultaterne af den kliniske undersøgelse vil understøtte en fremtidig registreringsansøgning for en Biologic License Application (BLA) i USA gennem en såkaldt accelereret godkendelsesproces. Det forventes, at Hansa Biotech først i 2023 kan få en en eventuel amerikansk markedsføringstilladelse. Meddelelsen omkring FDA´s ønske om et yderligere studie kom d. 7. December 2019 og medførte at aktiekursen blev sendt 40% ned på børsen. Umiddelbart virker det som en klar overreaktion. Data er stadig gode og ansøgningen i Europa kører efter planen. Hansa Biopharma har senest iværksat tre kliniske fase 2-undersøgelser i autoimmune indikationer; Guillain-Barré-syndrom (GBS), Goodpastures syndrom (anti-GBM-antistofsygdom) og akut antistofmedieret afvisning (AMR) ved nyretransplantation, da imlifidase kan have yderligere potentielle medicinske anvendelser indenfor alvorlige eller endda livstruende, akutte autoimmune sygdomme inden for neurologi, nefrologi og hæmatologi. Læs mere på: https://hansabiopharma.com/ Hansa Biopharma er noteret på OMX Stockholm børs. Tekst fra ProInvestors Analyseteam/Helge Larsen og Marthine Overgaard Berthelsen [image: 80265_Hansa_Biopharma.jpg]
  • Sid roligt i båden

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Peter Warren - Sitt rolig i båden. Det de ikke burde gjøre er å følge med på børskurser. De burde sitte rolig i båten. Fordi de kanskje har et perspektiv på 20-30 år, bør de ikke la det bli ødelagt av midlertidige svingninger, sier Warren i TV 2-programmet «Bare business». Det er verre for de som har tatt stor risiko med sine investeringer, mener Warren". Læs og se mere: https://www.tv2.no/nyheter/11272523/?fbclid=IwAR1Da9zN7YyU-pdyQdH1XYm7tfSNciWoh8ih_4ByAolB8HislHPig6Y0yzs
  • Bavarian - kursmål?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Der er flere analytikere, der har været positive omkring Bavarian Nordic på det seneste. Aktien er steget stort set hver eneste dag de sidste par uger - men kender I til nogle konkrete kursmål fra analytikere udover Citibank? Jeg ser meget frem til at se årsregnskabet og høre om forventningerne til fremtiden...
  • Een aktie og een sektor?

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Mange ting er faldet i pris. Jeg har svaert ved at danne mig et overblik, naar tingene bevaeger sig saa hurtigt. Hvis du kun kunne koebe een aktie lige nu, hvilken ville du saa vaelge? Mit eget valg ville falde paa AB InBev. De saelger blandt andet Corona uden for USA Hvis du kun kunne vaelge een sektor, hvilken ville du saa vaelge? Mit eget valg ville nok falde paa energi her. Jeg saa, at ConocoPhillips havde annonceret et aktietilbagekoebs-program paa cirka en sjettedel af deres aktier. Bryggerier: https://www.midgardfinance.com/tabulate/breweries.htm Europa ÅTD-treemap for alle sektorer (AB InBev lyser roedt): https://www.midgardfinance.com/plot/treemaps/treemapEurope.sector.changeytd.png Energi (S&P500 XLE-komponenter): https://www.midgardfinance.com/tabulate/xle.htm