Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• SAS overlever men ikke aktiekursen!

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Det er forbløffende - som man også kan læse nedenfor, at de "lokale" luftfartsaktier tilsyneladende lever deres eget besynderlige liv uden økonomisk substans bag værdiansættelserne. Jeg har tabt en del penge på SAS efter, at kursen nærmest styrtdykkede efter Q4 regnskabet 5/12 2019. Omkring kurs 14,35 kr. nåede aktien op i, før det ellers gik nedad igen. Den 9/1 2020 skrev Morten Langer på baggrund af TA, at "SAS aktien blev løftet kraftigt i dag, først på grund af faldende oliepriser, dernæst af positive trafiktal fra SAS - Stærk medvind til SAS, mulig snarlig test af kurs 12 kr." Dette er på ingen måde en kritik af Morten Langers analyse mm. for vi vidste intet om Covid19 på det tidspunkt. (Spørgsmålet er så ellers, om andre måske gjorde det?) Når jeg opretter en tråd om SAS hænger det sammen med dagens udmelding om restrukturering af selskabet og konsekvenserne for de nuværende aktionærer. Jakob Pedersen fra Sydbank mener således, at den reelle aktiekurs på SAS - efter nytegning af aktier og konvertering af gæld - bør være 1,20 svenske kr. Prøv lige at tygge på den kurs i danske kroner! Oplysningerne burde føre til en helt anden børskurs på SAS-aktien fra børsåbning her til morgen, men hvad sker der? SAS står lige nu (10,58) i kurs 5,70 kr. Hvem mon køber til den kurs, og er det egentlig ikke relevant at sætte aktien på observationsliste? Jeg er noget forbavset over denne situation.
  • Indikatorskolen - Lær Bollinger Band på den rigtige måde

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er den nye video klar i serien "Indicator school", hvor jeg gennemgår den utroligt spændende indikator "Bollinger Bands". Det er en indikator, der bruges til at vurdere volatilitet med, og den har nogle utroligt spændende muligheder til at se trendvendinger med. Det skal dog siges, at mange investorer bruger Bollinger Bands forkert (stik modsat af, hvad opfinderen John Bollinger underviser i), så her får I den "rigtige" måde, som John Bollinger foreskriver i sine bøger. https://www.youtube.com/watch?v=dguDlIG86nY
  • orphazymes

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvorfor falder den så kraftig, nu gennem noget tid ?
  • Tror folk på en opjustering fra AMBU ?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Kunne der være en snarlig opjustering på trapperne fra AMBU forud for Q3?
  • Et spekulativt sats i WorkHorse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    For lidt over en uge siden tog jeg et spekulativt lille sats i en lille US-aktie, der nu er blevet det helt store hype. Det er aktien WorkHorse. Se her, hvorfor jeg tog et sats, og hvad jeg tænker om den fremover. https://www.youtube.com/watch?v=RhbRpnYAGwQ
  • Betyder det noget, hvem der vinder valget i USA?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er den nye engelske video uploadet. Den handler om, om vi kan se noget i statistikkerne om, hvem der helst skal vinde valget i USA set ud fra et rent aktiemarkedsmæssigt synspunkt. Dette er udelukkende statistik og ikke en politisk diskussion. Men dog interessante statistikker, det måske er værd at kigge nærmere på. https://www.youtube.com/watch?v=nr3Wjt2HysA
  • GENMAB: Stærke data for Tisotumumab i livmoderhalskræft

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Genmab Announces Very Favorable Topline Results from Phase 2 Clinical Trial of Tisotumab Vedotin in Recurrent or Metastatic Cervical Cancer. https://ir.genmab.com/news-releases/news-release-details/genmab-announces-very-favorable-topline-results-phase-2-clinical [image: 84873_23348500_genmab_prfoto3.jpg]
  • Norwegians market cap er helt hen i vejret

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Udvalgte flyselskabers market cap ultimo juni 2020 Norwegian: 8.6B Lufthansa: 4.175B SAS: 3,4B Air France: 1,7B Er der nogen der kan forklare mig, hvordan i alverden Norwegians aktiekurs ikke er faldet MEGET mere end det har været tilfældet? De laver en kæmpe emission og har nu over 3 milliarder aktier. Indrømmet er jeg ikke den store FA/Makro ekspert, men alt over 1 kr. forstår jeg simpelthen ikke. Er privatinvestorer der er på udkig efter en hurtig gevinst virkelig nok til at opretholde kursen med de utallige indlæg på SoMe om Norwegian? Er det et forsøg på at opretholde kursen indtil de massive salg der venter efter d. 9 august? Please explain. Jeg forstår det ikke. Vh KK
  • Et kig på Hyliion - en mulig Nikola-konkurrent

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så blev min Hyliion-video færdig. Som I ved, lavede jeg forleden en ret kritisk video om Nikola. Men der er en mulig ny spiller på vej ind i dette truck-marked, som er ret spændende. Markedet for alternative drivmidler til trucks er uhyggeligt stort, og når der så kommer en spiller med et spændende nyt tiltag, så kigger jeg gerne på det. Jeg kan røbe med det samme, at jeg er noget mere lun på denne Hyliion-aktie, end jeg var på Nikola. Men det er stadig en early-stage aktie, hvilket jo altid medfører med risiko sammen med større potentiale. Tag et kig på den. https://www.youtube.com/watch?v=D33UWLQiEJs
  • Morningstar om bankerne og udbytte

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Morningstar er kommet med en interessant kommentar til bankerne og deres udbytte ovenpaa centralbankens stress-test. Stress Test Results Largely Confirm Our Overall Banking Sector Thesis, but Some Dividend Cuts Likely https://www.morningstar.com/stocks/xnys/wfc/analysis The Federal Reserve has released the results of its annual stress tests. Our key takeaway is that the banking system appears to be well-capitalized, even in scenarios that are materially worse than the typical "severely adverse" scenario that the Fed normally uses. This supports our overall thesis, which is that the banks are much better positioned and will be much harder to break this time around. Our base case has been that most banks will be able to maintain their dividends, and we think the latest disclosures support this thesis as well. Based on the released results, we calculate that a select few banks may need to cut their dividends after third-quarter results, including CapitalOne (we think a 100% cut), Wells Fargo (we think less than 100%), and Comerica (we think less than 100%); however, we think the majority will be fine. Banks will have to resubmit their capital plans later in the year, and the Fed has said it will continue to monitor the economic downturn as it develops, so this will remain an active situation with more updates and changes to come. There is still a high degree of uncertainty around the future economic state and what future credit costs will be, but we are generally encouraged by today's results.
  • Et kig på 5 store guldmine aktier med TA og FA

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er der en guldmine-video klar til jer. Her gennemgår jeg 5 af de større guldmine aktier ud fra en række fundamentale og tekniske faktorer https://www.youtube.com/watch?v=GZlx4Z-NPAo
  • GEN: Dara-SC vil ændre den kliniske praksis

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "In an interview with Targeted Therapies in Oncology, C. Ola Landgren, MD, PhD, discussed how the availability of daratumumab by subcutaneous administration will affect clinical practice going forward". https://www.targetedonc.com/view/ease-of-use-with-subcutaneous-daratumumab-supplants-the-intravenous-formulation-as-standard-of [image: 84861_23348500_genmab_prfoto3.jpg]
  • Interessandte fibonacci niveauer

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Fibonacci leves 2228, 2274 og 2341 står fort skud i den interessandte wedge trend som nærmer sig afslutning [image: 84815_interesting_fibonacci_levels.JPG]
  • North Media - kursturbulens tirsdag

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Tirsdag den 16/6 mødtes aftalepartierne bag projekt "fremtiden Affaldshåndtering" til en drøftelse af det videre forløb i det politiske projekt. Det medførte en ret markant turbulens med kursfald til følge i North Media. I de offentliggjorte udtalelser fra mødet fremgik det nemlig, at de tre aftalepartier SF, Enhedslisten og De Radikale ønskede en ny ordning for reklametryksager vedtaget. I stedet for en - nuværende - "Nej Tak - ordning" ønskede de 3 ovennævnte partier en såkaldt "Ja Tak - ordning" indført. Det er en kendsgerning, at såfremt danskerne aktivt skal tilvælge, hvilke reklameaviser de ønsker i deres postkasse, ja så vil mange ikke få det gjort, og antallet af uddelinger vil falde ret markant. Og da North Medias selskab FK Distribution - der omdeler vore papirreklamer - er det selskab, der stort set tjener alle penge ind til NM, så er en negativ kursreaktion forventelig. Mødet tirsdag den 16/6 endte ud i en aftale om, at partierne bag "Fremtiden Affaldshåndtering" mødes igen i efteråret, hvor drøftelserne fortsætter. Det kunne godt betyde, at der frem til en endelig afgørelse vil være uro omkring North Medias aktiekurs, og jeg har reduceret en del. Jeg hader uro! Politisk set - og principielt, som jeg ser det - skal partierne i Folketinget overveje konsekvenserne af en ændring af ordningen med trykte reklamer. For det kunne jo tænkes, at der var stærke og til dels uovervindelige konkurrenter klar i kulissen. Vil man i givet fald droppe et populært reklamemedie ( Jeg er selv glad for at få reklamer hver onsdag - dog kun dem, jeg selv ønsker at modtage ) og risikere, at f.eks. Facebook overtager dele af det danske reklamemarked? Nu får vi se, hvad det ender med. Men som nævnt: uro om North Medias aktiekurs er nok uundgåelig.
  • WireCard - Er short selling godt eller skidt?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så har jeg lige lagt dagens video op, hvor jeg igen kigger lidt på skandaleramte tyske WireCard. Her kommer jeg en smule mere ind på selve skandalen, men derudover er det primære fokus, hvordan vi har kunnet se shortsellers komme ind i aktien ved mistanke om problemer. Og i videoen tager jeg spørgsmålet op omkring short selling. Er det godt eller skidt? Jeg kommer med min vurdering her, men I er velkommen til at skrive jeres mening i kommentarfeltet under videoen. https://www.youtube.com/watch?v=SOVH4F4SSag
  • Hedge Funds Keep Buying Genmab A/S

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "At the end of February we announced the arrival of the first US recession since 2009 and we predicted that the market will decline by at least 20% in (Recession is Imminent: We Need A Travel Ban NOW). In these volatile markets we scrutinize hedge fund filings to get a reading on which direction each stock might be going. In this article, we will take a closer look at hedge fund sentiment towards Genmab A/S" (NASDAQ:GMAB). Læs mere: https://finance.yahoo.com/news/hedge-funds-keep-buying-genmab-163202843.html?guce_referrer=aHR0cHM6Ly9maW5hbmNlLnlhaG9vLmNvbS9wb3J0Zm9saW8vcF8wL3ZpZXcvdjE_Z3VjY291bnRlcj0xJmd1Y2VfcmVmZXJyZXI9YUhSMGNITTZMeTltYVc1aGJtTmxMbmxoYUc5dkxtTnZiUzl3YjNKMFptOXNhVzh2Y0Y4d0wzWnBaWGN2ZGpFX1ozVmpZMjkxYm5SbGNqMHhKbWQxWTJWZmNtVm1aWEp5WlhJOVlVaFNNR05JVFRaTWVUbHRZVmMxYUdKdFRteE1ibXhvWVVjNWRreHRUblppVXpsM1lqTktNRnB0T1hOaFZ6aDJZMFk0ZDB3elduQmFXR04yWkdwRlgxb3pWbXBhVmpsNVdsZGFiR051U214amFqRm9VMFpKZDFrd2FF&guccounter=2&guce_referrer=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&guce_referrer_sig=AQAAAE0lNEHJN1q45h5olyvDgh1VhfSNL6-_2IzePxcTW14Jlt5b60lkQlijRx6geDYgfkv68vWM1_N7K3l2xCT1WIY9c2N-Z-RIe8-Rtq0XFQkPTODcWvZGegmlzjVSnt5pnIYh3a_-Uxlp85KSfFBxXXcMrDLqO7zlA-7ISJ4DkZa5 [image: 84848_Halozyme.jpg]
  • New Yorks sympatiske guvernør Andrew Cuomo

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Det er mig helt ubegribeligt at New Yorks sympatiske guvernør Andrew Cuomo ikke har valgt at stille op til præsidentvalget ... det ender jo med ravnerok at Trump vil teste langt færre for coronavirus, her op til valget ...
  • Stor test af automatiserede investeringsstrategier

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop sat et "lille" projekt i søen, som vi allerede har kørt en variation af inde på abonnementsområdet det seneste år. Her har vi det sidste år kørt en test på vores såkaldte FATA-portefølje, hvor vi har kombineret momentum med fundamentaler for at se, om vi kan genskabe den gode performance fra tidligere backtests. Jeg sætter nu et projekt i gang, hvor jeg løbende og struktureret vil teste en lang række automatiserede strategier (både TA, FA samt FATA-kombinationer) for at se, om vi kan skabe en porteføljer af systemer, der klarer sig mindst lige så godt som markedet og med lavere risiko. Der vil komme engelske videoer 1-2 gange om måneden med opdateringer, strategibeskrivelser osv. Jeg har lavet en introvideo til projektet her, som jeg vil anbefale jer at se, hvis I kunne tænke jer at følge med i vores store test af automatiserede investeringsstratgier. https://www.youtube.com/watch?v=36_yox1gqIU
  • 19. afsnit af Investeringspodcasten Hansen&Larsen

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I 19. afsnit af #Investeringspodcasten taler Hansen og Larsen blandt andet om tyske Wirecard, smittetrykket i USA og opjusteringen i DSV. Selskabet DSV, der er bedre kendt som sikkerheden selv, opjusterede tirsdag den 23. juni forventningerne til helåret, og Hansen og Larsen spørger, om det er tegn på generel økonomisk bedring eller hvorvidt DSV står alene med denne opjustering? Siden coronakrisen fik aktierne til at bunde ud i slutningen af marts, har investorerne på både enkeltaktie- og indeksniveau oplevet store kursstigninger. Men betyder det, at det er for sent at starte sit aktieeventyr? Og burde man vente, til vi igen får en mere normal hverdag på aktiemarkedet? Sidst i afsnittet får du en reference til afsnit 16 om børsnoteringer og aktiekultur, helt specifikt Scandion Oncology der blev børsnoteret på Spotlight i 2018. https://blog.nordnet.dk/19-afsnit-af-investeringspodcasten-om-dsv-opjustering-og-timing-paa-aktiemarkedet/?fbclid=IwAR0-ueqd-EcZ5i5JhvAl_82wJdVAEhFD45AQHVe4cFMBG_8vvyDunTLwR2g
  • Fingerprint Cards

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Så er de første biometriske kort så småt ved at lande hos forbrugerne. BNP paribas bliver formentlig de første her til efteråret, link; https://www.leparisien.fr/economie/bnp-paribas-va-lancer-la-premiere-carte-bancaire-biometrique-en-france-24-06-2020-8340933.php CEO Christian Fredriksson har selv nævnt, at de store banker i Europa vil udgive disse biometriske kort i år, link; (min.23) https://www.youtube.com/watch?v=Ubarzf9prpQ&feature=youtu.be Efter flere år med hård konkurrence på mobil marked, virker det som om at biometriske kort kommer på gaden, allerede i år. Noget positivt har Covid-19 bragt med sig, nemlig skyndet på processen med biometriske kontaktløse pos terminaler - uden beløbs grænse. Kursen vil reagerer meget positivt på dette. Disclaimer, har aktier i selskabet..