I dag satte guldprisen rekord, regnet i USD. Hermed er guldprisen i det højeste niveau nogensinde, uanset hvilken af de store valutaer vi regner guldprisen i. Det er efter min mening signifikant, og årsagen til at jeg starter en tråd om emnet.
Det store spørgsmål er naturligvis om guld nu er i en boble, og om vi får en korrektion?
Efter min mening er guld ikke i en boble. Men en korrektion er langt fra usandsynlig efter de voldsomme stigninger vi har set.
Grunden til, at jeg ikke ser guld i en boble er især de store hjælpepakker vi har set i det meste af verden i forbindelse med Covid-19. De er for det meste finansieret ved at trykke flere penge ud af den blå luft, altså ved at øge pengemængden. Men øger man pengemængden får man inflation, hvis man ikke samtidig kan mindske pengenes omsætningshastighed. Og mange tiltag her er netop gået på at øge folks forbrug, hvilket burde øge omsætningshastigheden.
En anden årsag er ekstremt lave eller direkte negative renteniveauer. Hvis man vil have sine penge nogenlunde sikkert investeret må man i store dele af verden regne med tab p.g.a. negativ rente.
For guld gælder også en negativ "rente", da det koster at få opbevaret og forsikret guldet. Men for større mængder guld svarer det til en negativ rente på 0,1-0,12 procent om året. Omvendt er der her en kursrisiko, da prisen på guld kan gå op eller ned.
Min tese er, at de "smarte penge" har set dette, og nu investerer i guld. Og det er den væsentligste årsag til stigningen. Men hvis pensionskasser og lignende ser det samme kan guldprisen nærmest eksplodere.
Det er kun min egen mening, og jeg vil gerne høre hvad andre her mener.