Aktiesnakken — August 2013
-
Jacob tue med skuffelse.http://energiwatch.dk/Energinyt/Politik___Markeder/article5877012.ece
-
Tirsdag er det præcis 365 dage siden, at Vestas og Mitsubishi første gang blev kædet sammen. Kort før midnat erkendte Vestas, at selskabet var i dialog med den japanske industrigigant, efter at Berlingske Business havde fået nys om samtalerne.
Vestas bekræftede i en kortfattet meddelelse, at der var en igangværende dialog om et potentielt strategisk samarbejde med Mitsubishi Heavy Industries. Hvis der kom en aftale i stand, ville markedet få det at vide straks, lovede Vestas.
Og hvad har marke
-
det lært om forhandlingerne siden da? Ikke meget.
Daværende finansdirektør i Vestas, Dag Andresen, fortalte i november 2012, at dialogen drejede sig om offshoreområdet, hvor Vestas har en mølle på 8 megawatt (MW) på vej, også kendt under modelnavnet V164, og Mitsubishi Heavey i øvrigt selv arbejder på en mølle på 7 MW.
Men ellers har ingen fra vindmølleselskabet ville fortælle andet end, at den dansk-japanske samtale fortsætter, og at Vestas vil melde det ud, hvis den ophører. En replik, der s
-
enest blev gentaget af bestyrelsesformand Bert Nordberg oven på Vestas halvårsregnskab og direktørskifte onsdag 21. august.
SVÆRT AT VÆRDISÆTTE RYGTER
Den minimalistiske kommunikation har givet anledning til mange spekulationer i markedet, men spørger man analytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier, kan den japanske fugl på taget ikke indregnes som noget værdifuldt i Vestas-aktien.
- Der har været mange rygter, men jeg bliver nødt til at forholde mig til, hvad der er offentligt tilgængel
-
tilgængeligt i markedet. Det er, at der er stadig nogle forhandlinger i gang, men jeg har ingen anelse om, hvad de indebærer, derfor har jeg valgt ikke at estimere med nogle offshore ordrer i fremtiden, siger Lars Heindorff til Ritzau Finans.
En eventuelt partneraftale ville derfor være ren glasur på Vestas-kagen, mener han, og omvendt tror han ikke på en særligt stor negativ reaktion i vindmølleaktien, hvis forhandlingerne blev afbrudt.
- Jeg tror ikke, at der er ret mange, der tillægger det
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind