Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• EAC

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hva' kommer der til at ske nu hvor Sante Fee er blevet til EAC og hvad er værdien i det selskab
  • Er det tid til eftertanke og reduktion i porteføljen?

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg synes personligt, at Covid-19 spøgelset skaber en tiltagende usikkerhed på aktiemarkedet - og jeg overvejer derfor gradvis at reducere min portefølje. Jeg synes også, at usikkerheden understreges i dagens Dax30 og futures. Hvad er jeres vurdering og planer for de kommende dage? Beholder I eller reducerer I i konkrete aktier? Kommentarer!
  • NEL - en spændende brint-aktie

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    God fredag aften, Forleden lagde jeg en video op omkring Brintsektoren, hvor jeg lovede flere videoer omkring specifikke brintselskaber, deres styrker og svagheder, produkter osv. Her er næste video i serien, hvor jeg tager et kig på norske NEL. https://www.youtube.com/watch?v=pJaCZmDI8q4&fbclid=IwAR0Epk5YDznkEg5J5oLBoIUjacQ7BkGc9f2xhOErVVGi6B1MCS-gdjC4n1U
  • Trevors svar på Hindenburg-rapporten

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg sad lige i dag og forberedte en video om Brint-teknologi. Men så dumpede svaret fra Trevor Milton på Hindenburg-rapporten forleden ned på min computer, og så måtte jeg simpelthen give min mening med den. Ifølge artiklen, jeg gennemgår, så er dette et omfattende svar på tiltalen. Dette er dog ikke min opfattelse. Dette er en utrolig tynd kop te. Men læs deres svar og se videoen, og lad mig vide, hvad du tænker om det. Måske er jeg bare farvet af min kritisk indstilling til Nikola. https://www.youtube.com/watch?v=_exbIU1eEk8&fbclid=IwAR3hcus3GKSvbAt1hJZnmZ5tk0FrZNkTHEb7QJy6ou09erYXngT3VjmCGn8
  • Danske Bank - nu må der snart ske noget positivt!

26
    0 Votes
    26 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Danske Bankaktien er kommet alt for langt ned i kurs. På trods af alle de trælse ting, der i den senere tid er kommet frem om bankens drift, så er basisindtjeningen i orden. Her kommer nogle tanker om banken og dens aktier. Jeg har nemlig købt op løbende i månederne efter lavpunktet den 23/3, hvor kursen ramte 68 kr. Og set i det berømte bakspejl burde man/jeg have købt voldsomt op til den kurs. Men der var en lettere portion frygt i hvert fald i min investeringslyst. Nå, men efterfølgende fik jeg alligevel langs ad vejen Danske Bank til tilfredsstillende kurser, men jeg fik ikke solgt igen, da kursen gik pænt over 100 kr. Jeg har naturligvis fulgt analytikernes udmeldinger løbende siden de famøse dage i marts, og det er tydeligt, at kursforudsigelser ikke er eksakt videnskab. Den 3/6 melder Handelsbanken ud, at de sænker anbefalingen fra køb til hold med et kursmål på 100 kr. Den 29/7 melder CitiBank ud, at de hæver Danske Bank til køb med et kursmål på 128 kr. De udenlandske investorer vil nemlig atter have Danske Bank aktier. Den 4/8 udtaler Mads Thinggaard fra ABG Sundal, at storinvestorerne nu vender tilbage til DB. Han anbefaler køb og sætter et kursmål på 120 kr. Den 17/8 fortæller Morten W. Langer i en kommentar, at investorerne er ved at genvinde tilliden til DB, og H1 resultatet er noget bedre end estimeret af analytikerne. De havde forventet et nettoresultat på 1.044 mia. kr. mens DB udmeldte et nettoresultat på 2.325 mia. kr. Den 1/9 fortæller Mads Thinggaard fra ABG igen, at NU vender de udenlandske investorer tilbage til DB. En egenkapitalforrentning på 9-10% i 2023 ville kunne betyde en fordobling af kursen på Danske Banks aktier. Forudsat i øvrigt at hvidvasksagen ender lempeligt for DB. Jeg har i de seneste uger købt lidt op igen - bl.a. på baggrund af ovennævnte analyser - og en 2-3 gange har jeg dagen efter køb kunnet læse i morgenudgaven af Borsen.dk , at nu var der igen skandale i Danske Bank ...... Ikke særligt spændende for aktionærerne, der jo egentlig skulle kunne forsvare køb og besiddelse af DB-aktier! Jeg beholder nu mine aktier, og køber muligvis lidt op i denne uge. Teknisk set - så vidt jeg kan vurdere - ligger der en bundkurs på 87 kr. som helst ikke må falde. MEN - vi taler om Danmarks største og mest betydningsfulde bank. På et eller andet tidspunkt vender den tilbage til fordums storhed, og i hvert fald en kurs på langt over 100 kr. Det skal så være min uvidenskabelige kursudmelding her 7/9 2020
  • Aktiehandel og anonymitet

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hvor vigtigt er anonymitet ved aktiehandel? Et spørgsmål jeg har været optaget af et stykke tid? Hvor vigtigt er det at være anonym ved køb og salg af aktier? Bedøm selv og kom gerne med dit syn på dette område af investering som jeg tror, man i dag bliver nød til at have in-mente. Det er alment kendt at tech giganter og internet sider generelt indsamler oplysninger om deres brugere og laver specifikke brugerprofiler. Som de sælger til hinanden. Min profil må givetvis inderholde navn, adresse, alder, hvilke aviser og bøger jeg læser, hvilke internet sider jeg besøger oftest og hvor længe. Hvem jeg er venner med og hvad deres telefon nr. er. Hvor ofte vi har kontakt, hvad vi skriver og taler om. Hvilken uddannelse jeg har. Hvor jeg holder ferie og hvornår, hvor jeg arbejder og hvilken stilling jeg bestrider. Hvilken bil jeg kører og hvor meget jeg betaler i forsikring. Hvilken bank jeg har og hvilken type kreditkort jeg bruger. Hvor meget jeg cirka tjener og hvordan og hvor pengene bruges. Hvad der tænder mig seksuelt og hvor hurtigt mit hjerte slår efter en løbetur og hvor ofte jeg dyrker fysisk aktivitet. Hvad mit politiske ståsted er og hvem jeg sandsynligvis stemmer på. De har mit billede og min fingreaftryk og ikke nok med det, Google er nu begyndt at indsamler DNA af personer, så det har de sikkert også snart. Det er en generel liste over min profil, hvilket jo er temmelig meget. Men lad os gå ned i detaljer hvad angår investeringer. Det er kendt hvor meget jeg tjener, hvilke markeder jeg handler på, hvor ofte jeg handler og hvor ofte jeg har handlet. Hvilke aktier jeg har købt og hvilke jeg har solgt. Da jeg har relativt simple algoritmer, der bestemmer hvornår jeg går ud og ind af en aktie. Må jeg formode det er "alment" kendt hvad der kan få mig til at købe eller sælge en aktie. Jeg bruger en investeringsside for nemt at kunne holde styr på mine investeringer/spekulationer. Der findes et utal af investeringssider med fint opsatte programmer der giver et godt overblik og med adgang til realtime aktiekurser. Mulighed for teknisk analyse, fundamentale nøgletal, analytikeres værdiansættelse, realtime interviews med selveste US Presidenten og vel snart personlig live chat med selveste Warren Buffet. ALT SAMMEN GRATIS, hvis bare man accepterer at siden har adgang til din computer og at du vil klikke væk fra et par reklamer i ny og næ. Javel, det lyder jo meget fint. Men er det alt? Når min livsforsikring hæves eller sænkes alt efter alder, vægt, antal sygedage, antal lægebesøg indenfor det sidste år, uddannelse, geografisk bosted, sygdomshistorik, job titel, antal børn og ægteskabelig status. Er det vel nærliggende at tænke at min profil som investor kalkuleres efter min køb/salgs historik og risiko aversion. Kender du min risiko aversion og min generelle investerings tidshorisont. Ville det være nemt at manipulere med mig, hvis du havde kapitalen til det. Spørgsmålet er så: Er der nogen der har kapital til at manipulere specifikt med private investorer? Da jeg formoder med overordentlig sandsynlighed at min investerings profil er kendt. Er jeg mere usikker på om der findes banker eller fonde der har kapital nok til at manipulere med bestemte aktier alt efter hvor mange private investorer med bestemte risikoprofiler er inde i en aktie? Lad os sige en investerings side sælger 50.000 profiler med en bestemt risiko profil hvor risiko aversionen er salg ved minus 3% i en bestemt aktie. Investeringssiden har noteret at lige netop denne type investeringsprofil har købt sig ind i aktie B inden for de sidste to uger. De sælger denne information til feks The Bank of BS, som starter et udsalg af aktier, der for aktie B til at falde med 3-4%. Private investore sælger ud. The Bank of BS køber op igen og nogen står med en langnæse. Har prøvet ikke at lade fantasien løbe af med mig. Men er lidt efter lidt begyndt at nære en vis skepsis mod de fint opsatte "gratis"investeringssider. Så hører gerne input og kommentarer angående dette emne, som jeg tror er en udfordring man skal være opmærksom på. Venlig hilsen Relax
  • Teva - hvor skal vi hen?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Nu da Teva igen har et lille comeback venter man bare på en ny retssag der skal dukke op. https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3846932,00.html Men jeg er langsigted og har mere en fordoblet - så må vi se om jeg får et tab når den næste nye retsag kommer, for den vil givetvis komme - dette er den overordnet taktik af DOJ. Måske TEVA skulle indlede en retssag for afpresning. (smil) Fremtidige køb af virksomheder vil nok indholde en klausul om ansvar om uregelmæssigheder begået før købstidpunktet må man håbe.
  • Investering er hårdt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Ian Cassel gave this keynote presentation at the Smallcap Discoveries Conference 2018. MicroCapClub is an exclusive forum for investors focused on microcap companies in the US, Canada, Europe, & Australia. Over 600 companies profiled by our members. https://t.co/MXDCyzWRyT Intelligent Fanatics are the world's greatest business builders. We love to study and learn from them. https://t.co/GZSm8owtWi https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=Pg8tmia_xSc&feature=emb_logo
  • Hvem bliver den "Ny" apple, amazon, osv.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    https://www.nasdaq.com/market-activity/ipos
  • Teknisk analyse af Ambu

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Nedtrend: Lang sigt -Sidelænsinterval Aktuel pris: 165 kr. Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i nedtrend siden april 2020 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig med top og modstandsniveau i kurs 241 kr. og fortsat sin foreløbige kortsigtede nedtrend, der forsat er intakt. I dag handles aktien til kurs 165 kr. Lang sigt: På lang sigt har aktien bevæget sig i et sidelænsinterval. Dette sidelænsinterval begyndte i august 2018 og er fortsat intakt i dag. Her har aktien bevæget sig med top og modstandsniveau i kurs 279 kr. og med bund og støtteniveau i kurs 85 kr. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien første top og modstandsniveau i kurs 241 kr. Bliver dette niveau brudt nedefra og op vil aktien have fuldendt en skulder-hoved-skulder formation og dermed frembringe et købssignal. S-H-S formationen har bund og støtteniveau i kurs 85 kr. og top og modstandsniveau i kurs 241 kr. Denne S-H-Sformation kan indikere en mulighed for at have target oppe i kurs 400 kr., der også vil være ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien ved bund i kurs 107 kr. Brydes dette niveau oppefra og ned, vil aktien forsøge at søge støtte ved næste bund og støtteniveau i kurs 85 kr. Yderligere brud herunder vil bekræfte, at aktien har brudt ud sit lang sigtede sidelænsinterval og vil dermed være i nedtrend. Afgørende bunde og støtteniveauer: 107 kr. og 85kr. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 241 kr. og 279 kr. De tekniske indikatorer bevæger sig i nedadgående retning på dag og ugegrafen med lavere bunde og toppe, samt faldende momentum. Til gengæld ser de tekniske indikatorer på månedsgrafen kursstærke ud, hvilket indikerer, at aktien på lang sigt vil forsøge at søge opad. Rida Abu-Shumar/Proinvestors Analyseteam [image: 86863_Chart___Ambu_d._19.09.20.png]
  • Teknisk analyseaf Zealand Pharma

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort og mellemlangt sigt - Sidelæns interval Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 230 kroner Kort sigt: Aktien har på kort og mellemlangt sigt bevæget sig i et interval siden februar 2020 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig med top op og modstandsniveau i kurs 297 kroner og med bund og støtteniveau i kurs 146 kroner. Lang sigt: På lang sigt har aktien været i optrend. Denne optur begyndte i december 2018, hvor aktien lå i kurs i 78 kroner. Herfra steg aktien og fortsatte med at gøre det frem til kurs 297 i februar 2020. Siden da korrigerede aktien på en måned kraftigt nedad til kurs 146 kroner, og har siden bevægetsig indenfor det før omtalte sidelænsinterval med top og modstandsniveau i kurs 297 kroner, og med bund og støtteniveau i kurs 146 kroner. I dag kan aktien handles til 230 kroner. Opadgående retning: På kort og mellemlangt sigt bevæger aktien sig i et sidelænsinterval med første top og modstandsniveau i kurs 249 kroner. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien forsøge at søge videre op mod næste top og modstandsniveau i kurs 271 kroner. Bliver dette niveau ligeledes brudt, vil aktien forsøge at teste den afgørende top og modstandsniveau i kurs 297 kroner. Bryder aktien dette nivau nedefra og op, vil aktien have brudt ud af sit sidelænsinterval, og dermed bekræfte at trenden er op og samtidig have fuldendt en bundformation med top i kurs 297 kroner og bund i kurs 146 kroner. Med denne bundformation vil man teknisk set kunne have target helt oppe i 450 kroner, der også vil være ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien første gang ved bund i kurs 214kroner. Dernæst i sidelænsintervallets bund i kurs 146 kroner. Brud herunder oppefra og ned vil bekræfte,at aktien har brudt ud af sit sidelænsinterval og er dermed i nedtrend. Her vil aktien forsøge at søge støtte ved næste bundnivaeu i kurs 125 kroner fra august 2019. Bliver denne bund og støtteniveau ligeledes brudt kan aktien potentielt søge helt ned til bund og støtteniveau i kurs 78kroner fra december 2018. Afgørende bunde og støtteniveauer: 214, 146, 125 og 78 kroner. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 249, 271 og 297 kroner. De tekniske indikatorer bevæger sig i sidelænsinterval på daggrafen med faldende styrke. Til gengæld ser de tekniske indikatorer på uge og månedsgrafen mere stigende og positive ud med styrke på især månedsgrafen der indikerer at trenden skal opad. Rida Abu-Shumar/Proininvestors Analyseteam [image: 86826_Chart___Zealand_Pharma_d._17.09.20.png]
  • Giant 5 Stock Index -16% ned fra toppen. Apple -20%

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Giant 5 Stock Index (AAPL, AMZN, GOOG, MSFT, FB) -16% from High, Apple -20%. And Rest of the Market? by Wolf Richter • Sep 18, 2020 "It might look a little bloody at the top, but it barely unwinds seven weeks of mind-boggling gains. The Giant 5 stocks - Alphabet, Amazon, Apple, Microsoft, and Facebook - as of the close on Friday, fell 4.0% during the week and are down 16.2% from their collective closing high on September 2, a drop of $1.27 trillion in combined market capitalization...." Læs mere: https://wolfstreet.com/2020/09/18/the-giant-5-stocks-aapl-amzn-goog-msft-fb-combined-down-16-from-high-apple-20/ [image: 86858_fullsizeoutput_1981.jpeg]
  • AUDIENTES - WEBNAR MED PROINVESTOR

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Webinar med Proinvestor d.8. september 2020. https://kapitalpartner.eventcdn.net/20200908/
  • Offentliggørelses tidspunkt af Q10

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Har I oplevet, at nogle virksomheder lejlighedsvis ændrer tidspunktet på dagen, hvor de offentliggører deres kvartalsvise indtjeningsrapport? Og i bekræftende fald, hvordan kan jeg let identificere dette i historiske kvartalsregnskaber?
  • Teknisk analyse af Genmab

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Sidelæns interval Trend: Lang sigt - Op Aktuel pris: 2250 kroner Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i et interval siden juni 2020 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig i en kurspris med bund og støtteniveau i 2148 kroner og med top og modstandsniveau i 2454 kroner. Lang sigt: På den lange bane har Genmab været i en positiv stigning, og derfor er der god grund til at aktien vil bryde intervallet nedefra og op i kurspris 2454 kroner. Aktien har været i en stigende op-trend siden januar 2019 i en kurspris i 1082 kroner, med en nedadgående korrektion i marts måned 2020. Her faldt prisen til samme bund og støtteniveau i 1082 kroner. Siden da steg prisen igen og helt op til 2454 kroner. Dette gjorde den d. 24.august 2020. Opadgående retning: På lang sigt har Genmab aktien teknisk set, fuldendt et fortsættelsemønsteret SHS (Skulder-Hoved-Skulder). Dette mønsterbegyndte den 5. december 2019 i en pris i 1628 kroner. Dernæst faldt aktien ned til en pris i 1082 kroner, som også blev hovedets bund. Dette gjorde aktien den 16. marts 2020. Siden da har aktien været i en opadgående stigning, og den 15 juni 2020 fuldendte aktien forsættelsesmønsteret i kurspris 2160 kroner. Dette kan give en mulighed for et target i 3000 kroner, som også vil være en ny all time high. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien første gang ved intervallets bund i 2148 kroner. Brud herunder vil bekræfte at aktien skal nedad, og her vil aktien søge støtte ved bund i 1814 kroner. Bliver dette støtteniveau ligeledes brudt,kan aktien potentielt søge helt ned til bund og støtteniveau i kurspris 1082 kroner fra d.16 marts i år. Afgørende bunde og støtteniveauer: 2148 kroner, 1814 kroner og 1082 kroner. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 2454 kroner. De tekniske indikatorer bevæger sig i et sidelæns interval på daggrafen. Til gengæld ser de tekniske indikatorer på uge og månedsgrafen stærke ud. Rida Abu-Shumar/ProInvestors Analyseteam [image: 86703_Chart___Genmab_d._10.09.20.png]
  • Teknisk analyse af Bavarian Nordic

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Op Trend: Lang sigt - Sidelæns-interval Aktuel pris: 202 kroner Kort sigt: Aktien har på kort sigt været stigende siden marts 2020 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurspris 103 kroner og med top og modstandsniveau i kurs 225 kroner. Lang sigt: På lang sigt har aktien bevæget sit i et sidelæns-interval med top og modstandsniveau i kurs 232 kroner fra d. 2. Oktober 2017 og bund og støtteniveau i kurs 93 kroner fra d. 17.December 2018. Aktien var nyligt tæt på at teste den før omtalte top og modstandsniveau i kurs 232 kroner. Her nåede aktien en kurs i 225 kroner. Dette gjorde aktien d. 31. august 2020. Den 16. september handles aktien til kurs 202 kroner. Opadgående retning: På lang sigt er aktien tæt på at fuldende en bundformation der begyndte den 2.Oktober 2017 i kurs 232 kroner. Dernæst faldt aktien ned til en kurs 93kroner. Dette gjorde aktien den 17. December 2018. Siden da har aktien været i en stigende kurs med en enkelt korrektion på vejen. For at aktien kan fuldende den før omtalte bundformations skal top og modstandsniveau i kurs 232 kroner brydes nedefra og op. Dette vil være et stærkt købssignal. Dette kan give en mulighed for et target oppe i gammel top og modstandsniveau i kurs 350 kroner. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien nede ved bund og støtteniveau i kurs 176 kroner.Dernæst i henholdvis bund og støtteniveau i kurs 103 kronero g kurs 93 kroner. Brud herunder oppefra og ned vil bekræfte at aktien har brudt ud af det før omtalte langsigtede sidelæns-interval og vil dermed bevæge sig i en nedadgående trend. Afgørende bunde og støtteniveauer: 176 kroner, 103 kroner og 93kroner. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 225 kroner, 232 kroner og 350kroner. De tekniske indikatorer bevæger sig i et sidelæns interval på dagsgrafen. Tilgengæld ser de tekniske indikatorer på uge og månedsgrafen kursstærke ud, med både RSI og MACD i opadgående retning. Rida Abu-Shuma/Proinvestors Analyseteam [image: 86818_Chart___Bavarian_Nordic_d._16.09.20.png]
  • Afsnit 31 af investeringspodcasten Hansen og Larsen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 31 af #Investeringspodcasten ser Hansen og Larsen på det event- og nyhedsdrevede tech-marked i USA, spørgsmålet om obligationer som relevant aktivklasse, lavere medicinalpriser i USA i forbindelse med det forestående præsidentvalg, den faldende dollars betydning for danske medicinalvirksomheder, store kurssving og emission i Quantafuel, hvem der kommer først med en vaccine, hvorvidt der kommer til at være flere vacciner, og hvad det kommer til at betyde. https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=az8d963yr5E&feature=emb_logo
  • Chemometec regnskab ude

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400778707
  • Aksjefokus: Indføring og anvendelse af shortsalg

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Et fremragende blogindlæg af Martin Bruteig på Aksjefokus om shortning. Innføring og anvendelse av shortsalg september 2020 Martin Bruteig "Det er få emner i finans som er så omdiskutert som shortsalg. Forståelig nok kan det vekke sterke følelser for enkelte om en markedsaktør har satt en short i et selskap du har aksjer i, og har stor tro på. Det samme kan sies for de som jobber i og leder et selskap som blir «angrepet». Kanskje spesielt i de enkelte tilfellene hvor større fond tar en stor shortposisjon og publiserer sin analyse på Twitter, kjent som «Guerilla Shorting». Dette er noe kvartetten Citron Research, Hindenburg Research, MuddyWaters og Wolfpack Research har gjort til sitt varemerke. Enkelte går så langt som å mene det ikke burde være lov, fordi de oppfatter at det kan lede til markedsmanipulasjon. På den andre siden har du aktører som mener at shortsalg er samfunnsnyttig. De mener at verdsettelsen i markedet blir bedre, bidrar til økt likviditet, og enkelte har fått et monetært incentiv for å avdekke regnskapsjuks eller svindel. Bakgrunnen for at jeg har valgt å skrive om shortsalg er fordi minst én av mine long tabber kunne vært unngått, hadde jeg forstått hvordan shortselgere tenker. For å bli en bedre investor er det helt nødvendig å anvende omvendt tankeprosess. Jeg tror derfor dette innlegget vil være vel så nyttig for de som ikke driver med shortsalg. I dette innlegget skal du få en grundig innføring i fundamentalt shortsalg i teori og praksis. Shortsalg Helt grunnleggende betyr det å være short å satse på kursnedgang. Det er flere måter å få satt en short-posisjon. Den vanligste metoden å gjøre det på er ved å låne aksjer av en bank/meglerhus for deretter å selge disse i markedet. Om du ikke får lånt aksjer av en motpart, vil du heller ikke få solgt aksjen short. Den mest tradisjonelle måten å shorte på gjøres eksempelvis ved at Investor A låner 1000 aksjer i ABC A/S, for deretter å selge disse for 50,- i markedet. Investor A vil nå sitte med -1000 aksjer og en sum i depoet på 50.000, for aksjene som er solgt. Shortposisjonen lukkes typisk ved at Investor A kjøper tilbake aksjene i markedet. Om Investor A lykkes med å kjøpe tilbake aksjene på 40,- vil vedkommende ha tjent 10.000,- på denne handelen eksklusive kostnader (kurtasje +rentekostnader). Skulle derimot Investor A være så uheldig at ABC A/S stiger til 125,- vil tapet være på 75.000. I det scenarioet ville tapet overstige det investerte beløpet. Om en longposisjon utgjør 10% av porteføljen og halverer seg vil den utgjøre 5%, gitt alt annet likt. I en situasjon der en shortposisjon dobler seg, vil den alt annet likt utgjøre en dobbelt så stor posisjon i porteføljen. Tabber eller posisjoner som går mot deg blir større. Dette risk/reward eksempelet er kun en av flere årsaker til at shortsalg er meget krevende. På grunn av denne «dårlig» risk-reward blir naturligvis også nødt til å benytte stop-loss. Kostnader I og med at Investor A har lånt aksjene, må det betales renter for lånet av disse aksjene. Renten avhenger av volatilitet og tilbud/etterspørsel. I juni 2019 var den årlige renten 140% for å låne aksjer i Tilray Inc. Dette var på grunn av høy etterspørsel fra shortere og en helt ekstrem volatilitet. I og med at renten som betales for å sette short posisjoner kan være såpass høy holder det ikke å ha rett kun i retning, men i tillegg er man avhengig å få timingen rett. I tillegg til rentekostnader for lån av aksjer, kommer det også som regel engangsavgift og kurtasje. Utbytte Dersom du er short når ABC A/S går ex-ubytte faller kursen normalt tilsvarende som utbetalt utbytte. Lånetaker blir dermed pliktig til å betale utbytte til vedkommende som har lånt ut aksjene. Teknisk sett vil utbytte være et beløp du vil skylde din megler, skulle du være short en utbytteaksje på ex-utbytte. Dekket og Udekket Shortsalg Dekket shortsalg foregår ved at man låner aksjene av en bank/meglerhus før man selger short, som beskrevet. Udekket også kalt nakent shortsalg betyr at du selger aksjen short, uten å ha sørget for å låne aksjene på forhånd. Det betyr i teorien at du kan selge aksjer som faktisk ikke eksisterer eller er tilgjengelig for tilbakelevering på et senere tidspunkt. Selskaper med en lav fri flyt av aksjer, høy volatilitet og stor interesse for shorting er selskaper hvor naken shorting har kunnet forekomme, selv etter at det ble forbudt. Selv om dette er ulovlig, mener enkelte markedsaktører at det bidrar til å øke likviditeten og bidra til en bedre verdsettelse. I USA ble nakent shortsalg ulovlig i kjølvannet av finanskrisen (SEC Issues New Rules to Protect Investors Against Naked Short Selling Abuses). Naken shorting kan være skadelig, dette gjelder primært mindre børsnoterte foretak som må hente penger i markedet samt finansforetak under press. Det var i kjølvannet av dette at nakents shortsalg ble forbud etter finanskrisen. Derivater Det er heller ikke uvanlig å foreta shortsalg ved å benytte seg av put-opsjoner (salgsopsjoner). Dette er en av metodene Jan Petter Sissener har benyttet for å få eksponering i den mye omtalte «Tesla-shorten». Put-opsjoner blir typisk benyttet for å hedge en portefølje mot markedsfall. Alternativt om en investor/spekulant er av den oppfatningen av at en aksje eller indeks skal falle i nærmeste fremtid vil put-opsjoner være en utmerket måte å få den eksponering på. Ved å benytte put-opsjoner blir nedsiden i shorthandelen begrenset til 100%, og mange spekulanter/hedgefond benytter derfor put-opsjoner for å forsøke å kontrollere nedsiden. Du tenker kanskje som de fleste, så smart! Det må være en mye bedre måte å få ønsket eksponering på, så slipper jeg å ha ubegrenset nedside. Så enkelt er det ikke. Utfordringen ved å benytte denne type derivater er at du må treffe både på aksjen og timing. Bare det å treffe på aksjen er vanskelig nok i utgangspunktet. Fordeler: Kan selges underveis før den forfaller verdiløs. Ingen marginkrav. Lave kapitalkrav. Tapet er begrenset til opsjonspremien. Potensielt lavere risiko enn ordinært shortsalg. Kan være et godt verktøy for å iverksette trading strategier og hedging av porteføljer. Ulemper: Premie for å kjøpe opsjonene av utsteder (market maker). Premien varierer med volatilitet, varighet og etterspørsel. På Oslo Børs kan man generelt anta at man ikke har en edge som retail-investor, fordi opsjonspremien generelt er for høy. Potensielt større svingninger enn å låne aksjer for shorting i og med at opsjonene er et derivat av underliggende. I tillegg til å treffe på selskapet, må du i tillegg treffe med timing. Dårligere likviditet, særlig på Oslo Børs. Større spreader, og kan være krevende å få kursinformasjon. Mer komplisert enn vanlig shorthandel. Du mister tidsverdien på opsjonene. Uten unntak må du ha timingen på din side. Majoriteten av opsjoner forfaller verdiløse. Salgsopsjon - Avkastning Det følgende eksempelet er hentet fra heftet til Oslo Børs, Alt om Derivater. Investor A kjøper 10x salgsopsjoner med innløsningskurs 70 i selskap ABC A/S. ABC70PUT. Opsjonspremien er NOK 3. For 3.000 har Investor A eksponering mot 1000 aksjer i ABC A/S, frem til utløpsdatoen. Scenario 1 og 2 illustrerer at Investor A vil innløse salgsopsjonen dersom aksjekursen er under 70. I og med at opsjonspremien er 3,- vil Investor A innløse opsjonen på kurser mellom 67-70, med tap mindre enn selve opsjonspremien. På kurser over 70 vil Investor A tape hele innsatsen, og naturligvis ikke innløse, i og med at det ikke er en forpliktelse. Scenario 1: Innløsningskurs: 70 Aksjekurs: 60 Opsjonspremie: 3 = Gevinst pr aksje: 7 Avkastning: 7.000 ≈ 233% Scenario 2: Innløsningskurs: 70 Aksjekurs: 50 Opsjonspremie: 3 = Gevinst pr aksje: 17 Avkastning: 17.000 ≈ 566% Scenario 3: Innløsningskurs: 70 Aksjekurs: 70+ Opsjonspremie: 3 Avkastning: -3000 ≈ -100% Whitney Tilson om opsjoner: «Don't use options. The problem is that you have to be right on the timing and the stock. Just getting the stock right is hard enough. The vast majority of options expire worthless» «Options are like heroin. They feel soooo god, but they'll kill you» Shortskvis Shortskvis er mye omtalt, men faktisk et relativt sjeldent fenomen. Årsaken til at det ofte blir nevnt er sannsynligvis fordi det er veldig spektakulært når det først forekommer. En shortskvis er et resultat av shortselgere som kjøper tilbake aksjer for å dekke sine posisjoner. Dette skjer gjerne når margin-kravene ryker (margin calls) og det blir utløst tvangskjøp eller nye stop-loss på vei opp. Det kan bli signifikante kursutslag om det er få tilgjengelige utestående aksjer, stor short-interesse og høy rente for å låne. Seadrill steg nærmere 200% på noen få dager i mars 2016, mens Volkswagen steg omtrent 500% på to dager, og var til og med verdens mest verdifulle selskap for en liten stund i 2009. En shortskvis kan oppstå på flere måter, hvor dette er noen av de vanligste årsakene: Utlåner trekker tilbake stort antall aksjer Lite likviditet Oppkjøp Crowded trade (Tesla?) Læs meget mere...... https://aksjefokus.no/shortsalg/ [image: 86810_Skaermbillede_2020_09_16_kl._19.18.36.jpg]
  • Brint - Er det fremtidens energikilde?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Her kommer en video omkring brintens muligheder, omkostninger, ulemper osv. Denne video bliver 1. byggesten i en række videoer i den kommende tid om forskellige virksomheder i brint-sektoren. Det skal siges, at jeg ikke er brint-ekspert. Men jeg har forsøgt at give et nogenlunde simpelt billede af grundprincipperne. https://www.youtube.com/watch?v=TCYihS1lUWM&fbclid=IwAR3axIWIoq7tktJ7hh-qxAvNYLV85Yh0DOK4IERKDYLiqGTbqrgaDu5Y1dE