Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Volvo Cars = Voldsom Volvo

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Volvo Cars er blevet som forvandlet siden sin børsnotering på blot få uger. 3800 danske investorer glæder sig over den aktiemæssige køretur i overhalingsbanen · Volvo Cars blev børsnoteret for ca. 3 uger siden · Aktierne blev udbudt i et kursinterval fra 53-68 SEK · Interessen var indledningsvis lidt mindre end forventet, og derfor blev introduktionskursen fastsat til 53 SEK - i bunden af udbudsintervallet. Det er normalt er dårligt tegn på hvordan aktiekursen vil udvikle sig, når handlen begynder, simpelthen for den lave aktiekurs afspejler lav interesse, som normalt er et forvarsel for netop prissætningen når handlen går i gang. · Her 3 uger senere er der sket meget - med aktiekursen · Ved en kurs på 77, er der tale om en kursstigning på 45 % · Stigningen skyldes først og fremmest, at børsnoteringen af amerikanske Rivian, kursudviklingen i Lucid Group og den fortsat store interesse i og for Tesla skaber ekstrem elbilsinteresse hos investorerne. Nedenfor er udviklingen i Volvo Cars sammenlignet med netop udviklingen i kinesiske Lucid Group, parallelnoteret i USA. · Volvo Cars er formentlig steget markant, fordi de ejer 50 % af det kinesiske elbilsselskab Polestar, og investorerne håber på at selskabet snart bliver selvstændig børsnoteret og kan vise hvilken "skjult" værdi der er i Volvo · Mange danske investorer var med fra start, da Nordnet var enedistributør af for private investorer i Danmark Figur 1: Kursudviklingen i Volvo Cars/Lucid Group siden børsnoteringen Kilde: Nordnet Klik på billedet for at gøre det større. [image: 98641_image003.png]
  • Høj volume sidst på dagen

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg observerer at på nogle danske/Europæiske aktier, er der næsten konsekvent store volumer sidst på dagen, hvad er forklaringen på dette? Jeg havde forventet at det er de store professionelle investorer og fonde mv., handler om dagen og at det derfor var i starten af dagen de store volumer ligger? Er det fordi USA vågner der? Jeg tænker ikke at fx de danske private investore kan løfte det.
  • Dataindtrængen - Nolato

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Dataindtrængen og afpressing bliver et større og større problem. Nolata har jeg tidligere haft men ikke fulgt på det seneste: https://www.nolato.com/en/ir/investors/Press releases/single?slug=nolato-exposed-to-a-data-breache Med de økonomiske konsekvenser det har haft i de senere år for mange virksomheder undrer det mig at man kun går efter passiv beskyttelse, og ikke i en større sammenslutning aktiv og præventiv forfølger disse aktører. Hvis der er North Korea kan det dog være vanskelig, men på sigt kan viksomheder i alle lande blive ramt. Men måske kommer der nu igen et godt tidspunkt at købe Nolato
  • Ny investeringsplatform

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Nordnet tilbyder ikke det jeg søger og SAXO er jeg slet ikke tilfreds med. Jeg har følgende krav: Skal ikke bare kun vise det hele på en gennemsnit, når jeg køber over flere gange skal jeg kunne handle med de enkelte transaktioner, hver for sig, og kunne sætte stop-limit på sub-niveau. Live data som standard eller til billige priser. Selvfølgelig lave handelsomkostninger. Skal kunne handle IPOs. Fyldestgørende og retvisende oplysninger om virksomheder. Adgang til lokal support der ikke er asiatisk. Stabil platform hvor man ikke føler at man skal optage skærmen for hver transaktion. Options oversigt. Call/puts. Hvad jeg ellers har glemt
  • Sono motors IPO

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Til det billigere segment, biler med solceller.
  • Ennogie børsnotering - Prospekt

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Som nogle nok ved så er Ennogie ved at blive børsnoteret igennem Small cap DK. (SCD) SCD sendte for godt en uge siden meddelelse ud om at der indkaldes til EGF den 29/11 hvor det hele skal stemmes igennem. De er ren formalia idet der allerede er 60% af SCD aktierne der stemmer for. I den meddelelse stod der at et udkast (altså ikke det endelige ) af Ennogie prospektet kunne man se hvis man troppede op på SCD adressen. Men kan faktisk se man kan finde prospekt udkastet online. Så for nørderne, er det muligt at læse via nedenstående link. Husk på det kun er et udkast, så jeg ved ikke hvad der ændres til næste filing. (prospektet bliver indsendt til FT for godkendelse. FT har 10 arbejdsdage til at komme med feedback hvorefter Ennogie så skal indarbejde den feedback inden næste indsendelse) Nedenstående link indeholder ikke alle de mange disclaimers der altid er i et prospekt. Så den del kommer nok i det endelige prospekt. https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/dc165005-30b8-4781-baa0-0a0d771287c0
  • Pandora 3. kvartal

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Jeg deler lige et par figurer opdateret efter seneste kvartalsregnskab fra Pandora. Det er lidt svaert at sige, hvad den reelle vaekst er, naar det hele er forplumret af COVID-19, men USA ser i hvert fald fin ud. Det ville nok vaere meget fornuftigt fremadrettet at holde lidt igen med aktie-tilbagekoeb, eller hvad synes I andre? Strong momentum continued in Q3 - Financial guidance for 2021 upgraded on 1 November https://pandoragroup.com/investor/news-and-reports/company-announcements/newsdetail?id=24571 [image: 98552_luxury_operatingMargin_annual_sumFalse.png] [image: 98552_PNDORA.CO_2021Q3_revenue_segment_product.png] [image: 98552_slide20.png] [image: 98552_PNDORA.CO_2021Q3_revenue_segment_geo.png] [image: 98552_slide15.png] [image: 98552_PNDORA.CO_2021Q3_margins.png] [image: 98552_slide18.png] [image: 98552_slide10.png] [image: 98552_slide19.png] [image: 98552_PNDORA.CO_2021Q3_ROIC.png]
  • Tilbagekøb af egne aktier/kursudviklingen.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Er der en venlig sjæl som oversætte for mig hvad det er som sker i Mærsk B aktien. Der bliver købt egne aktier tilbage til den store guldmedalje, men kursen rører sig ikke ud af flækken. Vi svinger mellem 21.400 kroner/ 19.000 kroner. hvem er det som holder kursen nede og hvad er den dybere mening?? Jeg er med på udbud/efterspørgsel diskussionen, men den bliver holdt i et hårdt jerngreb ved disse niveauer.
  • Alm brand

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Brand.Brand. Alm b. køber Codan og aktionærerne har punget ud... Aktien falder kraftigt og kommet langt ned, men er den et køb værd? Er der nogle der vil dele nogle tanker om situationen?
  • Buffet elsker Apple, sælger ud af pharma og beholder Teva

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Af nedenstående "foto" fremgår de transaktioner som Warren Buffett og Berkshire Hathaway foretog i 3. kvartal 2021. Tal blev offentliggjort i går. Her er lidt opsummering på beholdning og bevægelser · Berkshire sidder solidt på pengekassen og har ikke foretaget meget store handler i 3. kvartal · WB elsker Apple, som med 42,78 % udgør næsten halvdelen af porteføljen · Finans er godt repræsenteret i porteføljen med tæt på ¼ (kun de største beholdninger fremgår af nedenstående "foto") · WB har solgt ud af mange pharmaselskaber. Han frygter formentlig et øge prispres og prisregulering · ..men han har holdt fast i sin beholdning af Teva aktier (fremgår ikke af nedenstående foto). Teva udgør dog blot 0,14 % af beholdning. Berkshire ejer ca. 4 % af Teva. Tryk på billedet for at gøre det større. [image: 98593_image001.png]
  • Du skal tænke "langsigtede"

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Altså de her kloge åger tidligere på året som jeg skulle lytte til om at være langsigtede, og ikke tage kortsigtede gevinst, jeg ved ikke hvordan jeg har det om 5 år, men lige nu, der er det svært at tro på, når vi snakker investering ikke daytrading. Jeg var meget tæt på at tage gevinst tidligere på året da det hele var på sit højeste.
  • Aktier: Den store optur lakker mod enden

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar af Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordbnet For 1 måned siden var Evergrande på investorernes nethinde. De kinesiske udfordringer var dog ikke store nok til at skabe et Lehman Brothers moment. Vi har været tæt på en dansk 10 % indekskorrektion. Jeg tror den store optur er slut, og forude venter de næste år en noget anden aktiekursudvikling, end vi har været vant til de seneste år. Evergrande var den tilfældige risikopåmindelse Evergrande er en større, men ikke meget stor kinesisk udfordring. Evergrande har en stor gæld, men i forhold til den kinesiske økonomi, er selskabets udfordringer håndterbare. Evergrande udfordringerne kom med den ubelejlige risikopåmindelse for en måned siden, men det var efter min mening tilfældigt, at det blev navnet på aktienedturen. Mange udfordringer er udfordringen · Udfordringerne står nærmest i kø for investorerne. Ekstrem prisfastsættelse i nogle, høj i andre og moderate i flertallet af selskaberne er aktuelt aktiemarkedets status. Det er dog kun en af udfordringerne. Andre er at økonomierne i de kommende kvartaler i hovedsagen vil have indhentet deres corona efterslæb og dermed topper indtjeningsvæksten. Aktuelt og de kommende måneder driller de stigende gaspriser, som også i et mindre omfang har haft en indflydelse på olieprisen. Høje energipriser virker som skat på forbrug og kan dermed meget let påvirke privatforbrugeren. · Samtidig giver de stigende energipriser en centralbankudfordring. På den ene side øger det "headline" inflationen, og det øger presset for at hæve renterne på det "forkerte tidspunkt". Stigende energipriser og prispres vurderes (håbes) at være et forbigående fænomen, men hvad nu hvis det varer længere end godt er? I så fald kan centralbankerne ikke blot sidde advarslerne overhørige, men er nødsaget til at handle mere kortsigtet end de ønsker. · Selv uden de stigende energipriser, er renterne på vej op. En betydelig del af aktiestigningerne de seneste år har været drevet af den effekt, som lave og fortsat faldende renter har haft på prisfastsættelsesmultiple. Når renterne ikke længere falder, men derimod stiger, som jeg tror sker moderat over de kommende år, vil det kunne få en større aktieeffekt. Medvind bliver først til sidevind men siden til modvind. · Jeg tror den store aktieoptur lakker mod enden. Året kan slutte "fornuftigt", men næppe med et brag, med mindre energipriserne hurtigt falder til ro, og nøgletallene bliver så tilpas skuffende, at forventninger om stigende renter bliver lagt i skuffen. Jeg tror ikke det sker. · Små afkast findes ikke på aktiemarkedet. Investorerne har en 0/1 tilgang. Enten meget op eller store fald. Forudsætningen for store afkast skal derfor findes og skabes enten igennem en ny vækstmotor, som jeg har svært ved at få øje på, eller ved at aktierne korrigerer markant. Et fald fra indeks 100 til 75, svarende til 25 %, tilsiger således, at der skal en efterfølgende stigning på 33 % til får vi igen er tilbage til "udgangspunktet". Den korrektion kommer næppe nu med mindre renterne stiger meget, meget hurtigt. Hold ekstra godt øje med renterne Her er mine tanker for de kommende måneder og ind i 2022 · Markedsrenterne er steget lidt, men de kommer til at stige mere endnu. · Den amerikanske centralbank Federal Reserve meddeleler i december, at de begynder "Tapering" (neddrosling af deres obligationsopkøb). Den første renteforhøjelse fra FED (FED funds) kan komme i 2022. · Investorerne er ikke tilstrækkeligt godt forberedte på stigende renter og slet ikke positioneret til det. · De private investorer er stærkt overinvesteret i vækstaktier og i "grøn omstilling". Fællesnævneren er en ekstrem prisfastsættelse, som er langt mere rentefølsom end den gennemsnitlige investorer er klar over. · Udvalgte danske selskaber har set deres aktiekurser blive påvirket af korrektionen, som kan være et forvarsel om at indtjeningsmultiple kan have toppet. Et eksempel herpå er selskaber som bl.a. Demant, som selv om de har leveret flere opjusteringer, alligevel er faldet mere end 30 % fra toppen på blot få måneder. Andre selskaber som også har oplevet en kursmæssig rutschetur i samme "kategori" er bl.a. Simcorp, Ørsted, Vestas, Netcompany etc. Et selskab som Chr. Hansen, som vækstmæssigt har skuffet de senest år er faldet med 10 % den seneste måned. Hvis ikke væksten får comeback meget snart (selskabet aflægger kvartalsregnskab i denne uge), er aktien fortsat sårbar. · Stigende renter vil resultere i en stejling af rentekurven. FED hæver formentlig i 2022, men det betyder ikke, at markedsrenterne ikke kan stige en del de kommende 6-12 måneder forud. 2 % for en 10 årig amerikansk statsobligation er meget realistisk, og vil kunne mærkes på aktiemarkedet. · I Europa har ECB ikke travlt med at hæve de korte og "politisk" bestemte" renter. Det giver også her en stejling af rentekurven. · Bankaktier har haltet siden finanskrisen. Mulighederne for en relativ outperformance har formentlig ikke været bedre i mange år. Kombinationen af stigende renter og stejlere rentekurve, et vist omkostningspres og en generel lav prisfastsættelse er en god cocktail. · Valueaktier er billige, mens vækstaktier er ekstremt dyre. Vækstaktierne er i en række henseender steget langt mere end indtjeningen har kunne begrunde. Det er den udvikling, som formentlig vender eller er på vej til at vende. · Det er ikke alle vækstselskaber, som bliver presset. For at undgå det kræver det at vækstcasen er god, intakt og at selskabet leverer på konsensus, og det som de stiller investorerne i udsigt. Hvis ikke kan kursudviklingen blive sårbar. Lavere afkast, flere udsving og tilbage til value og mulighed i bankaktier Ingen kan med sikkerhed sige hvornår investorerne skifter vækstaktier ud med valueaktier. Det sker som en glidende proces, som ikke kan aflæses i en manual. Derfor kan ingen - inklusive jeg selv - med sikkerhed sige, at det det sker nu eller om 1-2 måneder. Jeg tror dog processen er i gang. De kommende år byder efter min mening på mindre vækstaktie-eufori, lavere afkast, flere udsving og mon ikke vi inden for det kommende år eller 2 får os en større risikopåmindelse. Sådan plejer det at gå og "this time is different" er en svær forudsigelse at vinde på. Aktiemarkedet forbliver langsigtet attraktivt, men det skifter lidt udseende, tror jeg.
  • Kan man bruge Call Put- oversigt til noget ?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hej. Først og fremmest vil jeg understrege at mit spørgsmål IKKE handler om hvordan man bruger/handler Call Put Optioner. Næh, mit spørgsmål handler om, om man kan og evt i hvor høj grad man kan bruge en oversigt over Call Put-optioner til at sige noget om en aktie - om den er i uptrend eller skal noget ned ? HVIS man kan bruge en oversigt til noget, er volumen ved en bestemt kurs så et vigtigt parameter ? Hvad skal man evt yderligere kigge på ? Vh. Det måske dumme Spørgsmål
  • Hansa

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Endelig sker der lidt, udover konferencer. Godt nok først opstart i 2022, men bedre end ingenting: https://investors.hansabiopharma.com/English/press-releases/press-releases-details/2021/Hansa-Biopharma-to-initiate-Phase-3-study-of-imlifidase-to-treat-anti-Glomerular-Basement-Membrane-anti-GBM-disease-after-successful-pre-IND-meeting-with-U.S.-FDA/default.aspx
  • NTG

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Lidt svært at se hvorfor NTG taber 11 %, på baggrund af en opdateringen, men man ved jo ikke rigtigt hvad der altid foregår...!
  • Danske bank

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Kursen stiger nu. Godt at se. Bankens økonomiske resultater berettiger en højere kurs.
  • Hansa Biopharma AB: fas 3-studie med imlifidase

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Hansa Biopharma AB: Hansa Biopharma avser att initiera en fas 3-studie med imlifidase för behandling av anti-GBM-sjukdom efter framgångsrikt rådgivningsmöte med FDA i USA
  • Ørsted/Vestas: COP26 får kun lille kortsigtet effekt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    COP26 sluttede i Glasgow. Katastrofen blev undgået men fremskridtene var mindre end de fleste håbede på. Kan det ses og mærkes på de grønne aktier i dag, eller kører hverdagen her "videre"? · COP26 i Glasgow er slut · Der kom ikke meget store gennembrud · Det kniber med at udpege de mange store nye banebrydende initiativer · Det er som altid bl.a. et spørgsmål om penge og ikke mindst hvem der skal betales dem · Målsætningen om at temperaturen ikke må stige mere end 1,5 grader blev "nogenlunde" holdt i live · Noget af det mere konkrete på energifronten var tilskyndelsen til at "hurtig opbygning af ren energiproduktion" · Spørgsmålet er om det får nogen betydning for aktiekursudviklingen i Ørsted/Vestas? Jeg tror kun der i givet fald bliver tale om en indirekte påvirkning: · Den grønne omstilling kører videre, men det vidste alle · Der kom ikke nye initiativer i Glasgow der vil ændre forventningerne til forretningsomfanget de kommende 3-4 år · For Vestas er udfordringerne i dag de samme som de var før mødet på kort sigt. Høje inputomkostninger i form omkostninger til råvarer og transport, som ikke på kort sigt kan overvæltes på projekterne. Dels på grund af konkurrencen, og dels fordi projekterne løber over flere år, hvor kontrakterne er indgået. · Investorerne har indstillet sig på, at 2022 fortsat bliver et udfordringens år, og det er der ikke ændret på.
  • Investering i det russiske og Tyrkiske Aktieindeks

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har brug for anbefaling af ETF investering i det Russiske og Tyrkiske Indeks Nogle gode bud????
  • WarnerMedia

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Discovery og Warner-delen af AT&T udtrykte tidligere i år ønske om at slå pjalterne sammen: AT&T's WarnerMedia and Discovery, Inc. Creating Standalone Company by Combining Operations to Form New Global Leader in Entertainment https://about.att.com/story/2021/warnermedia_discovery.html AT&T's WarnerMedia And Discovery, Inc. Creating Standalone Company By Combining Operations To Form New Global Leader In Entertainment https://ir.corporate.discovery.com/news-and-events/financial-news/financial-news-details/2021/ATTs-WarnerMedia-And-Discovery-Inc.-Creating-Standalone-Company-By-Combining-Operations-To-Form-New-Global-Leader-In-Entertainment/default.aspx https://www.youtube.com/watch?v=OMOCxO06dng Hvis det bliver godkendt, så kommer AT&T aktionærerne til at eje 71% af det nye selskab, der kommer til at få en gæld på cirka 55 milliarder dollar. Der har været et par insider-køb ved kurs 25: https://www.insidearbitrage.com/symbol-metrics/?symbol=T AT&T har cirka 160 milliarder dollar i gæld og Discovery cirka 15. AT&T forventer at reducere deres payout ratio til 40-43%, hvilket betyder en halvering af det nuværende udbytte. AT&T forventning: Significant debt reduction: Expect Net Debt to Adjusted EBITDA5 in the 2.6x range after transaction closes and less than 2.5x by year end 2023. Discovery udgør 1-2% af porteføljen hos Michael Burry. Jeg har den også selv. Jeg synes AT&T er kommet så langt ned, at jeg ikke længere kan ignorere den. På lang sigt ønsker jeg at eje WarnerMedia men ikke AT&T. [image: 98558_DISCA_us_gaap.LongTermDebtAndCapitalLeaseObligations__.png] [image: 98558_T_IncomeStatement.png] [image: 98558_DISCA_IncomeStatement.png] [image: 98558_Screenshot_20211114_230221.jpg] [image: 98558_T_us_gaap.Revenues_us_gaap.ConsolidationItems_us_gaap.StatementBusinessSegments_us_gaap.OperatingSegments.png] [image: 98558_T_us_gaap.LongTermDebtAndCapitalLeaseObligations__.png]