Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• ANMELDELSE - BOBLER, BULLSHIT OG BØRSFEST

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    LARS TVEDE, BOBLER, BULLSHIT OG BØRSFEST Den danske investor - stor eller lille - som ikke kender Lars Tvede findes nok ikke. Hans bøger om investering, trends og/eller samfundsforhold er udkommet i flere oplag på 11 sprog. Tvede er succesrig derivatives trader, iværksætter og forfatter med uddannelser som ingeniør og økonom i inderlommen. Nu er han på banen igen med bogen Bobler, Bullshit og Børsfest. Skrevet på opfordring af hans forlagsredaktør, som havde fulgt Lars Tvedes opdateringer på Facebook om salg og køb af aktier lige før og under Coronakrisen. Noget forlaget med rette kalder en succesrig "dans midt i turbulensen", og som helt oplagt fortjener at være udgangspunkt for en bog som denne med essensen af hvad enhver investor bør vide. Bogen er blevet en helt igennem fremragende, informativ og berigende på flere planer. Indholdet er letlæst og forståeligt med data, strategier, psykologi, grundregler og alskens gode råd krydret med levende beskrivelse af - og tanker om og reflektioner over - et levet og indlevet liv i investeringsverdens overhalingsbane. Under min læsning fik jeg flere gange en "wouw-fonemmelse" over det sproglige flow og forfatterens rundhåndede deling af dybe erfaringer og viden som synker ind i læseren som dybvandsbomber af vigtige erkendelser til senere donation og spredning i sind og hjerne. Lars Tvede kommer langt omkring i bogen, der er opdelt i fem skarpt skårne temaer som f.eks. omhandler konjunkturcykler, investering og værdier, psykologi og menneskes handlemønstre i markedet og investering i praksis. De enkelte temaer leder logisk og naturligt læserne videre til det næste for til sidst at lande trygt og oplyst i del fems "Eftertanker". Hvorvidt dette indholdsmæssige flow skyldes en meget dygtig redaktør bag redigeringen og disponeringen af Lars Tvedes indtalte manuskript til computeren ved jeg ikke, men bogen er ypperligt disponeret og for læseren er den en ren fornøjelse at surfe igennem fra start til slut. Efter endt læsning sad jeg længe stille i erkendelse af, at jeg havde læst en helt igennem speciel bog med en stor del af indhold, som jeg kendte i forvejen, men her leveret til mig destilleret til den fineste essens af hvad en enhver investor bør vide. Bogen kandiderer til at være den bedste investeringsbog jeg nogensinde har læst. Læser du kun en investeringsbog i dit liv kan jeg på det varmeste anbefale, at det bliver Lars Tvedes Bobler, bullshit og børsfest. Helge Larsen, redaktør Proinvestor.com Fakta: Forfatter: Lars Tvede. Udgivelse: 21. oktober Forlag: Politikens Forlag Omfang: 218 sider Vejl. Pris: 300,00 kroner [image: 87866_122076850_10225342434133719_3866594208128601762_n.jpg]
  • Quantafuel aktien: Hvad er op og ned lige nu...?

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kursen på Quantafuel aktien er næsten halveret siden "kurs-toppen på ca. 87,00" i september måned. Kursen sluttede i går fredag på 45,90. For et par dage siden kom denne information fra Quantafuel (oversat til dansk): "Siden starten på produktionen i Skive, har det været muligt at køre med en høj grad af kontrol og manuelle og automatiske sikkerhedsforanstaltninger og procedurer har fungeret som tilsigtet. Stabil produktion forventes stadig at tage måneder. Yderligere information vil blive givet i forbindelse med rapporten for 3. kvartal, med mindre der er nye oplysninger, der er positive eller negative i forhold til selskabets forventninger, hedder det." I forbindelse med kurs-opgangen i september solgte CEO Kjetil Bøhn knapt 20% af sine aktier i selskabet og fik ca. 63 millioner ind på hans konto. Salget blev ifølge Kjetil Bøhn allerede planlagt for et år siden, når "anlægget kom op at køre" i Skive. https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/10/16/7576865/quantafuel-sjef-kjetil-bohn-er-apen-om-konkurser-og-personlig-gjeld Jeg havde selv aktier i Quantafuel tilbage i september. Men har p.t. ingen aktier i selskabet, da jeg ikke personligt, kan vurdere den igangværende og faktuelle risiko i aktien. Men omvendt må man forvente, at når en stor industrigigant som BASF med over 100.000 ansatte og en omsætning på langt over 500 mia., går "tungt ind" i Quantafuel, må der være mere end potentiel substans i Quantafuel og i fremtidsmulighederne. Kommentarer for og imod et fremtidigt køb af aktien? Eller andre synspunkter omkring Quantafuel?
  • Realtidskurser

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Findes der muligheder for at få realtidskurser på danske aktier, og/eller andre, enten mod betaling eller gratis? Gerne til download fra en 'service'.
  • Tesla-regnskab - skal den i kurs 600 nu?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er dagens video klar, men min personlige holdning til Tesla regnskaber, der kom i går. Jeg røber vist ikke for meget ved at sige, at jeg er ret godt tilfreds, og at jeg ser nogle store muligheder i Tesla-aktien fremover ???? https://www.youtube.com/watch?v=6f5pdvAD8JA&fbclid=IwAR1lyXEO1RArrbN884x9NBoJ8RuYTXzvOpIctCso42qyqich9zaP47PY1Pw
  • Tsakos

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Her er et skærmdump af min søgning [image: 87813_18_169385TVI_BERG_4.png]
  • Paypal og Crypto - En spændende cocktail

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Forleden offentliggjorde Paypal, at man nu begynder at kunne købe, sælge og holde Bitcoins via deres system. I videoen her tager jeg kig både på Paypal som firma (TA og FA) samt på, Bitcoin-tiltaget kommer til at betyde for både Paypal og for Cryptovalutaerne. https://www.youtube.com/watch?v=h_i7aU4OdrM&fbclid=IwAR1M4uOZbtNi00HSTtDqd4jAKiQMfj-j2nVDHYROjESZqg1ql_VKvhzRTlc
  • Bioporto

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Nogen der kan se hvem det er der på daglig basis "malker" den aktie
  • scatec solar

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hvor langt skal den ned...?
  • Tips og tricks Business Class

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Tips og tricks Business Class (TV2 News torsdag aften d. 22. oktober) Her er anbefalingen at "man" tjekker sin aktieportefølje: Henrik Drusebjerg; "en gang om året" Sarah Ophelia Møss; "en gang om måneden" Hvad synes I kan I spejle jer I disse to anbefalinger?!
  • Genmab retracement

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Mulig retracement til 2216 - 2237 området. Se graf hvor de 2 pile indikere 2216 hvor der tidligere har været købere. Fibonacci retracement level 50% er 2237.5 [image: 87737_genmab_2237.JPG]
  • NTG I bogstaveligste forstand på vej!

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Opjusteringen af både omsætning og EBIT fra NTG den 5/8 gav et pænt kurshop. Også i dag stiger aktien. Jeg har over middag i dag (7/8) valgt at købe en mindre post i selskabet på baggrund af ovennævnte opjustering. Det har kostet lidt at vente til i dag, men jeg fornemmer, at der er mere at hente i NTG. I onsdags meddelte NTG, at de nu forventede en omsætning på over 2,5 mia. kr. Et EBIT på ca. 100 mio. kr. i første halvår 2020. Update for hele 2020 viser en forventet omsætning på 5,0 - 5,4 mia. kr. (Før opjustering lå den på mellem 4,5 og 5,3 mia. kr.) og et EBIT på mellem 200-230 mio. kr. (Mod 130-180 mio. kr.) Der tages naturligvis forbehold for uventede følger af Covid19, men med en børsværdi (7/8) på ca. 2,7 mia. kr. og en flot indtjening i et vanskeligt 2020, ja så kunne man forvente endnu flottere tal for 2021. Dette er ikke en købsanbefaling, men en orientering.
  • Teknisk analyse af Golden Ocean Group d. 20/10-2020

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trend: Kort sigt - Sidelæns interval Lang sigt - Ned Aktuel pris: 33 NOK Kort sigt: Aktien har på kort sigt bevæget sig i sidelæns interval siden marts 2020 og frem til i dag. Her har aktien bevæget sig med bund og støtteniveau i kurs 26 NOK, og med top og modstandsniveau i kurs 42 NOK. I dag kan Golden Ocean Group aktien handles til kurs 33 NOK. Lang sigt: På lang sigt har Golden Ocean Group aktien været i nedtrend. Denne nedtrend begyndte i august 2018, og er fortsat gældende i dag på lang sigt. Her lå aktien med top og modstandsniveau i kurs 83 NOK, og med bund og støtteniveau i kurs 26 NOK fra marts 2020. Opadgående retning: I opadgående retning har aktien første top og modstandsniveau i kurs 42 NOK. Dernæst i top og modstandsniveau i kurs 59 NOK. Bliver dette niveau brudt nedefra og op, vil aktien have fuldendt en bundformation, med toppe i 59 NOK og bund i 26 NOK. Denne bundformation kan give en mulighed for, at have sit target i kurs 90 NOK, og ligeledes vil aktien være vendt til optrend. Nedadgående retning: Her er der støtte til aktien ved bund og støtteniveau i kurs 39 NOK, og dernæst i bund og støtteniveau i kurs 26 NOK. Brud herunder vil bekræfte at aktien vil fortsætte sin nedtrend. Afgørende bunde og støtteniveauer: 39 NOK og 26 NOK. Afgørende toppe og modstandsniveauer: 42 NOK, 59 NOK og 83 NOK. De tekniske indikatorer ser kurssvage ud på kort og lang sigt. RSI er under 50. MACD er negativ og under sin signal linje. Ydermere, er selve aktiekursen under sine glidende gennemsnit på 20 og 50, samt lige under middle band af bollinger bands. Dette indikerer, at aktien vil fortsætte sin nedtrend. Rida Abu-Shumar/Proinvestors Analyseteam [image: 87805_Chart___Golden_Ocean_Group_d._20.10.20__1.png]
  • Universitetet i København forsker på innhalering mot Covid19

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    https://newsweb.oslobors.no/message/516162 SoftOx er nærmere et mulig gjennombrudd i kampen om å bekjempe COVID-19 Danske legemiddelmyndigheter har gitt sin anbefaling til videre utviklingsløp for SoftOx Solutions inhalasjonsløsning til behandling av luftveisinfeksjoner, inkludert COVID-19. SoftOx inhalasjonsprosjekt har som mål å utvikle en inhalasjonsløsning til behandling av infeksjoner i luftveiene. Dette har potensiale til å kunne bli et gjennombrudd i behandlingen av luftveisinfeksjoner, inkludert Covid-19 infeksjoner. Etter et vitenskapelig rådgivingsmøte med den Danske legemiddelstyrelsen, er det klargjort en gunstig utviklingsvei for raskest mulig å kunne starte utprøving i mennesker. Vi forventer nå at de første studiene på mennesker kan starte allerede i andre kvartal neste år. SoftOx vil derfor umiddelbart starte forberedelser til å fremskaffe nødvendig dokumentasjon som innebærer ytterligere sikkerhetsstudier i dyremodeller, sier CEO Geir Almås i SoftOx Solutions. Behovet for nye løsninger til behandling av luftveisinfeksjoner er stort, dette er et marked som ved forsiktige anslag for EU og USA er i størrelsesorden USD 12 milliarder. Tallet kan sannsynligvis dobles hvis man ser det i et globalt perspektiv, sier Almås videre. Denne teknologien er unik, den er enkel, usedvanlig effektiv og fremkaller ikke resistens. Effekten er også uavhengig av mulig nye muterte varianter, slik som nylig er beskrevet for Coronaviruset. Teamet mitt og jeg tror at vi står overfor et gjennombrudd i behandlingen av vanskelige infeksjoner, både virale og bakterielle. Vi har testet SoftOx sine løsninger i luftveiene og vi ser at dette kan være et viktig behandlingsprinsipp som kan bidra til å bekjempe den pågående pandemien og fremtidige epidemier og pandemier, sier professor i mikrobiologi og forsøksleder Thomas Bjarnsholt ved Universitetet i København. For mer informasjon kontakt: Professor Thomas Bjarnsholt; [email protected] +45 206 59 888 CEO Geir Almås; [email protected] +47 977 59 071 Professor Thomas Bjarnsholt er medlem av selskapets Scientific Advisory Board og har 20.000 aksjeopsjoner i SoftOx Solutions.
  • short

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    O
    short angreb på finger _4 87791_fingergraf_4.pdf
  • Investeringspodcasten om det amerikanske valg

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det er ugen før ugen før det amerikanske præsidentvalg mellem Trump og Biden. Hansen & Larsen har derfor i afsnit 36 taget et kig på forskellen mellem de to kandidater - for hvem vil egentlig være bedst for aktiemarkedet og hvorfor? Eller kan man ikke snakke om en reel forskel, når de begge er "pro economy"? I forbindelse hermed fremhæves Jesper Rangvids seneste skriv om tendensen i USA til at vælge demokratiske kandidater i tider med turbulens og en sammenhæng til den generelle performance på aktiemarkedet. Smittetallene og den anden bølge af covid-19 påvirker stadig den virkelige økonomi og væksten, men hvad med investeringsøkonomien? Investeringsøkonomien ser indtil videre næsten ikke ud til at være påvirket, men kan det blive ved med at holde? Indeksering: 00:00 - 13:00 om forskellen mellem Trump og Biden 13:00 - 15:33 om Jesper Rangvids blog 15:33 - 25:10 om smittetallene og vacciner https://www.youtube.com/watch?v=cOfDN_7YAJU&feature=emb_logo
  • Usa valg, 5 forskellige udfald

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg har taget dette foto fra en vidio præsentation, synes det er interessant og hører gerne hvordan i mener de forskellige senarier Påvirker de forskellige senarier [image: 87693_11AC97DF_E357_414C_B201_AF8E1CDC9B0F.png]
  • Dollar kursen på den korte og mellemlange bane

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg har en større position i USD og er i tvivl om hvornår jeg skal veksle dem til DKK. Det skal ske indenfor de næste par år og jeg kunne godt bruge lidt input.
  • Finsk aktieforum der kan oversættes med google translate ext

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    På sådan en dag ønsker man sig flere finske aktier, med synnes de er svær at følge. Nogen der kender til et finsk aktieforum der er nemt at håndtere rent oversættelsesmæsssigt? Helsinki er faktisk ganske interessant. Helst autotranslate via google translate extension - at kopiere ind it google translate er simpelthen for bøvlet ved en forum tråd. (og så må vi håbe det går bedre når New York åbner) smil.
  • Kan man investere i denne branche?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Hej Alle. Jeg vil lige høre om andre har erfaring med flybranchen inden for flyforsinkelse, aflyst fly m.m. Jeg har lagt mærke til at der over den seneste periode/ de seneste år, er kommet mange virksomheder som tilbyder hjælp til rejsene som har været ude for større forsinkelser eller lign. Jeg kan se at det er en branche i udvikling, trods covid-19 taget i betrækning. Jeg har blandt andet kigget på virksomheder som https://flypenge.dk/flyforsinkelser/ - https://flyforsinkelse.dk/ og flere nogen som kan anbefale investeringsmuligheder inden for denne kategori? Bedste hilsner Alexander
  • Ambu, Golden cross incoming ?

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Golden cross ma20/ma50 på dagschartet på vej ind ? https://invst.ly/sgzxl Weekly chart, ready for take off ? https://invst.ly/sgzzm Altså stærkt underliggende trend medium term og så må vi se om vi på dagschartet snart bliver lukket op i vores gap ! "hang on" ...