Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Performance for mine automatiske ETF-strategier

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har fået en del forespørgsler på, hvordan det går med min automatiske ETF-portefølje. Og for at være helt ærlig, så har den faktisk klaret sig bedre end mine egne aktieinvesteringer i år Men jeg har lige lavet en lille engelsk video om det, så kan I selv se med her. https://www.youtube.com/watch?v=QbFZW_7orNo
  • Nykredit ..

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Ville bruge min ekstrakonto i Nykredit og atter engang er systemet i total kaos. Kan kun fraråde at bruge Nykredit til nogetsomhelst med aktier. De har kostet kassen gud ved hvor mange gange. Udover en ufattelig langsommelighed er deres system at sammenligne med en Ford T .. STAY AWAY ! Bare et godt råd ! mvh
  • Korte positioner i danske aktier, ultimo november

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Statistik for korte positioner i danske aktier, ultimo november 2020 https://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/2020/Shortselling_pressemedelelse_113020 Ved udgangen af november var antallet af danske aktier med betydelige korte nettopositioner 47 og dermed uændret i forhold til udgangen af oktober. Ambu var ultimo november den mest shortede danske aktie og ISS den næstmest shortede. Det viser Finanstilsynets opgørelse af de akkumulerede korte nettopositioner i danske aktier. Grafisk oversigt med tids-serier: https://www.midgardfinance.com/short/ [image: 89144_lineall.png] [image: 89144_lineDK0060946788.png]
  • Søgefunktion i debatten please

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Undskyld Helge Men vil i ikke nok prioritere en søgefunktion i jeres debat her på hjemmesiden? På forhånd tak. Mvh NielsC
  • Hvilke Israelske aktier får glæde af det

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Morocco is the latest Arab nation to normalize relations with Israel - following Bahrain, Sudan and the United Arab Emirates
  • CBRAIN - Næste modstand??

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    Y
    Nogen der har et bud på næste modstand i CBRAIN? Tester vi 200 inden weekenden?
  • Optioner

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Sorry, jeg troede jeg lavede et indlæg under shipping ... Nåh, der kunne jeg kun skrive halvdelen af postet, så det kommer ud her i debatten i stedet ... jeg lærer det nok en gang Jeg bruger såvidt muligt optioner når jeg handler cykliske aktier, jeg bruger Saxobank. Desværre kan man ikke handle ret mange af de interessante shipping aktier. Når jeg tror vi er nær en bund foretrækker jeg at lave en handel ved at sælge put-optioner. For dem der ikke er så bekendte med handel med optioner, så betyder der at hvis strike kurset nåes, så "risikerer" jeg at dem på den anden side af handlen (dem der har købt optionen) vil udøve (excersice) handlen, dvs. jeg skal indløse optionerne til strike kurset. F.eks. så har jeg solgt put-optioner i STNG til 2,4 USD, strike 13 og udløb den 16. april. Det får jeg USD 2,4 for pr aktie, dvs. USD 240 pr option, som ryger lige ind på min konto. Jeg er så forpligtet til at købe optionerne til 13 USD, hvis der er en der vil udøve de optioner jeg oprindeligt solgte for USD 2,4. Strike kursen var USD 13 og præmien for at sælge optionen var USD 2,4, dvs. jeg får 100 STNG aktier for USD 10,6 pr aktie, det synes jeg er en god kurs. Hvis køberen ikke vil udøve optionen inden udløb, så beholder jeg bare de 240 USD pr option. Er der andre herinde der handler optioner?
  • Genmab: Vigtige begivenheder på ASH 2020

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    05/12-20 kl. 21:45 CET180Teclistamab (CD3xBCMA)J&J DuoBody præsentation, RRMS 05/12-20 kl. 23:00 CET290Talquetamab (CD3xGPRC5D)J&J DuoBody præsentation, RRMS 06/12-20 kl. 09:30 CET402Epcoritamab (CD3xCD20)Dosiseskaleringsdata (flere 48 mg patienter og med længere behandlingsvarighed) 06/12-20 kl. 15:00 CET1969HexaBody CD38Prækliniske data i MM, AML, DLBCL06/12-20 kl. 16:00 CET2276Daratumumab (CD38)J&J: MAIA opdatede data 06/12-20 kl. 21:00 CET412Daratumumab (CD38)J&J: APOLLO subkutane fase III-data, i RRMS (D-Pd vs Pd) 07/12-20 kl. 15:00 CET2790Epcoritamab (CD3xCD20)Semimekanistisk model for udvælgelse af RP2D dosis (48 mg) 07/12-20 kl. 16:00 CET549Daratumumab (CD38)J&J: GRIFFIN opdateret data efter 12 måneders vedligeholdelsesterapi i NDMM 07/12-20 kl. 17:00 CET552Daratumumab (CD38)J&J: ANDROMEDA AmyloidosisKilde: American Society of Hematology
  • Investeringspodcasten - Olie, LPG og Airbnb

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 43 af #Investeringspodcasten kommer Hansen og Larsen omkring olieprisen, der den seneste tid har fået et flot rebound - under coronakrisen var prisen på olie nede om ramme en pris på lige under 20 USD, efter at have været i 60 USD i januar måned. I dag har den fået et comeback til 49 USD - men vil det fortsætte? Og kan den positive trend i olie sprede sig til skifergas/naturgas (LNG) industrien og almindelig flaskegas (LPG)? Hør bl.a. selskabsspecifikt om Questerre i Quebec, Canada. Airbnb har første handelsdag i USA den 10. december og Hansen og Larsen ser derfor på investeringscasen og fremtidsudsigterne for den populære platform. Det oprindelige udbudsinterval for tegningen lå på 44-55 USD, men er senere blevet hævet til 56-60 USD med en samlet udbudsværdi op til 42 mia. USD - hvad fortæller det om interessen og tiden efter emissionsperioden? Og hvad er det man som investor potentielt skal købe ind på? For kan Airbnb blive den næste Amazon, der starter inden for et segment og løbende udvikler sig inden for nye og flere forretningsområder? Ligesom Amazon, Apple, Google og Facebook, så ejer Airbnb også kundekontakten og det har tidligere været kendetegnet for store internetsucceser. Indeksering: 00:00 - 13:47 om olie og naturgas 13:47 - 25:23 om Airbnb og børsnotering https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-43-af-investeringspodcasten-flytter-airbnb-ind-i-din-investeringsportefoelje/
  • Udenlandske platform

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej, Hvilke udenlandske platform har I personlig erfaringer med? Venligst del jeres erfaring
  • Torm - Er casen stadig intakt?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Torm kom for nylig med med Q3-regnskab og i den anledning ser vi på det selskab, der i porteføljen har performet dårligst med et negativt afkast på 10,7% (6/12), og hvordan vi ser på investeringscasen Torm. Tredje kvartal i 2020 regnskabet viste sig at være bedre end sidste år grundet et efterslæb fra historisk høje rater i foråret. TORM leverede en EBITDA på 43,4 mUSD i Q3 2020, sammenlignet med 32,0 i Q3 2019. Torm har indtil videre i 2020 haft en indtjening på 1,72 USD per aktie (10,79DKK), i forhold til 0,26 USD (1,63DKK) for samme periode i 2019. Dette forventes ikke at fortsætte i fremtiden. Torm har været begunstiget af høje fragtrater som følge af en stejl forwardkurve på olie, hvilket har gjort at skibe har været brugt som flydende lagre, samtidig med at skrotningen af skibe er blevet udskudt. Mængden af skibe der er brugt som flydende lagre peakede i maj 2020, hvor der lå 107,3 millioner tønder på flydende lager, i forhold til 36,9 millioner tønder i oktober 2019. Dette har øget den ledige kapacitet på fragtmarkedet og derved presset fragtraterne i bund. Torm er i tanksegmenterne LR2, LR1, MR og Handysize, hvilket er i segmentet "clean" products. Disse kategorier dækker raffinerede olieprodukter såsom benzin, diesel og flybrændstof. Dette er et segment, som har været særligt ramt af covid-19. Efterspørgslen på transport af benzin og diesel er næsten tilbage til niveauet før covid-19 ifølge Scorpio Tankers, mens efterspørgslen på flybrændstof stadig er halveret. Læs mere... http://www.financelab.dk/2020/12/06/torm/
  • Molslinjen solgt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hvilken kurs endte mindretalsaktionærerne med at at få i sin tid. Blev skønsmandvurderingen anket?
  • Mr. Boom Bust ..

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Så er vi der igen. Ingen tvivl, dvs. medmindre der skiftes mening imorgen. Mr. Boom Bust skriver at NU .. har vi DET .. vigtigste signal, øh .. det er godtnok muligvis kun det første i rækken af mange, men det skal jo ikke afholde ..Link: https://ugebrev.dk/flashnews/investering/sp-future-foerst-fald-ned-gennem-3600-maerke-vil-for-alvor-vaere-kritisk/ Nå, men kritisk .. jamen Hvor kritisk da ? Lad os tage S&P futures og se gennemsnitligt på det. Ser vi på chartet er det korrekt at der KAN være grund til bekymring. Macd topper og vil krydse ned. Hvad vil konsekvensen blive i lyset af "ingen større kriser" i umiddelbar nærhed. Dvs. Corona, men jo dog intet nyt. Andre ? Ja så skal de ialtfald dukke op. Kigger vi på selve chartet kan vi se nogle intervaller og tidsrammer. Hvad plejer .. at ske ? GRAF: https://invst.ly/t304y Her kan vi se at vi sædvanligvis har mindre korrektioner, at de ofte finder ned til støtteniveau 2-3 og har et interval fra kort 5 dage til 3 uger. Men .. ser vi direkte på de pågældende chart har vi noget der ligner MAX .. op til 3 uger og sandsynligvis .. højest 7 % ned inden potentiel GENROPRETNING, alt andet lige. Og så er spørgsmålet jo .. er det KRITISK for den langsigtede investor ? NEJ .. det synes jeg faktisk ikke. Mange aktier har ugentlige udsving inden for dette rum. Men ok, vi får nok lidt med spanskrøret de kommende "dage". MVH THENOTE
  • Orphazyme

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    København 9. december 2020 - Orphazyme A / S (ORPHA.CO; ORPH), et biofarmaceutisk selskab på et sent stadium, der er banebrydende for Heat-Shock Protein-responset til behandling af neurodegenerative forældreløse sygdomme, meddeler i dag, at virksomheden forventer at offentliggøre økonomiske rapporter i henhold til følgende tidsplan: https://www.orphazyme.com/news
  • Genmab kurs

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    TA peger stadig mod 2528. Tror bare man skal læne sig tilbage og nyde turen op over de 3000 og så ellers forvente det tager den tid sådan et forløb tager, (se evt. tidligere kanalbilleder). D.v.s der skal være balance i kursen som skal passe i forhold til marked, analyser, guidance m.m. Derudover kan man sige Genmab er god at swingtrade. Swinger jo +30 kr per dag og næsten på klokkeslet. De sidste 5 dage i 2350-2400 området [image: 89148_genmab_dec_10.PNG]
  • Gomspace stigning?

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Er der nogen der ved hvorfor Gomspace ryger lidt op idag? Kan ikke finde noget som helst. Der kom en nyhed den anden dag https://gomspace.com/news/gomspace-and-ral-space-(uk)-announced-as-the-winne.aspx Kan det være en efterreaktion på det? Nogen med et seriøst bud?
  • WindowMaster står foran stor vækst i USA

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg har for nylig både deltaget i en præsentation af selskabet og har haft en længere snak med CEO Erik Boyter, hvilket har overbevist mig om, at der ikke er tale om et lille kedeligt selskab, men derimod om et vækstselskab, som allerede på nuværende tidspunkt er nr. 1 i sin niche og som kan fordoble salget i USA i både 2021 og 2022. Selskabet opererer inden for området "naturlig ventilation" og er dermed positivt påvirket af den grønne bølge med Green Deal og af valget af Biden som præsident i USA. Hovedmarkederne er Danmark, Tyskland, Storbritannien og Schweiz, og man har også etableret sig i Norge og USA. Selskabet leverer til det kommercielle marked, ikke så meget til det private marked. "USA er det nye marked, som vi forventer os rigtig meget af", siger CEO Erik Boyter. "Vi er et lidt atypisk selskab for First North, for vi har en pæn omsætning allerede. Den ligger på omkring 200 mio. kr.", siger Boyter. Dækningsgraden (EBITDA-marginen) er steget fra 4,5% i 2017 til forventet 8,0% her i 2020, og selskabet forventer en yderligere stigning til 12,9% i 2021 som følge af omkostningsbesparelser. Erik Boyter har lige været i USA for at planlægge tiltag vedrørende opmanding og investeringer. Byggeindustrien derovre går fornuftigt - den kører på ca. 95% af normalen. "Vi har vundet projekter, selv i en Trump-tid. Vi har fået ret mange projekter i Californien og også på Østkysten. Når Biden kommer til, forventer vi at se et mere føderalt fokus, så vi får projekter mere bredt hen over USA", siger Erik Boyter. Han forventer en fordobling af væksten i USA i 2021 og igen en fordobling i 2022. Han fortæller, at selskabets nuværende outlook er baseret på en Trump-sejr. En Biden-sejr er ikke indregnet i estimaterne. Der er grund til at være optimistisk omkring selskabets muligheder i USA. Ifølge Erik Boyter er der ingen producenter af selskabets type udstyr i USA. Og han oplyser, at man har bedre marginer i USA end i resten af verden. En vækst i omsætningen i USA vil altså hæve den samlede margin. Og han spår, at om et par år kan USA stå for 50% af selskabets omsætning. Windowmaster er en greentech-virksomhed. "Det, vi ser med Green Deal, er, at der er højere fokus på at udnytte at få grønne investeringer ind og forbedre CO2-forbruget. Man kan reducere CO2 med 50-70% i en bygning, hvis man vælger fuldt ud en naturlig ventilationsløsning, påpeger CEO Erik Boyter. "Teknologisk er vi nummer 1 på dette nichemarked, og det har vi været i lang tid, så vi er langt foran konkurrenterne." Det var planen, at man ville benytte en del af pengene fra IPO'en til at opkøbe flere virksomheder. Faktisk lå det nærmest i kortene, at man inden kort tid efter IPO'en ville offentliggøre sit første opkøb. Men på grund af COVID19-restriktioner har Erik Boyter og teamet ikke kunnet rejse ned til Mellem- eller Sydeuropa og foretage den endelige due diligence, så det første køb lader vente på sig lidt endnu. Disclaimer: Jeg har selv købt aktien.
  • Kahoot - Facebook gruppe???

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hej. Er der nogle der ved om der findes en Facebook gruppe for kahoot aktionærer? Jeg har simpelthen søgt på alt. Alternativt må jeg jo selv igang ????
  • Medical eauipment !

33
    0 Votes
    33 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Efter knap 2 uger (statistisk set ganske uhørt) med uddelte tæv i "medical equipment" sektoren, ser det ud til at stormen løjer af. De første spæde tegn på en bundvending ser ud til at være på vej. https://invst.ly/s-9oj I tilfælde af fortsættelse har vi en macd bundvending der lige akkurat tangerer den gns. trendlinje, hvilket faktisk vil være et fint tegn på styrke og underbygger trend-fortsættelsen. For os aktionærer i branchen kan der altså være en seriøs lettelse på vej. I bedste fald adskillige dage med positive grønne søjler forude. Vi holder øje .. mvh TheNote
  • ISS på optimistisk optur

26
    0 Votes
    26 Indlæg
    0 Visninger
    P
    ISS nye CEO og Goldman Sachs nye justerede kursmål på 170, har skabt fornyet optimisme i aktien. Dette i takt med, at vi forhåbentlig kan se frem til en påbegyndelse af Covid-19 vaccine i Q1 og/eller Q2 i 2021. ISS skal også have ny bestyrelsesformand. Effekten af skiftet, skal jeg dog ikke gøre "mig klog på";-) Har købt håndfuld for et par dage siden. Foreløbig en pæn stigning på 8% i dag. Kommentarer?