Hvad arbejder du med for at blive en bedre investor ?
Jeg forsøger at lære af mine fejl, så jeg ikke begår dem igen, er min egen enkle opskrift gennem 30 år som investor. Til at starte med investering i det små ved siden af lønarbejde, og senere i et omfang jeg nu kan leve af.
Jeg investerer primært på baggrund af fundamental analyse, da god forståelse af et selskab jo må give en fordel i forhold til andre investorer, der ikke gider læse noterne i regnskabet.
Jeg er nok også lidt af en "Rasmus Modsat", så følingen med mekanismer og tendenser i markedet ligger ikke super naturligt. Så den med at gribe ud efter en faldende aktie og købe alt for tidligt, eller sælge lang tid før en aktie runder toppen, kender jeg kun alt for godt.
Det strider mod den fundamentale tankegang, at en aktie skal handles "hysterisk dyrt" eller "latterligt billigt", men det sker alligevel hele tiden, for der er mange "lemminger" i markedet, og "lemmingeffekten" virker begge veje, både op og ned. Denne forståelse gør, at jeg bevidst arbejder med at undertrykke trangen til gribe ud efter de "faldende knive" eller sælge "hypede aktier", når gevinsten synes god. Så ambitionen nu er populært sagt at være den mest forsigtige af lemmingerne i flokken, men det er den øvelse, der gennem årene, er faldet mig sværest.
Den fundamentale analyse lægger jeg aldrig fra mig, for det er den der fortæller mig, hvornår det er lemmingen, der er på spil. Nøgletallene bliver ganske enkelt for absurde, men det blæser lemmingen på.
Jeg vil også gerne lære af andres erfaringer, så hvad arbejder du med for at blive bedre ?