Tirsdag den 16/6 mødtes aftalepartierne bag projekt "fremtiden Affaldshåndtering" til en drøftelse af det videre forløb i det politiske projekt. Det medførte en ret markant turbulens med kursfald til følge i North Media.
I de offentliggjorte udtalelser fra mødet fremgik det nemlig, at de tre aftalepartier SF, Enhedslisten og De Radikale ønskede en ny ordning for reklametryksager vedtaget. I stedet for en - nuværende - "Nej Tak - ordning" ønskede de 3 ovennævnte partier en såkaldt "Ja Tak - ordning" indført.
Det er en kendsgerning, at såfremt danskerne aktivt skal tilvælge, hvilke reklameaviser de ønsker i deres postkasse, ja så vil mange ikke få det gjort, og antallet af uddelinger vil falde ret markant. Og da North Medias selskab FK Distribution - der omdeler vore papirreklamer - er det selskab, der stort set tjener alle penge ind til NM, så er en negativ kursreaktion forventelig.
Mødet tirsdag den 16/6 endte ud i en aftale om, at partierne bag "Fremtiden Affaldshåndtering" mødes igen i efteråret, hvor drøftelserne fortsætter. Det kunne godt betyde, at der frem til en endelig afgørelse vil være uro omkring North Medias aktiekurs, og jeg har reduceret en del. Jeg hader uro!
Politisk set - og principielt, som jeg ser det - skal partierne i Folketinget overveje konsekvenserne af en ændring af ordningen med trykte reklamer. For det kunne jo tænkes, at der var stærke og til dels uovervindelige konkurrenter klar i kulissen. Vil man i givet fald droppe et populært reklamemedie ( Jeg er selv glad for at få reklamer hver onsdag - dog kun dem, jeg selv ønsker at modtage ) og risikere, at f.eks. Facebook overtager dele af det danske reklamemarked?
Nu får vi se, hvad det ender med. Men som nævnt: uro om North Medias aktiekurs er nok uundgåelig.